فعالیت های امنیتی اسراییل در پوشش مرکز مطالعاتی

گروه جهان الف،   4010328107 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با پوشش یک مرکز پژوهشی نقش عمده‌ای در تجسس از وضعیت امنیت کشورهای مختلف در سراسر جهان و نیز تاثیری عمده بر محافل تصمیم‌گیری تل‌آویو دارد.

فعالیت های امنیتی اسراییل در پوشش مرکز مطالعاتی

به گزارش الف، مراکز مطالعاتی و پژوهشی رژیم صهیونیستی همواره نقش پررنگی در تصمیمات مهم و حساس این رژیم در زمینه سیاست داخلی و خارجی و به ویژه تصمیم‌گیری برای جنگ یا صلح داشته‌اند. اغلب این مراکز در پوشش موسسات مطالعاتی در پی تجسس در امور امنیتی کشورهای مختلف در سراسر جهان هستند و بر همین اساس شرایط امنیتی اسرائیل را ارزیابی و نتیجه تحقیقات خود را در اختیار مقامات و نهادهای مربوطه قرار می‌دهند. 

نقش این مراکز به طور خاص در زمان تصمیم‌گیری برای جنگ آشکار می‌شود؛ به طوری که ارتش اسرائیل قبل از دریافت اطلاعات از مراکز مذکور تصمیمی برای آغاز عملیات‌های نظامی نمی‌گیرد. البته درصد خطا در ارزیابی‌های امنیتی موسسات مطالعاتی رژیم صهیونیستی کم نیست. این مسئله در جنگ مه 2021 با نوار غزه صراحتا مشخص شد و موسسات مذکور نتوانستند اطلاعات درست در اختیار ارتش اسرائیل قرار دهند.

در این میان موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی INSS  از مهمترین مراکز مطالعاتی در حوزه امنیتی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که به طور رسمی در سال ۱۹۷۷ به عنوان مرکز مطالعات استراتژیک این رژیم تاسیس شد و وابسته به دانشگاه تل آویو بود.  اولین هسته این مرکز مطالعاتی بعد از جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ به وجود آمد و از سال ۱۹۸۳با نام موسسه «یافا»  شناخته می‌شد که این نام را از یک خانواده یهودی که سهم زیادی در کمک به فعالیت های این مرکز داشت گرفته بود. مرکز مذکور سپس در اکتبر ۲۰۰۶ به نام «موسسه امنیت ملی اسرائیل» و سپس «مرکز مطالعاتی امنیت ملی اسرائیل» تغییر نام داد و از دانشگاه تل آویو جدا شد.

این مرکز اولین روز کاری خود را در ماه آگوست سال ۱۹۷۴ آغاز کرد و در آن گروهی از نظامیان و اساتید و کارشناسان امور رژیم صهیونیستی و منطقه عربی و نیز  چند نفر از دانشگاهیان غربی و آمریکایی حضور داشتند. پروفسور «هانس مورگنتاو»  شخصیت افراطی صهیونیستی- آمریکایی که قبلا به عنوان مشاور غیر رسمی برای کابینه‌های اسرائیل کار می‌کرد  یکی از اعضای اصلی این مرکز مطالعاتی بود که تاکید داشت اسرائیل نباید از مرزهای ۱۹۶۷ عقب نشینی کند؛ چرا که در این صورت نابودی اسرائیل تنها تبدیل به مسئله زمان می‌شود.

«ابا ابیان» وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی از نخستین حامیان تاسیس این مرکز و اولین رئیس هیئت امنای بین المللی آن بود.  در گزارشی که در ژوئن ۱۹۷۴ توسط رسانه‌های صهیونیستی منتشر شد آمده است که این مرکز مطالعاتی تحت نظر مقامات سیاسی اسرائیل کار و برای آنها تبلیغ می‌کند.  مرکز مذکور همچنین اطلاعاتی در اختیار تصمیم سازمان در تل آویو قرار می‌دهد که آنها را قادر می‌سازد دید دقیقی از موضوعات مهم و حساس برای رژیم صهیونیستی داشته باشند.

ماهیت و هویت و علایق این مرکز  از دیدگاه یکی از روسای آن به نام «آهارون یاریو» که  پدرخوانده مرکز مذکور و رئیس این موسسه محسوب می‌شود بیان شده است؛ به این صورت که او می‌گوید مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در واقع به عنوان یک مرکز پژوهشی و آموزشی کار نمی‌کند.  وظیفه این مرکز خدمت به تصمیم سازمان امنیتی در اسرائیل است و همچنین می‌تواند در زمینه مشکلات و چالشهای امنیتی سایر کشورها و بحران‌های امنیتی بین‌المللی نیز مطالعاتی انجام دهد. بنابراین صراحتا می توان گفت که این مرکز تاثیر زیادی بر کابینه‌های مختلف اسرائیل و تصمیمات آنها دارد.

بر اساس این گزارش ماموریت اصلی مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی  اطلاع رسانی به مقامات اسرائیل و محافل امنیتی این رژیم درباره مشکلات امنیتی سایر کشورها و همچنین چالش‌های اسرائیل در این زمینه است.

مرکز INSS در  پژوهش اخیر خود اعلام کرده که جهت کمک به گسترش مرزهای دانش در موضوعات استراتژیک و همچنین افزایش درک عمومی اسرائیلی‌ها در امنیت ملی و امور استراتژیک خاورمیانه تلاش‌هایی را آغاز کرده است.  بر این اساس مرکز مذکور  جهت دستیابی به اهداف خود در ابعاد راهبردی و در زمینه مسئله امنیت داخلی اسرائیل تحقیقاتی را درباره موضوعات مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی، روانی، فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهد.

این مرکز همچنین به عنوان منبع اصلی اطلاعات دانشگاهی برای رژیم صهیونیستی در نظر گرفته می‌شود و شامل یک بانک اطلاعاتی مهم است که  در خدمت پژوهشگران و دانشگاهیان و دانشجویان و مقامات سیاسی این رژیم قرار می‌گیرد. بودجه مالی مرکز مذکور توسط دانشگاه دوستان آمریکایی در تل آویو  وکمک‌های سازمان‌های یهودی در آمریکا و همچنین وجوه جمع آوری شده از قراردادهای تحقیقاتی تامین می‌شود.

این موسسه به ریاست «عاموس یادلین» رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل تحقیقات خود را در سرتاسر جهان در قالب کتاب و مقالات دانشگاهی و مجلات در رسانه‌ها منتشر می‌کند. انتشارات موسسه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اغلب به دو زبان عربی و انگلیسی توزیع می‌گردد و این مرکز کنفرانس‌هایی درباره موضوعات مختلف امنیتی به  صورت مجازی برگزار می‌کند.

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین