بن سلمان در ترکیه؛ هدف از بازگشت به صحنه جرم چیست؟

گروه جهان الف،   4010401065 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که بن سلمان احساس می‌کند به زودی پادشاه رسمی عربستان خواهد شد در سفرهای دوره‌ای خود و به طور ویژه سفر به ترکیه اهداف متعددی دنبال می‌کند.

بن سلمان در ترکیه؛ هدف از بازگشت به صحنه جرم چیست؟

به گزارش الف، بعد از اینکه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با عقب نشینی از همه مواضع تند خود علیه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور در اردیبهشت ماه گذشته به ریاض سفر کرد، قرار است این بار ترک‌ها میزبان شاهزاده جوان سعودی باشند.

محمد بن سلمان که بعد از یک دوره طولانی انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی، یک سفر دوره‌ای به کشورهای مختلف آغاز کرده، بعد از سفرهایی که روزهای قبل به اردن و مصر داشت روز چهارشنبه 22 ژوئن میهمان ترکیه است. در این دیدار روابط دوجانبه و همکاری‌های مشترک میان ریاض و آنکارا در سطوح مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما پشت پرده سفرهای دوره‌ای بن سلمان به طور کلی و سفر به ترکیه به شکل ویژه چیست و او چه اهدافی را دنبال می‌کند.

در وهله نخست باید به اتفاقی اشاره کرد که در اوایل دوره ولیعهدی محمد بن سلمان در سال 2018 موجب شد تا روابط ترکیه و عربستان شکراب گردد و شخص اردوغان مواضع  تندی علیه این کشور و محمد بن سلمان اتخاذ کند. بعد از رسوایی قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، یک دوره پرتنش در مناسبات ریاض و آنکارا شروع شده و اردوغان از مقامات سعودی خواست تا همه متهمان این پرونده را تحویل دادستانی ترکیه دهند.

اما بعد از گذشت 4 سال از قتل خاشقجی و درحالی که این پرونده با عدم محاکمه و مجازات مجرمان اصلی به طرز مشکوکی بسته شد، آنکارا با تحویل پرونده مذکور  به عربستان یک چرخش 180 درجه‌ای در مواضع خود انجام داد که علت آن به سیاست معمول اردوغان و منفعت‌طلبی‌های وی در موقعیت‌های متعدد برمی‌گردد. رئیس جمهور ترکیه در شرایطی باب آشتی با ریاض را گشود که این کشور در یک بحران اقتصادی بی‌سابقه به سر می‌برد و اردوغان امیدوار به کسب منافعی از سعودی‌ها در این زمینه است.

گذشته از اهدافی که اردوغان در آشتی با عربستان دنبال می‌کند، بن سلمان قصد دارد به طور کامل از اتهاماتی که در پرونده خاشقجی متوجه وی است تبرئه شود و به ویژه این مسئله برای او در آستانه سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به عربستان اهمیت زیادی دارد. بنابراین ولیعهد سعودی احساس می‌کند که از طریق این سفر می‌تواند جایگاه بین‌المللی خود را بازگردانده و از انزوایی که گرفتار آن بود خارج گردد.

از طرف دیگر درحالی که به دنبال وخامت اوضاع جسمانی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان بحث انتقال قدرت در این کشور مطرح شده، بن سلمان قصد دارد بعد از یک دوره طولانی دوری از حضور مستقیم مقابل دوربین‌ها، بار دیگر در رسانه‌ها مطرح شده و تلویحا خود را به عنوان پادشاه آینده عربستان معرفی کند.

برخی ناظران نیز یکی از ابعاد و اهداف سفر بن سلمان به ترکیه را در چارچوب تلاش‌های وی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تلقی می‌کنند. به ویژه اینکه در دوره اخیر مناسبات میان ترک‌ها و صهیونیست‌ها به شکل قابل توجهی تقویت شده و تا سرحد همکاری‌های دوجانبه در سطوح مختلف و سفرهای متقابل مقامات ارشد دو طرف رسیده است که بارزترین آنها سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به آنکارا و سفر «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به اراضی اشغالی بود. 

مسئله دیگر به اهداف اقتصادی سفر محمد بن سلمان به آنکارا مربوط می‌شود که هر یک از طرفین سعودی و ترک انگیزه‌های متفاوتی در این زمینه دارند. همانطور که گفته شد عمده هدف اردوغان از همگرایی با عربستان کسب حمایت اقتصادی این کشور است. 

رسانه‌های ترکیه گزارش می‌دهند که بدهی‌های خارجی، این کشور را در بن‌بست بزرگی قرار داده و بازارهای ترکیه چشم به همکاری با عربستان دوخته‌اند. در همین زمینه یک مقام ارشد ترک اعلام کرد که «عصر جدیدی در روابط ما با عربستان آغاز و عادی سازی، کامل خواهد شد. در چارچوب این سفر چند موافقتنامه در زمینه انرژی، اقتصاد و امنیت امضا می‌شود».

اما در طرف مقابل محمد بن سلمان در شرایطی که احساس می‌کند پادشاه آینده عربستان است قصد دارد جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور را از دروازه اقتصاد ارتقا ببخشد. این رویکرد ولیعهد سعودی در سفرهای او به اردن و مصر نیز دیده می‌شود؛ جایی که هردو کشور از بحران و رکود اقتصادی رنج می‌برند و در این سفرها بن سلمان ده‌ها قرارداد همکاری با کشورهای مذکور امضا کرد.

از آن گذشته نتیجه این سفرهای دوره‌ای بن سلمان می‌تواند بر روند اجلاس شورای همکاری خلیج فارس که قرار است در جریان سفر بایدن به عربستان در این کشور برگزار گردد نیز تاثیرگذار خواهد بود و بن سلمان، تلاش مي‌کند در مورد پرونده‌های مهم منطقه از جمله پرونده هسته‌ای ایران به يک وحدت نظر و موضع مشترک با رهبران ترکيه، مصر و اردن دست پيدا کند.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که نه بن سلمان و نه اردوغان دل خوشی از جو بایدن و سیاست‌های وی ندارند و همین مسئله می‌تواند همگرایی دو طرف را تقویت کند. همچنین محمد بن سلمان امیدوار است که با سلب مسئولیت خود در پرونده جمال خاشقجی و دریافت حمایت ترک‌ها در این زمینه بتواند از زیر فشارهای دولت جدید آمریکا که به بهانه مسائل حقوق بشری، ولیعهد جوان سعودی را در تنگنا قرار داده است، خارج گردد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۵۷۵۲۵۰۱:۰۳:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۲
همه کشورها جز ایران برمبنای منافع ملیشون حرکت می کنند جز ایران...
ناشناس۲۵۵۸۱۶۸۱۴:۲۶:۳۲ ۱۴۰۱/۴/۲
منافع ملی یا منافع سیاستمداران!؟ خاشقچی بخاطر منافع عربستان اره شد یا منافع بن سلمان!؟
ناشناس۲۵۵۸۱۸۴۱۴:۳۰:۵۱ ۱۴۰۱/۴/۲
همانند برجام که به خاطر دشمن بتن ریخته شد؟!!!
ناشناس۲۵۵۸۶۹۹۲۳:۱۱:۱۳ ۱۴۰۱/۴/۲
در هم تنیدگی عثمانی با وهابی و زایون اصلاً عجیب نیست و فرجامشان یکیست رقص زامبی‌‌ها و دراکولا و با شمشیر و تیغ و اره رو به اتمام است _____ پایانی سخت در انتظارشان است
ناشناس۲۵۵۷۵۸۴۰۴:۰۲:۲۵ ۱۴۰۱/۴/۲
دنیا پر از این نوع قتل ها و ترورها بوده در نهایت منافع کشورهاست که تعیین کننده است.ترکیه هم که اون زمان پرونده خاشقچی را بزرگ کرد به خاطر تیرگی روابطش با عربستان بود وگرنه خون خاشقچی از بقیه مقتولان تاریخ سرختر نبود.
ناشناس۲۵۵۷۵۹۳۰۵:۰۴:۳۵ ۱۴۰۱/۴/۲
بن سلمان نشان داده که سیاستمدار بزرگی است. هم در داخل کشورش دست به اطلاحات اساسی زده است و هم در صحنه سیاست خارجی طوری عمل کرده که از بایدن گرفته تا اردوغان به او نیازمند هستند.
ناشناس۲۵۵۸۱۷۰۱۴:۲۷:۱۰ ۱۴۰۱/۴/۲
آره راست میگی. سالی سه انتخابات برگزار میکنه. خودش هم با رای مردم انتخاب شده.
ناشناس۲۵۵۸۱۸۶۱۴:۳۱:۰۳ ۱۴۰۱/۴/۲
چشم بسته غیب گفتی!؟ خب معلومه، کنار هر کسی عکس می‌ندازه دو برابر طرف هیکل داره!! #گاو_شیرده
ناشناس۲۵۵۸۸۸۰۰۸:۰۷:۳۵ ۱۴۰۱/۴/۳
شما هم خیلی جو گیر اخبار ماهواره ای نشدی پسر جان ؟ این کجا سیاستمداره - کلا سیاستشونو غربی ها دیکته میکنن
ناشناس۲۵۵۷۵۹۴۰۵:۰۶:۱۷ ۱۴۰۱/۴/۲
سیاستمدارانی چون اردوغان فقط حرف می زنند. اما بن سلمان فردی عملگرا است.
ناشناس۲۵۵۷۵۹۵۰۵:۰۹:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۲
عربستان هم به خاطر خانه کعبه و هم به خاطر ثروت فراوانش نقش اصلی و تعیین کننده در جهان اسلام دارد. کشورهای منطقه از پاکستان و مصر گرفته تا ترکیه و عراق و لبنان آین موضوع را به خوبی درک می کنند.
ناشناس۲۵۵۸۱۸۲۱۴:۲۹:۳۷ ۱۴۰۱/۴/۲
عربستان توی یمن که از همه طرف محاصره شده هم نقش تعیین کننده نداره، چه برسه به جهان اسلام!!!
ناشناس۲۵۵۷۵۹۷۰۵:۱۲:۰۹ ۱۴۰۱/۴/۲
الآن دوباره یکی می گوید که عربستان گاو شیرده آمریکا است!! چه گاو شیرده ای؟ بن سلمان سر مسئله اوکراین و مسایلی چون نفت به آمریکا باج نداد.
ناشناس۲۵۵۸۱۶۱۱۴:۲۴:۳۵ ۱۴۰۱/۴/۲
یه وقتی شیر می‌ده، یه وقتی هم لگد می‌زنه همه شیرها می‌ریزه!!
ناشناس۲۵۵۸۱۷۷۱۴:۲۸:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۲
ما نمی‌گیم که، ترامپ گفت، خب حتما یه چیزی می‌دونست که گفت گاو شیرده!!
ناشناس۲۵۵۸۱۸۱۱۴:۲۹:۱۷ ۱۴۰۱/۴/۲
ما که نگفتیم گاو شیرده. یک ملعون گفت عربستان گاو شیرده است، عربستان هم هیچوقت نگفت ما گاو شیرده نیستیم.
ناشناس۲۵۵۸۱۸۸۱۴:۳۱:۵۷ ۱۴۰۱/۴/۲
امریکا اگر بخواهد به راحتی حکومت آن ها را عوض می کند
ناشناس۲۵۵۸۲۴۶۱۵:۰۴:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۲
از طرفی عربستان با فرو ریختن برج های دوقلو قدرت خودش رو به آمریکا نشون داد !!
محسن۲۵۵۸۸۸۱۰۸:۱۰:۰۲ ۱۴۰۱/۴/۳
وای .... دیگه از گاو بودن اومده بیرون شده مجری سیاست های صهیونیست ها - چپ و راست داره یمنی هارو قتل عام میکنه این هارو شبکه های ماهواره ای نمیگن بهت ؟
ناشناس۲۵۵۷۶۲۰۰۶:۲۷:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۲
جمال خاشقجی چه کاره بوده؟ افکارش چه بوده ا؟ صرف اینکه مخالف بن سلمان بوده، آدم خوبی بوده؟ همه کشورها اقدام به مقابله و حذف مخالفانشان می کنند. این یک امر عادی است.
ناشناس۲۵۵۷۶۴۲۰۷:۰۳:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۲
هدف اردوغان هم همونه که دولت رئیسی در تلاش برای بهبود روابط با عربستان دنبال می کنه !! آیا فکر کردید یکی از نتایج بهبود رابطه با عربستان ملاقات های دوطرفه است ؟!
ناشناس۲۵۵۷۶۴۸۰۷:۲۶:۱۵ ۱۴۰۱/۴/۲
دنیا دنیای تعامل و روابط سیاسی است !! اردوغان برای دادن درس اخلاق نیامده او مسئول حفظ منابع ومنافع کشورش هست او حاکم بر مردمی با عقاید مختلف است پس باید حد دشمنی ودوستی ها را بداند ورعایت کند در غیر این صورت به سرعت اعتماد اکثریت جامعه را از دست می دهد. حاصل یک سو نگری در سیاست محدودیت و انزوای تدریجی است .
ناشناس۲۵۵۷۷۰۷۰۸:۵۳:۲۳ ۱۴۰۱/۴/۲
اردوغان برای قدرت همه کار میکنه چون خودش هم میدونه با این اوضاع اقتصادی موندنش به یه مو بنده.
ناشناس۲۵۵۷۷۲۸۰۹:۲۴:۲۴ ۱۴۰۱/۴/۲
سیاست یعنی همین دیگه ! انتظار داشتید به خاطر خاشقچی بیاد کشورشو بدبخت کنه و منافع ارتباط با عربستان چشم پوشی کنه ؟
ناشناس۲۵۵۷۷۳۶۰۹:۳۱:۰۳ ۱۴۰۱/۴/۲
هیچی دوتا شرور و تروریست پرور به هم رسیدن برای فتنه ای دوباره
ناشناس۲۵۵۷۷۳۷۰۹:۳۱:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۲
تنها حاکمی که هزاران سیاسی زندانی اعدام کرد بن سلمان ال سقوط
هموطن۲۵۵۷۸۰۱۱۰:۰۷:۱۰ ۱۴۰۱/۴/۲
لعنت ا... علی القوم الظالمین و سیعلموا الذین ظلمو ای منقلبن ینقلبون. سرنوشت تمام زورگویی ها و مظلوم کشی فنا و محو از تاریخ است. اینها پوشش چند روزه دنیا ست
ناشناس۲۵۵۷۸۸۵۱۱:۱۸:۲۹ ۱۴۰۱/۴/۲
مسئولین و حکمرانان هر کشوری با در نظر گرفتن منافع ملی کشور و ملت خودشان تصمیم و اقدام می کنند و منافع ملی را قربانی سیاست و یا اعتقادات حکومتی و یا فردی نمی کنند ! سیاست را خرج می کنند برای منافع ملی و نه منافع ملی را خرج سیاست و اعتقاداتشان !!!
ناشناس۲۵۵۸۱۹۵۱۴:۳۴:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۲
چه جالب، حیوانات هم دقیقا به همین شیوه عمل می‌کنن!!
ناشناس۲۵۵۹۹۵۳۱۰:۴۱:۲۴ ۱۴۰۱/۴/۴
بستگی دارد برای خودت و وجودت و اعتقاداتت ارزشی قایل باشی یا غرق در هوا و هوس و مادیات باشی و آنها را منافع ملی تصور کرده باشی ...
ناشناس۲۵۵۷۹۷۸۱۲:۳۰:۵۳ ۱۴۰۱/۴/۲
ترکیه و عربستان هردو نوکر اسرائیل هستن
ناشناس۲۵۵۸۰۹۷۱۳:۴۷:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۲
ترکیه و عربستان هردو با سیاست به دنبال منافع برا کشورشون‌هستن‌و البته کار درستی میکنن
ناشناس۲۵۵۸۰۵۲۱۳:۲۰:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۲
زنده باد اردوغان
ناشناس۲۵۵۸۰۶۶۱۳:۳۱:۴۲ ۱۴۰۱/۴/۲
هدف اینه که در این دنیا از درگیری چیزی عاید کشورها نمیشود
ناشناس۲۵۵۸۲۴۲۱۵:۰۲:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۲
هدف بن سلمان و اسرائیل منزوی کردن ایرانه و متاسفانه گویا اردوغان هم بدش نمیاد.
ناشناس۲۵۵۹۹۵۰۱۰:۳۹:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۴
هدف قدرت نمایی عربستان و اعلام نیاز ترکیه به پول بن سلمان است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین