«ناتو خاورمیانه»؛ بازی جدید آمریکا و اسرائیل در منطقه

گروه جهان الف،   4010406075 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از شکست پروژه‌های تکراری آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه همچون ناتو عربی و ناتو عربی-اسرائیلی، این بار از طرح جدیدی به نام ناتو خاورمیانه رونمایی شده که در مسیر همان دو طرح قبلی قرار دارد.

«ناتو خاورمیانه»؛ بازی جدید آمریکا و اسرائیل در منطقه

 به گزارش الف، در حالی که زمان زیادی به سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به منطقه نمانده تحلیل‌ها و ارزیابی‌های متعددی از اهداف این سفر و نتایج احتمالی که می‌تواند داشته باشد ارائه می‌گردد. در وهله نخست تحلیلگران با توجه به مطالبی که رسانه‌های عبری و غربی منتشر کرده‌اند، بر پرونده عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل متمرکز شده و اعلام کردند که این پرونده مهمترین محور دستور کار سفر بایدن به ریاض و تل‌آویو است.

البته هرچند که بحث توافق سازش میان سعودی‌ها و صهیونیست‌ها همواره در محافل آمریکایی‌ها مطرح بوده و قطعا بایدن در سفر به عربستان و فلسطین اشغالی مجددا به آن خواهد پرداخت اما نمی‌توان این پرونده را به عنوان اصلی‌ترین محور سفر بایدن به منطقه قلمداد کرد. به ویژه اینکه به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و نیز آمریکایی عادی سازی عربستان و اسرائیل یک پروسه طولانی بوده و انتظار می‌رود در جریان سفر بایدن پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت بگیرد و به مرز صدور مجور رسمی از جانب عربستان برای عبور پروازهای اسرائیلی از آسمان این کشور برسد. اما امضای توافق رسمی هنوز مطرح نیست و شرایط منطقه‌ای و نیز اوضاع داخلی عربستان این اجازه را نمی‌دهد.

اما در میان گزارش‌های غربی اخباری مبنی بر تصمیم آمریکا جهت ایجاد یک ائتلاف نظامی در خاورمیانه منتشر شده است؛ به این صورت که واشنگتن به دنبال ایجاد یک وضعیت هماهنگی مشترک میان متحدان خود در خاورمیانه از طریق یک اتاق عملیات ویژه برای سیستم‌های راداری در پدافند هوایی است؛ به گونه‌ای که متحدان آمریکا در خاورمیانه در زمینه دفاعی به یکدیگر متصل شوند.

بایدن در سفری که به منطقه خواهد داشت قصد دارد در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس نیز حاضر شود و درباره تشکیل ائتلاف مذکور با حکام عرب صحبت کند. در این میان «عبدالله دوم» پادشاه اردن که روابط نزدیکی با دولت آمریکا دارد و به عنوان نخستین رهبر عربی بعد از روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید به دیدار او رفت، اعلام کرده که از تشکیل یک ائتلاف در خاورمیانه تحت عنوان «ناتو خاورمیانه» حمایت می‌کند و از کشورهای عربی می‌خواهد که به آن بپیوندند.

اصطلاح ناتو خاورمیانه یادآور پروژه‌هایی همچون «ناتو عربی» یا «ناتو عربی-اسرائیلی» است که در دهه‌های گذشته مطرح شده بود و هیچ کدام به نتیجه نرسید. پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده در سال 2017 درباره طرحی برای ایجاد یک ائتلاف خاورمیانه‌ای به بهانه مبارزه با تروریسم صحبت کرده و قرار بود این طرح ظرف یک سال اجرایی شود.

کاملا واضح بود که هدف از این پروژه مقابله با نفوذ ایران در منطقه و به طور کلی تحریک کشورهای عربی علیه محور مقاومت است، اما این طرح در همان مرحله ابتدایی باقی مانده و هرگز اجرا نشد. بحث تشکیل ناتو عربی-اسرائیلی نیز از حدود 5 سال پیش بارها توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها مطرح شده که در چارچوب یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران است و اخیرا «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتس» وزیر جنگ این رژیم و سایر مقامات صهیونیست بارها درباره آن صحبت و بر لزوم تشکیل چنین ائتلافی تاکید کرده‌اند.

بنابراین اسرائیلی‌ها سفر بایدن به منطقه را فرصت مناسبی برای طرح مجدد این پروژه و تشکیل یک ائتلاف جامع علیه ایران می‌دانند. آنها امیدوارند که در پی تشدید تحرکات برای عادی سازی عربستان با اسرائیل، تشکیل یک ائتلاف عربی-اسرائیلی ضد ایران نیز محقق گردد.

اما واقعیت آن است که احتمالا بحث درباره ائتلاف خاورمیانه‌ در حد همان ائتلاف نظامی معمول کشورهای عربی با آمریکا باقی بماند و این ائتلاف مسئله جدیدی نیست، بلکه واشنگتن از دهه‌ها قبل با متحدان خود در خاورمیانه همکاری‌های استراتژیک نظامی داشته و اغلب این کشورها در هماهنگی با یکدیگر بوده‌اند. از طرف دیگر با توجه به سیاستی که حاکمان عرب به ویژه در حوزه خلیج فارس پیش گرفته‌اند، هیچ یک از آنها به دنبال تنش‌آفرینی جدید نظامی نیستند. به ویژه اینکه کشورهایی همچون امارات و عربستان هنوز از پیامدهای جنگ فرسایشی یمن رها نشده‌اند.

همچنین از یک سال گذشته شاهد تحرکات مداوم این کشورها برای نزدیکی به ایران بوده‌ایم و علاوه بر پیشرفتی که در مناسبات تهران و ابوظبی ایجاد شده، سعودی‌ها نیز در تلاشند تا روند مذاکراتشان با تیم ایرانی به نتایج مطلوب برسد. بنابراین عربستان به خوبی می‌داند هر تحرک مشکوک علیه تهران به معنای بازگشت اختلافات به نقطه صفر و ایجاد تهدیدات جدید است.

با توجه به این موارد انتظار می‌رود که طرح موسوم به ناتو خاورمیانه نیز همانند ناتو عربی و ناتو عربی-اسرائیلی در نطفه خفه گردد یا دست کم اهداف این طرح، آنگونه که صهیونیست‌ها می‌خواهند محقق نخواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۳۵۷۵۰۹:۲۲:۱۹ ۱۴۰۱/۴/۷
خاورمیانه منطقه پرتشنجی است. وجود یک سازوکار جدید همکاری نظامی - منطقه ای برای خاورمیانه مفید و مثبت است.
ناشناس۲۵۶۳۵۷۷۰۹:۲۳:۴۷ ۱۴۰۱/۴/۷
تمام کشورهای منطقه به صلح و آرامش فکر می کنند. خاورمیانه دیگر تحمل جنگ و ستیز و دشمنی را ندارد.
ناشناس۲۵۶۳۶۰۹۰۹:۵۰:۲۷ ۱۴۰۱/۴/۷
ما هم مثل روسیه ادبتون میکنیم
ناشناس۲۵۶۳۹۲۴۱۴:۲۹:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۷
آمریکاییها باید بفهمند که دوران باکلاس و متمدن رفتار کردن در دنیا تمام شده باید با امثال پوتین با مشت آهنین برخورد کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین