شاهین فاطمی، مدیرعامل مجموعه برند‌های درسا در آخرین اجلاس جهانی فیلیپ کاتلر: درسا، فلسفه اصالت را برای نسل‌های آینده خلق می‌کند

  4010407054

شاهین فاطمی، هم بنیانگذار و مدیرعامل مجموعه برندهای درسا، یکی از سخنرانان اجلاس جهانی بازاریابی در سال ۲۰۲۱بود.

فاطمی در این سخنرانی با تبیین چشم‌اندازهای تازه در چشم انداز بازاریابی جهانی، نکاتی تازه از تحقیقات خود در زمینه بازاریابی در اکوسیستم اقتصاد بین‌المللی ارائه کرد.

فاطمی سخنرانی خود را اینگونه آغاز کرد: «وضعیت جدید و نرمال . . . این یک جمله عجیب برای شروع است. ایجاد یک وضعیت عادی جدید و تغییر رویه یک کسب و کار در حال فعالیت و توسعه آن در جنبه‌ها و عملکردهای مختلف یک برند چیزی نیست که هر صاحب کسب و کاری دوست داشته باشد در حرفه خود با آن روبه رو شود. بویژه، زمانی که در یکی از چالش برانگیزترین بازارهای دنیا فعالیت می‌کنید و شرایط بسیار دشوار است. من مطمئنم که راه‌های بسیاری پیش روی برندها برای موفق شدن وجود دارد؛ اما در ۲۰ دقیقه آینده، من با شما همراهی می‌کنم تا دریابیم چگونه یک برند، مسیر خود را علی رغم تمام محدودیت‌ها پیدا کرد و سیستم عامل خود را که از تمام نرم‌های جدید جهانی پشتیبانی می‌کرد، خلق کرد

فاطمی در ادامه با هدف معرفی خود و برند درسا گفت: «من شاهین فاطمی هستم، بنیانگذار و مدیرعامل برند درسا. برندی در حوزه سبک زندگی و مد با قدمت ۳۰ ساله که ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی دارد و امروزه بیش از 8000 واحد کالا تولید می‌کند. گروه برندهای درسا، شامل خانه درسا، کافه درسا، جواهرات درسا و چرم درساست و محصولات ما در 30 فروشگاه در سرتاسر ایران عرضه می‌شوند و نزدیک به چهار سال است که برند درسا به عنوان اولین برند در ایران با برند سواروسکی، همکاری مشترک آغاز کرده و کریستال‌های سواروسکی بر روی محصولات درسا می‌درخشند

این تولیدکننده و کارآفرین زبده ایرانی، با اشاره به این موضوع که مسیر آینده از پنج سال پیش برای ما آغاز شد، گفت: «زمانی رسید که ما فهمیدیم بعد از حدود سه دهه تمرکز بر تولید، برندینگ و کیفیت، ما باید مسیری برای ورود به سبک زندگی جدید مخاطبان خود پیدا کنیم و وضعیت موجود برند ما برای آن مناسب نبود، چرا که نسل مخاطبین در کل دنیا از نسل Baby Boomer‌ها به نسل Millennial‌ها یا Generation Y (نسل هزاره) و در نهایت به Generation Z تغییر کرده بود.

عصر یک نسل جدید فرا رسیده بود و این نسل در حال بازتعریف کلیه ارزش‌ها و عناصر صنعت مد و فشن بود و بر اساس آن، زیبایی، سبک، هماهنگی، احساسات، عملکردها، رنگ‌ها، بافت‌ها، و در کل همه چیز تعریف جدیدی پیدا کرده بود.

ما باور داشتیم پدیده دیجیتال، همه جنبه‌های کسب و کار ما از طراحی تا خرید را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نسل جدید به دنبال آزادی و آگاهی و بیان وجود خویشتن است، سرزنده و پویاست و ما باید برای برآورده کردن نیازهای او، خود را سازگار می کردیم. راه بازگشتی نبود. یا باید در مسیر تغییر قدم برمی‌داشتیم و نه تنها به رشد خود، بلکه به رشد کل صنعت کمک می‌کردیم و یا حذف می‌شدیم و این آینده‌ای نبود که در قلب خود به آن باور داشتیم

 

شجاعت داشته باشید و اصالت را پیدا کنید

سخنران مدعو به اجلاس جهانی فیلیپ کاتلر در ادامه، با اشاره به این نکته که چگونه این تغییرات در دل برند انجام شد و چگونه آینده ای متفاوت رقم خورد، گفتقصد دارم شما را در مسیری که طی کردیم همراهی کنم و داستان آن را برای شما شرح دهم. امیدوارم این داستان الهام بخش تمام صاحبین کسب و کار و متخصصین بازاریابی باشد که تمایل دارند آینده کسب و کار خود را تغییر دهند

موانع را از سر راه برداشته و مسیر واقعی خود به سمت موفقیت را خلق کنند. من به شما یک توصیه می‌کنم، شجاعت داشته باشید تا به ریشه و اصل خود برگردید، اصالت را پیدا کنید. برای نسل جدید مخاطبین مد و فشن لوکس، کسانی که ما آن‌ها را نسل c یا هنری می‌نامیم، اصالت به معنای زندگی به سبک عموم و مطابق با تعریف جامعه نیست.

این بدان معناست که آنها آزادانه و با مسئولیت پذیری، روشی را که می‌خواهند باشند، به روشنی تعریف و خود را برای مردم بیان می‌کنند. پس چرا شما همین کار را نمی‌کنید؟ راه خود را پیدا کنید. به ریشه و اصل خود باز گردید. این بهترین راه برای شروع است. المان‌های اصالت در فرهنگ خود را پیدا کنید، و روش‌های جدید، اصیل و مدرنی را برای ارائه آنها به مخاطبان خود بیابید.

ما در برند خود، علاوه بر برخورداری از الگوها و نقوش ایرانی در عناصر بصری، حتی عناصر طراحی داخلی فروشگاه‌‌های درسا را نیز از معماری اصیل ایرانی الهام گرفته ایم

 

داستان خود را با استفاده از عناصر برندتان تعریف کنید

فاطمی در ادامه این سخنرانی، با تاکید بر این نکته که فراتر از منطق‌ها بروید و هر نقطه تماس برند را بخشی از داستان برند خود کنید، گفت: «همه جزئیات، از هویت سازمانی گرفته تا طراحی محصول، فضای داخلی فروشگاه و چیدمان باید در داستان برند شما نقش داشته باشد

شما باید با خداحافظی از طراحی محصول و سلام به طراحی تجربه، برای یک دقیقه تولید یک محصول با کیفیت خوب را فراموش کنید و بر خلق تجربه معنی دار تمرکز کنید. آینده دیگر به محصولات با کیفیت خوب نیازی ندارد. به چیزی بیشتر و بزرگتر و بهتر نیاز دارد.

محصولات قابل جایگزین هستند؛ اما تجربیات معنادار و با کیفیت برای همیشه در قلب‌ها باقی می‌مانند. نسل جدید مشتریان به محصولات بهتر احتیاج ندارند، آنها نیاز به تجربیات بهتر دارند. آنها نیازهای بسیار عمیق تری دارند. آنها به احساسات و خرد نیاز دارند، به ارزش و درک نیاز دارند. محصولات صرف، این نیاز را برآورده نمی‌کنند و ما وظیفه داریم تاثیرات مثبتی بر زندگی آنها بگذاریم. خرید، بخش ویژه ای از تجربه مشتری در مدیریت روابط ما و مخاطبین است و بر همین اساس، ما یک برنامه شخصی سازی شده خرید آنلاین و آفلاین از فروشگاه‌های خود را با پشتیبانی باشگاه مشتریان راه اندازی کرده ایم و به دقت عادت‌های خرید آنها را تحلیل می‌کنیم تا بتوانیم انتظارات مخاطبین را مدیریت کنیم

 

سازگار و انعطاف پذیر و پویا باشید

شاهین فاطمی در بخشی دیگر از این سخنرانی گفت: «میلیون‌ها مشتری مختلف با فرهنگ‌ها، انتظارات، علایق و سلایق مختلف وجود دارند. مردم دیگر از برندهایی که فقط مزایای عملکردی به آنها می‌دهند خرید نمی‌کنند. آنها همچنین به پیوند عاطفی با برند اهمیت می‌دهند. آنها دائماً با میلیون‌ها لوگو و رنگ و شعار و ادعا و سمبل روبه رو هستند و این به اندازه کافی گیج کننده است

نیازی نیست به آنها تصویری خسته کننده ارائه دهیم تا ما را به خاطر بسپارند. در عوض، ما می‌توانیم هویتی یکپارچه و تازه و پویا به آنها ارائه دهیم. می‌توانیم برند خود را نه تنها با یک نماد، بلکه با شکل و شخصیتی پویا که می‌تواند در موقعیت‌های مختلف خود را تغییر دهد و عناصر برند را تازه و در عین حال به یادماندنی‌تر کند، از دیگران متمایز کنیم. ما باور داریم یک برند باید یک بستر پویا داشته باشد تا اصیل و در عین حال سرزنده باقی بماند. بنابراین در فرایند ریبرندینگ درسا، شخصیتی چابک و پویا برای برند خود ایجاد کردیم که پویایی آن، هویت اصلی برند ما باشد نه لوگو و عناصر بصری



الهام بخش افراد باشید تا آرزو داشته باشند

کارآفرین زبده ایرانی در بخشی دیگر از این سخنرانی، با اشاره به این موضوع که مشتریان امروز، بیشتر از یک برند از ما میخواهند و یک محصول با کیفیت خوب، دیگر دلیلی کافی برای خرید آنها از شما نیست، گفت: «ما باید بیشتر درگیر زندگی آنها شویم. ما باید معانی بیشتری داشته باشیم و ارزش‌های بیشتری به آنها ارائه دهیم.

مردم هر روز به میلیون‌ها طرح و محتوا و بررسی محصول دسترسی دارند و آنها نه تنها به دنبال یک محصول بهتر و مناسب، بلکه برای یافتن برندی که بیشتر با سبک زندگی و شخصیت آنها سازگار باشد، در دنیای بزرگ اینترنت گشت و گذار می‌کنند.

ما باید داستان برندی را روایت کنیم که الهام بخش مخاطب برای یک زندگی بهتر باشد. ما باید خیلی بیشتر از یک محصول ارائه دهیم. به همین دلیل ما داستان اصالت و جسارت را انتخاب کردیم تا برای مخاطبان خود تعریف کنیم. زیرا ما معتقدیم که تمام عناصری که ممکن است فرد برای داشتن زندگی معنادار و شاد به آنها نیاز داشته باشد، در قلب و روح و در ریشه‌های زندگی ما یافت می‌شود.

کفش و کیف و جواهرات به مردم اصالت یا اعتماد به نفس نمی‌دهد، این عناصر در عمق قلب آن‌هاست و آنها از قبل آن را دارند. ما فقط آنها را برای کشف و شکوفایی آن تشویق می‌کنیم. اینگونه است که ما تصمیم گرفتیم به عنوان یک الهام بخش، بخشی از زندگی مخاطبان خود باشیم

 

در قبال آینده مسئولیت پذیر باشید

استراتژیست و مدیر مجموعه برندهای معتبر درسا، در ادامه به لزوم حفظ محیط‌های خدادادی اشاره کرد و گفتنسل جدید مخاطبین مد و سبک زندگی، هر روز بیشتر به پایداری و سلامتی محیط زیست اهمیت می‌دهند.

نه تنها در پاسخ به آنها، بلکه برای اینکه یک برند مسئولیت پذیر نسبت به نسل‌های بعدی باشیم، باید نقشی فعال در ایجاد جهانی پایدار و بهتر برای فردا داشته باشیم؛ حتی اگر این به معنای تغییرات اساسی در کسب و کار ما باشد. به همین دلیل است که چند ماه پیش، با فروتنی اعلام کردیم که درسا به عنوان یک برند پیشرو و برجسته صنعت چرم خالص ایران، به زودی استفاده از چرم‌های حیوانی را در محصولات خود متوقف خواهد کرد.

در واقع ما به زودی تولید محصول را متوقف و تجربه‌های شخصی زندگی برای مخاطب خلق خواهیم کرد. شرکت ما اکنون برای تبدیل شدن درسا به یک برند مبتکر و تاثیرگذار در صنعت مد و سبک زندگی، چند قدم فاصله دارد تا آن را به برندی تبدیل کند در کنار برندهای جهانی. کوتاه سخن این که درسا فلسفه اصالت را برای نسل‌های آینده خلق می‌کند. فلسفه ای که ما آن را «دال» می‌نامیم.

این داستان درساست. این برند در سرزمینی غنی از تاریخ، تمدن، علم، هنر، قهرمانان، شمایل‌ها، فرهنگ، شعرها و داستان‌ها متولد شد. سرزمین همدلی و اتحاد و فداکاری. سرزمینی که علی‌رغم هشت سال جنگ، همه تحریم‌ها، رکود اقتصادی، فشارهای سیاسی و حتی همه گیری کووید 19 هنوز پابرجاست.

ما از یک سرزمین با اصالت و جسارت می‌آییم و من با فراخور زمان اندک، سعی کردم برای شما داستانی تعریف کنم. داستانی نه از گذشته و نه از امروز، بلکه از آینده! آینده ای که ما، برند درسا، به عنوان یک برند در حوزه سبک زندگی و مد با ریشه‌های ایرانی، برای ایجاد ارزش‌های جدید و پرمعنا در جهان ایجاد خواهیم کرد. آینده ای که امروز خلق می‌کنیم، مدل تعاملی و پویا برای همه ذی‌نفعان است و از فلسفه اصیل «دال» نشات می‌گیرد و فراتر از عرضه یک محصول فیزیکی ظاهر می‌شود.

ما معتقدیم مردم دنیا شایسته این هستند تا با جسارت و در پرتو تعالی شخصی و اجتماعی زندگی کنند. چرا که باور داریم، در آینده برای ارتباط با ریشه‌های اصیل خود، به چیزی فراتر از محصول نیاز داریم و باید با درایت و جسارت به دنبال جهانی متحد باشیم. ممنون به خاطر وقتی که گذاشتید. من شاهین فاطمی هستم، یک توسعه دهنده خط دال

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین