چگونه میلگرد باکیفیت را ارزان و بی‌دردسر بخرید؟

گزارش بازرگانی،   4010411132

همه خریداران میلگرد دوست دارند میلگردی که می‌خرند، هم باکیفیت و هم ارزان باشد، اما به دست آوردن همه ویژگی‌های خوب در یک کالا هنگام خرید، چالش بزرگی محسوب می‌شود. این چالش زمانی دردسر ایجاد می‌کند که تنوع کالای موردنظر بالا باشد. با توجه به این که در هر استان کشور چند کارخانه تولید میلگرد وجود دارد، میلگرد هم از جمله کالاهای دارای تنوع بالا محسوب می‌شود. در این مقاله، نکات مربوط به نحوه شناخت میلگرد باکیفیت و روش خرید آن با حداقل قیمت و بدون دردسر، ذکر شده است.



چرا باید میلگرد باکیفیت بخرید؟

پرسیدن این سؤال مثل این است که بپرسید: «چرا باید سازه‌ای محکم و ایمن بسازم؟» اهمیت میلگرد در استحکام ساختمان دیگر بر کسی پوشیده نیست، مخصوصاً در سال‌های اخیر که قیمت آهن‌آلات به‌شدت افزایش یافته و همه سازندگان به سمت سازه بتنی رفته‌اند و کمتر کسی سازه فولادی را انتخاب می‌کند. مواد اصلی در ساخت سازه بتنی هم چیزی جز میلگرد و بتن نیست و احتمالاً با این جمله معروف هم آشنا هستید: میلگرد، مقاومت کششی بتن را افزایش می‌دهد.

اگر می‌خواهید میلگرد باکیفیت بخرید، باید به نکات زیر دقت کنید:



مقاومت کششی میلگرد

مقاومت کششی میلگرد میزان تحمل آن در برابر شکستن را نشان می‌دهد، یعنی مقاومت کششی میلگرد با حداکثر نیروی کششی قابل‌تحمل میلگرد تا قبل از شکسته شدن، برابر است. این پارامتر در برگه‌های آنالیز فنی میلگرد با واحد نیوتن بر مترمربع یا کیلوگرم بر سانتی مترمربع مشخص می‌شود. هنگام سفارش دادن میلگرد، می‌توانید برگه آنالیز فنی را از تولیدکننده بخواهید، البته به شرطی که آن را به‌صورت مستقیم از درب کارخانه بخرید. البته برخی از شرکت‌های بازرگانی و سایت‌های فروش میلگرد هم می‌توانند این درخواست را از طرف شما به کارخانه ارائه دهند.

مقاومت تسلیم میلگرد

مقاومت تسلیم، میزان تحمل آن در برابر تغییر شکل را نشان می‌دهد. این پارامتر، نشان می‌دهد که میلگرد چقدر انعطاف‌پذیر است. میزان انعطاف‌پذیری میلگرد، به روش تولید و میزان کربن به‌کاررفته در آن بستگی دارد و نشان‌دهنده میزان مناسب بودن میلگرد برای آرماتوربندی است. مثلاً از نظر استاندارد روسی GOST، مقاومت تسلیم و میزان کربن به‌کاررفته میلگردهای گرید A1، A2، A3 و A4 به ترتیب افزایش می‌یابد. این موضوع به این معنی است که میلگردهای دارای گرید پایین‌تر، برای کاربرد در بتن مناسب‌تر هستند؛ اما فرایند ترمکس این تصور را عوض کرده و استفاده از آن باعث می‌شود که مقاومت تسلیم گریدهای بالاتر نیز تا حد 500 نیوتن بر مترمربع کاهش یابد.



استاندارد تولید میلگرد

هر میلگردی که در بازار پیدا می‌کنید باید مطابق استاندارد ملی ISIRI 3132 تولید شده باشد و این موضوع، برای هیچ میلگردی برتری ایجاد نمی‌کند. برخی از کارخانه‌های تولید میلگرد، مدعی هستند که محصولات آن‌ها با استانداردهای بین‌المللی نیز مطابقت دارد و مشخصات آن‌ها را در برگه آنالیز فنی نیز ذکر می‌کنند. مثلاً میلگرد شاهین بناب بر اساس استانداردهای زیر نیز تولید می‌شود:



  • استاندارد اروپایی BS 4449 برای میلگردهای ترمکس

  • استاندارد بین‌المللی ISO 6935-2

  • استاندارد آلمانی DIN488



جدیدترین قیمت میلگرد شاهین بناب امروز نشان می‌دهد که با توجه به استانداردها و کیفیت این میلگرد، خرید آن مقرون‌به‌صرفه است.



وزن میلگرد

منظور از این پارامتر این نیست که میلگرد حتماً باید سنگین یا سبک باشد، بلکه قرار داشتن وزن آن در محدوده وزنی جدول اشتال و استاندارد ملی، اهمیت دارد. روش‌های مختلفی برای اطیمنان از استاندارد بودن وزن میلگرد وجود دارد که سریع‌ترین روش، گرفتن یک نمونه کوچک از فروشنده و وزن کردن آن است. سپس وزن میلگرد را بر اساس گرم بر طول نمونه تقسیم کنید تا وزن یک متر از آن سایز میلگرد، به دست بیاید. مقایسه عدد به دست آمده با بازه وزنی جدول اشتال، خیال شما را از استاندارد بودن وزن آن راحت می‌کند.

مثلاً میلگرد بناب از جمله میلگردهای سبک‌بار و استاندارد است که طرفداران زیادی در بازار دارد. البته قیمت میلگرد ظفر بناب نیز در محبوبیت آن بی‌تأثیر نیست.

چگونه میلگرد باکیفیت را ارزان بخرید؟

بعد از فهمیدن نحوه تشخیص میلگرد باکیفیت، باید بتوانید یاد بگیرید که چگونه آن را با قیمت مناسب بخرید. چرا که هر کسی می‌تواند با دانستن پارامترهای بالا، به بازار میلگرد برود و میلگرد باکیفیت بخرد؛ اما پس از خرید میلگرد از بازار آهن و مقایسه آن با سایر روش‌های خرید میلگرد، احتمالاً پشیمان خواهد شد.

قیمت میلگرد در بازار آهن همواره از قیمت میلگرد درب کارخانه و بورس بالاتر است و برای خریدهای با تناژ بالا، این روش اصلاً مناسب و به‌صرفه نیست. اگر می‌خواهید میلگرد را در ارزان‌ترین قیمت ممکن بخرید، باید بورس کالا را امتحان کنید. خرید از بورس کالا به‌ نوعی پیش‌خرید محسوب می‌شود، چرا که تاریخ تحویل میلگردهای خریداری‌شده به این روش، معمولاً بلندمدت است و برای خرید از بورس، باید برنامه‌ریزی بلندمدت و دقیقی داشته باشید. همچنین نحوه ثبت‌نام و خرید از بورس کالا نیز زمان‌بر و پردردسر است؛ اما بزرگ‌ترین مزیت آن این است که قیمت میلگرد کارخانه‌های دولتی مثل قیمت میلگرد میانه در آن، اختلاف زیادی با بازار آزاد دارد.

خرید میلگرد از درب کارخانه کمی آسان‌تر است؛ اما این روش نیز دردسرهای خود را دارد. مثلاً ممکن است کارخانه تولیدکننده میلگرد تمامی سایزهای موردنظر شما را موجود نداشته باشد، برنامه زمان‌بندی ارسال آن با برنامه کاری شما هماهنگ نباشد یا فاصله زیاد آن تا پروژه، هزینه ارسال زیادی را بر دوش شما بگذارد.

بهترین و آسان‌ترین راه برای خرید میلگرد باکیفیت، خرید اینترنتی یا خرید از شرکت‌های بازرگانی است. سایت‌های خرید و فروش میلگرد معمولاً قیمت به‌روز میلگرد را در صفحه اصلی خود درج می‌کنند و بدون دردسر و فوت وقت زیاد، می‌توانید از قیمت میلگرد کارخانه‌های مختلف مطلع شوید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. ثبت سفارش هم معمولاً به‌صورت تلفنی یا آنلاین انجام می‌شود.



یکی از سایت‌های اینترنتی معتبر برای خرید بی‌دردسر میلگرد ارزان و باکیفیت، آسرون است. قیمت میلگرد در این سایت منصفانه است و تنوع محصولات بالایی دارد. همچنین بار میلگرد شما پس از تأیید واحد تضمین کیفیت آسرون ارسال می‌شود و بسته به محل پروژه شما، بین یک تا 7 روز کاری به دستتان می‌رسد. پروسه ثبت سفارش و نهایی شدن خرید میلگرد در این سایت نیز سریع و بی‌دردسر است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین