"سلام فرمانده" بر اهمیت جنگ نرم تاکید دارد

گروه فرهنگی الف،   4010327027

فعال رسانه ای پاکستانی گفت : سرود " سلام فرمانده " بر اهمیت جنگ نرم تاکید می کند.

"سلام فرمانده" بر اهمیت جنگ نرم تاکید دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای حسن رضا نقوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری اضافه کرد : فرهنگ انتظار و ظهور موجب جهانی شدن این سرود شده است.

متن این گفتگو به این شرح است : 
مجری گفت: همانطوری که در جریان خبرها قرار گرفتید پویش و اجرای همخوانی سرود سلام فرمانده همچنان در روستاها و شهرهای مختلف کشورمان ادامه دارد در ادامه انتشار نوای این سرود به زبان و لهجه های مختلف به تازگی نسخه عربی سرود سلام فرمانده با عنوان سلام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) با نوای یک خواننده بحرینی منتشر شده این سرود در بسیاری از کشورها هم مورد توجه رسانه ها و همچنین جوانان و مردم این کشورها قرار گرفته در گفتگوی ویژه خبری امشب می خواهیم ابعاد مختلف نوا و سرود سلام فرمانده را در آن سوی مرزها بررسی کنیم؛ دلیل این استقبال جهانی مخصوصاً از سوی دهه نودی های بسیاری از کشورها چیست؟
حسن رضا نقوی افزود : به نظر من الآن این سرود سلام فرمانده که این جوری بین المللی شده و این قدر اثر گذاشته جنگ نرم را بیشتر متوجه می کند که چقدر مهم است چقدر اثرگذار است جنگ نرم که از طریق یک سرود نظریات خودش و افکار خودش را می تواند به جهان متوجه بکند. الآن ما شاهد هستیم در پاکستان در کشمیر، در هند، کشورهای اروپایی، کشورهای عرب حتی کشورهای افریقایی این را داریم می شنویم و به نظر من علت اصلی این سرود که جهانی شده خود موضوع این سرود است که مهدویت (عجل الله تعالی فرجه) است.
وی گفت : جهان اکنون نظام های مختلف را می بیند که کدام نظام بشریت را نجات می دهد ولی ما می بینیم که آن نظام های جهانی شکست خورده اند و حتی خود غربی ها کتاب هایی نوشتند تئوری هایی دادند که پایان مثلاً آدمیت، پایان جهان است تا بذر ناامیدی را در دل مردم بکارند اما سمت دیگر نظریه مهدویت (عجل الله تعالی فرجه) است که در مورد یک منجی در مورد یک نجات دهنده در مورد یک شخصیتی است که جهان را از ظلم و زورگویی نجات خواهد داد.
نقوی افزود : در مورد مهدویت (عج) هر موقعی که بدون دیپلماسی صحبت شده مردم خیلی خوب استقبال و مردم سریع این حرف ها را قبول کردند و پاسخ دادند ، مثلاً من یادم است یک سرود دیگری که از ایران منتشر و جهانی شده بود با عنوان "به طه به یاسین " ، چون موضوع اصلی مهدویت (عجل الله تعالی فرجه) است.
فعال رسانه ای پاکستانی درباره ی راهپیمایی اربعین گفت : دولت ها نمی توانند این قدر جمعیت های میلیونی را مدیریت بکنند مردم آمدند پای کار ، در کشورهای مختلف مردم پای کار آمدند و این سرود سلام فرمانده هم در پاکستان و دیگر کشورها مردم آمدند میدان و گفتند که این حرف دل ماست و محتوا دارد.

مجری گفت : آقای نقوی راجع به چند تا جزء مهم در مقدمه شما بیشتر صحبت می کنیم وقتی مسئولان این گروه سرود را ما از لنگرود دعوت کردیم در گفتگوی ویژه خبری تشریف آوردند آنها هم اشاره می کردند که آن چیزی که این سرود را که به واسطه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) می تواند بوجود آمده باشد بیشتر راجع به آن صحبت می کنیم. در گزارش نخست مصداق هایی را دیدیم از همخوانی سرود سلام فرمانده در کشورهایی مثل کویت، عراق و روسیه و برخی دیگر از کشورهایی که مورد تأکید خبرنگار ما بود. آقای نقوی در پاکستان مصداق ها و موردها از این همخوانی چطور بود و چطور دیدید؟
آقای نقوی گفت : در پاکستان وقتی ما این را نگاه می کنیم همه شهرهای بزرگ هم همخوانی شده هم بازخوانی شده و من دیدم که در برج آزادی پاکستان که در شهر لاهور است آنجا وقتی این سرود سلام فرمانده منتشر شده و بچه ها آمدند این را برگزار کردند هزاران نوجوان ها بودند ، برج آزادی پاکستان در شهر لاهور خیلی مهم است همه برنامه ها که در آن میدان آزادی برگزار می شود .
وی افزود : این برنامه پیامی دارد و این جوان ها و نوجوان های پاکستانی که در میدان آزادی و برج آزادی این مراسم را برگزار کردند واقعاً از طرف مردم پاکستان که منتظر یک منجی هستند ، سخن گفتند و من دیدم که این سرود در کل شبکه های اردوزبان در پاکستان در کشمیر و در هند پخش شده که نشان می دهد نه فقط شیعه بلکه دیگران هم منتظر یک منجی هستند.

مجری گفت : آقای نقوی یک نکته بسیار مهم، سرود سلام فرمانده و بازخوانی آن توسط دهه نودی ها در بسیاری از کشورهای مسلمان و غیرمسلمان نکته ای که شما اشاره کردید چه شیعه، چه سنی، چه دارای دین اسلام و چه آنان که در دین های دیگر هستند و انتظار یک منجی را می کشند یک وظیفه یا یک مجموعه وظایف را پررنگ می کند.
آقای نقوی گفت: وقتی ما در مورد منجی صحبت می کنیم آن موقع در ذهن ما می آید که بله یک منجی می آید و در جهان این بساط ظلم را ریشه کن و عدل، قسط، عدالت را برپا می کند، بنابراین برای من یک وظیفه را ایجاد می کند که ما باید برای ظهور تلاش کنیم و این جور نیست که فقط شعار بدهیم.
وی افزود : مثلاً در همین سرود وقتی ما می گوییم حاج قاسمت بشوم حاج قاسم در سیل خوزستان حضور داشت حاج قاسم مدام پیش خانواده های شهداء رفت و حاج قاسم یک الگو است ، وقتی که ما در این سرود می گوییم که حاج قاسمت بشویم وظیفه ما هم زیاد می شود، و وظیفه ما به عنوان یک سرباز امام زمان (عج) خیلی سنگین است و این سرود در واقع وظایف ما را به جد می خواهد.
این فعال رسانه ای اضافه کرد : اگر این را جدی نگرفتیم ، دشمن بیدار است و ما شکست می خوریم و در این زمینه هیچ تعارفی نیست، اگر ما به وظیفه خودمان عمل نکنیم شبیخون به ما زده خواهد شد.
خانم ریحانه مرتضی خبرنگار و فعال رسانه ای لبنانی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: این سرود ارتباط نوجوانان و جوانان را با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) خیلی محکم تر می کند ؛ جوان های ما می خواهند این ارتباط را داشته باشند و این نماهنگ خیلی برای شان جذاب بوده است.

مجری گفت : راجع به اثرگذاری و جهانی شدن سرود سلام فرمانده ، علت اینکه یک سرود مرزها را درمی نوردد و بسیاری از کشورها هم خوانی می شود چیست؟
آقای سید شجاع حسن رضوی مسئول بین الملل مؤسسه سبیل مودت در ارتباط تصویری زنده از قم با این برنامه گفت: اولین چیزی که من احساس می کنم که این نظر خود امام زمان (ع) بوده که یک همچنین سرودی بتواند خارج از مرزهای ایران جهانی بشود و مردم با پشتکار خودش بتوانند این سرود را جهانی بکنند حالا آن چیزی که ما در سرود فارسی می بینیم این سرود ظاهراً یک اثری است که در تقویت گفتمان انقلاب اسلامی بوده و در کشورهای مختلف از جمله کشورهای اردوزبان هند و پاکستان ما دیدیم که مردم چون با زبان فارسی یک آشنایی خیلی خوبی داشتند این سرود را شروع کردند به ضمضمه کردن، ما سرود را دیدیم که در محافل خصوصی و عمومی در جاهای مختلف مثل هند و پاکستان در شهرهای مختلف پخش شد حتی در مدارس، آن علاقه ای که مردم به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) داشتند خواستند خودشان را نشان بدهند علاقه خودشان را به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) نشان بدهند و در صف های صبحگانی مدارس ما دیدیم که این سرود خوانده شد بعد از تلاوت قرآن دانش آموزان موظف بودند که یک جوری این سرود را آنجا اجرا بکنند بعد ما توانستیم این سرود را به اردو برگردان بکنیم و شعرش را آماده بکنیم و با استفاده از آن ظرفیت مردمی که ما داشتیم توانستیم این را در شهر کراچی به زبان اردو اجرا بکنیم.

مجری گفت : آقای رضوی میزان استقبال چطور بوده و آن چیزی که الآن اشاره کردید چطور می توانیم در موضوعات مختلف استفاده کنیم؟
آقای رضوی افزود : در این بحث سلام فرمانده خب چون ملت خودشان را مسلمان های شیعه خودشان را بیشتر به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) می خواستند وصل بکنند استقبال خیلی شدیدی شد ما هم برای اینکه بتوانیم ضبط تصویری را در شهر کراچی انجام بدهیم وقتی یک اعلامیه ای پخش کردیم که می خواهیم انجام بدهیم این چنین ضبط را یک چیزی حول و حوش بیشتر از 2 هزار نفر با ما تماس گرفتند که ما می خواهیم آنجا شرکت بکنیم چون ما محدودیت سنی داشتیم و بعد مجبور بودیم که با بچه های سن پایین همان در واقع دهه نودی ها این کار را انجام بدهیم خیلی ها اظهار تأسف کردند که ما نمی توانیم در این برنامه شرکت بکنیم ولی تمام تلاششان را کردند که بچه هایی که همسن گروه رده سنی که ما می خواستیم باشند را بفرستند که در این مراسم باشند استقبال خیلی خوبی هم شد الحمدلله و در خود شهر کراچی و در مناطق مختلف هم به زبان اردو هم سرود اصلی به زبان فارسی پخش شد و مردم آن را اجرا کردند این کارهای بعدی هم اگر به نظر من آن جنبه مردمی بودنش زیاد واضح باشد و مردم را بتواند جذب بیشتری بکند کارهای بعدی هم ان شاء الله امیدش هست که بتواند بیشتر مردمی بشود.

مجری گفت : آقای رضوی حالا که اشاره کردید به حس و حال و آن میزان استقبال خانواده ها و آن محدودیت سنی ای که قائل شده بودید مخصوصاً دهه نودی ها را انتخاب کنید برای بازخوانی این سرود حس و حال دهه نودی ها در بازخوانی چطور بود چقدر با مفاهیم مختلفی که در این سرود بوده آشنایی داشتند و حالا از زبان بدنشان در موارد مختلف استفاده می کردند آن هم نه به طور آموزشی از عمق جانشان.
آقای رضوی گفت : خود آن تکرار کلمه سلام فرمانده برای بچه ها یک جوری بود که بچه ها حاضر بودند خودشان را در مقابل فرمانده اصلیشان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) تصور بکنند یک جوری بایستند که انگار در حال احترام در مقابل امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) ایستادند ما حین ضبط دیدیم که بچه های کوچک چهار پنج ساله داشتند گریه می کردند اشک از چشمانشان جاری بود موقعی که ما به شعری رسیده بودیم که آنجا گفته شده بود که نبینید قد ما کوچک است نبینید سن ما کم است بچه ها یک جوری داشتند از ته دل آن اظهار علاقه را نشان می دادند که انگار امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) جلویشان ایستاده اند و می خواهند اظهار وجود بکنند که نه ما حاضر هستیم شما فقط دستور بدهید ما می خواهیم ان شاء الله سرباز شما باشیم.

مجری گفت :آقای توکلی چطور می شود که یک شعر از یک منطقه و محله در سطح ملی مطرح می شود و بعد هم جهانی می شود و مردم با لهجه ها و گویش های مختلف با زبان های مختلف می روند به سراغ اینکه آن را بازخوانی کنند؟
آقای حسن توکلی خواننده و گوینده انگلیسی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: همانطور که می دانیم هر کشوری یک سرود ملی دارد که شامل ارزش ها و باورهای مشترک یک ملت است و یک جوری باعث وحدت و انسجام ملی و آن ملت می شود حالا ما اگر بیاییم و بررسی بکنیم مثلاً ارزش ها و باورهای مشترک جهانی و بین المللی چه هستند یکی از آنها را که در بسیاری از ادیان و باورها وجود دارد ظهور یک منجی است که می آیند با ظلم جهان مبارزه می کند که در حقیقت این دقیقاً موضوع سرود سلام فرمانده است و یکی از دلایل ایجاد موج جهانی برای این سرود هم دقیقاً همین است خب، یک جوری می شود گفت که سرود سلام فرمانده یک سرود ملی ـ جهانی است .
وی گفت : دلیل دوم که باعث می شود این سرود بتواند موج جهانی ایجاد بکند حضور بچه ها و کودکان و به اصطلاح نوجوان ها در اجرای این سرود هستش، به قول معروف همان طور که می دانیم امام خمینی در آغاز انقلاب اسلامی اشاره کردند به سربازان این انقلاب و این اسلام که در گهواره هستند و این یک جوری نشان دهنده این است که پرورش کودکان به عنوان پرچمداران و سکاندارهای این انقلاب و نظام اسلامی در جهان و ان شاء الله آماده سازی جهان برای سرود بسیار مهم و حیاتی است حالا به طور کلی در سطح جهان سرودهایی که توسط کودکان خوانده و اجرا شده، ببینید مخاطب بیشتر و گسترده تری دارد و همراه خودش می کند و این به خاطر قلب پاک و معصوم بچه هاست این یک جوری مسئولیت ما را که در وادی فرهنگ و هنر و کسانی که در وادی آموزش و پرورش هستند و فعالیت می کنند سنگین تر می کند چرا که این قشر از جامعه، کودکان و نوجوانان یک جوری آینده ساز نه تنها کشور ما بلکه جهان آینده ما هستند و طبق فرمایش حضرت آقا باید افق دیدمان را یک جوری باشد که تلاش بشود برای ایجاد تمدن نوین اسلامی در سطح جهان و این دقیقاً همان سرمایه گذاری است که روی کودکان باید انجام بدهیم.

مجری گفت : آقای توکلی یک زمانی که یک خواننده ای می خواهد یک متنی را انتخاب کند دقت و حساسیت های زیادی را به خرج می دهد از نوع متن و شعری که انتخاب می کند تا قطعه موسیقی و نوایی که برای آن انتخاب می شود نوع موسیقی و تنظیم و موارد جزئی تر حالا آن چیزی که به صورت نهایی قرار است مخاطبش بشوند ما می بینیم که به زعم بسیاری از کارشناسان در بسیاری از این موارد حساسیت های خاصی دیده نمی شود و آن چیزی که خوانده می شود توسط بچه ها اثرگذاری فراوانی دارد و همانطوری که شما اشاره کردید وظیفه را برای اهالی حوزه های مختلف فرهنگ، هنر، سایر موضوعات حتی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی. برای اثرگذاری در موضوعاتی که مورد تأکید شما هم بود.
آقای توکلی افزود : این ظرفیت بسیار زیاد است ما باید تمام تمرکزمان این باشد که این توانمان را بگذاریم در ایجاد آن ظرفیت، علی رغم نقد هایی که به خود شعر و موسیقی این سرود به زبان فارسی وارد است که حالا خیلی ها می گویند این نکته اش این است که استقبالی که این سرود در کشورهای مختلف داشته نشان داده که این مردم آزاده دنیا تشنه این محتوای اصلی و ارزشمند هستند خب محتوای الهی، تا جایی که خودشان یعنی منظور خود مردم هستند نه دوستان عزیزی که آقای نقوی گفتند سازمانی نیست این کار، مردمی است. تا جایی که خود مردم این سرود را به زبان خودشان ترجمه و یا بازنویسی کردند و به زودی به زبان انگلیسی هم شاید مثلاً اجرا بشود خب و این خیلی مهم است. و ما ظرفیت بسیار زیادی در کشورمان داریم و نکته آخر این هست که اگر دقت کرده باشید این کار از ایران به سمت جهان پرتاب شده یک جورهایی خب و این باز نشان می دهد که نقش ایران را در جهان نشان می دهد که ایران چقدر مهم است و وظیفه بسیار سنگینی دارد در بحث انقلاب و غیره.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین