کسی از اینجا بیفتد بمیره، قاتل او منم

گروه اجتماعی الف،   4010328001 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
کسی از اینجا بیفتد بمیره، قاتل او منم


  به دهانه‌های روی پل اشاره کرد و گفت: «اینجا حفاظ نداره»، یکی از شهروندان پاسخ داد: «سی‌وسه‌پل حفاظ گذاشتن»، وزیر ادامه داد: «خدای‌نکرده کسی از اینجا بیفتد بمیره قاتلش منم» و یکی گفت: «تا حالا کسی نیفتاده» و ضرغامی از جاناتان سخن گفت: «چرا افتاده. پدرِ جاناتان افتاده. جاناتان یهودیه، پدرش چهار سال پیش اینجا اومد، از اینجا افتاد مُرد. من جاناتان را دیدم و از طرف حکومت از او عذرخواهی کردم. حالا خودم مسئولم. همین‌الان اگه یکی حواسش نباشه، رفته!»

***

هجدهم آذرماه بود که عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری به اصفهان آمد و جمعی از خبرنگاران استان با طرح پرسش‌های بسیار، او را از عالی‌قاپو تا سرای هنرمندان بازار حسن‌آباد همراهی کردند. این بار اما وزیر به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور در سفر استانی او به اصفهان آمد.

روز پنجشنبه، ۲۶ خردادماه عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری و هیئت همراهش در جریان بیست و پنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور به اصفهان در حالی به اتاق بازرگانی این استان رسیدند که ساعت از ۱۵ گذشته بود. جلسه‌ای که در آن همه نمایندگان و مسئولان و صاحب‌نظران اصفهان پیش از سخنان ضرغامی، بر جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب تأکید کردند. زاینده‌رودی که نبودنش  بناهای تاریخی استان را با تهدید فرونشست مواجه ساخته است، آن‌ها از ضرورت تأمین اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی استان از جمله مَدرسه ابن‌سینا نیز سخن گفتند، از ضرورت حذف پیمان ارزی برای صنایع‌دستی، بیمه هنرمندان صنایع‌دستی و بسیاری مطالب دیگر درباره استان اصفهان و شهرهایش، اما تأکید نخست بر زاینده‌رود بود. سپس عزت‌الله ضرغامی سخن گفت که مشروح آن پیش‌تر در ایسنا منتشر شد.

خدای‌نکرده کسی از اینجا بیفتد بمیره قاتل او منم 

بعد از سخنان عزت‌الله ضرغامی، درحالی که روی برنامه منتشرشده از سوی فرمانداری استان، دیدار مردمی او در اتاق بازرگانی، برنامه بعدی نوشته شده بود، اما او به همراه مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان و جمعی دیگر از مسئولان این وزارتخانه و این اداره کل، اتاق را ترک کردند و اگرچه در ادامه و بر روی کاغذ باید بازدید او از میدان نقش جهان و بازار تاریخی اصفهان انجام می‌شد، اما خودروی ون سفیدرنگ حامل وزیر و هیئت همراهش در کنار پل خواجو متوقف شد. ضرغامی دقیقه‌ای را در یکی از دهانه‌های زیر پل در کنار مردم حاضر در آنجا نشست و یکی برایش چنین خواند که «شب به گلستان تنها منتظرت بودم...» سپس مسیر پل را از قسمت زیرین ادامه داد و در انتهای پل به جمع پهلوانانی از زورخانه‌های مختلف اصفهان رسید که برای استقبال از او ضرب زورخانه زدند و کباده کشیدند و یک عکس هم برای یادگاری

بعد از آن ضرغامی به روی پل رفت. یکی از شهروندان گفت: «ما مشکل آب داریم، درخواست ما جاری شدن زاینده‌رود است». و دیگری تأکید کرد: «خیابان نظر غربی نشست کرد، پیاده‌روی خیابان کاوه هم همین‌طور»، یکی برایش خواند: «آنچه درین خاک خدا آفرید/ در همه خاک کجا آفرید» و دیگری گفت: «آقای ضرغامی، آدم مردمیه. سایه‌تون مستدام باشه». و بازهم آب مطرح شد: «حاج‌آقا، این پل بدون آب قشنگ نیست».

پدرجاناتان افتاده

سپس ضرغامی به دهانه‌های روی پل اشاره کرد و گفت: «اینجا حفاظ نداره»، یکی از شهروندان پاسخ داد: «سی‌وسه‌پل حفاظ گذاشتن»، وزیر ادامه داد: «خدای‌نکرده کسی از اینجا بیفتد بمیره قاتلش منم» و یکی گفت: «تا حالا کسی نیفتاده» و ضرغامی از جاناتان سخن گفت: «چرا افتاده. پدرِ جاناتان افتاده. جاناتان یهودیه، پدرش چهار سال پیش اینجا اومد، از اینجا افتاد مُرد. من جاناتان را دیدم و از طرف حکومت از او عذرخواهی کردم. حالا خودم مسئولم. همین‌الان اگه یکی حواسش نباشه، رفته!»

بگذارید کارشناسان درباره فرونشست پل فن نظر بدهند

در ادامه، با اشاره یکی از شهروندان، توجه وزیر به ترک‌های روی پل جلب شد: «به بچه‌ها بگویید این‌ها مال فرونشسته؟ مال فرونشست نیست احتمالاً» یکی از شهروندان جواب داد: «پس چرا قبلاً نبود؟» و ضرغامی ادامه داد: «این خودش فرسایش پیدا می‌کنه.» سپس علی‌محمد فصیحی، مسئول پایش پل‌های تاریخی استان اصفهان ضمن رد فرونشست در پل خواجو به وزیر گفت: «وقتی سازه اینو بنا میکردن، پشت این بخاریه، برای اینکه لوله بخاری را احداث کنن مجبور بودن قطر آجرِ پشت سازه را کم کنند، وقتی قطر سازه را کم کردن این ترک‌ها به وجود اومد. اگر ترک از نوع فرونشست بود این ترک باید از پایین دیده می‌شد نه اینکه فقط از طرف بالا دیده بشه» ضرغامی نیز تصریح کرد: «منم الآن برداشتم همینه ولی بذارید کارشناس فن نظر بدن».

سپس فصیحی افزود: «چندساله ما شاهد گذاشتیم، اما شاهدها در این ۱۰ سال اخیر تکون نخورده» و وزیر تأکید کرد: «یک‌بار دیگه باید تمام کارشناسان درجه‌یک بیان اینجا صورت‌جلسه کنند، بگن اینجا ربطی به فرونشست نداره. من تا اینجا نظر شما رو قبول دارم منتهی این از اون موضوعاتیه که باید چندلایه بررسی کرد». و بازهم فصیحی اضافه کرد: «ما برای اطمینان چهارتا از ۲۷ دستگاه سنجش پایش که به‌صورت میلی‌متری عمل میکنه را برای پل خواجو در نظر گرفتیم».

درنهایت علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان، تصریح کرد: «بالاخره جای نگرانیو داره».

قدری جلوتر، ضرغامی با دیدن دهانه باز پل خواجو به علیرضا ایزدی گفت: «به آقای شهردار بگو فردا صبح اول وقت چند تا مفتول بیاره اینجا نصب کنه، منتهی به دیوار وصل نکنن که واسه ما مشکل فنی پیدا کنه، اما باید این کار انجام بشه که اگه کسی عقب‌عقب رفت نیفته. این از همه کار واجب‌تره، یعنی تمام کارتو تعطیل کن و اینو امشب حل کن».

مملکت صاحاب داره، کجای دنیا اینجوره

سپس خبرنگار ایسنا ساختمان ساخته‌شده در حریم پل خواجو را به وزیر نشان داد و سید روح‌الله سید العسگری، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان اصفهان به وزیر گفت: «در مورد این ساختمان شکایت کردیم و این ساختمان فعلاً متوقف‌شده تا تعیین تکلیف بشه».

سپس ضرغامی تصریح کرد: «همین‌که ساختمون خواسته بره بالا و جلوشو گرفتن، نشون میده مملکت صاحاب داره. نشون میده یکی خواسته بسازه جلوشو گرفتنو خیلی خوبه دیگه. کجای دنیا اینجوریه؟!»

سپس با اشاره به آنترانیک میناسیان به علیرضا ایزدی گفت: «شماره ایشونو داشته باشین. ایشون مشاور ما در اینجان. باهاشون ارتباط داشته باشین و هر کاری میکنین ایشون هم همراه باشه. هم علاقمندن، هم حرفهاشون منطقی و درسته».

میناسیان با ادبیات شسته‌ورفته‌ای به ضرغامی گفت: «آقای ضرغامی یک مسئول خوب کسی است که از خود پل می‌سازد و دیگران را جهت عبور از خود دعوت می‌کند. بنا نیست دیگران را پل کنیم، اگر پل شدیم این کشور به‌جایی می‌رسد اما اگر پل نشدیم و از دیگران پل ساختیم چیزی ساخته نخواهد شد.»

چهارتا دوچرخه که بودجه نمیخواد 

بازهم یکی در آن میان جاری شدن زاینده‌رود را درخواست کرد: «آقای ضرغامی آب جاری بشه بعد بیاین ببینین مردم اینجا چیکار میکنن، میان ناهار و شامم میخورن» و وزیر گفت: «میدونم» و دیگری ادامه داد: «چندسال پیش که آقای سقاییان‌نژاد، شهردار اصفهان بودند در اصفهان ایستگاه دوچرخه درست کردن. هر جا می‌رفتیم دوچرخه بود، کارت ملی می‌دادیم و یک ساعت دوساعت از دوچرخه استفاده می‌کردیم. حالا جمع کردند.» و ضرغامی جواب داد: «خب برید سراغ مسئول جدید و بگید قبل اینجوری بود، چرا جمعش کردید. به شهرداری مربوطه» و آن شهروند گفت: «بله مسئول جدید میگه بودجه نیست» و ضرغای خندید: «چهارتا دوچرخه که بودجه نمی‌خواد».

من خودم به زاینده‌رود حساسم. دنبالش هستم ان شاالله

و وزیر بازهم نگران افتادن عابران از پل بود: «بچه‌ها اونجا مواظب باشید. سُر نخورید دخترم وقتی می‌خواین عکس. تا یک فیگور بگیرید از اون پشت رفتید.»

به انتهای پل که رسیدیم خبرنگار ایسنا به وزیر گفت: «به شما و رئیس‌جمهور برای بازگشت زاینده‌رود امیدوار باشیم؟» و ضرغامی پاسخ داد: «حتما. با امید زنده‌. ان‌شاالله زاینده‌رود و همه هستیم.» خبرنگار ادامه داد که «اما رئیس‌جمهور امروز صبح فقط از تأمین آب شرب و کشاورزی حرف زد در حالی زاینده‌رود از سراب تا پایاب باید جاری باشه» و وزیر تأکید کرد: «من خودم به زاینده‌رود حساسم. دنبالش هستم ان‌شاالله».

اینجا مثل جاکفشی دم مسجد میدون شوش تهرانه!

وزیر و هیئت همراه، پل خواجو را ترک کردند، اما بازهم مسیر، مشخص نبود و به‌ناچار به دنبال خودروی ون وزیر حرکت کردیم و سر از منارجنبان درآوردیم. از علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان پرسیدیم: «دلیل حضور آقای ضرغامی در منارجنبان چیست؟ موضوعی منارجنبان را تهدید می‌کند؟ ساخت و سازی، چیزی؟» و ایزدی به ساختمانی در نزدیکی منارجنبان اشاره و پاسخ داد: «خیر در اینجا هیچ ساخت و سازی نمی‌شود، اتفاقاً به مردم هم ظلم می‌شود و من دربرابر ظلم به مردم می‌ایستم. به آقای ضرغامی هم گفتم که ببینید اینجا هفت طبقه دادیم، اما پشتش را میگویند پنج طبقه. این مردم بدبخت چه کار کنند؟ چه کسی گفته این قانون میراث فرهنگی است» و سپس تأکید کرد «خیر این حریم خدا را شکر دست نخورده است».

سپس سید روح‌الله سید عسگری، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان اصفهان برای وزیر درباره بنای منارجنبان و مرمت انجام‌شده‌اش توضیحاتی به وزیر داد و یکی از کارکنان به بالای منارجنبان رفت تا آن را تکان دهد. ضرغامی گفت: «چه کسی اینو ساخته؟ زمان کی بوده؟» و عسگری پاسخ داد: «ایلخانیان مغول» و وزیر گفت: «دانشمندش کی بود؟» و همین‌که عسگری با اشاره‌ای مقبره عمو عبدالله را نشان داد، وزیر گفت: «این ویترینی که برای عموعبدالله درست کردید اصلاً قشنگ نیست، نه تقارن داره نه زیبایی داره. به جان خودم این عمو عبدالله الآن زنده بشه میگه این چه ویترینیه، بردارید اینو. یک خورده تقارن، یک خورده زیبایی. ویترنی که حاشیه داشته باشه. این مثل پارتیشن هایی است که پلیس راهور میذاره. تقصیر شما نیستا، از قدیم اینه. یک آدم خوش سلیقه بیارید و بگید این ویترین چطور میتونه مخاطب جذب کنده. این محیط‌ها باید زیباشناختی داشته باشد، باید جذب کنه. این هیچ جذابیتی ندارد، هرچی هفتصد سال پیش خوب کار کردند به دوره ما رسیده خراب کردیم». و بعد به دکور چوبی کنار مقبره اشاره کرد که عسگری میگفت برای فروش محصولات فرهنگی است. وزیر ادامه داد: «این دکه چوبی هم خوب نیست. درحالی‌که معماری ایرانی همه اش تقارنه. برو میدون نقش‌جهان همه اش تقارنه، این اصلاً تقارن ندارد. این اصلاً گند زده به تقارن اینجا. این را بردارید. بذارید کسی که میاد تقارن و زیبایی و یک دستی را ببینه. حتی اگه لازم شد دو تا دکه اینور و اونور بگذارید و در هر کدوم چیزی را نشون بدید تا وقتی کسی که میاد دوطرف را متعادل ببیند. این مثل جاکفشی دم مسجد میدون شوش تهرانه. حتما باید تقارن را حفظ کنید».

از آقای شهردار بعیده اینجا یک دستشویی نگذاشته!

در ادامه، وزیر به سمت زمینی که متصل به منارجنبان بود حرکت کرد و رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان اصفهان برای او توضیح داد: «اینجا چند سال قبل قبرستان مردم محله بود که از حدود ۵۰ سال پیش دیگر به آن‌ها اجازه دفن ندادند. بعد هم که یک مکان توریستی شد. ما خیلی دنبال این بودیم که این زمین را به محوطه منارجنبان اضافه کنیم، اما شهردرای قبول نکرده و گویا برای اینجا طرح دارند.»

ضرغامی حرف او را قطع کرد و با اشاره به زباله‌های ریخته شده در آن محوطه گفت: «شهرداری باید کسی را بذاره که به او بگه آقای شهردار اینجا یک مکان جهانیه، چرا اینجا اشغال ریخته و درِ پلاستیک‌ها بازه. شما نامه بزنید به شهرداری. شهرداری موظفه اطراف یک بنای تاریخی را به‌بهترین نحو تمیز نگه داره. الآن اینجا یک سطل اشغال نیست. نامه بزنید. میراث باید همیشه مطالبه کنه».

در این بین، یکی از اهالی محل خود را به وزیر رساند: «اینجا یکی بهترین آثار تاریخی ایرانه. اینجا چشم‌انداز همین مناره. ما اینجا ایام نوروز یا تعطیلات خیلی عذاب می‌کشیم، سرویس بهداشتی نداره، آب خوردن نداره. اینجا در سطح خیلی پایینه. اینجا مدرسه بود. من شاگرد همین مدرسه بودم. شهردرای اومد و مردم این محل را گول زد. چندین ساله ما اینجا گردو غبار می‌خوریم».

در همین زمان تعدادی از بازنشستگان به سمت وزیر آمدند و وزیر از همراهان خود درخواست کرد: «بی زحمت یکی بره ۵۰ تا ساندیس بگیره. فقط سریع. ما می‌خوایم با این بازنشسته‌ها آب میوه خنک بخوریم» و کارت بانکی خود را داد اما پاسخ شنید: «زشته اقا زشته. اصفهانی‌ها مهمون نوازن».

سپس ضرغامی گفت: «از آقای شهردار واقعاً بعیده که اینجا یک دستشویی نگذاشته!» و درخواست کرد که هیئت همراهش با شهردار اصفهان تماس بگیرند؛ اما شهردار پاسخگو نبود و درنهایت مهدی بقایی، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تلفن ضرغامی را پاسخ داد و ضرغامی وضعیت محوطه کنار منارجنبان را برای او توضیح و خوستار حل موضوع شد، اما یکی از بازنشستگان که از اهالی محل بود، تأکید کرد: «شهردارها زیاد اینجا اومدند، بادیگارد داشتند، گل زدند، خط کشیدند، شن ریختند، شنها را رنگی کردند، کلنگ زدند. این قدر چشممان از این صحنه‌ها پر است. از این شهردارها اینقدراومده اینجا اما هیچ کاری برای هیچ کسی نکردند، در حالی که از همه جای دنیا می اومدند تا منارجنبان را ببینند در حالی که یک دستشویی ندارد». 

و بعد وقتی ضرغامی و هیئت همراهش محوطه را ترک می‌کردند دو گردشگر ترک و قدری آنسوتر، دو خانواده را دیدند که از استان مازندران به اصفهان آمده بودند، اما به دلیل بسته بودن درِ منارجنبان نتونسته بودند به داخل این بنای تاریخی بروند. وزیر گفت: «ما با ترک‌ها خیلی دوستیم، الآن می‌گیم در را باز کنن تا برید ببینید» و همین را به مهمانان مازندانی گفت.

بررسی پل خواجو و سی‌وسه پل با تیم کارشناسان ملی

بازهم مسیر وزیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری به خبرنگاران و عکاسان اعلام نشد و به‌ناچار دنبال کردن ماشین ون سفید را ادامه دادیم تا به «هتل کاربات» رسیدیم.

عزت‌الله ضرغامی بعد از بازدید از این مرکز اقامتی، بابیان اینکه مراکز اقامتی به‌ویژه هتل‌ها در رونق گردشگری نقش محوری دارند، در توضیح اقدامات سفر خود به اصفهان خطاب به خبرنگاران گفت: «ما امروز در کنار برنامه‌های متعددی که برای مأموریت‌های‌مان در سفرهای استانی آقای رئیس‌جمهور داشتیم، دو هتل در برنامه قراردادیم که لازم بود در آغاز به کارشان سری به آن‌ها زده و خدا قوت بگوییم. نکته جالب هتل کاربات است که با ۲۶۰ متر زمین، یک کار فوق‌العاده انجام داده است، هم به لحاظ معماری، هم به لحاظ زیباشناختی، هم کیفیت و هم خدمات کیفیت تصویری و با توجه به جایگاهی که نسبت به میدان نقش‌جهان یا میدان امام دارد از پنجره‌های اتاق‌ها و از پشت‌بام این هتل که به زیبایی ساخته‌شده ابنیه تاریخی و مشهور به‌خوبی دیده می‌شود. این هتل چهار طبقه است چون ما بیشتر از این را اجازه نمی‌دهیم و آن را در ۲۴ واحد ساخته‌اند. من واقعاً اصفهانی‌های خوب و باسلیقه‌ای را که توانستند در یک وجب جا این کار خوب را بسازند تحسین کردم، این خیلی ارزش دارد. به نظر من این کار، الگو است.

او به دیگر بازدیدهای خود اشاره کرد و افزود: پل خواجو و سی‌وسه‌پل روی زاینده‌رود در مسئله مرتبط با فرونشست زمین ازجمله موضوعاتی است که مسئله ملی و برای ما هم خیلی مهم است. ما بازدید مفصلی از پل خواجو داشتیم، پایه‌ها را بازدید کردیم، طاق‌ها دیدیم، کف پل را با کارشناسان بررسی کردیم. مردم هم آنجا بودند و بعضی از اهالی هم اطلاعات خوبی داشتند، وقت زیادی گذاشتیم و همه‌چیز را بررسی کردیم. ازنظر من بعد از بازدید کاملی که امروز انجام دادم، فعلاً تهدید خاصی برای پل وجود ندارد و طبق شاخص‌هایی که ما در بخش‌های مختلف روی پل نصب کردیم چیزی دریافت نشد. البته من به‌هیچ‌وجه راضی نیستم و قرار شد یک تیم کارشناسی در سطح ملی بیایند و مدتی بررسی‌های دقیق‌تر کنند تا هرگونه اقدامی که برای نگه‌داشتن این بنای تاریخی مشهور که واقعاً جزو تمدن بشری است را انجام دهیم که خدای‌نکرده به خاطر فرسایش و به خاطر خشکی زاینده‌رود دچار فرسایش نشود.

اگر تله‌کابین نباشد امکان دیدن شاه دژ هم وجود ندارد

ضرغامی تصریح کرد: در کنار این کار، در شورای اتاق بازرگانی شرکت کردیم که تعداد زیادی از فعالان اقتصادی حضور داشتند و حرف‌های آن‌ها را شنیدم. معتقدم که بسیاری از موضوعات در خودِ محل و منطقه قابل‌حل است. لازمه مدیریت جهانی، اجتهاد مدیریتی است. یکی از مکان‌هایی که بازدید کردیم مجموعه تفریحی صفه بود که هم موقعیت خوبی برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی است و هم در طول سال‌های گذشته سرویس‌های خدماتی خوبی در آنجا گذاشته‌شده که واقعاً دیدنی و تفریحی برای مردم است، موقعیت‌های خوبی در آنجا فراهم‌شده است. یک خط تله‌کابین در طول سال‌های قبل بوده و با توجه به تجربه‌ای که من در مورد این خط دارم این است که تله‌کابین خیلی خوبی است، ارتفاع آن فوق‌العاده است و کار فنی قوی انجام‌شده است؛ اما می‌خواهند برای توسعه آن یک خط دیگری را راه‌اندازی کنند که در این زمینه مشکلاتی به لحاظ حفظ یک بنای قدیمی و تاریخی مطرح بود که روی یکی از این قله‌ها قرار داشت. ما درواقع باید آن را دور می‌زدیم.

او ادامه داد: اعلام کردیم که پایه‌های مربوط به خط توسعه تله‌کابین را با فاصله بیشتری کار کنند و از قسمت قبل انتقال بدهند. طرح جدید بیاورند و هم اینکه این موقعیت مناسبی است، برای اینکه وقتی مردم به آن بالا می‌روند بتوانند از یک بنای تاریخی ارزشمند بازدید کنند. اصلاً ما وظیفه داریم که اشیا و محوطه‌ها و بناهای تاریخی خود را در دسترس مردم قرار دهیم تا ببینند. اگر این تله‌کابین نباشد امکان دیدن این بنای تاریخی برای مردم وجود ندارد. اتفاقاً این تله‌کابین نه‌تنها مشکلی به لحاظ قوانین میراث ایجاد نمی‌کند، بلکه فرصتی است برای اینکه مردم بتوانند استفاده کنند. البته تصمیم نهایی را پژوهشگاه ما خواهد گرفت و قرار شد در مدت ۱۰ روز درباره این پروژه را آخرین جمع‌بندی‌ها و توصیه‌های لازم بکنند. است خط جدید تله‌کابین یک مجتمع تفریحی بسیار خوبی است و امکان استفاده مردم از این بنای تاریخی فراهم می‌کند.

اصفهان یکی از مراکز گردشگری سلامت / ضرورت حل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی

وزیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری ضمن اشاره به بازدید خود از محله حصه و شهرک بهارستان، درخصوص گردشگری سلامت تصریح کرد: شهرک سلامت هم مجموعه خوب و یک الگوی قابل‌توجه است. خوشبختانه سرمایه‌گذاری خوبی شده و در حد بالایی خدمات پزشکی و درمانی ارائه می‌شود. این مجموعه مکمل حوزه گردشگری اصفهان است. واقعاً حوزه سلامت ما پیشرفته و برجسته است و به نسبتِ دنیا با هزینه‌های کمتر کارهای سطح بالایی انجام می‌شود و به همین دلیل گردشگران خارجی راغب هستند به‌عنوان گردشگری سلامت به ایران بیایند که اصفهان یکی از مراکز خوب این کار است. آن چیزی که من امروز دیدم خیلی خوب بود و ان‌شاالله با کمکی که باید به علاقه‌مندان و کارآفرینان این حوزه کنیم چنین اقداماتی را توسعه دهیم، البته آن‌ها به تسهیلات و وام هم نیازی نداشتند و تنها حرفشان این بود که موانع را از پیش پای ما بردارید، راحت‌تر مجوز بدهید و کمک کنید تا ما بتوانیم این کارها را توسعه دهیم. ان شاالله دولت جدید که دولت مردمی است کاغذبازی و بروکراسی را کم کند و شرایط را برای سریع‌تر انجام شدن کارها فراهم کند و بتوانیم چنین خدمات خوب را سرعت ببخشیم.

ضرغامی اضافه کرد: در منارجنبان لازم بود توصیه‌های بکنیم که انجام دادیم. مردم منطقه در کنار منارجنبان مشکل داشتند، پارک آن‌ها مناسب نبود، سرویس‌های بهداشتی نبود، حداقل خدمات نبود و مدتی را با بازنشسته‌های داخل پارک گذراندیم و درد و دل‌ها و پیام‌هایشان را شنیدیم و همان‌جا با تماس‌هایی که گرفتیم قرار شد اقداماتی انجام دهند که این حداقل امکان‌ها برای خدمت‌رسانی مردمی که برای دیدن منارجنبان می‌آیند فراهم شود. همان‌جا دو گردشگر کشور ترکیه را هم دیدم و البته دو سه خانواده از مازندران که آمده بودند منارجنبان را ببینند اما چون خارج از ساعت بود درِ منار بسته‌شده بود، اما من خواهش کردیم در را باز کنند تا این افرادِ با علاقه استفاده کنند.

او یادآور شد: در حوزه صنایع‌دستی هم با فعالان و عزیزانی که در این زمینه کار می‌کنند صحبت کردیم و ان‌شاالله بتوانیم با حل موانع پیش روی صنایع‌دستی به‌ویژه مسئله بیمه‌شان که به‌صورت جدی مطرح شد بتوانیم گام‌های مؤثری در حوزه صنایع‌دستی اصفهان برداریم که شهر جهانی صنایع‌دستی است.

ایجاد انجمن خیرین میراث فرهنگی/آخرین وضعیت گنبد شیخ را نمی‌دانم

همچنین وزیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره موضوع استفاده از ظرفیت ارزشمند نظری و تئوریک نخبگان و پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی شامل باستان شناسان و اساتید دانشگاه‌ها برای مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله پرسید که ضرغامی در سفر پیشین خود به اصفهان مطرح کرده بود و این‌طور پاسخ داد: ما مجموعه‌ای را به نام انجمن خیرین میراث فرهنگی به تصویب وزارت کشور رساندیم که مراحل قانونی خود را در وزارت کشور طی کرده و تأییدیه گرفت و در معاونت میراث به دنبال عملیاتی کردن آن، شناساندن، معرفی و ارتباط با ایرانیان داخل و خارج از کشور هستیم که ان شاالله خیرینی که علاقه‌مند به مشارکت در مسئله مرمت هستند بتوانند این کار را از طریق این مجموعه انجام دهند، اما یک مشکل قانونی هم در کشور داشتیم و دریافت این کمک‌ها و هزینه صد درصد دچار مشکل قانونی بود که تقریباً یک ماه پیش در ماده قاعده‌ای که من در دولت بردم و تصویب شد، امروز صندوق احیا و توسعه هم می‌تواند کمک‌های مردم را دریافت کند و هم صد درصد برای پروژه‌هایی که مردم می‌خواهند هزینه کند.

خبرنگار ایسنا دوباره پرسید: استفاده از جمع نخبگان و متخصصان برای مرمت گنبد شیخ لطف‌الله چه شد؟

وزیر ادامه داد: این کار در حوزه میراث فرهنگی در حال انجام است. من آخرین گزارش آن را نمی‌دانم اما به‌هرحال همین تصمیماتی که گرفتیم که زودتر داربستش را باز کنند و قرار بر این شد که...

خبرنگار ایسنا دوباره پرسید: مسجد جامع عباسی را نمی‌گویم، گنبد مسجد شیخ لطف‌الله چه شد؟

وزیر گفت: من آخرین وضعیتش را نمی‌دانم.

و خواستم از بازار اصفهان بپرسم و وضعیت سرای حسن‌آباد را برای وزیر تکرار کنم، اما پشیمان شدم.

 
 گزارش از شیرین مستغاثی/ایسنا
 

دیدگاه کاربران

هموطن۲۵۵۰۰۳۱۰۹:۴۹:۳۶ ۱۴۰۱/۳/۲۸
اقای ضرغامی اگر تا چند سال اینده ابی در زاینده رود نباشد پل هم نخواهد بود که کسی از رویش بیافتد فرونشست اثار تاریخی اصفهان را تهدید جدی می کند و بر اساس نظر کارشناسان برای جبران خسارات فقط حداکثر ده سال وقت دارید لطف کنید به اصل فاجعه بپردازید
ناشناس۲۵۵۰۰۹۲۱۱:۰۰:۳۶ ۱۴۰۱/۳/۲۸
سی و سه پل و حفاظ ؟ این نما رو بهم میریزه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین