امیرعبداللهیان: آمریکا پکیج سیاسی جدید ایران را پذیرفت/ از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم

گروه سیاسی الف،   4010324109

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم.

امیرعبداللهیان: آمریکا پکیج سیاسی جدید ایران را پذیرفت/ از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم

به گزارش ایسنا ، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان عصر روز سه شنبه در نشست مشترک با همتای پاکستانی خود که برای سفری دو روزه و دیدار با مقامات کشورمان راهی ایران شده اظهار کرد: روابط دو کشور بزرگ ایران و پاکستان عمیق و ریشه‌دار است.

وی با اشاره به اراده مقامات دو کشور برای توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها گفت: مفتخر هستم که اولین وزیر خارجه‌ای بودم که انتخاب همکار عزیزم آقای زرداری را که البته بیشتر در کشور ما به جناب آقای بوتو معروف هستند را تبریک گفتم. در کشور ما خاطرات خرسندکننده و امیدبخشی از سفر مادر ایشان به ایران و همچنین زیارت مادر ایشان از حرم امام رضا (ع) و دوره مهم مسئولیت ایشان به عنوان نخست وزیر پاکستان وجود دارد.

وی افزود: ان‌شاءالله امروز سوپرایز و هدیه فوق العاده‌ای برای آقای زرداری دارم و آن ارائه آلبوم عکسی از آخرین سفر شهید بی‌نظیر بوتو به ایران و سفر ایشان به مشهد و زیارت حرم امام نور و رحمت است.

وی با بیان اینکه امروز در جریان رایزنی‌هایی که صورت گرفت در خصوص ابعاد همکاری‌های دوجانبه دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های مرزی، بازارچه‌های مرزی و توسعه تجارت، گسترش همکاری‌ها بین دوکشور در عرصه‌های بین‌الملل، اتخاذ رویکرد و مواضع مشترک بین تهران و اسلام‌آباد در حوزه‌های مختلف گفت‌وگو شد، گفت:‌همچنین در این دیدار در ارتباط با توسعه همکاری‌های فرهنگی، گسترش گردشگری، افزایش همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی گفت‌وگو و رایزنی کردیم.

وی با بیان اینکه موضوعی که از دیرباز مورد توجه دو کشور بوده و اسناد اولیه مرتبط با آن امضا شده و اقدامات عملی بر روی زمین در ارتباط با آن تا حدودی انجام شده است بحث صادرات گاز از ایران به پاکستان و همچنین افزایش میزان صادرات برق و سوآپ برق از ایران به پاکستان است، امروز گفت‌وگو کردیم،‌ تصریح کرد: علیرغم تحریم‌های یک جانبه آمریکا مکانیزم‌هایی وجود دارد که این همکاری‌ها را به صورت عملیاتی و مناسب به پیش ببریم و ارتقا دهیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در دیدار امروز در مورد مسائل منطقه از جمله افغانستان، تحولات اوکراین، یمن و مسئله فلسطین بحث و گفت‌وگو کردیم، تأکید کرد: ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و بر راه حل سیاسی تأکید داریم و به عنوان جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنیم که هر چه سریع‌تر بحران اوکراین در مسیر سیاسی و مذاکره پیش برود. با درک اینکه بانیان این بحران و ریشه‌های این بحران چیست.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به موضوع افغانستان گفت: ما با صدای بلند در همین جا بار دیگر اعلام می‌کنیم که بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید داریم. با هیئت حاکمه موقت افغانستان یعنی طالبان مناسبات لازم را به دلیل مرز مشترک، همسایگی و دیگر موضوعات متنوع دیگر حفظ کردیم و ارتباطات علنی و آشکار با همه طرف‌ها در افغانستان داریم و کماکان این ارتباط را پیگیری می‌کنیم. ما به صراحت به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان گفته‌ایم که تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام، راه حل بحران افغانستان است و امیدواریم که افغانستان هر چه زودتر در مسیر صلح و ثبات قرار بگیرد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین به موضوع یمن اشاره کرد و افزود: ایران از ادامه برقراری آتش بس در یمن حمایت می‌کند و در این مسیر بر لغو کامل محاصره انسانی در یمن تأکید دارد.

وی همچنین بر اهمیت انجام گفت‌وگوهای یمنی یمنی تأکید کرد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه در این دیدار در ارتباط با موضوع اول جهان اسلام یعنی فلسطین نیز بحث کردیم، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران بر تشکیل دولت واحد فلسطینی در سرتاسر سرزمین فلسطین با پایتختی قدس شریف تأکید داریم و بر این موضوع تأکید داریم که باید در برابر اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی علیه جهان اسلام وحدت رویه قوی‌تری از سوی جهان اسلام وجود داشته باشد.

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه از دیگر موضوعاتی که در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت چگونگی برخورد ایران با قطعنامه صادره از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و روند ادامه و یا توقف مذاکرات بود. ایران هیچ‌گاه از میز مذاکره فرار نکرده است و ما معتقدیم که مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایان حصول توافق است.

وی گفت:‌ در طی ماه‌های گذشته در جریان مذاکراتی که همکارم آقای دکتر باقری با دیگر طرف‌ها در مذاکرات وین داشتند و تبادل پیام‌هایی که بین ایران و آمریکا انجام شد گام‌های مهمی از سوی ایران برداشته شد و ما اثبات کردیم که اهل گفت‌وگو و منطق برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار هستیم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: در روزهای اخیر یعنی پنج‌شنبه گذشته علیرغم تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا و پیشرفت گفت‌وگوها به یک باره طرف آمریکایی برای اعمال فشار علیه ایران و اخذ امتیازات بیشتر در میز مذاکره غیرمستقیم قطعنامه‌ای را ارائه کرد و علیرغم اینکه طرف آمریکایی به ما اعلام کرد که این قطعنامه خالی از محتواست ولی نفس ارائه این قطعنامه باعث شد که ما طرف آمریکایی را از این کار برحذر داریم و یک ابتکار جدید و پکیج سیاسی جدید ارائه کردیم. این پکیج را آمریکایی‌ها پذیرفتند ولی بر تصویب قطعنامه نیز تأکید داشتند و این کار را انجام دادند. ایران نیز در ادامه اقدام به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود کرد و به صورت رسمی قبل از صدور قطعنامه به دبیرخانه آژانس اقدامات خود را اطلاع داد.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: ما اکنون در کنار قطعنامه و اقدامات بیشتر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باز هم اعلام می‌کنیم که از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم و از طریق آقای مورا و بورل پیام‌ها و ارتباطات در حال تبادل و انجام است و ایران برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار از منطق دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نمی‌گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین