ایران چگونه یک اقتصادِ ضدتحریم را ایجاد کرد؟

گروه اقتصادی الف،   4010407064 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "اوراسیا ریویو" در گزارشی می نویسد: «تحریم های آمریکا علیه ایران، بیش از هر زمان دیگر از کارایی کمتری برخودار هستند و دلیل اصلی این مساله نیز این است که ایران عملا یک اقتصاد مقاوم و ضدتحریم را بواسطه تقویت پیوندهای خود با کشورهایی نظیر چین و ونزوئلا و تضمین جریان فروش نفتش، ایجاد کرده است.»

ایران چگونه یک اقتصادِ ضدتحریم را ایجاد کرد؟

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "اوراسیا ریویو" در گزارشی به کاهش شدیدِ اثرگذاری تحریم های تحمیلی غرب علیه ایران اشاره کرده و تاکید دارد که ایران در سال های اخیر به واسطه عملیاتی کردن برخی تاکتیک‌های خاص توانسته سطح آسیب پذیری خود را در برابر تحریم های غرب، به نحو قابل ملاحظه ای کاهش دهد. موضوعی که در نوع خود سطح نگرانی ها و دغدغه ها را در کشورهای غربی و میان مخالفان ایران به نحو قابل ملاحظه ای افزایش داده است. 

اوراسیا ریویو در این رابطه می نویسد: «روزی روزگاری به زعم عده ای از ناظران و تحلیلگران، تحریم های آمریکا علیه نظام سیاسی ایران، موثر و سازنده بود. با این حال، تحولات اخیر حاکی از این هستند که تحریم های آمریکا علیه ایران، از میزان موفقیت به مراتب کمتری برخوردار شده اند و دیگر قادر نیستند موانع جدی را برای تهران ایجاد کنند. 

قبل از سال 2015، یعنی همان سالی که توافق هسته ای "برجام" به امضا رسید، ناظران و تحلیلگران معتقدند که تحریم ها اثرگذاری زیادی بر اقتصاد ایران داشتند. البته که این مساله چندین دلیل عمده نیز داشته است. اول اینکه آمریکا تا حدی در تعامل با روسیه و چین توانسته بود آن ها را قانع سازد که در تشدید فشارها علیه تهران، همراهی کرده و یا حداقل مانعی را ایجاد نکنند. درست به همین دلیل بود که شاهد بودیم در این دوره زمانی، در چندین نوبت قطعنامه هایی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید و راه جهت وضعِ تحریم های گسترده علیه ایران هموار شد. در این راستا، در چهارچوب قطعنامه 1696 شورای امنیت در سال 2006 میلادی، از ایران خواسته می شد که کلیه فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیم و بازفرآوری خود نظیر تحقیق و توسعه را تعلیق کند. در این رابطه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز موظف بود تا میزان تعهد ایران را به این مساله بسنجد. 

پنج عضو دائم شورای امنیت همچنین به صورت متفق القول از تمامی کشورها درخواست کردند تا دارایی های مالی ایران که به نوعی با برنامه اتمی این کشور مرتبط هستند را بلوکه کنند و هرگونه فروش تجهیزات به ایران را که قابلیت استفاده در صنعت و فناوری هسته ای را دارند هم متوقف کنند. قطعنامه 1803 شورای امنیت در سال 2008 نیز محدودیت های گسترده ای را بر مبادلات بانکی ایران تحمیل می کرد و از کشورهای مختلف جهان می خواست تا کشتی ها و هواپیماهای باری ایران را هدفِ بازرسی قرار دهند. 

با این همه، در شرایط فعلی جهان، شکافی بزرگ میان قدرت های جهانی در مواجهه با مساله ایران دیده می شود. از یک سو، آمریکا، انگلستان و فرانسه هستند و در سوی دیگر، روسیه و چین قرار دارند. برای مثال، آمریکا در سال 2020 تلاش کرد تا مانع از منقضی شدنِ تحریم های 13 ساله مرتبط با خرید و فروش تسلیحات علیه ایران شد. با این حال، شورای امنیت سازمان ملل متحد عملا راه را برای منقضی شدن این تحریم ها هموار کرد. در این میان، چین و روسیه از حق وتوی خود استفاده کردند و 11 عضو دیگر شورای امنیت نیز رای ممتنع دادند. آمریکا همچنین نتوانست حمایت های کافی جهت بازگرداندنِ تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران را هم به دست آورد. در این رابطه "حسن روحانی" رئیس جمهور سابق ایران گفت: "من هیچگاه در گذشته به یاد نمی آورم که آمریکا قطعنامه ای را علیه ایران در طول چندین ماه و برای ضربه زدن به این کشور آماده کرده باشد و یکچنین تلاشی صرفا یک رای مثبت را در راستای درخواست آمریکا(از جانب کشوری نظیر جمهوری دومینیکن) به دست آورد". 

جهت درکِ بهتر این نکته که این شکاف جهانی چگونه به ایران کمک کرده تا یک اقتصادِ ضدتحریم را توسعه بخشد، مهم است که اول از همه بفهمیم که بخش زیادی از درآمدهای ایران از چه منبعی حاصل می شوند. جمهوری اسلامی ایران دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان است و در عین حال، دارنده چهارمین ذخایر شناخته شدن نفت جهانی است. در این میان، فروش نفت چیزی قریب به 60 درصد از درآمدهای کلی دولت ایران و حدودا 80 درصد از درآمدهای صادراتی این کشور را تشکیل می دهد. در این راستا، فروش نفت بخش قابل ملاحظه ای از درآمدهای ایران را تشکیل می دهد. 

ایران در شرایط کنونی به خوبی از شکافِ ایجاد شده در مناسبات جهانی بهره می برد. در این چهارچوب، نظام سیاسی ایران قراردادهای بلند مدتی را با مشتریان نفتی خود به امضا می رساند تا مانع از وارد آمدن ضربات جدی از ناحیه تحریم های گسترده غرب علیه خود بویژه در بحث فروش نفت شود. مساله ای که خسارت های زیادی را نیز به اقتصاد ایران وارد می کند. برای مثال، ایران و چین در ماه ژانویه گذشته از اجرایی شدنِ توافق مشارکت راهبردی 25 ساله میان یکدیگر خبر دادند. بر اساس این توافق راهبردی، چینی ها مبلغی بالغ بر 400 میلیارد دلار را در صنایعِ نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری می کنند. از این منظر، چینی ها در هر پروژه ای که مربوط به حوزه های مذکور باشد، از اولویت برخوردار هستند. چین همچنین درپرداخت های نقدی خود به ایران تخفیف 12 درصدی دارد و می تواند پرداخت هایش به ایران را تا دو سال نیز به تاخیر بیندازد. در عین حال، چینی ها می توانند بدهی های خود را به ارزهای معتبر مختلفی نیز به ایرانی ها پرداخت نمایند. 

یکچنین توافقاتی به وضوح به ایران کمک می کنند تا به راحتی تحریم های آمریکا  و مجموعه غرب را علیه خود دور بزند و دسترسی قابل ملاحظه ای را به منافع مالی پیدا کند و عملا توان نظامی، اقتصادی و هسته ای خود را نیز بیش از پیش تقویت کند. 

باید توجه داشت که ایران در شرایط کنونی روزانه بیش از یک میلیون بشکه صادرات نفت دارد که از این میزان، چیزی در حدود 800 هزار بشکه به مقصد چین انجام می گیرد. این روند که به ویژه در دولت "ابراهیم رئیسی" سرعت بیشتری نیز به خود گرفته به نوعی این پیام را می رساند که ایران در فروش نفتش، تا حد زیادی موانع را کنار زده است. در این راستا، اخیرا رئیس جمهور ایران نیز در موضع گیری اعلام کرد که "فروش نفت ایران دو برابر شده و ایران هیچ نگرانی در رابطه با فروش نفتش ندارد". 

در این شرایط، ایران اخیر نیز یک توافق مرتبط با همکاری های راهبردی 20 ساله را با ونزوئلا به امضا رساند که در قالب آن، روابط ایران و ونزوئلا در حوزه صنایع نفت و پتروشیمی گسترش می یابد و در عین حال، روابط دو کشور در دیگر حوزه ها نیز توسعه قابل توجهی پیدا می کند. 

به طور کلی، تحریم های آمریکا علیه ایران، بیش از هر زمانِ دیگر کارایی خود را از دست داده است و دلیل اصلی این مساله نیز این است که ایران عملا یک اقتصاد مقاوم و ضدتحریم را بواسطه تقویت پیوندهای خود با کشورهایی نظیر چین و ونزوئلا و تضمین جریان فروش نفتش، ایجاد کرده است. » 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۵۵۸۷۰۱:۲۱:۳۱ ۱۴۰۱/۴/۹
ضد تحریم؟! برای دولت یا ملت؟! قیمت دلار و اجناس و تورم چیز دیگه نمیگن؟
ناشناس۲۵۶۵۶۱۳۰۲:۰۳:۱۹ ۱۴۰۱/۴/۹
با این ارزش پول ملی منظورتون از ضد تحریم چیه؟ روسیه ارزش پولش بیشتر هم شده بعد از تحریم ها!
ناشناس۲۵۶۵۶۱۷۰۲:۱۲:۰۷ ۱۴۰۱/۴/۹
خوب این اقتصاد ضد تحریمی برای مردم تا الان چه کرده؟!!!
ناشناس۲۵۶۵۶۲۴۰۲:۳۴:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۹
پس چرا ریال دارد روز به روز ارزش خود را از دست می دهد؟
ناشناس۲۵۶۵۶۷۲۰۵:۲۴:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۹
اگه جای یک کارگر ایرانی بودین میفهمیدین تحریم چه بلای سر زندگی ماها اورد
ناشناس۲۵۶۵۷۱۷۰۸:۱۳:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۹
کارایی خود را از دست داده یا توسط جو بایدن رعایت نمیشه؟
ناشناس۲۵۶۵۷۶۱۰۹:۰۸:۵۸ ۱۴۰۱/۴/۹
پس چرا میگویید داروها را بدلیل تحریم ها نمی توانیم تهیه کنیم؟
ناشناس۲۵۶۵۷۷۲۰۹:۱۶:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۹
فرو نفت شد اقتصاد؟؟؟
ناشناس۲۵۶۵۷۷۵۰۹:۲۰:۱۷ ۱۴۰۱/۴/۹
و دوباره می خواهد با رفع تحریم درقبال باج دادن برگردد و تحریم ها را کار ساز!!
ناشناس۲۵۶۵۷۷۸۰۹:۲۲:۱۵ ۱۴۰۱/۴/۹
تف به شرف نداشتتون
ناشناس۲۵۶۵۷۸۱۰۹:۲۵:۴۵ ۱۴۰۱/۴/۹
الان کوته فکران می آیند و می گویند چرا تورم و گرانی هست خخخخه
ناشناس۲۵۶۵۷۸۶۰۹:۳۰:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۹
قبل برجام و با تحریم های آن سال وضعمان خیلی بهتر بود تا بعد برجام
ناشناس۲۵۶۵۹۱۵۱۱:۴۸:۵۱ ۱۴۰۱/۴/۹
اینی که الان داریم اسمش اقتصاده؟
ناشناس۲۵۶۵۹۴۴۱۲:۰۹:۴۹ ۱۴۰۱/۴/۹
امریکا کم کم دارد به یک کشور عادی تبدیل می شود
ناشناس۲۵۶۶۰۵۰۱۳:۲۸:۴۲ ۱۴۰۱/۴/۹
یعنی الان این اقتصاد هست ؟
ناشناس۲۵۶۶۲۱۹۱۶:۰۶:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۹
اقتصاد ضد تحریم؟؟؟ اقتصاااااد؟؟ یه دور تو بازار بزن و به چهره مردم نگاه کن بعد تحلیل بگذارید
ناشناس۲۵۶۶۲۷۷۱۷:۰۷:۵۶ ۱۴۰۱/۴/۹
اقتصاد ضد فقرا یا ضد تحریمی ؟ کجاش ضد تحریمیه که فقط تابع تحریم میره جلو ؟
ناشناس۲۵۶۶۶۳۸۰۱:۴۹:۲۳ ۱۴۰۱/۴/۱۰
رشد عجیب قیمتها در بازار طلا ا سکه حدود یک میلیون تومان گران شد
ناشناس۲۵۶۷۱۶۲۱۵:۲۰:۰۷ ۱۴۰۱/۴/۱۰
اقتصاد ضد تحریم چه فایده‌ای برای مردم داشت؟ کدام اقتصاد ضد تحریم؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین