اظهارات شهردار تهران درباره پشت پرده حضور خیابانی کودکان کار

گروه اجتماعی الف،   4010323109

شهردار تهران گفت: کودکی که قدش به اندازه مخزن زباله نیست اما تا کمر در آن فرو می‌رود و غلت میزند، مشخص می‌کند که شبکه مافیایی پشت او قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی روز دوشنبه در نخستین همایش ملی حمایت از کودکان و نوجوانان آسیب‌دیده که در تالار وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه امام حسین (ع)رفع حوائج خلق را نعمت نامیدند، گفت: کسالت و بی توجهی در خدمت به خلق، اسباب محرومیت از این نعمت را فراهم می‌کند.

زاکانی افزود: خدمت به فرزندان این مرز و بوم و کودکان کار،  انسان‌هایی که مورد استثمار قرار دارند، نعمت بزرگی است.

شهردار تهران عنوان کرد: وقتی یک نوجوان در سال‌هایی که قرار است شخصیت او شکل بگیرد، مورد استثمار قرار می‌گیرد و آسیب‌های جدی به این گوهر وارد می شود،  ده‌ها سال جامعه از این آسیب، آسیب پذیر خواهد شد.

وی ادامه داد: توجه به اهمیت ماجرا و ارائه طریق برای این کلاف به ظاهر سردرگم، برای همه کسانی که دل در گرو انسانیت دارند، مسلمان هستند و تعلق به این مرز و بوم دارند، واضح و مشخص است.

زاکانی با بیان اینکه بخشی از مشکلات از خارج مرزها به کشور ما تحمیل می‌شود،  گفت: وقتی از کودکان کار و خیابان صحبت می‌کنیم بی شک باید بیاندیشیم که این کودکان تحت عنوان کودک کار دچار استثمار هستند.

شهردار تهران ادامه داد: کودکی که قدش به اندازه مخزن زباله نیست اما تا کمر در آن فرو می‌رود و غلت میزند، مشخص است که شبکه مافیایی پشت او قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه وقتی در سر چهارراه‌ها کودک کار را مشاهده می‌کنیم و موارد متعددی از آسیب‌های اجتماعی را می‌بینیم، اهمیت کار ما مشخص می‌شود، افزود: سخت‌ترین کارها توجه به موضوعات اجتماعی و ارائه طریق برای حل آسیب‌های اجتماعی است.

شهردار تهران تاکید کرد: هیچ دستگاهی نمی‌تواند به تنهایی این بار خیلی سنگین و پر اهمیت را بر دارد مگر اینکه از ظرفیت‌های مردمی استفاده کند.

وی با بیان اینکه کار بزرگ، کاری است که مردم انجام می دهند، اظهار داشت: اصل انقلاب ما و دفاع مقدس توسط مردم رقم خورد و امروز نیز هیچ مفری برای حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم به جز حضور خود مردم وجود ندارد.

زاکانی افزود: امروز دغدغه اصلی در سازمان بهزیستی خدمت در این طریق است و در مجموعه دولتی نیز همت در خدمت به مردم به ویژه نوجوانانی است که در مسیر آینده خود دارای مشکلات و نیازهایی هستند.

شهردار تهران با بیان اینکه کمک به این کودکان، دغدغه نوع دوستی، مسلمانی و تکلیف دینی است، یادآور شد: هر کدام از این کودکان ظرفیت بزرگی هستند، شاید در میان آنها آینده سازانی ظهور و بروز کند.

وی ابراز امیدواری کرد با مشارکت مردم آلام و دردهای جامعه در این حوزه کاهش یابد .

زاکانی با بیان اینکه در سر چهارراه‌ها و گذرگاه‌ها آثار استثمار کودکان دیده می شود، ابراز امیدواری کرد روزی را ببینیم که به جای بهره‌کشی، زمینه رشد کودکان فراهم شده و آنها نه تنها در معرض آسیب نیستند بلکه بخشی از آسیب های جامعه را خودشان رفع میکنند.