دیزنی، مالکیت «میکی ماوس» را از دست می‌دهد

گروه فرهنگی الف،   4010415109

  شخصیت دوست‌ داشتنی «میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴ وارد ماکیت عمومی می‌شود و حق انحصاری آن دیگر در اختیار کمپانی دیزنی نخواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، کمپانی دیزنی، غول دنیای سرگرمی به زودی حقوق انحصاری برخی از شخصیت های محبوب و شناخته شده خود در سطح جهان از جمله «میکی ماوس» نماد این کمپانی را در نتیجه قانون کپی رایت آمریکا از دست می‌دهد.

«میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴، تقریباً ۹۵ سال پس از خلقش در ۱ اکتبر ۱۹۲۸، وارد مالکیت عمومی خواهد شد، چرا که بر اساس قانون، این مدت زمانی است که پس از آن کپی‌رایت بر روی یک اثر هنری ناشناس یا شبه ناشناس منقضی می‌شود.

«دانیل مایدا» معاون کلینیک حقوقی فیلم مستند در دانشکده حقوق UCLA و همچنین وکیل قدیمی رسانه و سرگرمی است در باره گفت که البته انقضای کپی رایت بدون محدودیت نیست و توضیح داد: «شما می‌توانید از شخصیت میکی ماوس همانطور که در ابتدا ساخته شده بود استفاده کنید تا داستان‌ها یا داستان‌های میکی موس خود را با این شخصیت بسازید. اما اگر این کار را به گونه‌ای انجام دهید که مردم به دیزنی فکر کنند (که به احتمال زیاد این اتفاق می‌افتد به این دلیل آنکه دیزنی برای مدت طولانی روی این شخصیت سرمایه‌گذاری کرده‌ است) در تئوری، دیزنی می‌تواند بگوید که شما علامت تجاری من را نقض کرده‌اید. برخی از جنبه‌های شخصیتی که عموم مردم آن را به عنوان بخشی از برند دیزنی می شناسند، برای هنرمندانی که مایل به استفاده از انقضای حق چاپ هستند، ممنوع است. اگر یک اثر خاص باعث سردرگمی مردم شود و فکر کنند واقعاً به دیزنی وابسته است یا خیر، ممکن است عواقب قانونی بزرگی در پی داشته باشد».

میکی ماوس نخستین بار در کارتون سیاه و سفید «کشتی بخار ویلی»در سال ۱۹۲۸ ظاهر شد. این کارتون برای استفاده از صدای همگام شده در انیمیشن پیشگام بود، جایی که حرکات روی صفحه با موسیقی و جلوه های صوتی مطابقت دارد و یکی از قابل تشخیص‌ترین تصاویر در فیلم و تلویزیون را به نمایش می‌گذارد.

به گفته موزه ملی تاریخ آمریکا: «در طول سال‌ها، میکی ماوس تغییرات زیادی در ظاهر و شخصیت خود داشته است. در سال‌های اولیه، میکی بداخلاق و بیشتر شبیه موش‌های صحرایی بود، با بینی دراز، چشم‌های سیاه، بدنی کوچک با پاهای لاغر و دمی بلند.

«دانیل مایدا» همچنین افزود: کپی‌رایت محدود به زمان است، اما علائم تجاری چنین محدودیتی ندارند. بنابراین دیزنی می‌تواند به استفاده از چیزهای مختلف از جمله کلمات، عبارات، شخصیت‌ها یا هر چیز دیگری به عنوان علامت تجاری ادامه دهند و اساساً یک علامت تجاری دائمی داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین