زاکانی: ۱۲ ایستگاه مترو در نیمه دوم امسال افتتاح می‌شود

گروه اجتماعی الف،   4010406131

شهردار تهران از افزایش ۱۵۰ درصدی تعداد اتوبوس‌های پایتخت خبر داد و گفت: ۱۲ ایستگاه مترو در نیمه دوم امسال افتتاح می شود.

به گزارش فارس، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست هم اندیشی با نخبگان علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و معتمدین و موثرین منطقه ۸ که عصر امروز دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش اظهار کرد: تهران بزرگترین کلانشهر غرب آسیا است که ۲۶۴ سال از پایتخت بودن آن می‌گذرد؛ شهری که علیرغم ظرفیتها، مشکلات متعدد و یک برهم انباشتگی از معایب و نواقص را در خود دارد.

وی افزود: تهران غیر از هویت پایتختی هویت دیگری ندارد و از بعد عدالت محوری فاصله بین شمال و جنوب آن بسیار زیاد است؛ لذا این برهم انباشتگی مشکلات، راه برون رفت دارد و باید این گره کور را باز کنیم و دست توانمندی که می تواند این گره را باز کند مردم بوده و نخبگان، محور و پیشتاز این حرکت هستند.

تهران نیازمند تحول است

زاکانی ادامه داد: اگر شهر، شهروند و مدیریت شهری را تجسم کنیم، با شهری مواجهیم که در بخش های جدی آن، فرسودگی وجود دارد و همراه با پیشرفت ها، خلاها و نیازهایی دارد که نیازمند یک تحول است و این تحول مگر با کمک شهروندان و نخبگان و مدیریت شهری رقم نمی خورد. باید این اعتماد آنچنان فراهم شود که مردم محور تحول قرار گیرند.

شهردار تهران بیان کرد: تلاش می کنیم شهرداری از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و در خدمت به مردم میدان را برای آنها باز کند؛ طرح ها و ایده هایی در این زمینه وجود دارد و به دنبال این تحول هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات بی مسکنی و بد مسکنی است که بیشترین فشار از این زاویه به مردم تحمیل می شود، اضافه کرد: تهران ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در شب ساکن دارد و وقتی این جمعیت را در بعد خانوار که ۲.۹ است تقسیم کنید، در می یابید که تهران به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خانه نیاز دارد و  امروز تهران‌ یک میلیون خانه کم دارد و کسی که حقوق می گیرد باید ۶۵ درصد حقوق خود را برای بحث مسکن هزینه کند و ۶۶ سال طول می کشد یک فرد صاحب خانه شود.

کارسازی برای ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکن در پایتخت

زاکانی عنوان کرد: تا امروز شهرداری پروانه صادر می کرد و سازندگان می ساختند اما ماه ها است که تصمیم گرفتیم طبق بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها به ساخت خانه های استطاعت پذیر و خانه دار شدن مردم کمک کنیم و در قرارگاه مسکن بنا شد ۱۸۰ هزار واحد را برای مردم کارسازی کنیم.  

شهردار تهران یادآور شد: تلاش ما این است که با تسهیل در صدور پروانه و فراتر از آن فراهم کردن شرایط برای مشارکت مردم و به میدان آوردن امکانات توسط آنها، به خانه دار شدن‌شان کمک کنیم؛ همچنین شهرداری تلاش می‌کند بازار اجاره را در دست بگیرد تا شرایط اجاره داری را که ۵۱ درصد مردم شهر با آن درگیر هستند، بهبود ببخشد و تا ظرف ۶ تا ۷ سال آینده کمبودهای حوزه مسکن را جبران کنیم و در فاز مثبت قرار بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در ترافیک و حمل و نقل عمومی تلاش می کنیم با بارگذاری بر محور ۳۲۵ ایستگاه مترو که ۱۴۳ ایستگاه آن در حال حاضر فعال است، هم هویت، معماری و  ایمنی شهر و در کنار آن مسکن مردم را تامین کنیم و هم یک بازطراحی امکانات موجود در موضوعات مختلف برای تهران داشته باشیم و با استفاده از این اقتضائات و امکانات، مترو را به سرعت تکمیل کنیم.

زاکانی گفت: طبق برنامه گذشته، متروی تهران باید تا ۱۹ سال آینده تکمیل می شد اما در این دوره این زمان ۵ ساله است چرا که مشکل اصلی تامین اعتبار بود که امروز بر اساس توسعه بر محور ایستگاه ها این مشکل حل خواهد شد.

افتتاح بزرگترین مجتمع ایستگاهی غرب تهران در هفته آینده

شهردار تهران افزود: در برنامه کلان ۱۰ میلیون سفر سهم مترو است اما امروز این عدد ۱.۵ میلیون نفر است و تکمیل مترو می تواند  بار اصلی را به زیر زمین منتقل کند؛ بر اساس همین اقدامات در نیمه دوم امسال ۱۲ ایستگاه مترو افتتاح می شود و بزرگترین مجتمع ایستگاهی غرب تهران را در هفته آینده افتتاح می کنیم؛ در کنار آن ظرفیتهای اتوبوسرانی را فعال خواهیم کرد و امسال با افرایش ۱۵۰ درصدی تعداد اتوبوس ها از حدود دو هزار دستگاه به ۵ هزار دستگاه می رسد و برنامه ریزی این کار انجام شده است.

تبدیل بوستان گفتگو به نمایشگاه دائمی فناوری

وی با اشاره به اینکه در کنار این مسائل، تهران ظرفیت های بالای علمی و دانشی دارد، بیان کرد: باید مسیری را دنبال کنیم که به هویت فناورانه تهران بینجامد، بر همین اساس در نیمه دوم این ماه بوستان گفتگو به نمایشگاه دائمی فناوری تبدیل خواهد شد تا به کمک ظرفیتهای این حوزه بیاید. 

زاکانی با اشاره به مهاجرت جوانان و نخبگان از کشور تاکید کرد: بالطبع ما در مقابل جوانی که احساس می کند کاری از دست او ساخته نیست و باید مهاجرت کند خودمان را  مسئول می دانیم تا زمینه کار  و شرایط او را فراهم و تسهیل کنیم تا ‌در کشور خود بماند. 

شهردار تهران عنوان کرد: فردا آغاز سلسله مسابقات ورزشی را داریم که رقابت در آن از درون محلات و مناطق شکل می گیرد؛ ایده ای که از طرف تهران شکل گرفت و دیگر شهرهای کشور نیز آن را اجرا می کنند.  

وی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شهرداری توضیح داد: در این مسیر امکان و اقتضائات مدیریت شهری به اندازه نیاز شهر نیست و راهی وجود ندارد جز اینکه مردم به میدان بیایند و نخبگان پرچم این تحول را در دست گیرند؛ امیدواریم بتوانیم با هم تشریک مساعی داشته باشیم و یک کار مشترک را آغاز کنیم؛ منطقه ۸ ویژگی های خاصی دارد و محیط متنوعی فراهم شده که از ادیان و سلائق و ظرفیت های گوناگون برخوردار است و امیدواریم استفاده مناسبی از این ظرفیت ها داشته باشیم.

زاکانی با بیان اینکه امیدواریم تهران را در یک چشم انداز ۱۰ ساله با یک هویت جدیدی تجربه کنیم و با کمک و میدان داری شما این مسیر را بپیماییم، افزود: در مجموعه مدیریت شهری در هر موضوعی که مبتلابه ما است،  خودمان را حاشیه نشین ندیدیم و خودمان را مسئول می دانیم؛ تهران علیرغم مشکلات بن بست ندارد و باید دست به دست دهیم تا از وضعیت موجود خارج شویم.

به گفته وی؛ سالیان سال است که در کنار مسیحیان زندگی می کنیم و این مسأله پیام مهمی دارد.  

به دنبال گسترش صنایع دستی هستیم 

شهردار تهران درباره سخنان یکی از نخبگان درباره صنایع دستی توضیح داد: در این حوزه برنامه ریزی کردیم تا صنایع دستی را گسترش دهیم و طی فرایندی با آموزش دائم، ضمن فعالیت افراد این حوزه، ظرفیت برای عرضه محصولات آنها در جامعه نیز فراهم شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین