زنگ خطر مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان/ روان‌گردان‌هایی که جوانان را متوهم می‌کند

گروه اجتماعی الف،   4010409042

از آنجا که مواد مخدر امروز رنگ و شکل جدیدی به خود گرفته تنها آگاه کردن جوانان و برخط شدن همه دستگاه‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش تسنیم، اعتیاد کلمه‌ای شش حرفی اما خانمان‌برانداز است که چندی است زنگ خطر کاهش سن اعتیاد به صدا درآمده است.دسترسی آسان جوانان و دانش‌آموزان به مواد مخدر سبب نگرانی والدین شده است. خانواده‌ها این روزها علاوه بر مشکلات اقتصادی، دغدغه سلامتی فرزندانشان را نیز دارند. دغدغه‌ای عموماٌ بدون نشانه که در زیر پوست حیات نسل آینده این کشور، در حال خزیدن است.

در این زمینه دبیر کمیته مقابله با عرضه مواد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به آمار اعتیاد در استان اظهار داشت: تنها مرجع رسمی ارائه‌ دهنده آمار در کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری است و بقیه آمارها از سوی دیگر نهادها، بیشتر گمانه‌زنی است. سال 1390 نرخ شیوع اعتیاد در اصفهان 1.91 و رتبه استان 19 کشور بود. در سال 95 و 96 تحقیق دیگری انجام شد و نرخ شیوع اعتیاد استان را 2.4 و رتبه استان 23 برآورد شد. این به معنای آن است که 2.4 افراد از جمعیت 15 تا 64 سال استان اصفهان که 3 میلیون 500 تا 600 هزار نفر را شامل می‌شوند، یک‌بار یک ماده را مصرف کردند.

احسان شریفی افزود: این مصرف یک‌بار به معنای بروز و اعتیاد نیست. براساس متون علمی روان‌پزشکی، هر فردی که بیش از یک‌بار ماده‌ای را مصرف کرد،ممکن است به اعتیاد گرایش پیدا کند. مثلا در سال گذشته عنوان می‌شد، مصرف مواد تفننی است. اما به دلیل اینکه مواد جدید بسیار خطرناک‌تر شده و تاثیرگذاری بر بدن انسان بیشتر شده، انجمن روانشناسی و روانپزشکی اظهار کردند حتی اگر یک فرد یک‌بار ماده‌ای را مصرف کند، اثراتش تا پایان عمر می‌تواند احساس کند و ما می‌توانیم او را معتاد در نظر بگیریم.

دبیر کمیته مقابله با عرضه مواد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه در خصوص اعتیاد با سیستمی پویا مواجه هستیم که برای هر قشری برنامه دارد، بیان کرد: این به معنای آن است که برای افزایش تمرکز دانش‌آموزان و دانشجویان در شب امتحانات قرص و دارو ارائه می‌دهد. برای کارگران و اینکه انرژی بیشتر برای کار باشد، قاچاقچی مواد مخدر بازاریابی می‌کند و ماده‌ای انرژی‌زا معرفی می‌کند. اکنون در دنیا بیش از 700 ماده‌ای وجود دارد که افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مقابله با آن بسیار دشوار است.

شریفی با اشاره به اقدامات پیشگیری و مقابله با مواد مخدر کشور و استان اصفهان تصریح کرد: 600 میلیون نفر از جمعیت 7 میلیارد و 900 میلیونی جهان یک‌بار در طول سال از ماده‌ای مخدر استفاده کردند، پس این موضوع جهانی است و تنها مربوط به ایران نیست. در کشور ما تاکنون بیش از 3 هزار شهید و 14 هزار جانباز در حوزه مقابله با مواد مخدر تقدیم کشور شدند و سال گذشته بیش از 54 تن انواع مواد مخدر در استان اصفهان کشف شد. استان اصفهان مرزی نیست و در مرکز کشور قرار دارد.

سیگار و الکل دروازه‌های ورود به اعتیادند

وی ادامه داد: قاچاقچی مواد مخدر از هر روشی استفاده می‌کند تا مواد مخدر را توزیع کند. توزیع‌کننده‌ها در مکالمات تلفنی هم هر روز از یک نام و نشانی برای فروش استفاده می‌کند، اما پایه و اساس همه آن‌ها یکی است. برای اینکه دانش‌آموزان رغبت بیشتری داشته باشند، به مصرف تریاک و هروئین را تشویق نمی‌کند، بلکه مواد جوان‌پسند ارائه می‌کند که در محفل‌ها استفاده می‌شود. سیگار و الکل دروازه‌های ورود به اعتیادند و هرچقدر که این مواد گسترش بیشتری داشته باشند، شاهد مصرف مواد مخدر جدیدتر خواهیم بود.

دبیر کمیته مقابله با عرضه مواد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: اطلاع‌رسانی در قالب کلیپ، بروشور، سخنرانی و کتاب صورت می‌گیرد. اما باید نقش همه پر رنگ شود. مقابله و پیشگیری از مواد مخدر تنها معطوف به مقابله پلیس و اداره اطلاعات و دستگاه‌های نظامی نیست، بلکه نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر از گذشته دارد. متولیانی باید به جوانان و نوجوانان آموزش دهند که هر ماده‌ای را مصرف نکنند. باید به فرزندان مهارت آموزش زندگی بیاموزیم و باید آموزش مداخلات همگانی و مداخلات انتخابی در جامعه اتفاق بیافتد تا کاهش تقاضا اتفاق بیافتد.

مردم حلقه مفقوده سیاست مواد مخدری کشور را 66 درصد معطوف به پیشگیری می‌دانند

شریفی با اشاره به هم‌جواری با کشور افغانستان و عرضه زیاد در کشور، خاطرنشان کرد: وقتی عرضه در کشور زیاد است، باید روی کاهش تقاضا کار کنیم و روی پیشگیری باید بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم. تحقیقی که موسسه کادراس( مرکز تحقیقات، رهیافت‌ها و مطالعات بین‌المللی مواد مخدر) انجام داد، مردم کشور حلقه مفقوده سیاست مواد مخدری ایران را 66 درصد پیشگیری و 19 درصد مقابله و 15 درصد ضعف درمان می‌دانستند.

طراحی مواد مخدر جدید مانند گل به گونه‌ای است که جوانان و نوجوانان را طعمه خود می‌کند

سرهنگ طاهرزاده در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان در خصوص شیوع اعتیاد اظهار داشت: متاسفانه پدیده اعتیاد هر روز در حال تغییر شکل و پویایی است. تغییر در نوع مصرف مواد مخدر در جامعه و کاهش سن مصرف بیانگر این است که در سال‌های اخیر سبک زندگی و موادی که وارد بازار شده، دستخوش تغییراتی شده است. میانگین سنی مصرف مواد سنتی مثل تریاک در دهه‌های گذشته، حدود 40 سال بوده است.خصوصیات ماده‌ای مانند تریاک نیز برای افراد میان‌سال و کهن‌سال جوابگو بوده و اصلا زمینه‌ای برای ورود جوانان و‌ نوجوانان برای مصرف این ماده نبود و اساساً نیازی به مصرف نبود. مواد جدید طراحی شده مانند گل و مواد شیمیایی جدید مانند NPS ها، از خانواده محرک‌ها و روان‌گردان هستند، برای گروه سنی جوان و نوجوان است. خصوصیات و اثرگذاری و ویژگی‌هایی روی جسم و مغز ایجاد می‌کند که بیشتر میل جوانان و نوجوانان را برانگیخته و آنان را طعمه خود می‌کند.

وی افزود: قبلا در بررسی آمار نتایج این بود که جمعیت 15 تا 64 سال را درگیر می‌کند، اما اکنون طراحی مواد مخدر جدید به گونه‌ای است که جمعیت بیشتر و خارج از این محدوده سنی، وارد مصرف مواد مخدر شوند. ماده‌ای مانند گل را به گونه‌ای وارد بازار کردند که شبیه دخانیاتی مانند قلیان بتواند همه‌گیری ایجاد کند. شیشه یا هروئین را هر جوان و خانواده‌ای ورود پیدا نمی‌کرد اما متاسفانه قلیان در بیشتر خانواده‌ها جا باز کرده است. مواد جدید هم از لحاظ ظاهری، اثرگذاری و ویژگی‌ها و صدماتی که وارد می‌کند، جوری طراحی شده که افراد آن را خطرناک تصور نکنند.

رئیس‌ پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید با وجود اینکه بیشتر از مواد مخدر، دخانیاتی مانند سیگار و در کشور ما قلیان جان انسان‌ها را می‌گیرد اما تصور عمومی اینگونه نیست و مردم فک می‌کنند خطر سیگار و قلیان نسبت به مواد مخدر کمتر است، در حالی که اینگونه نیست. در مورد ماده‌ای مانند گل بین نوجوانان و جوانان گفته می‌شود اعتیادآور نیست و عوارض شدیدی ندارد، بنابراین گل را در ردیف دخانیاتی مانند سیگار و قلیان می‌دانند که متاسفانه قبح آن در خانواده‌ها نوجوانان و جوانان ریخته شده و رفتار کج‌روی و ناهنجار شناخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر مواد مخدر مانند گل نیز مانند قلیان زشتی‌زدائی و قبح‌زدائی شود، تبدیل به سبک زندگی نوجوان و جوان می‌شود. هر کس به سمت مصرف هروئین نمی‌رود، مگر افراد ناهنجار و کج‌رو که تحت شرایط خاص قرار گیرند، اما متاسفانه در مورد گل نمی‌توان این صحبت را تصدیق کرد که حتما افراد ناهنجار و کج‌رو سمت گل می‌روند. چون در دسترس است و اطلاعات غلطی در جامعه به افراد در خصوص تاثیرگذاری و صدمات داده می‌شود و ظاهر بی خطری هم دارد، می‌تواند جوانان و نوجوانان ما را بیشتر از مواد قبلی تهدید کند.

سرهنگ طاهرزاده تصریح کرد: یک زمانی رفتار مصرف مواد مخدر کاری ناپسند و زشت تلقی می‌شد و اکنون هم هست. حتی خود فرد که مواد مخدر مانند هروئین مصرف می‌کرد، می‌دانست کار ناپسند است. اما متاسفانه اکنون مصرف گل کار ناپسند تلقی نمی‌شود و اتفاق تصور شیک بودن می‌کند که این خطر را برای ما افزایش می‌دهد و بحث پیشگیری از اعتیاد و آگاه‌سازی اجتماعی را پر رنگ‌تر می‌کند.

مبارزه با مواد مخدر تعطیل‌ناپذیر و شبانه‌روزی انجام می‌شود

وی در خصوص دسترسی مواد مخدر گفت: مسلما تمام تلاش پلیس رسیدن به نقطه‌ای است که دسترسی مواد مخدر برای مردم کاهش پیدا کند. در بحث پیشگیری هم کارشناسان عقیده دارند هرچه دسترسی‌ها کمتر شود، مسلماً اقدامات پیشگیری بهتر کار خود را به انجام می‌رساند. اما این یک طرف قضیه است. نمی‌توان تمام توان را برای مقابله با عرضه صرف کرد، اما برای کاهش تقاضا کاری نکرد. امروز به طور میانگین روزانه 150 هزار تومان هر معتاد به قاچاقچی برای دریافت مواد هزینه می‌کند. باتوجه به تعداد معتادان، هر روز پول کلانی به بازار قاچاق وارد می‌شود. از طرفی هم کشفیات و هم دستگیری‌های پلیس واضح و روشن و قابل توجه است و محصول زحمات شبانه‌روزی همکاران برای مبارزه با مواد مخدر است. بنابراین مبارزه با مواد مخدر تعطیل‌ناپذیر و شبانه‌روزی انجام می‌شود.

رئیس‌ پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان اضافه کرد: اما اگر ضربه‌ای به دست تقاضا زده نشود و دست متقاضی همچنان دراز باشد و هر روز مبلغ را به بازار قاچاق کمک کند، مسلما این جنگ سالیان سال ادامه پیدا خواهد کرد وبه نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. زمانی اقدامات گسترده و موفقیت‌آمیز پلیس خود را به مردم نشان می‌دهد و دل مردم را شاد می‌کند که از آن طرف دست تقاضا و ورودی به سمت مواد مخدر کاهش پیدا کند. اما اگر ورودی به اعتیاد مسدود نشود، متاسفانه به دلیل چرخه سودآور قاچاق مواد مخدر مجرم تولید می‌شود، پس باید عرضه و تقاضای مواد مخدر را توامان تحت فشار و ضربه قرار دهیم تا به موفقیت برسیم.

سرهنگ طاهرزاده اظهار داشت: وقتی در مورد دسترسی و عرضه مواد مخدر صحبت می‌کنیم، در مورد یک کالای عادی صحبت نمی‌کنیم. معتاد بیماری است که یک نیاز بسیار جدی و واقعی و حیاتی به مواد پیدا می‌کند. اگر قرار باشد 200 هزار تومان مواد در روز مصرف کند، باید این کار را انجام دهد و متاسفانه دست به هر عملی خواهد زد تا این پول را فراهم کند. اینگونه نیست که اگر یک روز پول نداشته باشد، به فردا موکول کند؛ در این صورت بزهکاری‌های اجتماعی و رفتار مجرمانه‌ای از خود نشان می‌دهد تا به مواد برسد.

وی افزود:آمار و ارقام دستگیری‌ها نشان می‌دهد که نسبت به جمعیت شهر اصفهان، دستگیری‌های مجرمان در حوزه مواد مخدر قابل توجه است. در رده‌بندی جهانی پلیس ایران موفق‌ترین پلیس‌های جهان در مبارزه با مواد مخدر است. ما جبهه اول مبارزه در دنیا هستیم. علاوه بر اینکه در مجاورت افغانستان هستیم، طراحی مواد صنعتی و شیمیایی و سنتزی به قدری است که نیازی به زمین‌های زراعی افغانستان ندارد و خطر و گستردگی تولید مواد شیمیایی جدید به مراتب بیشتر است. با وجود انواع مواد مخدر و گستردگی تولید و انواع آن، چاره‌ای جز مقابله و پیشگیری نداریم.

رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان بیان کرد: هرگونه حمل، نگهداری، قاچاق مواد مخدر با هر میزانی جرم است و منجر به زندان و محکومیت می‌شود. قوانین ما جزو قوانین بسیار سخت‌گیرانه در مورد مواد مخدر است و اعدام و حبس طویل‌المدت و مجازات‌های سنگین برای خاموش شدن این رفتار مجرمانه داریم. ولی چقدر تقاضا به اسم اعتیاد جدی و خشن و قوی است که فرد در کفه ترازوی جرم، ممکن است پیش‌بینی اعدام خود را نادیده بگیرد.

مواد مخدر جدید ظاهری گیاهی دارند، اما مواد شیمیایی و سنتزی روی آن‌ها اسپری شده است

سرهنگ طاهرزاده با هشدار در خصوص مواد سنتزی و شیمیایی مواد مخدر جدید تصریح کرد: از 700 نوع مواد مخدر و مواد جدید، چند نوع در ایران نیز وجود دارد که اقدامات پیشگیری است که می‌تواند از بروز آن در نوجوانان و جوانان مقابله کند. مواد مخدر جدید محصولی نیست که یک قاچاقچی یک تن از آن را در ماشین جاسازی کند و به کشور وارد کند. بسته‌های خیلی کوچکی است که در سیگار ریخته می‌شود و ده نفر را دچار توهم کند.

وی ادامه داد: مواد روان‌گردان بسیار قدرتمندی در قارچ جادویی که نوعی ماده مخدر جدید است، وجود دارد که به صورت دودی و یا روی غذا مصرف می‌شود. اگر فرزندان در جایی غیر اصولی قرار گیرند، ممکن است موادی در اختیار آن‌ها قرار دهند که مانند قارچ جادویی و یا پیکو اصلا شبیه به مواد نیست. پیکو شبیه سبزی خشک شده است و مانند گل یک گیاه است. ظاهری طبیعی و گیاهی دارد اما در باطن مواد سنتزی و شیمیایی به دلیل گرانی به روی گیاهان اسپری می‌شود. تصور دانش‌آموزان این است که گیاه نمی‌تواند مضر باشد ولی در اصل این مواد شیمیایی آنقدر قدرتمند هستند که موارد مصرفشان میکروگرمی است و به چشم دیده نمی‌شود.

وی بیان کرد: چون قاچاقچیان نمی‌توانند خرید و فروش کنند، آن را روی کاغذهای سلولزی مانند دستمال کاغذی و یا گیاه اسپری کرده و به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. تصور مردم این است که چون ظاهر گیاهی دارد، مانند تنباکو و توتون بی خطر است، در صورتی که اگر این مواد به اندازه بسیار کم وارد بدن فرد شود، دچار کما و اختلالات روانی می‌شود.

رئیس‌پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از نوجوانان و جوانان متاسفانه در فضای ناآگاهی قرار می‌گیرند و فقط به دلیل حس کنجکاوی و با بی اطلاعی این مواد را مصرف می‌کنند و در اثر یک بار مصرف، دچار مشکلات جبران‌ناپذیری می‌شوند. باید در حوزه پیشگیری این تصور و ذهنیت در جوانان و نوجوانان ایجاد شود که یک بار استفاده از یک ماده می‌تواند خطرناک باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین