ظریف: چرا نامزد نشدم / تاکید رئیسی بر بررسی اعتراضات جاماندگان یارانه/ پیشنهاد دولت برای افزایش پلکانی حقوق‌ها

گروه سیاسی الف،   4010415080 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 ظریف: چرا نامزد نشدم / تاکید رئیسی بر بررسی اعتراضات جاماندگان یارانه/ پیشنهاد دولت برای افزایش پلکانی حقوق‌ها

آمار کرونا در ایران

 در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۴۱۳ نفر رسید.

بنابر گزارش وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۷۶ نفر از آنها بستری شدند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۵۰ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۹ هزار و ۸۷۴ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۶۴۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۵۷۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۹ هزار و ۹۱۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

همه افراد بالای ۱۲ سال واکسن یادآوری تزریق کنند

به گزارش ایسنا، بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کرونا در کشور اظهار کرد: می‌دانیم که واکسیناسیون ایمنی دائمی نمی‌دهد، بلکه مقطعی است و مدتی بعد ایمنی کاهش می‌یابد. ما چون واکسیناسیون در حجم زیاد و نزدیک انجام داده بودیم، ایمنی در مردم به شکل بالاتری وجود داشت اما اخیرا تغییراتی در امیکرون ایجاد شده و جهش با سرعت بیشتری دارد که می‌تواند بیماری زایی ایجاد کند.

عین‌اللهی تاکید کرد: ما از واکسیناسیون به عنوان واکسن «یادآوری» نام می‌بریم و توصیه ما به مردم که خیلی به ما کمک کردند تا امیکرون مهار شود، این است که امسال همه افراد بالای ۱۲ سال  یک واکسن یادآوری را تزریق کنند. ما بازگشت حجاج، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و ایام محرم را داریم که ممکن است ویروس را منتقل کنند و افزایش دهند. همه مراکز واکسیناسیون در این زمینه آماده‌باش هستند تا امر واکسیناسیون را انجام دهند.

***

 ظریف: چرا نامزد نشدم

محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه گفتگویی که در آذر 1400 با حسام رضایی داشته که در صبح‌نو منتشر شده است. بخش هایی از این گفتگو را می‌خوانید: 

«-بعد از اتفاقاتی که اواخر سال96(دی‌ماه) رخ داد، معتقد بودم به‌عنوان وزیر خارجه نباید ادامه بدهم و حتی به آقای دکتر روحانی پیشنهاد دادم که شما هم کنار بکشید چون شیب کشور از الان به‌سمت بدی دارد می‌رود. اولین پیشنهادم [به آقای دکتر روحانی] این بود که کنار بکشید و اگر کنار نمی‌کشید لااقل ما چند نفر(چند وزیر دولت) را کنار بگذارید و دولت «وحدت ملی» تشکیل بدهید چون الان کشور در شرایطی نیست که دعوای جناحی داشته باشد. همانطور که در سال92 معتقد بودم برای 1400 نباید بیایم، بعد از اتفاقات دی‌ماه این نگرش تشدید شد و حتی معتقد بودم از ابتدای سال97 باید کنار برویم؛ حتی با حضرت آقا دراین‌باره صحبت کردم.

-به‌خاطر تحلیلم از شرایط[نمیخواستم نامزد شوم]. معتقد بودم کشور به اجماع و وحدت ملی نیاز دارد و این اجماع با حملاتی که دوستان علیه من می‌کردند، پیرامون من شکل نمی‌گرفت. دلیل دوم هم این بود که من توان ریاست‌جمهوری ندارم...

در محاسبات من هیچ‌وقت این نبود که به فرض احتمال دارد ازسوی شورای نگهبان رد بشوم یا ممکن است رأی نیاورم. اتفاقا این‌ها(ردصلاحیت یا رأی‌نیاوردن) باعث می‌شد که نگرانی عافیت‌طلبی من حذف شود. من از قطبیدگی در کشور نگرانم؛ بعضی‌ها قطبیدگی در کشور را ضروری می‌دانند. من ضمن اینکه مخالف تحزب نیستم و البته خیلی سینه‌چاک تحزب هم نیستم اما از قطبیدگی در جامعه خیلی نگرانم...

من فکر می‌کردم اگر ظریف بیاید و تاییدصلاحیت بشود یا نشود، قطبیدگی ایجاد می‌کند و اگر رأی بیاورد یا نیاورد، باز هم قطبیدگی ایجاد می‌کند؛ براساس همین، آمدنم به هر شکلی را باعث باخت کشور می‌دیدم. 

- بعد سخنرانی[رهبری در واکنش به فایل صوتی]، یک هشتگی شروع شد؛ ظریف تنها نیست. من فورا به همه دوستان رسانه‌ای که داشتم، گفتم که من خواهش می‌کنم این هشتگ را بردارید چون می‌گفتم من در برابر چه کسی تنها نیستم؟ 40سال است که تمام زندگی‌ام را برای دفاع از جمهوری اسلامی و رهبری گذاشته‌ و کتکش را هم خورده‌ام؛ حالا بیایم و بگویم در برابر آقا تنها نیستم؟ یعنی چه؟ مگر من در برابر آقا هستم که می‌گویید من تنها نیستم؟ این همان بازی قطبیدگی است که بازی غالب سیاسی است؛ همان قطبیدگی که دوستان تلاش کردند میان ظریف و سلیمانی ایجاد کنند. من واقعا عاشق شهیدسلیمانی بودم و با همدیگر رفیق نزدیک بودیم. اگر شهیدسلیمانی نبود، من هرگز بعد از آن استعفا به دولت بازنمی‌گشتم.

هرگز بازنمی‌گشتم؛ آن کسی که باعث شد من بازگردم، شهیدسلیمانی بود. رابطه ما اینطوری بود اما دوستان سعی کردند میان من و شهیدسلیمانی، قطبیدگی ایجاد کنند. لذا هر دو جناح تلاش داشتند قطبیدگی ایجاد کنند اما من اعتقادی به این قطبیدگی ندارم.

-آقای لاریجانی روزی که از ریاست مجلس کنار رفت، من خواهش کردم ساختمانی را در وزارت امور خارجه، برای کار با چین در اختیار ایشان قرار بدهند. من برای کاری که کردم، توجیه کارشناسی داشتم؛ بعضی‌ها ممکن است فکر کنند من می‌خواستم آقای لاریجانی را برای ریاست‌جمهوری لانسه کنم. البته بدم نمی‌آمد که آقای لاریجانی رییس‌جمهور بشود اما من در حوزه داخلی اصلا فعالیت نمی‌کنم که بخواهم یا نخواهم ایشان را برای ریاست‌جمهوری لانسه کنم؛ به من ربطی نداشت.

-در کمال صداقت به شما می‌گویم که اگر آقای رئیسی هم به من پیشنهاد وزارت خارجه داده بود، برای من دشوار بود که رد کنم؛ احتمالا رد می‌کردم اما برایم دشوار بود که رد کنم چون من تا الان در برابر مسوولیت، فرار نکرده‌ام. با اینکه می‌دانستم نه خود آقای رئیسی بلکه اعضای کابینه ایشان چه گرایش‌هایی دارند و نمی‌توانستم دور یک میز با کسانی بنشینم که هشت سال تمام به من خائن و وطن‌فروش و... گفته بودند، اما اگر چنین پیشنهادی می‌شد حتما برای اینکه نپذیرم درگیری وجدانی پیدا می‌کردم؛ اگر فرضا آقای دکتر لاریجانی یا اصلا هر کسی که کمتر به من توهین کرده بود رییس‌جمهور می‌شد، من [پیشنهاد وزارت خارجه] را با اطمینان‌خاطر می‌پذیرفتم. 

من با شخص آقای رئیسی برای همکاری به‌عنوان وزیر امور خارجه مشکلی نداشتم اما معلوم بود شاکله هیات دولت ایشان، جور دیگری است؛ البته ایشان(رئیسی) هم علاقه‌ای نداشت که من وزیر خارجه‌اش باشم و هیچ‌وقت هم چنین پیشنهادی به من نشد اما اگر پیشنهاد می‌شد، من را در موضع شخصی سختی قرار می‌داد.»

***

تاکید رئیسی بر بررسی اعتراضات جاماندگان یارانه

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از روند رسیدگی به اعتراض کسانی که یارانه آنها در جریان اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، قطع شده است، ارائه کرد.

در این گزارش با مرور شاخص‌های تعیین دهک‌های مشمول و دلایل حذف برخی خانوارها از شمول دریافت یارانه تاکید شده که به اعتراضات رسیدگی و پرداخت یارانه، به تناسب شاخص‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است.

رئیس جمهور پس از استماع این گزارش تاکید کرد: بررسی‌ها دقیق، با نگاه مثبت و اعتماد به خوداظهاری‌ها و تفکیک بین حساب‌های تجاری و شخصی انجام شود تا حقوق ملت کاملا مورد توجه قرارگیرد و حق کسی پایمال نشود.

دکتر رئیسی اظهارداشت: یارانه کسانی که در بررسی‌ها، صلاحیت آنها برای دریافت یارانه احراز شده است به سرعت و بدون وقفه پرداخت شود.

رئیس جمهور گفت: هم پرداخت یارانه به افراد برخوردار و ثروتمند و هم قطع پرداخت به نیازمندان ناحق است و باید با اتقان کامل در این زمینه عمل کرد.

دکتر رئیسی همچنین تاکید کرد که وزارت تعاون، شرایط و تمهیدات لازم برای تفکیک اعضای خانوار، بررسی درخواست‌ها و اعلام نتیجه به متقاضیان را با رعایت زمان بندی‌های تعیین شده و در حداقل زمان ممکن فراهم کند.

***

کدخدایی: شورای نگهبان مدافع حقوق مردم است!

عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در نشست تخصصی مسیر تحول دانشگاه، قانون و منطق حکمرانی که در دانشگاه شیراز برگزار شد، با بیان اینکه قانون اساسی ما قانون اساسی دینی است، اما آیا با حقوق مردم منافات دارد؛ قطعا پاسخ خیر است، گفت: اگر دستگاه اجرایی مصوبه‌ای داشته باشد اما حقوق مردم تضییع شود، شورای نگهبان ورود و از حقوق مردم دفاع می‌کند، درحالی که این نقش شورای نگهبان برای مردم تبیین نشده است، از شورای نگهبان انتخابات را فقط دیده‌ایم، ولی آرای شورای نگهبان مبتنی بر اصول اسلامی در کدام دانشگاه بررسی و تبیین شده است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه آیا پژوهشگران ما با اصول علمی آشنا هستند، گفت: عدم توجه به کار‌های جمعی از دیگر انتقادات به کار پژوهشی است؛ چرا که اگر جمعی باشد بهتر به نتایجی که مدنظر است کمک می‌کند.

***

طرح رتبه بندی معلمان از ۳۱ شهریور ماه اجرایی می‌شود

به گزارش ایسنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران با اشاره به رتبه بندی معلمان اظهار کرد: لایحه‌ای که دولت قبلی اعلام کرده بود، لایحه بسیار ضعیفی بود و متاسفانه در طول ده سال اقدامی روی آن انجام نشده بود. چون یکی از شعارهای انتخاباتی رییس جمهوری بود، این موضوع در دولت سیزدهم پیگیری و با آن موافقت شد.

نوری یادآور شد: دولت جدید به دنبال این است که ما این کار را اجرایی کنیم و رییس جمهوری هم بر اجرای آن تاکید ویژه‌ای دارند. با همکاری سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی نشستی خواهیم داشت و برای مرحله بعدی اجرا به استان‌ها ارسال شود.

وی افزود: کمیته‌های لازم یا هیات‌های ممیزی براساس قانون شکل گرفته و ان‌شاءالله رتبه بندی وارد مرحله اجرای اصلی در درون آموزش و پرورش شود. شروع آن هم از ۳۱ شهریور ماه سال جاری است.

***

چرا سارقین بانک ملی از زندان آزاد شده بودند؟

به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص استرداد متهمان پرونده سرقت از بانک ملی و اینکه این افراد سال گذشته هم به دلیل سرقت از بانک زندانی شده بودند، این متهمان چطور از کشور خارج شدند؟  گفت: این اطلاعات درست است.  دو نفر از متهمین در سال گذشته به بانکی در شهرستان قائم شهر دستبرد می‌زنند و آنها به وسیله نیروهای فعال فراجا شناسایی و دستگیر می‌شوند و  به موجب مقررات در دادسرا برای این متهمان، قرار تأمین قانونی صادر می‌شود. پس از اینکه قرار صادر و افراد بازداشت می‌شوند؛ بر اساس شرایط پیش آمده و مطالبی که بانک عامل مطرح کرده، قرار این دو نفر به وثیقه تبدیل و آزاد می‌شوند. کیفرخواست صادر و  به دادگاه کیفری دو ارسال و متهمین به حبس محکوم می شوند و وثیقه به لحاظ عدم متهمان ضبط و متهمان متواری می‌شوند. پس از آن این افراد مرتکب جرم دیگری شدند. به خاطر اینکه هیچ شائبه‌ای در فرایند رسیدگی نباشد از سوی رئیس قوه قضائیه دستور بررسی از سوی مراجع نظارتی داده شد تا بررسی شود و اگر تخلف انتظامی صورت گرفته با آن برخورد قانونی شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: سوال دیگری ممکن است مطرح شود چرا ممنوع الخروج نشدند که باید گفت ممنوع الخروجی طبق نظر قاضی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اختلاس ۷۳۰ میلیون دلاری در وزارت جهاد کشاورزی که اخیرا مطرح شده است؟ گفت:  گزارشی از سوی سازمان بازرسی به رئیس قوه قضائیه ارسال شد. مطالب توسط سازمان بازرسی باید تا انتها پیگیری شود. این مسئله ناظر به اقدامی از سوی یکی از زیر مجموعه‌ها بوده و تعهداتی در رابطه با گندم، جو و غیره مطرح شده و موضوع  در حال رسیدگی است.

***

مخالفت روزنامه کارگزاران با تشکیل وزارت بازرگانی

سید افضل‌ موسوی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در روزنامه سازندگی نوشت: «تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی غیرضروری به نظر می‌رسد. اول این‌که نمی‌شود در روند قانون‌گذاری مکرر تصمیمی اتخاذ و بعد آن را نفی کرد چراکه این تصمیمات متناقض و متضاد هزینه‌های سنگینی را بر کشور تحمیل می‌کند. دوم این که اصل مساله ادغام وزارتخانه بر اساس نیاز به کوچک‌سازی دولت بوده که امروز این نیاز بیش از پیش مورد توجه است.

بنابراین نباید در جهت حجیم کردن دولت گام برداشت. این مورد در ارتباط با مساله استدلال مجلس و دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی است که می‌گویند شرایط دولت در حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی و موقعیت خاص بازار در این اوضاع نیازمند تشکیل وزارت بازرگانی در جهت کنترل و تمرکز بر آن است که این استدلال نیز منطقی به نظر نمی‌رسد. در این شرایط شما باید یک وزیر کارکشته را برای وزارتخانه منصوب و یک معاون مسلط و باتجربه را برای آن حوزه منصوب کنید.»

***

تلاش قطر برای میانجیگری در مذاکرات هسته ای

فردا نوشت: «قطر عزم خود را جزم کرده تا در مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام، همچنین در روابط ایران و آمریکا نقشی ایفا کند. شاهدش همان مذاکراتی که بعد از امدن و رفت‌های مقامات قطری در دوحه برگزار شد. آن گفت‌وگوهای غیر مستقیم بین تهران و واشنگتن البته از نگاه طرفین نتیجه‌بخش نبود و مثلا همین دیروز رابرت مالی، نماینده آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای آن را اتلاف وقت خواند. موضع طرف ایرانی هم در آن مذاکرات و بعد از آن تغییری نکرده است. 

قطر اما کوتاه نیامده و ناامید هم نشده است. از این رو است که وزیر خارجه خود را امروز به تهران می‌فرستد. آنطور که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه  امروز گفته «با توجه به روابط بسیار خوب و رو به گسترش ایران و قطر، در دیدار مقام قطری با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، علاوه بر روابط دوجانبه، موضوعات مورد علاقه در حوزه منطقه ای و بین المللی نیز مورد گفتگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.»

گفتنی است، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر بعداز ظهر امروز چهارشنبه ۱۵ تیرماه با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

باید منتظر ماند و دید که این دیدار چه نقشی در ادامه مذاکرات دارد. وزیر قطری حرف و پیغام یا پیشنهاد تازه‌ای آورده یا آمده که ایران را راضی به پذیرش نظرات طرف مقابل کند؟»

***

توضیحات کوثری درباره فیلمی از انفجار در ناحیه بسیج مالک اشتر تهران

جمعه شب گذشته فیلمی از انفجار نظر کابران فضای مجازی را به خود جلب کرد. در این میان ، برخی رسانه ها مدعی شدند که این فیلم ، لحظه انفجار «ناحیه مقاومت بسیج مالک اشتر» در تهران است .

ساعاتی بعد ، سازمان تروریستی «مجاهدین خلق»( منافقین) ، مسئولیت این انفجار تروریستی را بر عهده گرفتند.

سردار محمد کوثری نماینده تهران در مجلس درباره این فیلم به خبرآنلاین گفت: «اولا انفجاری نبوده بلکه دو بمب دست ساز بسیار ضعیف منفجر کرده اند. فیلمبرداری از لحظه وقوع حادثه هم با هدف بزرگ جلوه دادن عملیات و مستندسازی خیانت شان برای دریافت پول انجام شده است .طبیعی است ، دشمنان ایران به راحتی ، بابت هر ادعایی ، هزینه گزاف پرداخت نمی کنند ، بنابراین ، منافقین باید اثبات می کردند که عملیاتی بزرگ و موفقی انجام داده اند. اما واقعیت این است که منافقین ، بزرگ نمایی تبلیغی کرده اند ، وگرنه ، عملیات آن ها ، هیچ ارزش ویژه ای ندارد ، زیرا در عملیات شان ، نتوانستند ، هیچ تخریب و امثالهم انجام دهند . این ها ، خود فروخته هایی ، وابسته به بیگانگان و آلت دست دشمنان هستند که می خواهند خودی نشان دهند و پولی بگیرند...

،عوامل بیرونی چنین عملیاتی انجام نمی دهند چون می دانند زیر ذره بین و تحت پوشش نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ما هستند . آنها با وعده و وعید از عوامل داخلی استفاده می کنند . به هر حال جمعه و روز تعطیل بوده ، ساعت ۹ شب آمده اند با استفاده از تاریکی، چنین حرکتی انجام داده اند و فیلم گرفته اند . منافقین فعال در عملیات اخیر هم حتما ، شناسایی و به سزای اعمال شان خواهند رسید.»

***

انتقاد رسالت از گشت ارشاد

روزنامه رسالت نوشت: «بدحجابی مسئله‌ای نوپدید و جدید نیست؛ وقتی چند قرن در پهنای جهان، برهنگی در سطح فرهنگی و رسانه‌ای ترویج شده است و نیم‌قرن در ایران قبل از انقلاب، اقدامات نرم و سخت برای مبارزه با حجاب رخ داده، نمی‌توان توقع داشت با پیروزی انقلاب اسلامی، ناگهان شمایلی متفاوت از حجاب در کشور ایجاد کنیم. پس نه آنان که گمان می‌کنند آرمان‌های انقلاب از بین رفته، صحیح می‌اندیشند نه آنان که تصور می‌کنند در مدت کوتاهی می‌توانند مسئله حجاب را ساماندهی کنند، درست فکر می‌کنند. ساماندهی امور فرهنگی و اقناع و همراه‌سازی مردم، فرآیندی زمانبر و طاقت‌فرساست و متناسب با عظمت خواسته‌های فرهنگی باید شکیبایی ورزید...

 ما گشت ارشاد را لازم الارشاد می‌دانیم از این باب است که گویی تلاش دارد یک‌تنه جور همه کم‌کاری‌های دستگاه‌های متولی حجاب را بکشد و ازقضا خوش‌سلیقه هم این تلاش را به‌منصه‌ظهور نمی‌گذارد. در یک جورچین ۱۰۰ تکه‌ای اگر یک تکه فقط سر جایش باشد، آن هم نه درست و به‌قاعده، تصویر ساخته‌شده بی‌معنی و مضحک به‌نظر می‌آید. اوضاع حجاب را نه در پیمایش‌های غیرعلمی، غیرواقعی و سفارشی بلکه در سطح خیابان و بازارها باید دید؛ نتیجه، چیزی بیشتر از فاجعه است؛ اما با اصرار به اموری که مرحله آخر مدیریت فرهنگی به‌شمار می‌آیند و البته به بدترین شکل ممکن، اجرا می‌شوند، تنها نقض غرض می‌کنیم و با تلاش بیشتر، صرفا از مقصود، دورتر می‌شویم.»

***

آمار نگران کننده از میزان استفاده از فیلترشکن

غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان‌آباد به ایلنا گفت: آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۸۰ درصد ایرانی‌ها فیلترشکن و وی‌پی‌ان روی گوشی‌های خودشان نصب کرده‌اند و این آمار دقیقا در کشورهای اتحادیه اروپا زیر ۱۰ درصد است. مفهمومش چیست؟ امروز به خاطر اینکه فرزندان بخواهند از بسیاری از برنامه‌های عادی هم استفاده کنند مجبورند «فیلترشکن» و «وی پی ان» داشته باشند و وقتی این امکان روی گوشی فرزند شما نصب است هر لحظه می‌تواند به سایت‌هایی برود که اساسا حتی در کشورهای خارجی هم این سایت‌های غیراخلاقی فیلتر هستند! در واقع ما عملا داریم خودمان فرزندان و جوان‌مان را در معرض همان تهدیدها قرار می‌دهیم.

***

پیشنهاد دولت برای افزایش پلکانی حقوق‌ها

به گزارش تسنیم ، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران گفت: امروز در دولت، لایحه اصلاح موادی از قانون بودجه 1401 به تصویب رسید تا اصلاحات اندکی رخ بدهد و به مجلس برود. برخی مواد بودجه آثار تورمی دارد که احساس می‌شد باید برای آن تدابیری داشت و دولت این مفاد برای درخواست اصلاح به مجلس ارسال خواهد کرد.  

سخنگوی دولت هم‌چنین بیان کرد: دولت برای بودجه 1401 پیشنهاد افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت را داده بود و به نفع کسانی بود که حقوق کمتری دریافت می‌کردند ولی مجلس این پیشنهاد را نپذیرفت و با وضعیت کنونی قانون بودجه، از مسیری که دولت در حرکت اصلاح نظام پرداخت حقوق‌ها بود تا فاصله بین کف و سقف پرداخت حقوق اصلاح بشود و پرداخت‌های پایین افزایش بیشتری داشته باشند، قدری فاصله گرفته شده و با مصوبه امروز این اجازه داده می‌شود که دستگاه‌هایی که کارکنان آنان حقوق کمتری می‌گیرند، دولت امکان افزایش حقوق آن بخش‌ها را داشته باشد و امیدواریم این پیشنهادات با موافقت مجلس مواجه بشود. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۷۴۰۷۳۲۱:۴۵:۵۸ ۱۴۰۱/۴/۱۵
آقای رییسی آیا می دانید با خبط و خطاهایی که در دولت قبلی و فعلا در بورس صورت گرفته و با خطاهایی که در قطع یارانه های افراد زیادی در کشور صورت گرفته ریزش سرمایه های مردمی عظیمی داشته ایم که تا سالیان دراز قابل باز سازی نمی باشد
ناشناس۲۵۷۴۱۴۲۲۳:۱۱:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۱۵
برای چندمین بار افزایش حقوق پلکانی اجرا میشود. آیا مگر نباید بین افراد متخصص و زحمتکش واقعی با افراد بی توان ، و صرفا مصرف کننده بودجه فاصله حقوقی کافی وجود داشته باشد؟ اگر دلسوز کشورند حقوق نجومی برخی مدیران را کم کنند نه کسانی که زحماتشان با این حقوقها تناسب ندارد.
ناشناس۲۵۷۴۱۷۹۲۳:۵۸:۲۷ ۱۴۰۱/۴/۱۵
الان چندین سال است برای بیش از ده بار طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و شبکه بانکی در مجلس کلید میخورد ولی به مرحله اجرا در نمی آید کاملا محرز است که برخی با لابی و گرفتن امتیازهای ویژه و خاص در این چند ساله بار و بنه را محکم بسته و به ریش ملت خندیده اند
مجید محاوی۲۵۷۴۲۳۲۰۲:۳۲:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۱۶
دولت بدهی تامین اجتماعی را بدهد بعد در امور ما دخل و تصرف نکند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین