زمزمه‌های خاموشی آغاز شد؟

گروه اقتصادی الف،   4010408045

علی رغم اینکه در روزهای ابتدایی تابستان هستیم اما طی روزهای گذشته شاهد رکوردشکنی‌های مصرف برق به دنبال افزایش دمای هوا بودیم که این مساله صنعت برق را با چالش مواجه کرده است.

زمزمه‌های خاموشی آغاز شد؟

به گزارش ایسنا، روز گذشته نیاز مصرف برق کشور از مرز ۶۶ هزار مگاوات عبور کرد و به عدد ۶۶ هزار و ۹۸ مگاوات رسید که نسبت به روز گذشته حدود ۶۰۰ مگاوات افزایش یافته و آمارها حاکی از آن است که نیاز مصرف برق کشور روز گذشته نسبت به روز مشابه سال گذشته نیز ۵.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

این در شرایطی است که طبق پیش‌بینی افزایش چشمگیر دما در چند روز آینده در سطح کشور، فشار مضاعفی به صنعت برق وارد می‌شود،  چراکه هر یک درجه افزایش دما حدود ۱۰۰۰ مگاوات بر بار شبکه می‌افزاید و فشار مضاعف بر تجهیزات نیروگاهی و شبکه‌های انتقال و توزیع وارد می‌کند.

این موضوع موجب شد تا شب گذشته مدیران صنعت برق جلسه شبانه‌ای را برگزار کنند، در این نشست همایون ‌حایری - معاون برق و انرژی وزارت نیرو - سهم بخش روشنایی از پیک و مصرف انرژی در کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: پیک به نزدیکی رکورد سال گذشته رسید و احتمالا با توجه به تداوم  گرمای هوا، شاهد شکست رکورد پیک خواهیم بود که نیاز به تلاش  و هماهنگی را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

به گفته وی، برخی اصناف و بخش‌های تجاری واقعا مصرف بالایی دارند؛ روشن بودن بیش از صد لامپ روشنایی در یک مغازه اصلا توجیه ندارد.

همچنین آرش کردی - مدیرعامل شرکت توانیر گفت: مجموع اقدامات و نتایج به دست آمده  نشان می دهد که سیاست گذاری‌های  صورت گرفته در ماه‌های گذشته صحیح بوده و با  وجود همه مشکلات، خوشبختانه تاکنون شاهد پایداری برق در شبکه هستیم. همچنان در ابتدای راه هستیم و نمی توانیم کار را تمام شده بدانیم.

حمیدرضا پیرپیران - معاون هماهنگی توزیع توانیر -نیز به ارائه گزارشی از برنامه‌های مدیریت بار در بخش توزیع پرداخت و خاطرنشان کرد: به برخی از  اهداف به ویژه در بخش اداری دست یافته‌ایم اما همچنان پتانسیل مدیریت مصرف در این بخش وجود دارد.

مسعود صادقی - مدیر کل مهندسی و راهبری معاونت توزیع توانیر - نیز سهم روشنایی‌ها در مصرف انرژی را ۱۰۳۵ مگاوات عنوان کرد و گفت: تاکنون با انجام برنامه‌های مدیریت بار و تعدیل روشنایی معابر، ۳۲۵ مگاوات از این میزان کاهش یافته است.

پیگیری‌های ایسنا نیز گویای وقوع خاموشی‌های پراکنده در بخش‌های مختلف کشور است که عمدتا دلایلی از قبیل مشکلات فنی دارد، اما شرایط فعلی نشان دهنده شرایط سخت تامین برق در کشور است.

در این شرایط لازم است مشترکان نیز به موضوع مدیریت مصرف توجه داشته باشند، از جمله این اقدامات می‌توان به رعایت ساعات اوج مصرف که از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و ۱۹ تا ۲۳ اشاره کرد، در این ساعت‌ها با اقدامات ساده‌ای چون تنظیم دمای کوارهای گازی روی ۲۵ درجه و استفاده از دور کند کولرهای آبی و استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در ساعات مذکور میتوان تا حد زیادی مصرف را مدیریت کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین