دبیر کل کانون صرافان ایران: عطش دلار، واقعی نیست

گروه اقتصادی الف،   4010327037 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر کل کانون صرافان ایران می گوید با توجه به وضعیت مناسب منابع ارزی کشور باید سیاست‌هایی در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار بگیرد که شهروندان وجود دلار در منابع بانک مرکزی را به صورت ملموس درک کنند.

عطش دلار، واقعی نیست

به گزارش الف بازار دلار در ایران همواره دچار نوساناتی است که با تغییر دولت‌ها هم همچنان در تیتر خبرها به چشم می‌خورد. دولت‌ها هر بار برای بهبود وضعیت تصمیماتی گرفته‌اند که در پایان می‌بینیم تاثیر مثبتی نداشته است بلکه بعضا تاثیرات منفی هم از خود به‌جای گذاشته است. دبیر کل کانون صرافان ایران معتقد است  دخالت‌های دولت و عدم مشورت با کارشناسان این حوزه نمی‌تواند راه درمانی برای بازار ارز به همراه داشته باشد.

کامران سلطانی زاده، در توصیف وضعیت این روزهای بازار ارز و همچنین دلار موجود در بازار به الف می‌گوید: باتوجه به شرایط به وجود آمده در بازار و طبق گزارشات منتشر شده، منابع ارزی ایران در وضعیت مناسبی به سر می‌برد، باتوجه به این وضعیت باید سیاست‌هایی در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار بگیرد تا شهروندان وجود دلار در منابع بانک مرکزی را لمس کنند تا همین موضوع باعث شود ایجاد عطش برای خرید در بین آنها از بین برود و آرامش نسبی در بازار حاکم باشد.

سلطانی زاده گفت: مسوولان و دولت‌مردان باید بدانند که بهترین تصمیم‌گیری در ارتباط نزدیک با بخش خصوصی حاصل خواهد شد. دولت باید برای هم اندیشی در اتخاذ تصمیمات جدید بر روی کمک بخش خصوصی نظر داشته باشد و همچنینن بررسی اثرات و تبعات تصمیماتی که پیش‌‍تر تصویب کرده بودند را در دستور کار قرار بدهند. این نکته هم لازم به ذکر است که قبل از اجرای تصمیمات جدید و‌ ابلاغ این مصوبات به بازار باید با کارشناسانی که در بازار فعالیت می‌کنند مشورت داشته باشد تا حداقل تبادل نظری به وجود بیاید.

این تحلیل‌گر بازار ارز با اشاره به راهکارهایی که باعث کنترل بازار دلار می‌شود می‌گوید: تنها راه مقابله با معاملات فردایی که در رها شدن قیمت تاثیر مهمی دارد، افزایش زمان معاملات و تبادلات مالی در صرافی‌های رسمی است که تحت‌نظر بانک ‌مرکزی فعالیت می‌کنند. همچنین برداشته شدن محدودیت زمان «ساتنا» و «پایا» برای صرافان مجاز هم می‌تواند تاثیر مهمی در کنترول بازار داشته باشد.

 او در همین خصوص ادامه می‌دهد: از دیگر راه‌حل‌ها برای کنترل بازار که می‌توانیم به آنها اشاره کنیم باز شدن «پرداخت‌های آنلاین» و «درگاه‌های آنلاین خدمات مالی» است که باید تنها برای صرافی‌های مجاز در دسترس قرار داده بشود. در چنین شرایطی این صرافی‌ها می‌توانند در چهارچوب قانون به شهروندان در طی ساعات کاری روز خدمات ارزی ارایه دهند و به خوبی هم می‌توان این تبادلات ارزی را بررسی کرد.

این تحلیل‌گر بازار ارزی با رد ایجاد محدودیت در حوزه دلار و سایر ارزها می‌گوید: ما نباید چیزی به‌نام  محدودیت در باراز ارز و دلار داشته باشیم. نه‌تنها در این بازار بلکه در هیچ بازاری نباید محدودیت و کنترل بیش از حد وجود داشته باشد. 

سلطانی زاده در همین مورد و با اشاره به دیگر راه‌کارهایی که مسوولان می‌توانند برای بازگرداندن آرامش به بازار ارز در دستور کار قرار دهند ادامه داد: یکی دیگر از راه‌کارهایی که می‌تواند توسط دولت در دستور کار قرار بگیرد ارتباط بین صرافی‌های سراسر کشور است تا برای ارایه خدمات متنوع به هموطنان هماهنگ‌تر بشوند. همچنین ایجاد طراوت در فضای معاملاتی طبق استاندارد‌های رایج اقتصادی می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. ناگفته نماند که برخی محدودیت‌هایی که اعمال می‎کنند باعث می‌شود شهروندان از فضای رسمی فاصله بگیرند و ناخواسته به سمت فضای غیررسمی بروند و در ادامه با مشکلات زیادی مواجه شوند.

 این کارشناس اقتصادی به اهمیت نرخ ارز در اقتصاد کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: هر تغییراتی در نرخ ارز می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر نرخ‌ دیگر کالاها بگذارد و اهمیت نرخ ارز به همین دلیل است. نقش دولت از طریق مدیریت منابع ارزی و نظارت بر بازار ارز باید مشخص باشد تا در زمان‌های نیاز به بازار ورود کند و بتواند به نگهداری تعادل از طریق قوانینی که مصوب شده کمک کند . در چنین وضعیتی می‌توانیم بگوییم دولت نقش خودش را برای بهبود وضعیت به‌خوبی ایفا کرده است. توجه داشته باشید که اعلام عدد به‌عنوان قیمت امری استاندارد در اقتصاد نیست و نرخ باید از طریق برآیند عرضه و تقاضا خود را  کشف کند که در واقع به این معنا است که بگذارید بازار برای خودش تصمیم بگیرد.

او در پایان با اشاره به اهمیت بازگشت ارزهای خارج شده از کشور و همچنین ارزهایی که شهروندان در اختیار دارند و به بازار نمی‌آورند می‌گوید: «روان‌سازی بازگشت ارز محصولات صادراتی و همچنین ایجاد مشوق‌هایی برای آورده شدن ارزهای خانگی و نگهداری شده در صندوق‌های امانات بانک‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند انجام شود.

به گفته وی همچنین می‌توان هزینه‌های فروش کالا را برای صادر کننده افزایش داد تا  ارز به کشور باز گردد. در سال‌های اخیر نتوانستند جلوی چرخه تبادلات ارزی ایران را با توجه به توانایی سیستم صرافی‌ها‌ی سایر کشورها بگیرند و به همین دلیل می‌توانیم بازگشت ارز داشته باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۴۹۸۷۸۰۳:۴۸:۴۲ ۱۴۰۱/۳/۲۸
خب اگه تو توهم باشیم، هیچ چیز واقعی نیست.
ناشناس۲۵۵۰۱۹۱۱۲:۲۱:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۲۸
خوشبختانه با دیپلماسی فعال دولت رئیسی 2 میلیارد دلار بلوکه شده در عراق وصول شد.
ناشناس۲۵۵۰۳۷۵۱۴:۲۴:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۲۸
به این میگن دیپلماسی موفق ظریف و عراقچی باید یاد بگیرند.
ناشناس۲۵۵۰۴۲۱۱۴:۵۱:۲۸ ۱۴۰۱/۳/۲۸
با برجام فقط 1/7 میلیارد دلار ازاد شد.
ناشناس۲۵۴۹۸۹۰۰۵:۰۴:۲۲ ۱۴۰۱/۳/۲۸
این یک سیاست است برای نوسان گیری تا نوسان قیمتی بوجود نیاید که دولت می تواند کسری بودجه خود را تامین کند در بورس هم همین سیاست دستوری را چند سال است دارند اجرا می کنند
ناشناس۲۵۴۹۸۹۱۰۵:۱۲:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۲۸
مسوولان سیاسی و اقتصادی هر کدام حرفی میزنند بازار واکنش نشان می دهد و در ابن میان عده زیادی و از جمله خود دولت نوسان زیادی از بازار می گیرد بدینوسیله خیلی شیک و مهندسی شده همانند بورس دستوری جیب و سفره مردم را خالی می‌کنند راستی از نمایش سرقت صندوق های امانی چه خبر دلارهای خانگی و سکه های پارک شده اومد به سمت بازار
ناشناس۲۵۴۹۹۰۱۰۶:۳۹:۲۸ ۱۴۰۱/۳/۲۸
نرخ دلار در ایران و توسط دلال تعیین نمی شود. نرخ دلار در ایران بر اساس پارامترها و شاخص های سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی تعیین می شوند.
ناشناس۲۵۴۹۹۰۲۰۶:۴۵:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۲۸
نرخ دلار بر اساس اخبار منفی بالا می رود. هر وقت تشنج در سیاست خارجی تشدید می شود، نرخ دلار بالاتر می رود. هر وقت اخبار تصمیم های اقتصادی نابخردانه در جامعه می پیچد، نرخ دلار بالاتر می رود. هر وفت اخبار فشارهای اجتماعی ناصحیح در جامعه شنیده می شود، نرخ دلار بالاتر می رود.
ناشناس۲۵۵۰۱۸۳۱۲:۱۶:۰۶ ۱۴۰۱/۳/۲۸
اگر اینطوری هست هر روز باید بالا می‌رفت و تا الان یک میلیون می بود! زیادی سیاست زده هستی عزیز و قیمت دلار هم دست دولت ها هست و نه 4 تا دلال خرده پا که حرکت کوچک هم نمی توانند ایجاد کنند و فقط در جریان آب شنا می کنند چون دولت به راحتی می تواند با یک حرکت آن ها را از بازی خارج کند
ناشناس۲۵۵۰۲۵۸۱۳:۰۲:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۲۸
با این حساب الان دلار باید حدود ۷۵۰هزار تومن باشه، درسته!؟
ناشناس۲۵۴۹۹۰۵۰۶:۵۳:۵۰ ۱۴۰۱/۳/۲۸
هر چقدر نرخ سهام در بورس به طور واقعی بالا پایین می شود، نرخ دلار هم بالا و پایین می شود.
ناشناس۲۵۴۹۹۰۷۰۶:۵۵:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۲۸
پشت بالا و پایین شدن قیمت ارز در ایران «رانت» خوابیده است!
ناشناس۲۵۴۹۹۱۱۰۷:۰۱:۵۱ ۱۴۰۱/۳/۲۸
ورود اکثر کالاها به ایران ممنوع شده است. صرافی ها و واسطه ها هم تحت کنترل هستند. به علت گرانی ارز، بلیط هواپیما،..... تقاضا برای مسافرت هم بسیار کم شده است. تنها متقاضیان ارز، قاچاقچیان هستند. همانهایی که تلویزیون های 60 اینچی و یخچال های ساید بای ساید 100 کیلویی را به راحتی وارد کشور می کنند. بنا به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران ، سالانه 12.5 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می شود!!!
ناشناس۲۵۵۰۲۶۰۱۳:۰۳:۴۹ ۱۴۰۱/۳/۲۸
خب اینکه گفتی تازه شد ۱۲.۵ میلیارد دلار، بقیه ارز کجا می‌ره!؟
ناشناس۲۵۵۰۲۶۶۱۳:۰۶:۲۳ ۱۴۰۱/۳/۲۸
یعنی الان گمرکات کشور کلا تعطیل شده!؟ نمی‌دونستم!
ناشناس۲۵۵۰۴۳۶۱۵:۰۱:۱۶ ۱۴۰۱/۳/۲۸
مسئولیت مبارزه با قاچاق با کیست که به راحتی اقلام بزرگ از جلوی چشمش وارد کشور می شود ,؟!!
ناشناس۲۵۴۹۹۱۶۰۷:۲۲:۵۶ ۱۴۰۱/۳/۲۸
از دلار ۳۰۰۰ تومانی تا دلار ۳۰۰۰۰ تومانی همین جمله رو گفتید چرا شهامت گفتن اینکه دولت گران کننده ارز هست رو ندارید
ناشناس۲۵۵۰۱۰۱۱۱:۱۱:۲۱ ۱۴۰۱/۳/۲۸
دولتها،درستتره!
ناشناس۲۵۵۰۱۸۸۱۲:۱۹:۴۵ ۱۴۰۱/۳/۲۸
واعظی: دلار را 27000 تومان کردیم تا بتوانیم مملکت را اداره کنیم !!!
ناشناس۲۵۵۰۲۶۸۱۳:۰۸:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۲۸
شماها هر وقت دوست دارین می‌گین خود دولت قیمت رو می‌بره بالا، هر وقت دوست دارین می‌گین دولت توانایی کنترل قیمت رو نداره دلار رفته بالا!!! بالاخره کدوم درسته!؟
علی هاشمی۲۵۴۹۹۳۷۰۸:۰۱:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۲۸
با سلام به همه دوستداران الف. در کشور ما که تورم بالای ۵۰ درصد داریم تنها راه نگهداری ارزش نقدینگی کوچک ، نگهداری ارز است . تورم نوعی مالیات است که اقتصاد بیمار از مردم اخذ می‌کند اما سرمایه دار دارای املاک ضرر کمتری می‌کند. ساده لوح ترین افراد پول خود را ریال و در بانک نگهداری می کنند .
علی۲۵۴۹۹۵۰۰۸:۱۱:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۲۸
در دولت روحانی اما عطش واقعی و انقلابی برای دلار وجود داشت. چقدر متفاوت موضع گیری میکنی الف جان.
ناشناس۲۵۵۰۱۷۵۱۲:۱۲:۱۰ ۱۴۰۱/۳/۲۸
آن دولت برای اولین بار در تاریخ دولت ها وقتی در سال 98 قیمت اصلی ارز 15 هزار بود و رساند به 30 هزار تومان چه معنی می‌دهد؟
ناشناس۲۵۴۹۹۸۱۰۸:۵۰:۴۵ ۱۴۰۱/۳/۲۸
لزومی ندارد اقتصاد دان باشید با این تورم و بلاتکلیفی نظام اقتصادی وضع مالیات روی چیزی و چند روز بعد لغو آن . به کسیه نگاه کنید و مالیات سال گذشته شان با اطمینان میگویند دولت مجبور به عقب نشینی خواهد شد بخش زیادی از مردم اندخنه شان را جای مطوئن میخواهند بگذترند . مهاجرت هم که جای خود دارد .
ناشناس۲۵۴۹۹۸۸۰۹:۰۶:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۲۸
ایجاد محدودیت در بازار ارز از دو حال خارج نیست ۱-ارز وجود دارد اما نگرانی از وجود کافی ارز در آینده اجازه سرازیر کردن آن در بازار را نمی دهد ۲-ارز وسیله ای برای تامین بودجه دولت است وقتی نیاز به پول دارد قیمت ارز را بالا می برد در این حالت عده ای هول می شوند وشروع به خرید می کنند وعده ای هول می کنند ومی فروشند در هردو حال پول ملی وارز به جیب دولت سرازیر می شود .
ناشناس۲۵۵۰۰۰۶۰۹:۱۹:۱۳ ۱۴۰۱/۳/۲۸
اخبار و حرف ها و مذاکرات موقتا بالا و پایین می کند ولی تورم هست که قیمت را می سازد
ناشناس۲۵۵۰۰۱۶۰۹:۲۸:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۲۸
تا قدرت خرید تومان در بازارهای موازی متعادل نشود و برای تامین مایحتاج آحاد مردم افزایش نیابد توصیه های ایشان نیز کمافی السابق ابتر بافی میماند.
sina۲۵۵۰۰۴۱۰۹:۵۸:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۲۸
عطش دلار، واقعی نیست!!!!!!!!! تورم که واقعیه انشااله!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۵۵۰۱۱۰۱۱:۲۴:۰۷ ۱۴۰۱/۳/۲۸
کسری بودجه »ناتوانی در مالیات ستانی»تخلف بانکها و ناتوانی بانک مرکزی در کنترل فعالیتهای بانکها ، افزایش حجم پول» کاهش ارزش ریال،تقاضای کاذب در بازار ارز سکه طلا و املاک ومسکن برای حفظ ارزش سرمایه و پسندازها در مردم و چرخش در این مدار باطل ، ودیگر هیچ!
بهزاد۲۵۵۰۱۱۷۱۱:۳۱:۳۸ ۱۴۰۱/۳/۲۸
زندگی مردم با همین افزایش دلار فلج شده اینها دائم می‌گویند افزایش دلار واقعی نیست ! حرفه‌ای شما واقعی نیست!
ناشناس۲۵۵۰۲۲۱۱۲:۳۹:۵۷ ۱۴۰۱/۳/۲۸
جیب مردم چاه نفت دولت جدید ! مالیات
ناشناس۲۵۵۰۲۴۵۱۲:۵۶:۰۶ ۱۴۰۱/۳/۲۸
وقتی با دنیا تنش ایجاد میکنید سرمایه از کشور فرار می‌کنه ریال رو می دهند یورو طلا میگیرند پس ریال بی ارزش میشه همچنین در شرایط تنش دلار و یورو از خارج برای سرمایه گذاری به کشور نمیاد و این باز ریال رو ضعیف می‌کنه ، این علت اصلی افزایش قیمت دلار !
ناشناس۲۵۵۰۳۳۸۱۴:۰۱:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۲۸
آن وقت دکی جون چرا از 67 تا 84 که مدعی بودید تنش زدایی رفتار کردید دلار بالای 1000درصدی رشد کرد؟!!یا در قاجار که که پول شما از پوند انگلیس با ارزش تر می بود در آخر دوره پهلوی بی ارزش تر از پوند انگلیس؟!!!!
ناشناس۲۵۵۰۴۸۱۱۵:۲۴:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۲۸
پس بگو چرا آرژانتین و ترکیه و مشکل گران شدن ارز دارند!!! بخیال عمو
ناشناس۲۵۵۰۳۵۳۱۴:۱۰:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۲۸
پس اوضاع خوبه؟ من هر وقت از بازار و خرید برمیگردم،اعصابم بهم‌ میریزه میام الف میخونم دلم باز میشه
ناشناس۲۵۵۰۴۲۸۱۴:۵۷:۱۳ ۱۴۰۱/۳/۲۸
راست می گن واقعی نیست چون یک زمانی دلار شد 3هزار گفتن حبابه واقعی نیست شد 5 هزار همینطور 10 هزار همین طور 15 هزار همین طور 25 هزار همینطور 30 هزار همینطور خوب همه اینها کاملا درست بود چون 3 هزار واقعی نبودو همینطور افزایش پیدا کرد الان هم واقعی نیست خدا رحم کند
مصطفی۲۵۵۰۴۵۳۱۵:۱۱:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۲۸
سلام وقتی که باگزارشگران صدا وسیما گپ دوستانه وسفارشی میزنی همه جا گل وبلبل است و نرخ دلار در سراشیبی قرار گرفته و واقعیت ها را کتمان می کنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین