رویداد ملی نوپیا

گروه اجتماعی الف،   4010410002

رویداد ملی نوپیا با حمایت ستاد نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و با حضور مراکز فعال در حوزه نوآوری اجتماعی و کنشگران فعال این حوزه برگزار می شود.

رویداد ملی نوپیا


به گزارش الف، روز چهارشنبه در نشست خبری این رویداد اجتماعی که در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) برگزار شد، رئیس شورای سیاست گذاری و مسئول همایش نوپیا  در این نشست گفت: برای نخستین بار فعالان عرصه نوآوری اجتماعی در یک رویدادی مبتنی بر هم افزایی و برای ارائه روایتی نو از کنش‌های اجتماعی دور هم جمع می‌شوند.

محمد محسن دوباشی با بیان اینکه در سال‌های اخیر ادبیات حوزه نوآوری اجتماعی غنی تر شده و فعالیت‌های زیادی نیز در این زمینه انجام شده است اما تاکنون عرصه ای برای گردهمایی و هم افزایی این مجموعه ها وجود نداشت، افزود: برای طراحی حوزه نوپیا شورای سیاستگذاری این رویداد جلسات متعددی را برگزار کرد و طراحی اولیه مبتنی بر این هم افزایی شکل گرفت.

رویداد ملی نوپیا؛ تکیه بر نوآوری‌ برای رویارویی مناسب با مسائل اجتماعی

وی یادآور شد: به شدت این ظرفیت را در بدنه اجتماعی کشور وجود دارد که برای برون رفت از مساله های کنونی کشور با رویکرد نوآوری های اجتماعی شاهد ارائه راه‌حل‌های جدید، خلاق و نوآورانه در بدنه فعالیت‌های نوآورانه و اجتماعی کشور باشیم.

دوباشی ادامه داد: اهمیت حوزه نوآوری اجتماعی به هم افزایی دو جریانِ فعالان حوزه نوآوری و فعالان حوزه اجتماعی در کنار هم است.

به گفته وی، نوآوری اجتماعی می‌تواند فرصت جدیدی را خلق کند چرا که در حوزه مسائل اجتماعی، با نگاه آسیب محور ورود می‌ شود و در مواجهه با نگاه آسیب محور به آسیب های اجتماعی نیز دچار روزمرگی و تکرار هستیم.

رئیس شورای سیاست گذاری نوپیا و مدیر عامل ستاد پیشرفت با بیان اینکه این اتفاق می‌تواند ظرفیت جدیدی را به ظرفیت های نوآورانه و اجتماعی کشور اضافه کنند، افزود: رویکرد امیدآفرینی، رو به جلو و رو به آینده، نویدبخش روایتی جدید از فعالیت اجتماعی کشور را رقم میزند و رویداد نوپیا شروع این جریان خواهد بود.

دوباشی، مساله پیشرفت کشور و آینده ایران را موضوعی با اهمیت دانست و گفت: آنچه امروز در فعالیت‌های مجموعه‌های متعدد و جریان نوآور کشور به شدت مورد نیاز است این است که مساله‌های مبتنی بر آینده کشور و پیشرفت کشور مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در ادامه این نشست، رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری ، گفت: سند توسعه ملی فناوری نرم یکی از سندهایی است که به صراحت در آن آمده که رشد نوآوری های اجتماعی جهت نقش آفرینی بیشتر گروه های مردمی در حل آسیب های اجتماعی از اولویت های کشور است.

پرویز کرمی با بیان این مطلب افزود: نوپیا یکی از ساختارهای سازمانی است که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شگل گرفته است و می‌تواند سرشبکه یا "هاب ملی" این کار در دل خانه‌های خلاق و نوآوری یا خانه‌های خلاقی که در مناطق کم برخوردار ایجاد می شود باشد.

به گزارش ایرنا، نوپیا نخستین گردهمایی فعالان نوآوری اجتماعی در کشور را  ۳۰ تیرماه جاری با حمایت مرکز نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در پردیس سینمایی چهارسو برگزار می‌کند.

«نوپیا» واژه ترکیبی است که از دو واژه «نو» و «پیا» که به معنای ارج، مکنت و منزلت، خلق‌شده و اشاره به آینده‌ای روشن برای ایران عزیز دارد. نوپیا، مخففی از «نوآوری و پیشرفت ایران» نیز هست که به خواست عمومی ایرانیان برای خلق نحوی دیگر از زیستن، مبتنی بر بوم و فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی‌ در جهان جدید اشاره دارد.

در این گردهمایی فعالانی که در موضوعات متنوع و به صورت مستقل و با تکیه بر توان مردم یا در بستر نهادها و سازمان‌های حاکمیتی و دانشگاهی در زمینه حل مسائل کشور با رویکرد نوآورانه و مردمی مشغول به کنشگری هستند؛ حضور خواهند داشت.

در این رویداد قرار است؛ با تکیه بر نوآوری‌های اجتماعی، مواجهه مناسبی با مسائل اجتماعی جامعه انجام شود. نوپیا در سال اول، تمرکز بیشتری بر رونمایی از مفهوم نوآوری اجتماعی دارد تا جامعه ایرانی پس از ۱۰ سال از ورود این مفهوم به فضای فکری و دانشگاهی، بیشتر با این پدیده و کارکردها و امکانات آن آشنا شود.

نوپیا در این رویداد قصد ورود به حمایت و سرمایه گذاری روی ایده‌ها را ندارد و تنها بستری برای فعالان این عرصه مهیا خواهد کرد تا سبب هم افزایی گروه‌ها و فعالان شود.

نشست خبری این رویداد با حضور پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری و محمد محسن دوباشی  رئیس شورای سیاست گذاری نوپیا و رسانه‌های مختلف در ایرنا برگزار شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین