نظارت بر کیفیت خودرو‌های داخلی بر عهده کیست؟

گروه اقتصادی الف،   4010411106

یک استاد دانشگاه گفت: کار نظارت بر کیفیت خودرو‌های داخلی بر عهده سازمان استاندارد است، اما گاهی فقط ناظر خودروساز بر روند کار نظارت دارد.

نظارت بر کیفیت خودرو‌های داخلی بر عهده کیست؟

به گزارش صداوسیما؛ آقای مرزبان راد عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: برای تولید خودرو با کیفیت باید نظارت بر روند کار خودروسازان دقیق باشد؛ سازمان استاندارد وظیفه نظارت بر کیفیت خودرو را دارد، اما، چون سازمان استاندارد تک تک کیفیت خودرو را بررسی نمی‌کند، فردی واسطه از شرکت این کار را انجام می‌دهد و عملا خودرو‌هایی تایید استاندارد می‌گیرند که کیفیت مطلوب ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه افزود: برخی از شرکت‌های خودروساز در تلاش هستند، خود به تنهایی بر روند تولید خودرو نظارت داشته باشند که گاهی این نظارت دقیق و درست نیست، یعنی ناظر خود با شرکت خودروساز قرار داد بسته و یکی از افراد خودروساز به شمار می‌آید، این یعنی شرکت خودروساز خود کیفیت قطعه را کنترل می‌کند که باعث می‌شود روند تولید اگر دچار مشکل هم باشد از آن چشم پوشی شود.

آقای مرزبان راد گفت: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود و ساز و کار نظارت در قطعه سازی و خودروسازی به نحوی باشد که مشکلی به وجود نیاید.

از سال گذشته و تصادف زنجیره‌ای بهبهان رامهرمز، کیفیت خودرو‌های داخلی مورد انتقاد مسئولان ارشد کشور قرار گرفت به طوری که آقای هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا خودرو‌های تولیدی را به ارابه مرگ تشبیه کرد.

پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد چندی قبل گفت: با توجه به اینکه سالیانه صد‌ها هزار خودرو تولید می‌شود به هیچ وجه نظارت بر تک تک آن‌ها مقدور نیست.

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان استاندارد نیز پیشتر درباره نظارت بر خودرو‌ها اظهار داشت: پنج دستگاه ناجا، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و سازمان بهینه سازی سوخت، ناظر و مسئول ایمنی خودرو هستند، اما اگر نظارت هست پس به چه دلیل شاهد این همه حادثه ناگوار ناشی از نقص فنی خودرو هستیم؟

از طرفی سازمان ملی استاندارد به عنوان مسئول ایمنی خودرو، اعلام کرده است ورق فولادی که در خودرو‌های داخلی استفاده می‌شود از نظر سازمان ملی استاندارد مشکل دارد، اما بدنه خودرو و ورق فولادی آن مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که از عوامل جلوگیری از ارتقا کیفیت خودرو موضوع تولید انحصاری در صنعت است، چرا که در چنین محیطی تولیدکننده هر کالایی را می‌تواند تولید و به مصرف کننده عرضه کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین