تفاوت فاحش آمار دانشجویان دندانپزشکی/ ۴ هزار دانشجوی دندانپزشکی گُم شدند!

گروه سلامت الف،   4010328070

نماینده مجلس گفت: تفاوت فاحش آمار دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی و آمار دانشجویان معرفی شده از سوی سازمان سنجش نشان میدهد هم امکانات داریم هم ظرفیت داریم اما گویا عوامل دیگری تعیین میکند چه کسی بر روی صندلی بنشیند چه کسی ننشیند.

تفاوت فاحش آمار دانشجویان دندانپزشکی/ ۴ هزار دانشجوی دندانپزشکی گُم شدند!

حجت‌الاسلام حسن شجاعی نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل نود  در گفت‌وگو با فارس، با قدردانی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی  مصوبه اخیر این شورا مبنی بر افزایش پلکانی ظرفیت دندانپزشکی را زمینه ساز عادلانه سازی دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی دانست و گفت : بی شک افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی مهمترین عامل برای تعیین نرخ سرانه پزشک در درازمدت است که مقایسه ظرفیت پذیرش در ایران با اغلب کشور های دنیا نشان می‌دهد با وضع مطلوب فاصله ای بسیار داریم. البته این مصوبه ضمانت اجرایی می‌خواهد که ضمانت آن وزارت بهداشت است. ما در کمیسیون اصل نودم حتما پیگیر اجرا شدن این مصوبه تا حصول نتیجه خواهیم بود .

شجاعی در ادامه  به بحث پذیرش دانشجوی دندانپزشکی از مسیرهای بدون کنکور سراسری به دانشگاه ها ابراز نگرانی کرد و عنوان کرد:‌ متاسفانه در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تفاوت حداقل ۴ هزار نفری در تعداد دانشجوی در حال تحصیل میان آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده می‌شود. 

وی ادامه داد: وزارت بهداشت آماری ارائه داده است که بیش از ۱۶ هزار دانشجوی دندانپزشکی در مقطع عمومی در حال تحصیل هستند که معادل پذیرش سالانه ۲۷۵۰ دانشجوی دندانپزشکی است درحالی‌که بر اساس استعلام رسمی از سازمان سنجش در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۵۰ دانشجوی دندانپزشکی در مجموع دانشگاه‌های دولتی و آزاد از طریق کنکور سراسری پذیرفته شدند. از طرفی بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت به شکل میانگین سالانه ۱۲۰ دانشجوی دندانپزشکی از خارج کشور وارد کشور می‌شوند. این اختلاف هزارنفری با هیچ آماری قابل‌توجیه نیست.

شجاعی ادامه داد: وزارت بهداشت باید به دو سؤال بزرگ پاسخ دهد، اول اینکه این اختلاف هزار نفری از چه مسیری وارد دانشکده‌های دندانپزشکی شده‌اند و دوم اینکه اگر ظرفیتی برای تربیت دانشجو هست چرا وزارت بهداشت تا این حد در برابر اضافه شدن ظرفیت پذیرش از طریق کنکور سراسری مقاومت می‌کند؟

نماینده مردم ابهر تصریح کرد: پس از مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی فضاسازی‌ها و جنجال بر سر این مصوبه به‌گونه‌ای رقم خورد که بسیاری احساس خطر کردند. دست به نامه شدند و ادله آوردند که امکانات نداریم. اما آمار صندلی دانشجوی در حال تحصیل در دانشکده‌های دندانپزشکی نشان می‌دهد هم امکانات داریم هم ظرفیت داریم اما گویا این ظرفیت برای داوطلبین کنکور نیست و از مسیر دیگری باید وارد شود. 

وی ادامه داد: چگونه است که هنگام افزایش ظرفیت ۱۰ درصدی پذیرش دانشجو که در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ معادل کمتر از ۲۰۰ نفر است بهانه‌هایی مختلفی از یونیت تا هیئت‌علمی گرفته آورده می‌شود اما در کمال تعجب می‌بینیم که سالانه حداقل هزار نفر از مسیر  نامشخصی پذیرفته می‌شوند.

حجت‌الاسلام شجاعی در پایان با اشاره به مصوبه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: این مصوبه قطعاً زمینه افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی دندانپزشکی را فراهم خواهد کرد و از طرف دیگر زمینه ورود خیل دانش‌آموزان مستعد به این رشته را فراهم خواهد کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  15. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  16. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین