مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس

گزارش بازرگانی،   4010408059 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بخش عمده نیاز بازار خودرو کشور توسط دو خودروساز بزرگ سایپا و ایران‌خودرو تامین می‌شود. خودروهای داخلی تنوع کمی دارند و تجهیزات محدودی را ارائه می‌دهند. در حالی که قیمت خودرو روز به روز در حال افزایش است، اما کیفیت محصولات داخلی چندان مطلوب و قابل قبول نیست. درصد نارضایتی مصرف‌کنندگان نیز دائما افزایش می‌یابد.

اکنون طبق فرمان رئیس‌جمهور، خودروسازان موظفند علاوه بر افزایش کیفیت محصولات خود، خودروهای جدیدی را نیز معرفی و تولید کنند. خودروهای تولید شده باید ایمنی کافی را داشته باشند و تمامی استانداردها را پاس کنند.

خودرو شاهین و دنا پلاس، جزء پرفروش‌ترین محصولات داخلی هستند و کیفیت متوسطی دارند. در واقع شاهین محصول جدید سایپا محسوب می‌شود که یک سال از عرضه آن می‌گذرد. اما چند سالی است که دنا پلاس در بازار موجود بوده و به خوبی استقبال شده است. در ادامه هر دو خودرو معرفی می‌شوند و نهایتا به مقایسه مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی سایپا شاهین

اولین رونمایی از محصول شاهین در سال 97 اتفاق افتاد. این خودرو در ابتدا با نام «رهام» شناخته می‌شد؛ اما با توجه به این که طراحی آن از پرنده شاهین الهام گرفته بود، به «شاهین» تغییر نام داد. نکته مهم درباره شاهین پلتفرم آن است؛ زیرا نخستین خودرو با پلتفرم بومی SP است. سایپا قصد دارد در آینده محصولات متنوعی را با کلاس‌های بدنه‌ای مختلف بر اساس این پلتفرم تولید کند.

سایپا شاهین نیروی مورد نیاز خود را از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ M15 تامین می‌کند. پیشرانه‌ای که نسخه تنفس طبیعی آن روی محصولاتی همچون ساینا و کوییک قرار دارد. قدرت و گشتاور شاهین به 110 اسب‌بخار و 178 نیوتن‌متر می‌رسد. پیشرانه این خودرو به یک گیربکس 5 دنده دستی متصل است. البته سایپا قصد دارد به زودی نسخه اتوماتیک آن را نیز روانه بازار کند. قیمت شاهین اتوماتیک مسلما بیش‌تر از نسخه دستی آن خواهد بود. در حال حاضر قیمت شاهین در بازار برابر با 386 میلیون تومان است؛ اما سایپا آن را با قیمت 344.5 میلیون تومان عرضه می‌کند. در واقع قیمت شاهین در بازار و کارخانه حدود 41.5 میلیون تومان تفاوت دارد. برخی از ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو، حواله‌ها را به فروش می‌گذارند. قیمت حواله شاهین را با بررسی سایت‌های خرید و فروش می‌توان پیدا کرد.

از امکانات شاهین می‌توان به سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر 7 اینچی لمسی، دی‌لایت، سیستم کی‌لس استارتر، روکش چرم فرمان به همراه دکمه‌های کنترلی، آینه جانبی تاشونده برقی، سانروف و ... اشاره کرد.

معرفی دنا پلاس

دنا پلاس فیس‌لیفتی از دنا معمولی است که در سال 96 وارد بازار کشور شد. از تفاوت‌های دنا پلاس نسبت به نسخه معمولی می‌توان به تغییر ظاهر چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره اسپرت و بزرگ‌تر و خطوط جانبی بدنه، اشاره کرد. ایران‌خودرو در سال 97 آپشن‌های سانروف و ایربگ‌های جانبی را از از این خودرو حذف کرد. دنا پلاس درست همانند دنا معمولی از پیشرانه 1.7 لیتری EF7 نیرو می‌گیرد که 113 اسب‌بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر گشتاور دارد. نیروی تولید شده از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. ایران‌خودرو در سال 97 سیستم توربوشارژ را به بخش فنی دنا پلاس اضافه کرد و سبب شد خروجی آن به 150 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور برسد. گیربکس دنا پلاس توربو همچنان از نوع دنده‌ای بوده؛ اما ایران‌خودرو نهایتا نسخه اتوماتیک آن را نیز با نام دنا پلاس توربو اتوماتیک، تولید کرد. گیربکس آن از نوع 6 دنده اتوماتیک است و باعث شده تا وزن خودرو حدود 70 کیلوگرم افزایش یابد.

قیمت دنا پلاس با توجه به نوع پیشرانه و گیربکس تعیین می‌شود. بنابراین دنا پلاس توربو اتوماتیک گران‌قیمت‌ترین نسخه دنا است. قیمت دنا پلاس صفر با گیربکس اتوماتیک اکنون برابر با 515 میلیون تومان است. البته قیمت دنا پلاس 1400 حدود 497 میلیون تومان است.

درست همانند سایر محصولات داخلی، قیمت دنا پلاس کارخانه بسیار پایین‌تر است. برای مثال، ایران‌خودرو همان نسخه اتوماتیک 515 میلیون تومانی را با قیمت 398.2 میلیون تومان عرضه می‌کند که اختلافی معادل 116.8 میلیون تومان دارند.

از تجهیزات دنا پلاس می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل، دی‌لایت، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، نمایشگر 7 اینچی لمسی، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه‌های عقب، آینه جانبی تاشونده برقی و ... اشاره کرد.

مقایسه دنا و شاهین

اکنون که هر دو خودرو کامل معرفی شدند، مقایسه آن‌ها ساده‌تر می‌شود. از نظر طراحی خارجی و بدنه، هر دو مدل نسبت به سایر محصولات داخلی، قابل قبول هستند؛ اما شاهین طراحی به روزتری دارد و متفاوت‌تر است. نقطه قوت دیگر شاهین، پلتفرم آن بوده که بومی است.

دنا پلاس کمی بزرگ‌تر است و فضای بیش‌تر دارد. اما شاهین نیز نسبت به ابعاد خود، فضای بار مناسبی را برابر با 420 لیتر ارائه می‌دهد.

از امکانات و برتری‌های دنا پلاس نسبت به شاهین، می‌توان به داشتن کروز کنترل، پشتیبانی سیستم مالتی‌مدیا از Bluetooth، دریچه تهویه هوا برای ردیف عقب، صندلی‌های جلو برقی در 8 جهت و دسترسی به صندوق عقب، اشاره کرد. شاهین نیز در بخش تجهیزات برتری‌هایی نسبت به دنا پلاس دارد؛ مانند روکش چرم فرمان با حساسیت به سرعت، سنسور فشار باد تایر، اتولایت، کی‌لس استارتر، سانروف و روکش چرم صندلی‌ها.

قیمت شاهین نسبت به دنا پلاس کم‌تر است؛ اما مزیت مهم دنا پلاس، ارائه آن در تیپ‌های مختلف و وجود نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۵۴۹۰۲۲:۵۵:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۸
محصولات ایران خودرو ایمن تر و قدرتمندتر هستند و محصولات سایپا کم خرج تر
ناشناس۲۵۶۵۶۰۲۰۱:۵۱:۰۲ ۱۴۰۱/۴/۹
در مقايسه با خودروهاي خارجي كه با كيفيت هستندهيچكدام خوب نيست ولي دنا پلاس از نظر استحكام وامكانات از شاهين خيلي شرايط بهتري دارد بطور كلي خودروهاي سايپا خيلي بي كيفيت تر از ايران خودرو هستند
احسان۲۵۶۹۲۷۸۰۰:۴۲:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۱۲
نمی‌توان گفت که خودروهای ایران‌خودرو، باکیفیت تر از خودروهای سایپا هستند بلکه خودروهای سایپا بی‌کیفیت تر از خودروهای ایران‌خودرو هستند
ناشناس۲۵۶۵۶۱۱۰۲:۰۱:۵۳ ۱۴۰۱/۴/۹
شاهین ازدنا بهتره
حسین۲۵۶۵۹۴۰۱۲:۰۵:۲۵ ۱۴۰۱/۴/۹
پارس از همشون بهتره
ناشناس۲۵۶۶۰۲۲۱۳:۰۳:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۹
سلام من از هر دو شرکت خودرو داشتم و دارم دنا پلاس مدل 96 بسیار عالی بود الان پارس دارم هیچ ارزش و کیفیتی نداره پراید 131مدل90دارم که با پارس عوضش نمی کنم شاهین هنوز نگرفتم و اطلاعات دقیقی هم ندارم
ناشناس۲۵۶۹۲۲۶۲۳:۴۴:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۱۱
شاهین حرف نداره
علی۲۵۶۶۲۶۲۱۶:۴۶:۲۵ ۱۴۰۱/۴/۹
من شاهین دارم، خیلی هم راضی ام، یکی از دوستام دنا داره، کلافش کرده اصلا راضی نیست
صابر۲۵۶۶۵۳۹۲۲:۴۳:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۹
از لحاظ بروز بودن ، سایپا خودرو های بهتری تولید می کند
امیر حسبن۲۵۶۶۶۲۰۰۱:۰۱:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۱۰
سلام.متاسفانه دنا پلاس آیرودینامیک غیر استانداردی دارد و در جاده صدای باد از دربها قابل تحمل نیست.و این بدترین عیبی است که این خودرو دارد و هیچ راهکاری برای آن و اصلاح توسط کارخانه وجود ندارد .قطعات نصب شده از قبیل اگزوز هم فاقد کیفیت است.خوددو با ۱۵۰۰۰ کیلومتر اگزوز باید تعویض گردد و این عیب کلیه خودرو های تولید داخل است
رضا سرانی۲۵۶۶۶۲۹۰۱:۱۱:۲۳ ۱۴۰۱/۴/۱۰
معلومه دنا موتور پراید با موتور آلمانی ef7 قابل مقایسه نیست درضمن دنا اتوماته و شاهین دنده ای دیگه عجیبه کسی شاهینو انتخاب کنه
board۲۵۶۶۷۳۹۰۸:۳۳:۳۴ ۱۴۰۱/۴/۱۰
شاهین فقط طراحی عقبش خوبه تقریبا باقی ماشین هیج جذابیتی نداره از لحاظ سایز هم انگار راناست
ناشناس۲۵۶۶۹۹۳۱۱:۵۴:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۱۰
شاهین از دنا خیلی بهتره ، بلتفرم دنا مال ۴۰۵ ، بلتفرم شاهین از تویوتا یاریس استفاده شده ، تازه کیفیت بدنه و هندلینگش از دنا خیلی بهتره .
ا۲۵۶۸۸۱۴۱۸:۱۵:۵۱ ۱۴۰۱/۴/۱۱
چ فایده موتور پراید روشه
حسن۲۵۶۷۶۵۳۰۷:۰۵:۵۸ ۱۴۰۱/۴/۱۱
شاهین از دنا برتری داره
علیرضا۲۵۶۷۷۸۸۰۹:۴۳:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۱۱
والا خودروهای جامانده وخراب شده در بزرگراهها و اتوبانها بیشتر مربوط به ایران حودرو هستن .
ناشناس۲۵۶۸۲۵۸۱۳:۰۷:۵۳ ۱۴۰۱/۴/۱۱
من دنا اتومات دارم مصرف سوخت بسیار بالا که با وانت نیسان برابری میکنه،هرجا پمپ بنزین ببینی باید بری داخلش.بعدم هندلینگ بسیار ضعیفش،تو پیچها اصلا اعتباری به پیچیدنش نیست‌.من این دوتا عیب ازش میبینم
اشرف۲۵۶۸۶۲۴۱۶:۰۵:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۱۱
من یک ساله شاهین دارم از همه جهت خوبه چرا اینقدر تو سر تولیدات داخل می زنید هم کم مصرف، هم زیبا، وهم نسبت به قیمت عالی
ب۲۵۶۸۷۳۲۱۷:۲۲:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۱۱
موتور ماشینهای ایران خودرو قوی تر هستن
سعید۲۵۶۹۲۶۰۰۰:۲۰:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۱۲
سلام شاهین بدنه محکی داره فکر کنم وارداتی هست و عالی خیلی بهتر از دنا پلاس هست نوع فلز بکار رفته عالی تر هست
سورنا۲۵۶۹۲۸۷۰۰:۴۸:۲۸ ۱۴۰۱/۴/۱۲
سلام من الان ۷ ماه شاهین دارم و بسیار راضی هستم خودرو پرامکانات و پرشتابی است و شرکت سایپا هم خیلی رو این خودرو نظارت داره
ناشناس۲۵۶۹۹۲۵۱۳:۵۱:۲۱ ۱۴۰۱/۴/۱۲
همه ماشینهای سایپا کم اصطحلاک تر از ماشینهای ایران خودرو هستن .. شاهین اگه موتور و گیربکس دنا روش بود حرف نداشت . میشد یه ماشین خارجی ..
ناشناس۲۵۶۹۹۴۳۱۴:۱۱:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۱۲
من شاهین دارم خیلی با کلاسه دوسش دارم
یکتانتتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. چرا غربی ها برای اعلام توافق عجله دارند؟!

  2. واکنشها به مواضع اخیر میر حسین موسوی

  3. نگهداری حیوانات خانگی امری غیراخلاقی است

  4. پیام میثم مطیعی از هیأت به تل‌آویو

  5. خبر مهم از افزایش حقوق بازنشستگان

  6. هجوم مردم و استقبال هواداران محمدرضا گلزار در یک عزاداری

  7. یک جنجال بی ثمر در تایوان!

  8. مواضع موسوی و سردرگمی اپوزیسیون و اصلاح طلبان

  9. روغن موتور هم به سرنوشت روغن خوراکی دچار شد؟

  10. واکنش کیهان به ادعاهای اخیر روحانی/ بازی رسانه‌ای غربی‌ها با  رمز «متن نهایی» / مخالفت کمیسیون صنایع با تفکیک وزارت صمت

  11. آیا امام حسین (ع) را شیعیان کشتند؟!

  12. حمایت رسانه‌ای عربستان و اسرائیل از فتنه‌انگیزی در عراق

  13. پای دولتی ها در کفش عکاسان !

  14. محاسبات اشتباه اسرائیل در حمله به غزه 

  15. اگرها و بایدها،کافی است؛ باید در ترانزیت دریایی سرآمد شویم

  16. هویت ضارب سلمان رشدی اعلام شد

  17. توافق نهایی،«تا ساعاتی دیگر»؟ / توئیت عجیب نماینده سابق مجلس با هشتگ مذاکرات وین

  18. تصاویر و جزئیات حمله به سلمان رشدی در نیویورک

  19. چرا صهیونیست‌ها بیش از ۳ روز مقابل جهاد اسلامی دوام نیاوردند؟

  20. اظهار نظر تازه جهانگیری درباره دولت سیزدهم

  21. باید به بی عدالتی در اخذ مالیات پایان داد

  22. حمله به سلمان رشدی و مانورهای تبلیغاتی غرب

  23. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اگر توافقی صورت گیرد احتمالا موقتی خواهد بود/ اسرائیل چرا از رجزخوانی یک مداح می‌ترسد؟/ نگهداری از حیوان در خانه، خودخواهی است

  24. وزیر اقتصاد: تورم تحت کنترل است

  25. کارنامه اقتصادی دولت در یک‌سال

ابر آروان

آخرین عناوین

بلیط هواپیما