مرفهین سه درصدی؛ پرمصرف های گاز در کشور

گروه اقتصادی الف،   4010406074 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رشد نامتعارف مصارف انرژی‌هایی همچون گاز و برق در بخش خانگی، صنعتی، تجاری و نیروگاه‌ها هر ساله و با شروع فصول گرم و سرد به یک مسئله چالش برانگیز تبدیل می‌شود.آمارها نشان می دهد اکثریت پرمصرف گاز در بخش خانگی از طبقه مرفه هستند

مرفهین سه درصدی؛ پرمصرف های گاز در کشور

به گزارش الف از جمله نگرانی‌ها پس از شروع فصل سرما افزایش بی‌رویه مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی است. این مصرف به شکل قابل توجهی زیاد بوده و نشان دهنده هدر رفت بالای انرژی در این حوزه خواهد بود. این مسئله، با دامن زدن به کسری تراز گاز کشور در فصل زمستان، زمینه قطع گاز صنایع عمده، استفاده غیر اقتصادی از سوخت‌های مایع(همچون گازوئیل و مازوت) در نیروگاه‌ها، آلودگی‌های زیست محیطی و متعاقباً زیان‌های اقتصادی قابل توجه بر اقتصاد ملی را فراهم می‌آورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بخش عظیمی از اتلاف‌های حرارتی ساختمان‌ها به دلیل نبود مقررات مربوط به عایق کاری‌های ساختمانی، ساخت تأسیسات مکانیکی، روشنایی مناسب و ایمن یا تعمیر و ویرایش آن‌ها است. همچنین استفاده از ابزار‌های گرمایشی با بهره‌وری در حداقلی نیز در این زمینه نیز مزید علت می‌شود. می‌توان با تدوین و اجرای سیاست‌های مناسب این اتلاف انرژی را به حداقل رساند.

در همین زمینه، سال گذشته شورای عالی انرژی، در راستای انجام وظایف قانونی خود سند «تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور تا افق ۱۴۲۰» را تصویب کرد. بر اساس این سند، تراز تولید و مصرف گاز طبیعی تا افق ۱۴۲۰ در جهت تأمین امنیت عرضه گاز طبیعی و بر اساس رویکرد بهینه‌سازی مصرف گاز، به پنج بخش زیر تقسیم شده است:

- سیاست‌های فرهنگ‌سازی در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی

- سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش ساختمان(خانگی-تجاری-اداری)

- سیاست‌های مدیریت تقاضای انرژی در بخش صنعت

- سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در نیروگاه‌های حرارتی و توسعه نیروگاه‌های اتمی، تجدیدپذیر و زغال‌سنگ‌سوز

- سیاست‌های مرتبط با حمایت از توسعه شرکت‌های دانش‎بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های خدمات انرژی

میزان تولید و مصرف گاز طبیعی بر اساس اعمال سیاست‌های مصوب بهینه‌سازی مصرف گاز، در بخش‌های مختلف از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰ در جدول زیر ذکر شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها در سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور تا افق ۱۴۲۰، با وجود اجرایی کردن سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز، منفی بودن تراز گاز کشور تا بعد از سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت و در سال ۱۴۱۰ با نتیجه بخش بودن پروژه‌های افزایش تولید گاز از میادین جدید گازی، تراز گازی مثبت پیش‌بینی شده است.

جدول 1- متوسط سالانه مصارف گاز طبیعی تا افق 1420(واحد میلیون متر مکعب در روز)


در یکی دو سال اخیر، اغلب مردم مصرفی مناسب در الگوی مصرف را به ثبت رسانده‌اند. این در حالی است که اقلیت کمتر از سه درصد مشترکین، مصارف نامتعارف داشته‌اند. پرمصرف‌ها، میانگین مصرفی پنج برابر بیشتر از مشترکین کم مصرف را ثبت کرده‌اند. همچنین بررسی‌های توزیع رفاهی مشترکین پرمصرف نیز نشان می‌دهد، عمده پرمصرفین از اقشار مرفه جامعه هستند. علاوه بر این بررسی الگوی مصرف گاز طبیعی در مناطق مرفه پایتخت نیز مؤید آن است که مناطق مرفه الگویی به وضوح پرمصرف‌تر از سایر مناطق دارند. از این رو شایسته است تا با اصلاح قیمت گاز طبیعی برای پرمصرف‌ها و تدوین و اجرای سیاست‌های مناسب، زمینه کاهش مصرف را در آن بخش مصرفی پدید آورد.

اصلاح الگوی مصرف یا قانون غیر یارانه‌ای کردن

با بررسی عمیق‌تر می‌توان گفت، گاز خانگی در مدل IBT کنونی به ۱۲ پله مصرفی تقسیم‌بندی شده و مشترکین با توجه به میزان مصرف ماهیانه خود در یکی از آن‌ها قرار می‌گیرند. همچنین توزیع مشترکین این پله‌ها در فصل سرد نشان می‌دهد، از مجموع ۲۶ میلیون مشترک واقعی در کل کشور، ۶۴ درصد مصرفی مناسب داشته و در پله‌های یک تا سه قرار گرفته‌اند. این در حالی است که تنها سه درصد از کل مشترکین مصارف بسیار گزاف را به ثبت رسانده و در پله‌های هشت تا دوازده قرار گرفته‌اند. حال آنکه مشترکین پرمصرف به صورت میانگین، مصرفی پنج برابر بیشتر از مشترکین کم‌مصرف داشته و مجموع ۵/۷ درصد از کل گاز خانگی را به خود اختصاص داده‌اند. سایر مشترکین نیز در پله‌های میانی توزیع شده‌اند.

بررسی توزیع مشترکین در فصل گرم نیز نشان دهنده آن است که ۷۸ درصد از ۲۴ میلیون مشترک در این فصل، مصرفی مناسب داشته و در پله‌های یک تا سه توزیع شده‌اند. صرفا چهار درصد از این مشترکین در پله‌های پرمصرف هشت تا دوازده قرار گرفته و میانگین مصرفی شش برابری در قیاس با مشترکین کم‌مصرف داشته‌اند.

در جدول زیر نیز میزان مصرف و میزان یارانه دریافتی مشترکین پرمصرف طی فصول سرد و گرم درج شده است. 

 

بدین ترتیب واضح و مبرهن است، مشترکین پرمصرف در گاز خانگی، اقلیت مطلق از جامعه را تشکیل می‌دهند و در مقایسه با عمده‌ی مردمی که مصرفی متعادل از گاز طبیعی دارند، مصرف بسیار بیشتری داشته‌اند.

نکته قابل توجه در خصوص پرمصرفین، سطح رفاهی این دسته است. بررسی رفاهی مشترکین پرمصرف(پله‌های هشت تا دوازده) در فصل سرد استان تهران نشان می‌دهد، بیش از ۹۰ درصد از آن‌ها در مناطق مرفه شهر ساکن هستند. به طور مشخص سهم مناطق ۱ تا ۳ شهری تهران(به عنوان مناطقی که گران‌ترین هزینه هر مترمربع مسکن را دارند) به تنهایی بالغ بر ۶۶ درصد است. این یعنی عمده پرمصرفین در مناطق مرفه ساکن هستند. از طرف دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد، الگوی مصرف در مرفهین، بسیار پرمصرف‌تر از سایر دسته‌های جامعه است.

بررسی توزیع مصرف مشترکین مناطق ۱ تا ۳ در تهران نشان می‌دهد، ۱۰ درصد از کل مشترکین در این مناطق در پله‌های هشت تا دوازده قرار گرفته‌اند. حال آنکه برای مناطق میانی(۱۰ تا ۱۲) و مناطق پایینی (۱۸ تا ۲۰) تهران، عدد یک درصد به ثبت رسیده است. در مقایسه‌ای دیگر در شهر مشهد، بررسی توزیع مشترکین نشان می‌دهد، در مناطق مرفه بیش از ۱۳ درصد از مشترکین، پرمصرف هستند، حال آنکه در مناطق کمتر برخوردار این مقدار صرفا ۲ درصد است.

شهرهای اردبیل و همدان، هر دو از شهر‌های سرد ایران در زمستان محسوب می‌شوند. آن‌ها در دسته‌بندی شرکت ملی گاز نیز در اقلیم اول(سردترین اقلیم) قرار گرفته‌اند. توزیع مشترکین در این شهر‌ها نشان می‌دهد، به ترتیب یک تا دو درصد از آن‌ها در پله‌های پرمصرف هشت تا دوزاده قرار دارند اما بیش از ۱۷ درصد از مشترکین شهرستان لواسان، به عنوان شهرستانی مرفه، در اقلیم سه(دو اقلیم گرم‌تر از اقلیم یک) قرار گفته‌اند.

همچنین شهر‌های توریستی و ویلایی چالوس و محمودآباد که هردو در اقلیم سه واقع هستند و هر کدام بیش از هشت درصد از مشترکینشان در پله‌های پرمصرف قرار دارند. در حالی که شهر سنندج واقع در اقلیم دو، تنها دو درصد مشترک پرمصرف را به ثبت رسانده است. از این منظر می‌توان استدلال کرد، عموما هرچه سطح رفاهی بالاتر می‌رود، الگوی مصرف مشترکین پرمصرف‌تر می‌شود.

مشترکین پرمصرف، مافیای پنهان

بهترین و معقول‌ترین راه‌حل کاهش مصرف گاز طبیعی خانگی، تمرکز بر آن دسته از مشترکین پرمصرفی است که خارج از الگوی مصرف قرار دارند. بدین ترتیب، وضعیت مطلوب را می‌توان گران کردن هزینه گاز طبیعی برای این دسته از مشترکان دانست، به شکلی که انگیزه کافی را برای اصلاح مصرف ایجاد کند.

در بند(ک) تبصره(۱۵) قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است: «در سال ۱۴۰۱ وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین خانوار‌های کشور را به گونه‌ای اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین کم‌مصرف خانوار‌های محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی‌(ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیر یارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی(آی. بی. تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوار‌های مذکور براساس بعد خانوار محاسبه می‌شود. میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به انداز‌های تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکین کم‌مصرف را جبران نماید و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد. آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو تهیه می‌شود و ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

در این بند، دولت وزارتخانه‌های مذکور را به اجرایی کردن قانون غیر یارانه‌ای شدن تعرفه گاز مشترکین پرمصرف بخش خانگی مکلف کرده است. چنانچه پیش از این نیز گفته شد، باز هم وزارت نفت طبق اجرا کردن سیاست‌هایی مبنی بر حفظ تعادل بین خوراک گاز بخش پتروشیمی و مصارف خانگی مبلغ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه به این مشترکین ارائه می‌دهد.

با وجود این، بر اساس بند فوق‌الذکر و توصیف مصرف مشترکین خانگی، اصلاح هزینه گاز خانگی باید به گونه‌ای صورت پذیرد که مشترکین کم‌مصرف هیچ گونه افزایش قیمتی را در قبض ماهیانه خود نداشته و حتی مقداری نیز از هزینه آن‌ها کاسته شود.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، قوانین این حوزه در بسیاری از مواقع بازدارنده نبوده و باید علاوه بر سفت و سخت بودن قوانین، اجرای یک سری سیاست‌های مربوط به حوزه مصارف بخش‌های دیگر نیز به وقوع بپیوندد. تحقیقات نشان می‌دهد، نقص در اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و عدم رعایت کامل دستورالعمل‌های مندرج در این مبحث و همچنین بازدارنده نبودن افزایش تعرفه در مصرف گاز بخش خانگی برخی مشترکین مرفه تدوین سیاست‌های محکم‌تر لازم و ضروری است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۳۵۸۱۰۹:۲۷:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۷
قطر از طریق پارس جنوبی(میدان گازی مشترک با ایران) در حال صادرات گاز به کل دنیا و انباشت ثروت می باشد .....اما فعلا دولت به فکر کسب درامد و افزایش قیمت گاز از مردم فقیر کشورمان است..
ناشناس۲۵۶۳۶۸۱۱۰:۵۰:۴۹ ۱۴۰۱/۴/۷
شما هم سه درصدی هستی؟
ناشناس۲۵۶۳۷۳۰۱۱:۲۴:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۷
کل مصرف سالانه این 3 درصد معادل نیم ساعت هدر رفت گاز در حوزه مشترک گازی پارس جنوبی هم نیست. اصل را ول کرده، چسبیده اید به فرع؟
ناشناس۲۵۶۳۹۱۱۱۴:۱۳:۲۵ ۱۴۰۱/۴/۷
منم می‌گم این سه درصد توی سه ماه به اندازه سه سال بقیه مردم گاز مصرف می‌کنن، حرف الکی و بدون سند که کنتور نداره!!!!
ناشناس۲۵۶۳۹۸۸۱۵:۴۸:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۷
۳ درصدی‌های همه چیز خوار با این توجیهات انتظار دارن در مقابل مصارف نجومیشون همه سکوت کنن
ناشناس۲۵۶۳۷۵۶۱۱:۴۰:۴۷ ۱۴۰۱/۴/۷
متهم این 3 درصد نیستند. متهم آن مسئولانی هستند که با نداشتن برنامه و سوء مدیریت هزاران هزار بار بیشتر از آن 3 درصد باعث هدر رفت منابع کشور می شوند.
ناشناس۲۵۶۳۹۹۳۱۵:۵۵:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۷
3 درصدی‌ها مدت‌هاست متهم نیستن ، بلکه مجرم هستن و سزاوار سخت‌ترین مجازات و محرومیت‌های اجتماعی و اقتصادی هستن باعث عدم بهره برداری از منابع و مخازن هم همین 3 درصدی‌ها هستن بانیان وضع موجود از بزرگترین مصرف کنندگان هستند
ناشناس۲۵۶۴۰۰۱۱۶:۰۰:۵۸ ۱۴۰۱/۴/۷
آن مسئولان مورد نظر شما هم اتفاقا جزو همین سه درصد هستن، مخصوصا اونایی که خودشون یا برادر یا پسر یا داماد یا ... اونا الان به جرم‌های مختلف زندان هستن
ناشناس۲۵۶۳۶۸۴۱۰:۵۲:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۷
چه فرصت هایی را این مملکت از دست داده و می دهد. یکی از آنها همین جنگ روسیه در اوکراین است که بهترین فرصت را به ایران داد تا با صدور گاز و نفت به اروپا هم وضعیت مالی و هم وضعیت سیاسیش را تقویت کند!
ناشناس۲۵۶۳۷۷۵۱۱:۵۷:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۷
آدم‌های ساده‌لوح دقیقا اینطوری حرف می‌زنن، فکر می‌کنن یه شبه میشه چند هزار کیلومتر لوله گاز تا اروپا کشید هزینه هم نداره!! قبل از جنگ اوکراین آمریکا به آلمان اجازه نمی‌داد خط لوله گاز نورد استریم که از روسیه میومد رو تکمیل کنه اونوقت ...
ناشناس۲۵۶۴۰۸۸۱۷:۲۹:۱۲ ۱۴۰۱/۴/۷
لوله ها آماده اند و با چند کیلو متر لوله کشی میتوان گاز را صادر کرد.
ناشناس۲۵۶۳۶۸۶۱۰:۵۷:۰۲ ۱۴۰۱/۴/۷
صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی همه کشورهای جهان در سال جاری را به خاطر بحران اوکراین اندک پیش بینی کرده، الا کشورهای صادر کننده نفت و گاز که به خاطر بالا رفتن بهای جهانی انرژی از رشد اقتصادی بسیار بالایی بهره مند خواهند شد. این در حالی است که وضعیت اقتصادی ایران هیچ تغییر مثبتی که نکرده هیچ، تمام شاخص های اقتصادی رو به منفی شدن متمایل شده اند.
ناشناس۲۵۶۳۶۸۷۱۰:۵۸:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۷
چه حرف پرتی 90درصد مصرف گاز شما مصرفی داخلی دارد با اینکه جز بزرگترین استخراج کنندگان هستید
ناشناس۲۵۶۳۷۳۳۱۱:۲۷:۱۱ ۱۴۰۱/۴/۷
قبل از اینکه دیگران را به پرت بودن نظرشان متهم کنی، کمی فکر کن ببین 3 درصد اضافه مصرف این مشترکان ( که البته مورد تایید هم نیست) در کجای هدر رفتهای منابع آبی، نفتی، گازی، مغزی و انسانی، ...... این مملکت قرار دارد.
ناشناس۲۵۶۴۰۵۱۱۷:۰۳:۴۳ ۱۴۰۱/۴/۷
3درصد تا معادل 15درصد مصرف گاز کشور را می بلعند
ناشناس۲۵۶۳۵۸۴۰۹:۲۹:۲۱ ۱۴۰۱/۴/۷
درآمدها را به حد معقول برسانید و تمام یارانه ها را حذف کنید. چرا مردم باید چوب سوء مدیریت شما را بخورند؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۵۶۳۶۷۷۱۰:۴۶:۰۹ ۱۴۰۱/۴/۷
در مکان های استخراج نفت و گاز، مشعل هایی وجود دارد که 24 ساعته می سوزند. اینها گاز فلر هستند. هم اکنون 40 میلیون متر مکعب گاز در روز در ایران فلر سوز می شود که معادل 3 میلیون 600 هزار دلار در روز است!!! به جای فشار بر روی مردم به فکر جمع آوری گاز فلر باشید. ضمن آنکه از آلودگی محیط زیست هم جلوگیری می شود.
ناشناس۲۵۶۳۵۹۵۰۹:۳۸:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۷
اگر شما خیلی دلت برای هدر رفت گاز می سوزد، فکری به حال استخراج بیشتر گاز از منابع مشترک گازی با قطر بکن.
ناشناس۲۵۶۳۶۹۶۱۱:۰۲:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۷
مگه جزء سه درصدی ها هستی که اینقدر بهت برخورده!؟
ناشناس۲۵۶۳۷۳۵۱۱:۲۸:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۷
حرف درستی زده. باید جلوی شاه لوله را گرفت.
ناشناس۲۵۶۴۲۹۸۲۳:۰۴:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۷
اره من سه درصدی هستم
ناشناس۲۵۶۳۶۹۸۱۱:۰۲:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۷
هر چیزی سر جای خودش!
ناشناس۲۵۶۳۷۳۹۱۱:۲۹:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۷
این نوع تفکر اشتباه است. کارها باید بر اساس اولویت و اهمیت انجام گیرند.
ناشناس۲۵۶۳۸۱۷۱۲:۴۴:۱۹ ۱۴۰۱/۴/۷
اولویت بندی برای جایی هست که دوتا کار رو نمی‌شه با هم انجام داد، آیا الان نمی‌شه همزمان هم میدان گازی مشترک رو توسه داد هم جلوی هدر رفت رو گرفت!؟
ناشناس۲۵۶۳۷۰۰۱۱:۰۳:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۷
خخخخه خیلی وقت هست از قطر بیشتر برداشت می کنیم و دوستان تو هم دیگر نیستند که قطعی برق را بر کشور تحمیل کنند
ناشناس۲۵۶۳۷۴۰۱۱:۳۰:۴۵ ۱۴۰۱/۴/۷
این اطلاعات را از کجا درآوردی؟
ناشناس۲۵۶۳۵۹۶۰۹:۴۱:۲۱ ۱۴۰۱/۴/۷
اگر قراداد کرسنت به خاطر هیچ و پوچ یک طرفه از طرف ایران در دولت احمدی نژاد لغو نمی شد، به جای سوزاندن اجباری و بی حاصل گاز، دهها میلیارد دلار از طریق صادرات گاز تا کنون درآمد کسب کرده بودیم.
ناشناس۲۵۶۳۶۹۵۱۱:۰۱:۵۸ ۱۴۰۱/۴/۷
دوباره دروغ بودن آن را تکرار کردی؟ لغو آن توسط دولت قبل اجرا شد در ضمن شما فساد و رشوه و قیمت سازی کم آن را نمی بینی ولی...!
ناشناس۲۵۶۳۷۴۱۱۱:۳۱:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۷
حقیقت است.
ناشناس۲۵۶۳۷۴۲۱۱:۳۱:۱۲ ۱۴۰۱/۴/۷
منظورم دولت قبل آن بود یعنی خاتمی
ناشناس۲۵۶۳۷۶۵۱۱:۴۹:۰۹ ۱۴۰۱/۴/۷
اجرای قرارداد خسارت بار کرسنت از خود دولت هشتم متوقف شده بود.
ناشناس۲۵۶۳۷۵۷۱۱:۴۱:۱۱ ۱۴۰۱/۴/۷
عدم اجرای قرارداد کرسنت از سال 82 در دولت خاتمی شروع شد و حسن روحانی یکی از مخالفین سرسخت این قرارداد بود.
ناشناس۲۵۶۳۷۶۰۱۱:۴۶:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۷
در طول دوره 25 ساله این قرارداد درامد ایران از فروش گاز به کرسنت بین 16 تا 20 درصد (حدود یک پنجم) قرارداد بهای گاز ایران با ترکیه در دوره 25 ساله می شد و این یعنی مفت فروشی گاز به کرسنت بود.
ناشناس۲۵۶۳۸۲۶۱۲:۵۰:۴۳ ۱۴۰۱/۴/۷
بیژن زنگنه باید بدلیل انعقاد قراردادهای خسارت بار کرسنت و توتال و استات اویل و استخدام بی ضابطه 60 نفر از نمایندگان مجالس قبل در وزارت نفت محاکمه و مجازات بشود.
ناشناس۲۵۶۳۵۹۸۰۹:۴۳:۲۸ ۱۴۰۱/۴/۷
در کشوری که عایق بندی ساختمانها جزو استانداردهای ساخت و ساز قرار ندارد، بیش از نصف مصرف گاز جهت گرم کردن منازل در زمستانها هدر می رود.
ناشناس۲۵۶۳۷۲۲۱۱:۱۷:۵۹ ۱۴۰۱/۴/۷
هر چیزی مفت باشه بیخود هدر می‌ره!!
ناشناس۲۵۶۴۰۹۵۱۷:۳۵:۵۳ ۱۴۰۱/۴/۷
این معنی وقتی معنی داره که حقوق و دستمزد هم به فوب خلیج فارس برسه.
ناشناس۲۵۶۴۳۳۵۰۰:۰۹:۳۶ ۱۴۰۱/۴/۸
چه منطق درخشانی!!! دلت میخواد هوا و آفتاب را هم پولی کنند؟!!!
ناشناس۲۵۶۳۵۹۹۰۹:۴۴:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۷
چرا ایران هیچ قدمی در جهت صادرات گاز به اروپا بر نداشته است؟ آن هم در این موقعیتی که اروپا به شدت به منابع جدید تامین گاز محتاج است؟
ناشناس۲۵۶۳۷۱۵۱۱:۱۳:۲۵ ۱۴۰۱/۴/۷
داداش صادرات گاز، ارتباط اینترنتی نیست که در عرض به ثانیه برقرار بشه، هم زمان زیادی لازم داره هم هزینه زیادی، ضمنا عوامل سیاسی هم خیلی دخیل هست، آمریکا به پاکستان اجازه دریافت گاز از ایران رو نمی‌ده اونوقت به اروپا صادرات کنیم!؟!؟!؟!؟
ناشناس۲۵۶۴۰۹۸۱۷:۳۸:۱۷ ۱۴۰۱/۴/۷
دوست عزیز! گفته "اقدام" که آقایون به فکرش هم نیستند!
ناشناس۲۵۶۳۶۰۱۰۹:۴۵:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۷
چرا ایران از حوزه گازی چالوس در دریای خزر گاز استخراج نمی کند؟
ناشناس۲۵۶۳۶۶۳۱۰:۳۵:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۷
روسیه اجازه نمی دهد. حتی اجازه نمی دهد که به نام ایران باشد. چون در این صورت این ایران است که در صدر فهرست دارندگان منابع گازی دنیا قرار خواهد گرفت.
ناشناس۲۵۶۳۶۹۱۱۰:۵۹:۳۱ ۱۴۰۱/۴/۷
ایران اجازه نمی‌دهد چون تعیین تکلیف نشده بر سر تقسیم آب دریای خزر
ناشناس۲۵۶۳۸۰۷۱۲:۳۷:۱۱ ۱۴۰۱/۴/۷
پس چرا خود روسیه و آذربایجان و ترکمنستان و قزاقستان مشغول استخراج گاز از دریای خزر هستد، اما ایران نمی تواند؟؟؟
ناشناس۲۵۶۳۹۸۴۱۵:۴۴:۱۰ ۱۴۰۱/۴/۷
ایران می‌تواند کشف هم شده نیاز فعلا ندارد و مشترک هم نیست
ناشناس۲۵۶۳۷۶۴۱۱:۴۷:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۷
دولت اصلاحات چرا دریای خزر را به روس ها واگذار کرد ؟!
ناشناس۲۵۶۳۸۲۳۱۲:۴۸:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۷
دولت اصلاحات رکورددار چوب حراج زدن به منابع ملی بود.
ناشناس۲۵۶۳۸۶۴۱۳:۲۴:۰۱ ۱۴۰۱/۴/۷
از اصلاحات خوشم نمی آید ولی سهمی واگذار نشده
ناشناس۲۵۶۳۸۲۷۱۲:۵۰:۵۸ ۱۴۰۱/۴/۷
جلل الخالق روسیه اجازه آن هم فقط به ایران نمی‌دهد؟!! بابا یک کمی فکر کنید یا تحقیق کنید بعد حرف بزنید
ناشناس۲۵۶۳۶۹۰۱۰:۵۹:۰۲ ۱۴۰۱/۴/۷
روسیه به خاطر منفعت های اقتصادیش در مذاکرات برجام مانع تراشی می کند.
ناشناس۲۵۶۳۷۲۳۱۱:۱۹:۱۷ ۱۴۰۱/۴/۷
برای دهان بین های رسانه دشمن معلوم هست روسیه و چین را جای کدخدای جنایتکار می زنند
ناشناس۲۵۶۳۷۶۷۱۱:۵۰:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۷
امریکا و اروپا اراده ای برای لغو تحریم ها ندارند و بدنبال باجگیری در مسائل موشکی و منطقه ای هستند.
ناشناس۲۵۶۳۸۳۲۱۲:۵۲:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۷
کوچولو نه روسیه و نه دیگران توان اخلال در برجام را ندارند مشکل ایران و آمریکا هست
ناشناس۲۵۶۳۶۰۷۰۹:۴۸:۵۷ ۱۴۰۱/۴/۷
باز بهانه جویی برای افزایش قیمت و ایجاد محدودیتهای جدید شروع شد. مرفهین سه درصدی و ... کد شروع عملیات جدیده!!! آخرش هم به این بهانه همه مردم چوبش را می خورند.
ناشناس۲۵۶۳۷۱۹۱۱:۱۶:۱۵ ۱۴۰۱/۴/۷
مردم وقتی چوبش رو خوردن که به مرفهین سه درصدی رای دادن، همونایی که از توی ماشین شاسی بلند می‌تونستن بفهمن حال مردم خوبه یا نه، می‌خواستن آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنن که .... مردم یادتان هست؟
ناشناس۲۵۶۳۷۸۳۱۲:۱۴:۱۳ ۱۴۰۱/۴/۷
یعنی شما میخواهید به خاطر 3 درصده پرمصرف 97 درصد از مردم را جریمه کنید؟
ناشناس۲۵۶۴۲۹۶۲۲:۵۷:۳۲ ۱۴۰۱/۴/۷
قیمت فقط برای کسانی که بیش از حد مصرف می کنند زیاد شود.
ناشناس۲۵۶۳۶۲۰۰۹:۵۶:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۷
تو را به خدا نه. به اسم مقابله با پرمصرف های مرفه، گاز را به شدت گران می کنند و بعد فقیرترین افراد دچار رنج و بیچارگی می شوند. به عنوان فردی از قشر فقیر جامعه به همه مرفهین اجازه مصرف آب و برق و گاز و بنزین فراوان را می دهم. فقط به این شرط که دولت بگذارد قیمت ها ثابت بماند.
ناشناس۲۵۶۳۶۶۰۱۰:۳۱:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۷
شروع حرکت رسانه ایی برای گران کردن مجدد گاز و برق و بنزین
ناشناس۲۵۶۳۸۷۰۱۳:۲۵:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۷
عزیزم هر ساله اوایل سال افزایش داده می شود
ناشناس۲۵۶۳۷۸۰۱۲:۱۱:۲۴ ۱۴۰۱/۴/۷
باز همون داستان ۲۰ درصدی و ۸۰ درصدی قالیباف
علیجانی۲۵۶۳۷۹۵۱۲:۲۶:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۷
فرهنگ سازی برای کنترل حامل های انرژی کشک است لطفا : 1- قیمت میزان الگوی مصرف همین که الان هست . 2- مازاد بر این قیمت را جهانی کنید هر چقدی میخواهند مصرف کنند و پولش را بدهند . 3- این در مورد گاز - بنزین - آب - برق - گازاییل باید اجرا شود . هزینه مازاد بر نیاز الگوی مصرف به این ترتیب کنترل میشه
ناشناس۲۵۶۳۸۷۳۱۳:۲۶:۵۲ ۱۴۰۱/۴/۷
فقط بهانه و تبلیغات و زمینه سازی برای گران تر کردن همین مگه مصرف گاز همین مرفهین چقدر است آخه گاز زیاد مصرف کنند بابت چی مگه چقدر اجاق گازو وسیله گاز سوز دارند فقط بهانه هرچقدر هم گران کنید برای مرفهین اصلا مهم نیست فقط به ضرر مردم ضعیف و فقیر هست مردم
ناشناس۲۵۶۴۱۱۱۱۷:۴۸:۰۹ ۱۴۰۱/۴/۷
اتفاقا مرفهین به خاطر عایق بندی و داشتن در و پنجره های مناسب و استفاده از شوفاژ ، گاز کمتری مصرف میکنند! ولی قشر ضعیف که دارای آلونکهای بی در و پیکر هستند و یا قشر کمی بالاتر از ضعیف به دلیل نداشتن عایق بندی ساختمان و داشتن در و پنجره معمولی و نداشتن شوفاژ به علت ضعف مالی، مصرف گاز بیشتری دارند‌
ناشناس۲۵۶۳۹۲۷۱۴:۳۵:۳۵ ۱۴۰۱/۴/۷
یک کلام گران میشود اینهمه انشا نوشتن نداره
ناشناس۲۵۶۴۰۳۹۱۶:۵۰:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۷
کشور ما یک الگوی سو مدیریت مصرف انرژی است. در جایی که اگر هراخانه یک منبع آب بالای پشت بام داشته باشد نیاز به مصرف سوخت برای آب گرمکن نیست ، فصل سرما در اکثر مناطق کشور کوتاه است.
بازنشسته کشوری۲۵۶۴۱۱۳۱۷:۵۰:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۷
اون سه درصد را ولس کنید و به فکر بقیه باشید که با فقر و فلاکت دست به گریبان هستند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین