اسرائیل؛ کابینه ای که مرده به دنیا آمد و فاسدی که می خواهد برگردد!

گروه جهان الف،   4010402092 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که نتانیاهو برای بازگشت به قدرت دندان تیز کرده است، صهیونیست‌ها معتقدند حتی برگزاری دور پنجم انتخابات نیز نمی‌تواند به سریال تکراری بن‌بست‌های سیاسی اسرائیل پایان دهد و این ناکامی همچنان ادامه خواهد داشت.

اسرائیل؛ کابینه ای که مرده به دنیا آمد و فاسدی که می خواهد برگردد!

به گزارش الف، بعد از یک دوره طولانی کشمکش درباره فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست «نفتالی بنت»، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که کابینه ائتلافی بنت و معارضان بر سر انحلال کنست  به توافق رسیده‌اند. به این ترتیب اسرائیلی‌ها به سمت برگزاری پنجمین دوره انتخابات این رژیم طی چهار سال گذشته می‌روند که  ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که باید منتظر فصل جدیدی از بحران سیاسی رژیم صهیونیستی باشیم که همچنان ادامه خواهد داشت. در این شرایط احتمالاً «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی به دنبال امتیاز گیری خواهد بود.  بعد از انحلال کنست در وهله نخست «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم اسرائیل ریاست کابینه انتقالی را برعهده خواهد گرفت و جایگزین نفتالی بنت می‌شود تا زمانی که انتخابات برگزار شده و کابینه جدید تشکیل گردد.

اما در این بین سناریوهای دیگری نیز مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ممکن است بنیامین نتانیاهو طرحی برای بازگشت به منصب نخست وزیری اسرائیل و تشکیل کابینه اکثریت داشته باشد. اما در هر صورت انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام با توجه به نتایج چهار دوره انتخابات قبلی نشان می‌دهد که این رژیم مجدداً وارد یک بن بست سیاسی طولانی می‌شود.

در این میان باید چند نکته را مورد توجه قرار داد. اول اینکه کابینه نفتالی بنت در واقع مرده به دنیا آمد و از ابتدا با اختلافات و شکاف‌های داخلی شروع به کار کرد و بر اساس یک ساختار ترکیبی بود که اجزای ناسازگار راست‌افراطی‌ها و چپ‌افراطی‌ها را گرد هم آورده بود. به طوری که اعضای این کابینه قادر به تصمیم گیری و تصویب هیچ قانونی در کنست نبودند و  سناریوهای فروپاشی این کابینه از همان ابتدا اعلام شده بود.

اما انحلال کنست قبل از هر چیزی به معنای هموار کردن راه برای بنیامین نتانیاهو جهت تشکیل مجدد کابینه اکثریت است که از طریق آن صحنه سیاسی اسرائیل را تغییر می‌دهد. در این بین ناظران معتقدند که نتانیاهو از همان ابتدا که کابینه ائتلافی نفتالی بنت تشکیل شد می‌دانست این کابینه دوامی نخواهد آورد و  نمایندگان راست افراطی وابسته به نتانیاهو  از ابتدای تشکیل کابینه مذکور اقدام به کارشکنی و مانع‌تراشی کردند.

کارشناسان بر این باورند  هر کسی که فکر می‌کرد برکناری بنیامین نتانیاهو از منصب نخست وزیری رژیم صهیونیستی به معنای سقوط سیاسی وی است دچار اشتباه محاسباتی شده بود؛ زیرا نتانیاهو در طول یک سال گذشته توانست پرونده‌های جنایی علیه خود را  تا حد زیادی حل و فصل کند و اکنون نیز در حال حذف این پرونده هاست و برای بازگشت به قدرت تلاش می‌کند.

قابل توجه است که یکی از عمده‌ترین علل شکننده بودن کابینه ائتلافی نفتالی بنت و یائیر لاپید این بود که چنین کابینه‌ای اساسا با هدف حذف بنیامین نتانیاهو از عرصه سیاسی اسرائیل انجام شد و به همین علت نتانیاهو همه تلاش خود را برای نابودی این کابینه به کار برده است. با این حال نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که  نتانیاهو بیش از 55 رای نمی‌تواند به دست بیاورد و به این ترتیب قادر به کسب اکثریت نیست.

همانطور که گفته شد تا ماه اکتبر یائیر لاپید باید ریاست دولت انتقالی را برعهده بگیرد و به همین دلیل شرایط برای نتانیاهو سخت می‌شود و این نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی  6 کرسی برای بازگشت به قدرت کم دارد. در این میان رسانه‌های صهیونیستی گزارش می‌دهند که بنیامین نتانیاهو درصدد تحریک «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه کابینه ائتلافی بنت بوده و به او وعده نخست وزیری دوره‌ای را داده است.   به این صورت که اگر نتانیاهو موفق به تشکیل دولت گردد، بنی گانتس در دوره اول نخست وزیر خواهد بود.

اما فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی در زمانی که چند هفته بیشتر تا سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به فلسطین اشغالی نمانده، می‌تواند تا حد زیادی برای اسرائیلی‌ها چالش آفرین باشند و اهداف سفر بایدن به اراضی اشغالی را تحت الشعاع قرار دهد.

 آنگونه که منابع متعدد فاش کرده‌اند، جو بایدن در سفری که ماه جولای به عربستان و فلسطین اشغالی خواهد داشت قرار است درباره پرونده‌های مهمی همچون عادی‌سازی تل آویو و ریاض گفتگو کند و  احتمالا مجوزی از جانب سعودی‌ها برای  انجام پروازهای اسرائیل در حریم هوایی عربستان صادر گردد.  اما فروپاشی کابینه بنت و آغاز یک  بست سیاسی دیگر در اسرائیل ممکن است امضای چنین توافق‌هایی را تحت تاثیر قرار دهد. به ویژه اینکه نتانیاهو از همان ابتدا روابط خوبی با مقامات حزب دموکرات آمریکا نداشت و تیرگی در روابط  وی و جو بایدن همچنان ادامه دارد. برخی منابع صهیونیستی  نیز اعلام کردند که نتانیاهو در صدد مانع‌تراشی در سفر بایدن به اسرائیل است.

اما یکی از معضلات  رژیم صهیونیستی بعد از انحلال و فروپاشی کابینه این است که همه این اتفاقات در شرایطی رخ داده که  اوضاع امنیتی صهیونیست‌ها مساعد نیست و فقدان وجود یک نهاد تصمیم‌گیری واحد می‌تواند خطرآفرین باشد. در هرصورت شاخص‌ها نشان می‌دهد که حتی اگر دور پنجم انتخابات کنست رژیم صهیونیستی نیز برگزار گردد و کابینه جدید تشکیل شود، این کابینه نیز عمری نخواهد داشت و بعد از گذشت چند ماه مجدد سناریو برگزاری انتخابات ششم و یک بن‌بست سیاسی دیگر مطرح می‌گردد.

«امنون ابراموویچ» تحلیلگر امور سیاسی اسرائیل در این زمینه معتقد است: هنگامی که از تغییر شیوه انتخابات صحبت می‌کنیم، منظور ما صرفا تغییر فنی و تاکتیکی نیست بلکه فراتر از آن است. ما چهار دوره انتخابات برگزار کردیم و به سمت دور پنجم می‌رویم. یک شعار می‌گوید وقتی یک چیز را چند بار تکرار کنید و منتظر نتایج متفاوت باشید، این یک اشتباه است و با این روش برگزاری انتخابات، تدریجا اسرائیل را به سوی نابودی می‌کشانیم.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۵۹۹۴۰۱۰:۳۱:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۴
مادام که این رژیم را به رسمیت نمی شناسیم، چه لزومی دارد راجع به آن بحث کنیم!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین