دعوت رسمی ناتو از فنلاند و سوئد برای عضویت

گروه جهان الف،   4010409068

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو به طور رسمی از فنلاند و سوئد دعوت کرد تا عضو این اتحاد نظامی شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این اطلاعیه چهارشنبه به عنوان بخشی از اعلامیه اجلاس مادرید پس از جلسه روسای دولت‌ها و کشورهای عضو ناتو منتشر شد.

اعضای ناتو گفتند: ما تصمیم گرفتیم که فنلاند و سوئد را برای عضویت در ناتو دعوت کنیم و موافقت کردیم که "پروتکل‌های الحاق" را امضا کنیم. در هر روند الحاق به این اتحاد، اینکه نگرانی‌های امنیتی مشروع همه متحدین به درستی مورد توجه قرار گیرد، از اهمیت حیاتی برخوردار است.

در این اطلاعیه همچنین از انعقاد یادداشت‌تفاهم سه‌جانبه میان ترکیه، فنلاند و سوئد استقبال شد. ترکیه، فنلاند و سوئد روز سه‌شنبه در راستای پذیرفته‌ شدن عضویت این دو کشور منطقه نوردیک در ناتو و عدم مخالفت ترکیه با آن، پس از مذاکرات چهار طرفه در مادرید، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند.

در این تفاهم‌نامه به نگرانی‌های ترکیه در خصوص محدودیت صادرات تسلیحاتی و مبارزه با تروریسم پرداخته شده است. سوئد و فنلاند رسما ماه گذشته خواستار عضویت در ناتو شدند و حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه را عامل آن دانستند.

اما ترکیه که از قدیمی‌ترین اعضای ناتوست، با درخواست عضویت این دو کشور مخالفت کرده و از آنها بابت پناه دادن و حتی حمایت از گروه‌های تروریستی انتقاد کرد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم بارها این نگرانی‌های ترکیه را "مشروع" توصیف کرده است. براساس اطلاعیه ناتو، دسترسی فنلاند و سوئد آنها را "امن‌تر، ناتو را قوی‌تر و منطقه یورو آتلانتیک را ایمن‌تر می‌سازد."