چگونه با نقد جمهوری اسلامی به آن وفادار مانده ایم؟!

محسن سلگی،   4010401058 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
چگونه با نقد جمهوری اسلامی به آن وفادار مانده ایم؟!

اسلاوی ژیژک، نظریه پرداز اسلوونیایی، می‌گوید حتی وقتی می‌کوشم هگل را نقد کنم، هگلی باقی مانده ام. 

به طریقی مشابه، می‌توان گفت حتی وقتی می کوشیم جمهوری اسلامی را نقد کنیم، درون آن باقی مانده ایم. افزون بر این، تنها وقتی می کوشم جمهوری اسلامی را نقد کنم، به آن وفادار مانده ام.

جمهوری اسلامی سیستمی منتظم و عمیق از معانی است و در یک کلام از حقانیت فلسفی بی نظیری در تاریخ سیاسی مدرن برخوردار است. یک مصداق آن این است که برحق ترین موضع خارجی (استکبارستیزی) را جمهوری اسلامی داشته و دارد. 

نکته دیگر این که نقد جمهوری اسلامی، اگر مبتنی بر ایده حقیقت باشد، به آن وفادار است. بر این اساس، بسیاری از نقدهای مخالفان آن که مبتنی بر کینه، نگاه بدبینانه، حذف و نفی گراییِ مطلق است، نسبت مثبتی با ایده حقیقت ندارد .

نقدی که فکر می‌کند باید به اسراییلِ ذاتا نامشروع، مشروعیت داد، نامشروع است. هرچند جمهوری اسلامی همین منتقدان را می بایست به شرط وابسته نبودن و مبتنی بر توطئه سازمان یافته نبودن کنش هایشان، مورد رواداری قرار دهد و بعضا سخن آنها را جدا از شخصیت آنها بپذیرد. شیوه مواجهه رهبران انقلاب جز این نبوده است. اینان الگویشان امام صادق (ع) است؛ مردی که مثل او آزاد در گفت وگو و سرافراز در تواضع و محبت به مخالف نیافته ایم. 

لازم است هم طرفداران و هم منتقدان و هم مخالفان و هم دلسوزان (به ویژه منتقد مدافع: مبارز انقلابی و ایستاده بر جانب حقیقت؛ ایستاده بر جانب حقیقت چون خودِ رهبران جمهوری اسلامی و منطق آن) از نگاه حذفی، از تحقیر و اتهام زدن به یکدیگر بپرهیزند.

امروز برای جمهوری اسلامی باید آبرو داد و این عینِ آبرو است. این کمترین کار در برابر کار شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس است. امروز ما به لبخند خرازی، به مردم دوستی چمران و همه اینها و هر آنچه در رخ و ایده و شخصیت رهبران انقلاب است نیاز داریم. امروز باید برابر کسانی که سبب بدبینی برخی به انقلاب اسلامی می شوند بایستیم. 

اسراییل و امریکا می دانند که اعتراض بسیاری از مردم اعتراض درونی است و موید تکامل سیاسی جمهوری اسلامی و آزادی و دمکراسی مخصوص به آن. نیز می دانند بسیاری از همین قلم به دست های مدافع رواداری، به وقت لزوم برای دفاع از مردم و نظام جمهوری اسلامی در برابر حمله خارجی، اسلحه نیز بدست می گیرند. چنانکه امثال چمران چنین بودند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۵۸۹۸۴۱۰:۵۴:۰۷ ۱۴۰۱/۴/۳
بازی با کلمات مردم را راضی نمی کند. مردم به عملکرد نگاه می کنند.
ناشناس۲۵۵۹۳۳۹۱۶:۰۵:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۳
وقتی ملت ایران صبر کرده و در برابر افزایش قیمت‌ها نجابت به خرج داده و سختی‌ها را تحمل می کند، در واقع دشمنان‌ را نا امید می کند.
ناشناس۲۵۵۹۸۶۹۰۹:۲۹:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۴
تنها راه نجات کشور ملی کردن تمامی ثروت در کشور است
ناشناس۲۵۶۰۰۵۴۱۲:۳۷:۵۹ ۱۴۰۱/۴/۴
گرانی در دولت قبل، بی مدیریتی و بی غیرتی بود، اما در دولت فعلی امتجان الهی است
ناشناس۲۵۵۹۳۴۴۱۶:۰۹:۱۳ ۱۴۰۱/۴/۳
چرا روز به روز پس رفت می کنیم؟
ناشناس۲۵۵۹۳۶۵۱۶:۳۰:۲۲ ۱۴۰۱/۴/۳
تا موقعی که سیاست و دیانت هم راستا قرار دارند، هم سیاست و هم دیانت در خارج از جاده طی مسیر خواهند کرد.
بیگی29۲۵۵۹۹۱۱۱۰:۰۲:۵۳ ۱۴۰۱/۴/۴
کساد ترین بازار در ایران ،بازار نقد است که با وجودگوشهای کر یا خود را به خواب زده هیچ خریداری ندارد.
ناشناس۲۵۵۸۹۸۶۱۰:۵۴:۴۱ ۱۴۰۱/۴/۳
حر ف درستی است. اما نظام هم باید منتقدان را بپذیرد. و ما هم بدانیم مرزی بین نقد و براندازی وجود دارد
ناشناس۲۵۵۹۳۴۲۱۶:۰۶:۵۳ ۱۴۰۱/۴/۳
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوء مدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۲۵۶۰۰۹۸۱۳:۳۵:۵۱ ۱۴۰۱/۴/۴
لطفاً ابتدا این مدیریت جهادی را تعریف بفرمایید!
ناشناس۲۵۵۹۴۰۵۱۷:۳۳:۱۱ ۱۴۰۱/۴/۳
منتقدان نباید در رده بالا حکومتی باشند البته منتقد هم نیستند بلکه....!
ناشناس۲۵۵۹۵۷۰۲۱:۴۳:۰۵ ۱۴۰۱/۴/۳
هیچ نظامی با نقد براندازی نشده. آنهایی از نقد میترسند که ریگی به کفش دارند
ناشناس۲۵۵۹۹۰۲۰۹:۵۹:۰۲ ۱۴۰۱/۴/۴
هیچ نظامی به براندازان اجازه نمی‌دهد در سیستم رسمی حضور داشته باشند ولی اینجا....!
امید۲۵۵۸۹۹۳۱۰:۵۸:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۳
زیبایی هر مکتبی باید در عمل ثابت ثابت شود نه با نظریه پردازی.ایده های مارکس و لنین هم روی کاغذ بسیار زیبا هستند اما در عمل دیدیم که چه شد.
ناشناس۲۵۵۹۰۰۳۱۱:۰۴:۱۲ ۱۴۰۱/۴/۳
آقای سلگی پاسخ دهد: چرا کشوری با این همه ثروت، جوانان با استعداد و نابغه باید چندین و چند سال در چنین شرایط اقتصادی قرار داشته باشد؟ چرا وضعیت معیشت مردم هر روز بدتر از دیروز می شود؟
ناشناس۲۵۵۹۴۰۶۱۷:۳۴:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۳
چون نگاهتان به خارج از ایران هست تا یک تکه نان گدایی کنید و آن را هم نمی‌دهند و بیشتر فشار می آورند بر شماها
ناشناس۲۵۵۹۹۳۰۱۰:۱۹:۰۷ ۱۴۰۱/۴/۴
تو این یک سال که نگاه بیشتر به داخل بوده، وضعیت بدتر شده.
ناشناس۲۵۵۹۹۸۳۱۱:۱۱:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۴
برو چند سال دیگر بیا دارند آوار برداری دوستان غرب زده شما را انجام می دهند
ناشناس۲۵۵۹۹۸۸۱۱:۱۶:۵۹ ۱۴۰۱/۴/۴
بدتر شده چگونه؟!!!آمار کرونا بدتر شده؟ برق قطع می شود؟!صف مواد غذایی می روید؟!! گرانی دارید که همیشه بوده و چیز تازه نیست
ناشناس۲۵۵۹۰۰۵۱۱:۰۵:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۳
من هم منتقدم اما میدانم که جمهوری اسلامی اگر نباشد باید شاهد حضور گرگهای گرسنه و چکمه پوشان خونریز از آمریکا تا داعش و منافقین باشیم.
ناشناس۲۵۵۹۰۰۶۱۱:۰۶:۲۶ ۱۴۰۱/۴/۳
استکبار چیست؟ استکبار کیست؟ استکبار ستیز کدام است؟
ناشناس۲۵۵۹۴۰۷۱۷:۳۵:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۳
ساعت خواب ، شما با همان رسانه های دشمن خودت خوش باش!
ناشناس۲۵۵۹۰۱۷۱۱:۱۱:۲۳ ۱۴۰۱/۴/۳
منظور نویسنده از آبروداری چیست؟ یه کم بیشتر توضیح دهد تا روشن شویم.
ناشناس۲۵۵۹۳۶۱۱۶:۲۵:۲۶ ۱۴۰۱/۴/۳
یعنی سرپوش نهادن بر کاستی ها!!!
ناشناس۲۵۵۹۰۲۰۱۱:۱۲:۵۷ ۱۴۰۱/۴/۳
اگر بیشتر از این تهدید یا تحریم‌مان کنند، حتی اگر لب تشنه جان دهیم ، قطعا سازش نمی‌پذیریم.
ناشناس۲۵۵۹۴۲۵۱۷:۵۶:۰۵ ۱۴۰۱/۴/۳
پس برجام چی بود؟ یا سعد اباد؟!!!
ناشناس۲۵۵۹۱۰۸۱۲:۲۰:۳۴ ۱۴۰۱/۴/۳
فعلا که هر کس انتقاد می کنه توی همین سایت الف بهش لقب آلبانی بودن واسراییلی وامثالهم میدن ! تا وقتی به جای شنیدن صدا ونظر منتقد دنبال انگ زدن وتوهین به او هستیم هیچ اشکال وایرادی در کشور رفع نخواهد شد .
ناشناس۲۵۵۹۱۱۳۱۲:۲۲:۵۱ ۱۴۰۱/۴/۳
کدام نقد؟!کسی جرات دارد از سیاست خارجی و نهادهای خاص و فلان بنیاد و قرارگاه و موسسه و مقام نقد کند؟
ناشناس۲۵۵۹۴۰۹۱۷:۳۶:۲۷ ۱۴۰۱/۴/۳
هر روز که دارید نفرت پراکنی می کنید در رسانه های وابسته داخلی و خارجی هرچند نقد هم نمی کنید دروغگویی و خبر پراکنی می کنید
ناشناس۲۵۵۹۱۴۷۱۲:۴۹:۳۲ ۱۴۰۱/۴/۳
از اساس تحلیلی که بر پایه های واهی استوار باشد نتیجه اش هم معلوم است موهموم و غیر واقعی . مردمی مستاصل بدون آینده روشن جوانانی در آرزوی مهاجرت کسیکه این واقعیت اطراف اش را نبیند صادقانه بدور از پیش داوری آیا گزارش اش معتبر است .
ناشناس۲۵۵۹۱۶۸۱۳:۰۷:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۳
بله ،مواضع جمهوری اسلامی به حق است ،اما جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت باید نتیجه حرف حق هم برایمان مهم باشد ، همین الان برخی حقایق در خصوص شهادت حضرت فاطمه که به آن اعتقاد راسخ داریم مطرح نمیکنیم با آن که حرف حق است برای جلوگیری از تفرقه با اهل سنت ، خوب الان هم برای جلوگیری از تفرقه با دنیا برخی حقایق را نگوییم یا بگذاریم در زمان مناسب تر
ناشناس۲۵۵۹۱۷۳۱۳:۱۴:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۳
آبروى جمهورى اسلامى ايران با مبارزه قاطع و شفاف و علنى و محكم با مفسدين اقتصادى و دزدان بيت المال و غارتگران كانادا نشين و رانت خواران و آقازادگان و مدير زادگان فاسد بدست مى آيد نظام بداند بزرگترين ضربه به اعتماد ملت به نظام را مفسدين اقتصادى و ثروتهاى عجيب و الغريب و دزدان داراى تابعيت مضاعف و خارج كنندگان ارز و ثروت كشور و خريداران املاك در ساير كشورها زده و ميزنند ………و كسي هم كارى ندارد … چرا ؟ بنظر ميرسد بخواهند مست گيرند ، خيلى ها را بايد بگيرند براى رضايت خدا و ملت و رهبر كشور بايد مديران و نمايندگان ملت شجاعانه مبارزه با فسادهاى اقتصادى و خروج ثروت از كشور را شروع كنند
ناشناس۲۵۵۹۷۳۱۰۱:۵۵:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۴
عالی
ناشناس۲۵۵۹۱۷۹۱۳:۲۳:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۳
همین که باب آزادی و تابوی نقد جمهوری اسلامی را شکسته آید جای تشکر دارد و به سود مردم و سیستم است. این بابی برای رفع مشکلات عدیده مان است. امروز نیاز به گفت وگو و آزادی داریم تا عدالت هم محقق شود و جمهوری اسلامی هم به پیشرفت برسد
ناشناس۲۵۵۹۱۸۳۱۳:۲۶:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۳
زمان این حرفها با عملکرد مدیران مان گذشته است.
سینا۲۵۵۹۲۰۷۱۳:۴۷:۲۲ ۱۴۰۱/۴/۳
جناب سلگی، اجازه دهید بنده هم نقد خود را به یکی از پیشفرض های شما اینجا بیان کنم. اینکه میفرمایید [جمهوری اسلامی] از حقانیت فلسفی بی نظیری در تاریخ سیاسی مدرن برخوردار است. من مخالف هستم. خود حق پنداری کار بسیار راحتی است، در واقع پیش پا افتاده ترین ایده ایست که هر انسانی، به محض اینکه درکی نسبت به مسائل در ذهنش شکل میگیرد، به سمت آن گرایش میابد. اینکه آنچه من فکر میکنم، آنچه من درست میپندارم، حق است. باید توجه کنید که در نهایت، جامعه ما متکثر است، ایده ها و عقایدی حتی متضاد میبایست در نهایت به راه حلی مسالمت آمیز برای زندگی در کنار هم دست یابند. اولین چیزی که میبایست این زمینه را فراهم کند، درک مشترک از مفهوم عدالت است. اینکه چه مناسبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، قومی و مذهبی، از دید عموم جامعه عادلانه است. دسترسی افراد جامعه، با عقاید گوناگون، به منابع و امکانات، امکان مشارکت، امکان ابراز وجود و اظهار نظر و ... چگونه به شکلی عادلانه صورت گیرد که فردی در این جامعه احساس تبعیض نکند... این ها همه وابسته به تعریفی جامع از مفهوم عدالت است که مورد پذیرش اکثریت باشد. اینجاست که به نظر من ایده شما از حقانیت فلسفی بی نظیربا واقعیت سازگار نیست، یا این حقانیت فلسفی، خود را حق مطلق میداند و تلاش برای حذف دیگری دارد، یا به هر علت نتوانسته ایده ای از عدالت که مورد پذیرش عموم جامعه باشد ارائه کند، در هر دو حالت ما با یک مشکل بنیادین روبرو هستیم. به نظر من، تا با این مسئله روبرو نشویم و راه حلی برای آن نیابیم، در یک فضای فکری رمانتیک سیر کرده ایم و مشکلی از مشکلات واقعی جامعه خود را حل نکرده ایم. عاجزانه از شما و رسانه الف تقاضا دارم بدور از نگاه های سیاسی، درباره این مسئله بیاندیشید و بکوشید. مجموعه مطالبی درباره عدالت بنویسید و منتشر کنید. اینکه بخش قابل توجهی از مردم احساس میکنند نماینده مناسبی در نظام سیاسی ندارند، نشان است چیست؟ ارتباط آن با عدالت چیست، شکل ایده آل مشارکت مردم در قدرت از دید شما چیست؟ در مورد پوشش همینطور، در مورد صدا و سیما و رسانه و دسترسی اقشار مختلف به امکان ابراز از طریق رسانه همینطور، در مورد فرهنگ و مذهب و ... همینطور... چه مفهومی از عدالت پیشنهاد میدهید که فکر میکنید میتواند مورد قبول و پذیرش اکثریت جامعه باشد؟ یا در نهایت به چنین مشکلی اعتقاد ندارید؟ راه حق یکی است و مهم نیست مردم بپذیرند یا نپذیرند؟
ناشناس۲۵۵۹۴۳۴۱۸:۰۱:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۳
هیچ حکومتی اجازه نمی دهد افرادی که با آن خرده شیشه دارند بتوانند رخنه در آن کنند ما چطوری هست که می گوید نه شرقی و نه غربی ولی برای چند دهه افراد غرب زده را اجازه می‌دهد بالاترین مقامات را داشته باشند ولی باز پایه های حکومت قوی باشد وقتی این افراد می‌توانند... و خیلی کارها برای زمین زدن آن کردن ؟؟؟؟!!! چون ریشه این حکومت مردمی هست و به این راحتی لرزان نمی شود و بارها هم آزموده شده
ناشناس۲۵۵۹۲۶۸۱۴:۵۴:۰۵ ۱۴۰۱/۴/۳
نویسنده به جای مردم هم فکر کرده !
ناشناس۲۵۵۹۲۹۵۱۵:۳۰:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۳
۱- علی ع اولین وظیفه حکمرانی را برپایی قسط و عدل می داند. ۲- خود او همچون یک فرد عادی به محکمه می رود و حکم قاضی را نیز می پذیرد . ۳- استثنا کردن حتی یک فرد از پاسخگویی چون سوراخی در کشتی عدالت خواهد بود.
ناشناس۲۵۵۹۴۰۴۱۷:۳۳:۰۳ ۱۴۰۱/۴/۳
احسنت.همین که ملت میگه جای هاشمی و خاتمی،خالی و صدرحمت به روحانی و.... این یعنی ملت مشکلی با نظام نداره،مشکل معیشتی داره.میخواد تو همین کشور زندگی کنه
ناشناس۲۵۶۰۱۰۶۱۳:۴۲:۵۷ ۱۴۰۱/۴/۴
آرمان های انقلاب محقق نشده.. وضع اقتصادی قابل قبول نیست فقط کافیه ببینید یه نفر با حقوق متوسط چند سال باید پس انداز کنه تا بتونه یه خونه داشته باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین