نظارت بر کیفیت خودرو‌های داخلی بر عهده کیست؟

گروه اقتصادی الف،   4010411106

یک استاد دانشگاه گفت: کار نظارت بر کیفیت خودرو‌های داخلی بر عهده سازمان استاندارد است، اما گاهی فقط ناظر خودروساز بر روند کار نظارت دارد.

نظارت بر کیفیت خودرو‌های داخلی بر عهده کیست؟

به گزارش صداوسیما؛ آقای مرزبان راد عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: برای تولید خودرو با کیفیت باید نظارت بر روند کار خودروسازان دقیق باشد؛ سازمان استاندارد وظیفه نظارت بر کیفیت خودرو را دارد، اما، چون سازمان استاندارد تک تک کیفیت خودرو را بررسی نمی‌کند، فردی واسطه از شرکت این کار را انجام می‌دهد و عملا خودرو‌هایی تایید استاندارد می‌گیرند که کیفیت مطلوب ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه افزود: برخی از شرکت‌های خودروساز در تلاش هستند، خود به تنهایی بر روند تولید خودرو نظارت داشته باشند که گاهی این نظارت دقیق و درست نیست، یعنی ناظر خود با شرکت خودروساز قرار داد بسته و یکی از افراد خودروساز به شمار می‌آید، این یعنی شرکت خودروساز خود کیفیت قطعه را کنترل می‌کند که باعث می‌شود روند تولید اگر دچار مشکل هم باشد از آن چشم پوشی شود.

آقای مرزبان راد گفت: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود و ساز و کار نظارت در قطعه سازی و خودروسازی به نحوی باشد که مشکلی به وجود نیاید.

از سال گذشته و تصادف زنجیره‌ای بهبهان رامهرمز، کیفیت خودرو‌های داخلی مورد انتقاد مسئولان ارشد کشور قرار گرفت به طوری که آقای هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا خودرو‌های تولیدی را به ارابه مرگ تشبیه کرد.

پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد چندی قبل گفت: با توجه به اینکه سالیانه صد‌ها هزار خودرو تولید می‌شود به هیچ وجه نظارت بر تک تک آن‌ها مقدور نیست.

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان استاندارد نیز پیشتر درباره نظارت بر خودرو‌ها اظهار داشت: پنج دستگاه ناجا، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و سازمان بهینه سازی سوخت، ناظر و مسئول ایمنی خودرو هستند، اما اگر نظارت هست پس به چه دلیل شاهد این همه حادثه ناگوار ناشی از نقص فنی خودرو هستیم؟

از طرفی سازمان ملی استاندارد به عنوان مسئول ایمنی خودرو، اعلام کرده است ورق فولادی که در خودرو‌های داخلی استفاده می‌شود از نظر سازمان ملی استاندارد مشکل دارد، اما بدنه خودرو و ورق فولادی آن مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که از عوامل جلوگیری از ارتقا کیفیت خودرو موضوع تولید انحصاری در صنعت است، چرا که در چنین محیطی تولیدکننده هر کالایی را می‌تواند تولید و به مصرف کننده عرضه کند.

یکتانتتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. انتقاد تند یک روحانی به استوری علی کریمی در مورد موضوع نذری

    2. چرا مدعیان تقلب در ۸۸، «لیبرال» دروغین بودند؟!

    3. ایران قوی و خاورمیانه ای جدید

    4. تایوان از جنگ اوکراین درس می گیرد؟!

    5. چرا ایران با توافق هسته ای یا بدون آن برنده است؟

    6. هر سخن نادرستی، از سر «عناد» نیست

    7. خبر مهم از افزایش حقوق بازنشستگان

    8. مگر از هلند چه کم داریم؟!/ مازندران باید هاب صادراتی کشور شود

    9. واکنش علی مطهری به نوشته اخیر موسوی

    10. حمله به سلمان رشدی و مانورهای تبلیغاتی غرب

    11. آمریکا؛ ساختمانی زیبا اما در حال ریزش !

    12. چرا میرحسین و کروبی محاکمه نشدند؟

    13. آیا حماس واقعا در جنگ ۳ روزه حضور نداشت؟

    14. روایت مخبر از میراث دولت روحانی/ احتمال توافق از نگاه امیرعبداللهیان/ روایت ذوالنوری از روند مذاکرات در دولت روحانی و رئیسی

    15. واکنش کرباسچی به یادداشت میرحسین موسوی/تاکید قالیباف بر اجرای کالابرگ / انتقاد باهنر از شورای نگهبان بابت ردصلاحیت لاریجانی

    16. گفتگو با ناجی صدها نفر از سیل استهبان

    17. کمبود وکیل کاربلد انحصار وکالت را شدت بخشیده است

    18. وعده بهادری جهرمی درباره افزایش حقوق کارمندان/ روایت خزعلی از حضور ناشناس در ورزشگاه آزادی

    19. افزایش حقوق جدید کارکنان دولت و بازنشستگان تا یک ماه آینده

    20. مقایسه یک سال دولت رئیسی با ۸ سال دولت روحانی

    21. حمایت رسانه‌ای عربستان و اسرائیل از فتنه‌انگیزی در عراق

    22. پای دولتی ها در کفش عکاسان !

    23. واکنش رییسی به نامه کنکوری دیده بان شفافیت و عدالت

    24. پاسخ عطا الله مهاجرانی به تهدیدات / محاکمه من در لندن یک فرصت طلایی است

    25. اگرها و بایدها،کافی است؛ باید در ترانزیت دریایی سرآمد شویم

    ابر آروان

    آخرین عناوین

    بلیط هواپیما