بانک مرکزی: بدون ارزپاشی بازار ارز به آرامش رسید/ برخلاف دولت قبل دست اندازی به ذخایر ارزی کشور نکردیم

گروه اقتصادی الف،   4010406086 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بانک مرکزی با تأکید براینکه نوسانات ارزی اخیر برخلاف روال دولتهای قبل بدون ارزپاشی و استفاده از ذخایر بانک مرکزی مهار شد، اعلام کرد: در روزهای اخیر بازار رسمی حواله و اسکناس با مازاد عرضه ارز مواجه شده است.

بانک مرکزی: بدون ارزپاشی بازار ارز به آرامش رسید/ برخلاف دولت قبل دست اندازی به ذخایر ارزی کشور نکردیم

به گزارش تسنیم، همزمان با تشدید نوسانات ارزی در هفته های اخیر، برخی از رسانه های جریان اصلاح طلب در کشور با فشار به دولت و بانکی سعی در ناتوان نشان دادن دولت برای مدیریت بازار ارز داشتند و مدعی بودند که دیگر امکان مدیریت بازار وجود ندارد و دولت رئیسی دلار را از 24 هزار تومان به 32 هزار تومان رساند.

این ادعا البته درحالی مطرح می شود که نرخ ارز در ماه های نخست دولت رئیسی 3 هزار تومان بود و در مقطعی به 30 هزار تومان هم رسید، و در نهایت دلار با نرخی حدود 27 هزار تومان به دولت رئیسی تحویل داده شد.

بانک مرکزی به ادعای این رسانه ها مبنی براینکه «دولت دوازدهم دلار را در حول و حوش نرخ 24 هزار تومان تحویل دولت سیزدهم داده است، لیکن اکنون قیمت هر دلار به 32 هزار تومان رسیده است.» و همچنین اینکه « حسب سخنان وزیر محترم نفت، صادرات نفت و وصول ارزهای نفتی در سال‌ 1400 و دوماهه ابتدایی سال جاری با افزایش همراه بوده که البته عمدتاً ناشی از افزایش شدید قیمت جهانی نفت است. بر همین اساس این سوال مطرح گردیده است که چرا به رغم افزایش درآمدهای ارزی، نرخ ارز در حال افزایش است»، پاسخ داده است.

در پاسخ بانک مرکزی به این رسانه ها آمده است: نخست در خصوص ادعای مطرح‌شده مبنی بر افزایش نرخ دلار از 24 هزار تومان در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم به 32 هزار تومان در حال حاضر، لازم به توضیح است که مطابق با آمار و اطلاعات موجود، در شهریور ماه سال 1400 (آغاز به کار دولت سیزدهم) متوسط نرخ هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی حدود 271 هزار ریال بود.

به طور مشخص در روز سوم شهریورماه (تاریخ رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی و تشکیل هیئت وزیران در دولت جدید) نرخ دلار در بازار غیررسمی حدود 271.3 هزار ریال بوده است. از این‌رو ادعای مطرح‌شده مبنی بر تحویل دلار با نرخ 24 هزار تومان از سوی دولت دوازدهم به دولت سیزدهم با واقعیت انطباق ندارد.

در تحلیل روند تحولات این بازار لازم به توضیح است، در ماه‌های سپری شده در دولت سیزدهم، رویکرد بانک مرکزی بر این بوده است که با ساماندهی و عمق‌بخشی به بازار رسمی حواله و اسکناس، نرخ‌های ارز در این دو بازار را به سمت سطوح تعادلی (متناسب با مولفه‌های بنیادین اقتصاد) هدایت نماید و در این میان ضمن تلاش برای تقویت عرضه در این بازار و پاسخگویی به کلیه نیازهای واقعی ارزی، زمینه‌های معامله در بازار غیررسمی را با جدیت کاهش داده و به حداقل برساند.

متاثر از اقدامات بعمل آمده، متوسط نرخ دلار در نیمه دوم سال 1400 روند نسبتاً با ثباتی را تجربه نمود و با کاهش تدریجی از متوسط ماهانه حدود 271 هزار ریال در شهریورماه به حدود 257 هزار ریال در اسفندماه این سال رسید. با این حال در سال جاری تحولات ناشی از آثار روانی موجب افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی شد و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت متوسط نرخ ماهانه دلار به ترتیب به 265 و 272 هزار ریال رسید.

این در شرایطی است که از نقطه نظر مولفه‌های بنیادین، اقتصاد ایران در سال 1400 شرایط نسبتاً مطلوبی را تجربه نموده است. به طور خاص در ارتباط با عملکرد بخش خارجی اقتصاد، در حالی که مطابق با اطلاعات منتشرشده از سوی گمرک ج.ا.ایران ارزش صادرات گمرکی در شش‌ماهه نخست سال 1400 حدود 21.8 میلیارد دلار بوده است، این مولفه در شش‌ماهه دوم سال 1400 (دوره فعالیت دولت سیزدهم) حدود 26.8 میلیارد دلار بود که حاکی از رشد 23.0 درصدی  صادرات گمرکی نسبت به نیمه نخست سال مزبور می‌باشد.

ضمن آنکه در دوماهه نخست سال جاری نیز صادرات گمرکی با رشد 37.0 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به 8.5 میلیارد دلار رسیده و تراز بازرگانی گمرکی را با مازاد همراه نموده است. همچنین در بخش صادرات نفتی نیز می‌بایست به این نکته اشاره داشت که بر خلاف گزاره مطروحه در مطلب منتشره، رشد درآمدهای حاصل از صادرات نفتی صرفاً به دلیل افزایش نرخ‌های جهانی نبوده، بلکه همزمان مقادیر تولید و صادرات نفتی کشور افزایش قابل‌ملاحظه‌ای را در ماه‌های سپری‌شده از فعالیت دولت سیزدهم تجربه نموده است.

لذا برآیند تحولات بازرگانی خارجی حاکی از وضعیت مناسب کشور در این بخش است که به نوبه خود چشم‌انداز مساعدی برای تقویت منابع ارزی کشور ترسیم می‌نماید و پیامدهای مثبتی بر بازار ارز و روند نرخ‌ها بر جای خواهد گذاشت. در همین ارتباط بررسی روند تحولات نرخ ارز در بازار رسمی و به طور خاص نرخ حواله (به عنوان محل اصلی تامین ارز واردات مورد نیاز کشور) حاکی از ثبات نسبی و نوسان اندک این بازار در ماه‌های اخیر است که متاثر از وضعیت مناسب صادرات کشور و نیز اهتمام صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات رقم خورده است.

در هفته‌های اخیر به رغم آنکه بازار رسمی به ویژه بازار حواله با ثبات قیمتی همراه بود، با بروز برخی نوسانات در بازار غیررسمی بانک مرکزی حسب وظایف و تکالیف قانونی خود جهت برقراری ثبات در اقتصاد کلان و کنترل نرخ تورم، مجموعه اقداماتی را مورد پیگیری قرار داد.

از یک سو در زمینه مقابله با سوداگری مخرب و اخلال‌زا، ضمن تداوم اقدامات این بانک در چارچوب ارتقای حکمرانی ریال در اقتصاد کشور، با همکاری دستگاه‌های انتظامی و قضائی معاملات فردایی سکه و ارز که در سال‌های اخیر به شکل غیرقانونی و بدون مبادله واقعی ارز انجام می‌شد و منجر به شکل‌گیری نرخ‌های ارز غیرمنطقی و نامتناسب با بنیان‌های اقتصاد می‌گردید، متوقف گردید.

همچنین از سوی دیگر، بر خلاف رویکردهای متخذه در دولت‌های قبل که به موجب آن سیاست بانک مرکزی در مواجهه با نوسانات نرخ ارز به ارزپاشی و کاهش ذخایر ارزی کشور معطوف می‌گردید، در دولت سیزدهم با ابتکار عمل بانک مرکزی، تقویت عرضه در بازار از محل ارزهای حاصل از صادرات عملیاتی شد و بدین ترتیب امکان فروش ارزهای صادراتی با نرخ توافقی به صرافی‌ها میسر گردید و همزمان مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس نیز تسهیل شد.

بدین ترتیب با اجرای این سیاست، بدون استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی و با اتکا به سازوکار بازار و منابع حاصل از بازگشت ارز صادراتی به کشور، در روزهای اخیر آرامش مناسبی بر بازار ارز حاکم گردیده و نرخ‌ ارز در بازار غیررسمی نیز با کاهش همراه شده است.

ضمن آنکه متاثر از اقدامات بعمل آمده، در روزهای اخیر بازار رسمی حواله و اسکناس با مازاد عرضه ارز مواجه شده است و کلیه نیازهای واقعی ارز در نرخ‌هایی به مراتب پایین‌تر از نرخ‌های بازار غیررسمی پاسخ داده می‌شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۲۸۷۷۱۵:۲۲:۳۱ ۱۴۰۱/۴/۶
کدوم آرامش؟ همونی که از خبر مذاکره مجدد بدست آمده؟
ناشناس۲۵۶۲۹۹۴۱۶:۵۶:۳۲ ۱۴۰۱/۴/۶
عزیزم از یک هفته قبل ارامش رسیده
ناشناس۲۵۶۳۵۸۵۰۹:۳۰:۰۱ ۱۴۰۱/۴/۷
آرامش برای شما دلار فروشها شاید.
ناشناس۲۵۶۲۸۹۱۱۵:۳۲:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۶
لطفا هم مانند دولت قبل سرکوب دلار نکنید که فاجعه درست شود
ناشناس۲۵۶۲۹۰۴۱۵:۴۴:۴۲ ۱۴۰۱/۴/۶
بله. دلار را 25 هزار تحویل گرفتید در عرض یکسال به 32 هزار رساندید. 30 درصد افزایش در یکسال آرامش بازار نامیده میشه !!!
ناشناس۲۵۶۲۹۹۱۱۶:۵۵:۴۱ ۱۴۰۱/۴/۶
آرامش یعنی بدون دستکاری و عدم نرخ سازی کاذب
ناشناس۲۵۶۲۹۰۶۱۵:۴۵:۵۲ ۱۴۰۱/۴/۶
آره باشه، بخاطر گفتگو با امریکا سر فرجام نیست
ناشناس۲۵۶۲۹۴۱۱۶:۱۶:۵۷ ۱۴۰۱/۴/۶
شما امروز و دیروز را دیدی؟!!!
ناشناس۲۵۶۲۹۱۶۱۵:۵۴:۲۲ ۱۴۰۱/۴/۶
وقتی خبرهایی از مذاکره میشود نیازی به ارز پاشی نبست
ناشناس۲۵۶۳۱۵۰۲۰:۱۶:۰۹ ۱۴۰۱/۴/۶
امان از سواد رسانه ای دو هفته پیش 33400 بود و تا چند روز قبل بدون خبر مذاکره 31500 رسید و الان 30700 ولی نگران نباش با تورم 40 درصدی شما و تورم 9 درصدی آمریکا ...!!!!
ناشناس۲۵۶۲۹۱۹۱۵:۵۶:۳۵ ۱۴۰۱/۴/۶
اما بدجوری از جیب مردم برداشتند
ناشناس۲۵۶۲۹۳۳۱۶:۰۵:۱۰ ۱۴۰۱/۴/۶
دلار را پارسال ۲۴۰۰۰ تحویل گرفتید و الان ۳۱۰۰۰ است ، به چی افتخار میکنید؟!!!
ناشناس۲۵۶۲۹۷۵۱۶:۴۸:۲۳ ۱۴۰۱/۴/۶
پوند و یورو چنده؟! دلار 34 میشه آرامش.
ناشناس۲۵۶۲۹۸۴۱۶:۵۲:۲۴ ۱۴۰۱/۴/۶
در یکسال 30 درصد قیمت رفت بالا در پایان 4 سال محاسبه کن چی میشه اینم در نظر داشته باش الان در دوران بایدن خواب آلو هستیم
ناشناس۲۵۶۳۰۲۰۱۷:۲۳:۳۷ ۱۴۰۱/۴/۶
فقط و فقط مردم را بیچاره کرده اید.
ناشناس۲۵۶۳۰۸۴۱۸:۳۶:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۶
در زمان مهرورز هم همینطور بود که نزدیک پرداخت یارانه‌ها دلار می‌رفت بالا بعد از پرداخت یارانه‌ها می آوردنش پایین.
مهدي۲۵۶۳۳۰۱۲۲:۵۱:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۶
دلار ٢٣ هزار تومني رو تحويل گرفتيد الان ٣٢ هزار تومنه به ارامش رسيد؟؟؟؟
ناشناس۲۵۶۳۳۵۵۲۳:۴۵:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۶
آقا روابط خارجي بيش ازحدمهمه يه رفت وآمد بورل دلارروارزون كرد به حساب خودتون نزاريد
ناشناس۲۵۶۳۳۶۴۲۳:۵۵:۵۲ ۱۴۰۱/۴/۶
هیچ ماستبندی نمیگه ماست من ترشه!
ناشناس۲۵۶۳۴۰۹۰۰:۵۳:۱۸ ۱۴۰۱/۴/۷
داداش کوتاه بیا این همه خوشبختی برا ما محاله
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین