اردوغان دربرابر فشارهای آمریکا و اروپا تاب نیاورد

گروه جهان الف،   4010410064

چراغ سبز اردوغان به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو در حالی با استقبال رسانه های وابسته به حزب حاکم ترکیه روبرو شد که از نگاه ناظران امور بین الملل، واقعیت به گونه دیگری است.

اردوغان دربرابر فشارهای آمریکا و اروپا تاب نیاورد

به گزارش خبرگزاری مهر، رأی الیوم در مطلبی با اشاره به موافقت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو آورده است: آیا فنلاند و سوئد با شروط اردوغان برای برداشتن وتوی خود برای پیوستن این دو به ناتو تن داده اند؟ واکنش روس‌ها چگونه خواهد بود؟

رأی الیوم می‌نویسد: رسانه‌های حامی حزب حاکم ترکیه از توافق اردوغان رئیس جمهور این کشور با فنلاند و سوئد در زمینه پیوستن این دو کشور به ناتو استقبال کردند و از آن به مثابه دستاورد سیاسی ملموس نام بردند و این در حالی است که رسانه‌های مخالف دولت ترکیه در قبال آن سکوت کردند.

این رسانه در ادامه آورده است:دولت ترکیه خواسته‌های زیادی از دو کشور فنلاند و سوئد داشت که از جمله آنها می‌توان به تحویل دادن ۳۳ عضو پ ک ک و یگانهای مدافع خلق اشاره کرد اما همه آنچه ترکیه به دست آورد، فقط تعهد این دو کشور برای عدم حمایت از گروههای معارض ترکیه یعنی پ ک ک و شبکه فتح الله گولن بود و هیچ اشاره‌ای به تحویل افراد مورد نظر آنکارا نشده است.

رأی الیوم نوشت: وی پس از اینکه علیه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو موضع گرفت، در چشم طرفدارانش به عنوان یک قهرمان ظاهر شد اما این چند هفته بیشتر دوام نیاورد و به سرعت به فشارهای آمریکا و اروپا که حتی به درجه تهدید به کنار گذاشتن ترکیه از ناتو رسید، تن داد.

این رسانه گزارش داد: اینکه بکر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه گفته است که دولت ترکیه مجدداً از سوئد و فنلاند خواهد خواست که ۳۳ فردی که آنکارا آنها را تروریست می‌داند، را تحویل بدهند مفهومش این است که در توافق سه جانبه، تحویل این افراد ذکر نشده است.

درباره موضع گیری روس‌ها هم رأی الیوم اعلام کرد: روسیه نگاه خوبی به موافقت ترکیه با پیوستن این دو کشور به ناتو ندارد.

رأی الیوم می‌نویسد: هرچند اردوغان نحوه بهره برداری از برگه‌ها برای تحقق خواسته‌های سیاسی و نظامی و اقتصادی خود را می‌داند اما اروپایی ها در برابر به کارگیری برگه آوارگان به عنوان اهرم فشار علیه اروپا از سوی اردوغان، واکنشی قوی داشتند و آن کاهش همکاری اقتصادی با ترکیه و هدف قرار دادن لیر ترکیه بود. واشنگتن هم اعلام کرد که امتیازی به ترکیه در قبال چراغ سبز آنکارا برای پیوستن دو کشور فنلاند و سوئد به ناتو نداده است. اینکه درخواست ترکیه برای خرید اف ۱۶ به موافقت کنگره آمریکا مشروط شده است، مفهوم زیادی به همراه دارد زیرا کنگره یا بیشتر اعضای آن وتوی ترکیه در قبال عضویت فنلاند و سوئد به ناتو را باج خواهی دانسته و از سویی لابی ارمنی مخالف ترکیه در کنگره قوی است.

این رسانه درپایان نوشت: اردوغان سیاستمدار ماهری است که بیست سال در قدرت مانده است اما سیاست‌های کنونی آن از نگاه بسیاری از تحلیلگران ترک و اروپایی نتایج عکس داده است زیرا او متوجه تغییر شرایط جهانی به ویژه پس از جنگ اوکراین نیست و همچنان خواهان بازی با همه برگه‌ها و حفظ روابط با روسیه و غرب به طور همزمان است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین