اخطار ایمنی بیمارستان حضرت رسول(ص) به کجا رسید؟/ دستور تخلیه یکی ساختمان‌های بیمارستان

گروه اجتماعی الف،   4010407062

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به فرسودگی نسبی در ناوگان بیمارستانی کشور، درباره اخطار ایمنی بیمارستان حضرت رسول (ص) توضیح داد و گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان موضوع تخلیه کل بیمارستان حضرت رسول مطرح نیست و برنامه فعلی درمورد ساختمان شماره ۳ در تابستان است.

اخطار ایمنی بیمارستان حضرت رسول(ص) به کجا رسید؟/ دستور تخلیه یکی ساختمان‌های بیمارستان

به گزارش همشهری آنلاین، نادر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تخلیه‌ یکی از ساختمان‌های بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) گفت: موضوع بیمارستان‌های قدیمی مبتلابه کل کشور است. آمارهای متفاوتی وجود دارد که اکثر این آمارها بیانگر این است که فرسودگی نسبی در ناوگان ارائه خدمات بیمارستانی وجود دارد.

او افزود: ارزیابی‌ها در مورد ایمنی و امنیت ساختمان در سه حوزه انجام می‌شود که شامل ایمنی سازه‌ای، غیرسازه‌ای و عملکردی در زمان بحران است که در هر ۳ حوزه بحث می‌شود. ایمنی سازه مربوط به بنا و فُندانسیون است، ایمنی غیرسازه‌ای معطوف به عناصری کمک کننده به برقراری امنیت ساختمان مانند آسانسورها، برق، مکانیک، تاسیسات گرمایشی، اعلان و اطفای حریق و... و. است و ایمنی عملکردی هم به ساختار چیدمان کمیته‌های مدیریت بحران بیمارستان بازمی‌گردد.

بخشی از صحبت‌های توکلی در رابطه با ایمنی ناوگان بیمارستانی را در ادامه بخوانید:


* بیمارستان حضرت رسول موقوفه است. در حال حاضر در بیمارستان حضرت رسول، چهار ساختمان با کاربری آموزشی و مدیریتی داریم. در برخی ساختمان‌های بیمارستان ارزیابی‌های مختلف صورت گرفته است و نهایتا با دستورات دادستانی و اخطارهای ایمنی، موضوع بررسی ساختمان‌ها به معاونت درمان دانشگاه داده شد و کارگروه ارزیابی ایمنی بیمارستان شکل گرفت. از نظر ایمنی غیرسازه‌ای، هر چهار ساختمان بیمارستان از ابتدای امسال در دستورکار ایمن سازی قرار گرفتند و تاسیسات بیمارستان بازسازی و نوسازی شد.

*در بحث آتش‌نشانی با همکاری این سازمان بررسی‌هایی صورت گرفت. موضوع مهم ایمنی سازه‌ای است که با بررسی در کمیته به جمع بندی کلی رسیدیم که ساختمان شماره ۳ بیمارستان در دستور کار تخلیه قرار گیرد. این تخلیه به شکل فاز بندی انجام می‌شود؛ زیرا پیچیدگی‌هایی تخلیه در چنین مرکزی نیازمند برنامه ریزی منسجم است. بر همین اساس کارگروه مربوطه شکل گرفته است و جلسات در حال انجام است. این فرایند در یک برنامه سه تا چهار ماهه انجام می‌شود.


* در مورد محل جایگزین رایزنی‌هایی انجام شده و با ۴ یا ۵ مرکز صحبت کردیم تا خدمات الکتیو به این مراکز منتقل شود، ولی هنوز به تصمیم نهایی نرسیدیم. در طول تابستان امسال برنامه‌ریزی‌های تخلیه انجام‌ می‌شود. مراکز در نظر گرفته شده عمدتا منطقه غرب تهران است تا توازن مراجعه بیماران دچار مشکل نشود و الگوی سطح بندی خدمات حفظ شود.

*ساختمان شماره یک و دو این بیمارستان از ایمنی نسبی برای کاربری درمانی برخوردار هستند اما برنامه درازمدت برای بیمارستان حضرت رسول ساخت بیمارستان جایگزین است. ساخت بیمارستان جدید نیازمند زمان، بودجه، همکاری بین بخشی و... است که در حال صحبت هستیم. خوشبختانه از نظر فضایی زمینی در مجاورت بیمارستان طی سنوات گذشته خریداری شده است که متراژ قابل توجهی دارد و برنامه درازمدت ما این است که طی ۵ یا ۱۰ سال آینده به تدریج کل بیمارستان را نوسازی کنیم اما فعلا تمرکز اصلی برای ساختمان شماره ۳ است.

*در حال حاضر به هیچ عنوان موضوع تخلیه کل بیمارستان حضرت رسول مطرح نیست و برنامه فعلی درمورد ساختمان شماره ۳ طی تابستان است. موضوعاتی که پیرامون انتقال خدمات بیمارستان حضرت رسول (ص) به مهدی کلینیک بیمارستان امام خمینی (ره) مطرح می‌شود، درست نیست؛ زیرا هم این مرکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران است و در عین حال خود مهدی کلینیک، جایگزین بیمارستان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) است.

* نمی‌توان با یک شاخص مشخص اعلام کرد که یک بیمارستان ناامن است. ایمنی یک امر نسبی است که مقیاس مربوط به خود را دارد و حوزه‌های نظام مهندسی در این زمینه مرجع هستند. حوزه خدمتی دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها مربوط به شهر تهران نیست بلکه شهرستان‌های استان تهران را هم تحت پوشش دارد. در استان تهران پنج شبکه بهداشتی درمانی داریم از جمله شبکه شهرستان رباط‌کریم، ملارد، بهارستان، ‌ شهریار و شهر قدس که این حوزه‌ها هم در زمینه زیرساخت‌های درمانی محرومیت‌هایی دارند مثلا در پرند در اطراف رباط کریم واقعا از نظر زیرساخت ضعف وجود دارد. شهرستان ملارد اصلا بیمارستان نداشت که خوشبختانه اولین بیمارستان با استاندارد بسیار خوب ساخته شد.

* تعدادی از بیمارستان‌ها در استان تهران وجود دارند که نیاز به ارزیابی سازه‌ای و غیرسازه‌ای دارند اما آنها هم نیازمند بیمارستان جایگزین هستند که برای آینده در دستور کار قرار می‌گیرند. ساخت بیمارستان و تجهیز آن اصلا کار راحتی نیست و نیازمند منابع مشخص است که در حوزه دانشگاه علوم پزشکی و حتی وزارت بهداشت قاعدتا ما نمی‌توانیم وجوه مورد نظر را تامین کنیم و می‌بایست از طرف سازمان‌های مختلف و مجمع خیرین در این زمینه کمک شود.

*درباره بیمارستان جایگزین بیمارستان فیروزگر باید گفت که ساختمان جدید این بیمارستان در مجاورت این بیمارستان درنظر گرفته شده است که یک ساختمان ۱۲ طبقه است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین