اختلافات قطر و ایرباس، علت زمین گیر شدن هواپیماهای ایرباس

گروه جهان الف،   4010401079

به علت اختلافات حقوقی شرکت ملی هواپیمایی قطر و شرکت ایرباس دو فروند جت ایرباس A۳۵۰ در فرودگاه دوحه زمین گیر شدند.

اختلافات قطر و ایرباس، علت زمین گیر شدن هواپیماهای ایرباس

به گزارش صدا و سیما خبرگزاری رویترز، در مطلبی از دوحه به قلم الکساندر کورنول و تیم هفر در خصوص اختلاف قطر و شرکت ایرباس درباره هواپیما‌های‌ A۳۵۰ نوشت: دو فرود جت ایرباس A۳۵۰ با فناوری پیشرفته به علت اختلاف حقوقی بین‌المللی بین شرکت ایرباس و شرکت ملی هواپیمایی قطر، در آشیانه‌ای در فرودگاه دوحه زمین گیر شده اند.
این هواپیما‌ها از دور­ممکن است شبیه هر هواپیمای مسافربری دور پرواز دیگری باشند که در فرودگاه پرتردد دوحه به زمین نشسته اند، اما بازدید کم سابقه خبرنگاران رویترز در محل نشان داد که شواهدی از آسیب به سطح نوک بال، دم و بدنه آن وجود دارد.
به گفته تحلیلگران، این دو فروند هواپیما که مجموعاً حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارزش دارند، از جمله ۲۳ فروند هواپیمای A۳۵۰ زمین‌گیر شده‌ای هستند که محور اصلی مناقشه‌ای یک میلیارد دلاری در دادگاهی در لندن هستند.
این مناقشه حقوقی بر سر این مسئله است که آیا آسیب نشان دهنده خطر احتمالی ایمنی است یا خیر. ایرباس قویا این مسئله را رد می‌کند.

این هواپیما‌ها پس از فرسایش زودهنگام رنگ و آسیب به یک لایه فرعی فلزی که از بدنه در برابر برخورد صاعقه محافظت می‌کند، توسط تنظیم کننده مقررات هوانوردی قطر زمین گیر شدند.

پس از آنکه سایر تنظیم کنندگان مقررات اروپایی هوانوردی این هواپیما‌ها را امن اعلام کردند سایر خطوط هوایی همچنان به پرواز با A۳۵۰ ادامه می‌دهند.

خبرنگاران رویترز پس از درخواست این بازدید در حاشیه نشست صنعت هواپیمایی در دوحه، پایتخت قطر، دسترسی کم سابقه‌ای به دو هواپیما دست آوردند.

نقص‌های سطحی پراکنده در A۳۵۰ که توسط رویترز مشاهده شد شامل سطحی از رنگ آسیب دیده و ترک‌خورده یا از دست رفته در امتداد سقف یا تاج جت‌ها بود.

در برخی بخش‌ها، توری محافظ رعد و برق که بین بدنه و رنگ قرار دارد، فرسوده و خورده به نظر می‌رسد.
ایرباس و قطر ایرویز هیچ اظهارنظر فوری در مورد یافته‌های رویترز نداشتند.

ایرباس نقص‌های کیفی هواپیماهای­A۳۵۰­ را تایید می‌کند، اما به دلیل وجود سیستم‌های پشتیبان و طراحی دقیق به کار رفته در آن ها، هرگونه خطر ایمنی را رد می‌کند.
قطر ایرویز اعلام کرده است تا قبل از انجام تجزیه و تحلیل بیشتر، نمی‌توان صحت موضوع را تایید کرد و لذا­ از دریافت هواپیما‌های بیشتر خودداری می‌کند.

ایرباس استدلال کرده است که مقداری فرسایش رنگ یکی از ویژگی‌های فناوری کامپوزیت کربن است که برای ساخت تمام جت‌های دوربرد مدرن استفاده می‌شود.

به گفته ایرباس، ترک‌ها به دلیل برهم کنش میان رنگ، مواد ضد رعد و برق به نام ECF و ساختار کامپوزیت ایجاد می‌شود.

رویترز نتوانسته است به طور مستقل علت این آسیب را از میان صد‌ها صفحه درخواست‌های متعارضی که دو طرف به دادگاه ارائه کرده اند تأیید کند.

اکبر الباکر، مدیر اجرایی قطر ایرویز و گیوم فاوری، مدیر اجرایی ایرباس، در حاشیه گردهمایی سه روزه صنعت قطر در این هفته با هم گفتگو کردند.

یکی از بلندپایه‌ترین مقامات صنعت هواپیمایی پس از نشست دوحه از این مسئله که این اختلاف ممکن است بر روابط قراردادی در سراسر صنعت، تاثیری سمی داشته باشد، ابراز نگرانی کرد.

ویلی والش، مدیرکل انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی به خبرنگاران گفت: اگر ما به شکلی دوستانه ­در این زمینه گفتگو کنیم، بسیار بهتر از برخورد‌هایی از این نوع در دادگاه‌ها خواهد بود.

یکتانتتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. کشوری که در آن هیچ خبر خوبی وجود ندارد !

  2. آقای دایی؛ گران حساب نکردید؟!

  3. تلاش برای رفع سریع تحریم ها یک وظیفه است !

  4. حکایت کارتخوان و پزشک

  5. مرفهین سه درصدی؛ پرمصرف های گاز در کشور

  6. روایت خبرگزاری اصولگرا از نفوذ در دولت احمدی‌نژاد/ جزئیات اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات دوحه/ تناقض دولت رئیسی درباره وزارت بازرگانی

  7. مالیات ستانی در ایران نیازمند انقلاب است

  8. تهدید نماینده اصفهان : وزیر نیرو بداند ، ما نمی گذاریم طرح اجرا شود

  9. بیانیه اعتراضی رتبه های برتر کنکور درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

  10. بازگشت صف‌های دلار به میدان فردوسی |‌ ازدحام مردم در مقابل صرافی‌ها را ببینید

  11. فقط ۴۰ درصد سیستم مالیاتی ما هوشمند و کارآمد است

  12. روشن شدن بنز جا مانده از جنگ جهانی دوم

  13. بزرگنمایی اجتماع‌های سلام فرمانده اشتباه است

  14. ماهی گیری اردوغان در آب گل‌آلود اوکراین

  15. فرق قطار ایرانی با آمریکایی!

  16. سگ‌های ولگرد در قم جان پسر بچه ۶ ساله را گرفتند

  17. مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس

  18. انتقاد قالیباف از خصوصی‌سازی آموزش و پرورش/ توضیح باقری درباره سفرش به روسیه

  19. سریال تکراری رسوایی‌های جنسی در ارتش اسرائیل

  20. اشتباه خطرناک سرباز تازه کار

  21. چرا در ازدواج ایده آل گرا شدیم؟!

  22. تعارض منافع عامل مخالفت با راه اندازی سامانه مودیان/ چرا برای مالیات سراغ کسبه جزء و کارمندان می روند؟

  23. ایران چگونه یک اقتصادِ ضدتحریم را ایجاد کرد؟

  24. به این میگن اعتماد بنفس

  25. کار عجیب صدا سیما| استفاده از مدل مرد برای توضیح مشکلات شرعی کاشت ناخن!

ابر آروان

آخرین عناوین

بلیط هواپیما