تغییرات اقلیمی عامل مهم حوادث جوی در ۲۰۲۲

گروه جهان الف،   4010408004

تغییرات اقلیمی وقوع گرمای شدید و سیلاب را در سال ۲۰۲۲ به همراه داشته است.

تغییرات اقلیمی عامل مهم حوادث جوی در ۲۰۲۲

به گزارش ایسنا، حوادث شدید آب و هوایی طی سال جاری از موج گرمای طاقت فرسا گرفته تا بارش شدید باران، باعث ناآرامی‌های گسترده در سراسر جهان شده و هزاران کشته و میلیونها آواره به همراه داشته است.

طی سه ماه گذشته، بارش بارانهای موسمی سیل های فاجعه ‌باری را در بنگلادش به راه انداخت و موج‌ گرما بخش‌هایی از جنوب آسیا و اروپا را فراگرفت. همچنین، خشکسالی طولانی، میلیون ها نفر از ساکنان شرق آفریقا را در آستانه قحطی قرار داده است.

کارشناسان بر این باورند که بخش قابل توجه این شرایط آن چیزی است که از تغییرات آب و هوایی انتظار می رود.

گروهی از متخصصان علوم آب و هوایی در یک بررسی، نقش تغییرات آب و هوایی را در حوادث جوی طی دو دهه گذشته به دقت مورد مطالعه قرار دادند.

این یافته ها هشدارهایی را در این مورد که چگونه گرمایش جهانی دنیا را تغییر می دهد، تایید و روشن می کند که چه اطلاعاتی از دست رفته است.

لوک هرینگتون، یکی از نویسندگان این مطالعه از نیوزیلند گفت: در مورد موج گرما و بارندگی شدید، متوجه شدیم که از چگونگی تغییر شدت این رویدادها به دلیل تغییرات آب و هوایی درک و شناخت بسیار بهتری داریم. با این حال، چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوایی بر آتش‌سوزی‌ها و خشکسالی کمتر شناخته شده است.

به گزارش یو اس نیوز، در این بررسی متخصصان از صدها مطالعه یا تحقیق استفاده کردند که هدف آن محاسبه چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوایی بر یک رویداد شدید با استفاده از شبیه ‌سازی‌ رایانه‌ای و مشاهدات آب و هوایی است. به گفته متخصصان، شکاف های عظیم داده ای در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​وجود دارد که درک آنچه در این مناطق اتفاق می افتد را دشوارتر می کند.

موج گرما

به احتمال زیاد تغییرات آب و هوایی موج گرما را تشدید می کند. بن کلارک، یکی از نویسندگان این مطالعه در دانشگاه آکسفورد گفت: تقریبا همه امواج گرما در سراسر جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی شدیدتر و محتمل تر شده اند.

به طور کلی، موج گرمایی که پیش از این احتمال وقوع آن یک در ۱۰ بود، اکنون تقریبا سه برابر بیشتر احتمال دارد که رخ دهد. به عنوان مثال، موج گرمای آوریل باعث شد در هند و پاکستان سطح جیوه دماسنج‌ها به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد برسد که تغییرات آب و هوایی موج گرما را ۳۰ برابر بیشتر کرده است.

بارش باران و وقوع سیل

هفته گذشته، به دنبال باران های شدید، چین شاهد وقوع سیلاب گسترده بود. در همان زمان، بنگلادش نیز درگیر سیل شد. به طور کلی، دوره های بارندگی شدید، معمول تر و شدید تر شده است زیرا هوای گرمتر، رطوبت بیشتری را در خود نگه می‌دارد و بارندگی شدیدتری به همراه دارد.

خشکسالی

کارشناسان در درک و شناخت این موضوع که چگونه تغییرات آب و هوایی بر خشکسالی تاثیر می گذارد، کار سخت تری دارند. برخی از مناطق، دچار خشکی مداوم شده اند. به طور مثال، در این مطالعه آمده است دمای گرمتر در غرب ایالات متحده، برف را سریعتر ذوب کرده و باعث تبخیر می شود و در حالیکه خشکسالی های شرق آفریقا هنوز مستقیم با تغییرات آب و هوایی مرتبط نیست اما کارشناسان بر این باورند که کاهش فصل بارش در بهار با آب های گرمتر در اقیانوس هند مرتبط است. این موضوع باعث می شود تا قبل از رسیدن به شاخ آفریقا، باران با سرعت بیشتری روی اقیانوس ببارد (و در نتیجه خشکی‌ها از بارش بی‌بهره بمانند).

آتش سوزی جنگلی

موج گرما و شرایط خشکسالی، آتش‌سوزی‌های وسیع جنگلی را نیز تشدید می کنند مانند "اَبَر حریق"هایی که بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی را از بین برده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین