فلسطین، بعد از ابومازن

گروه اقتصادی الف،   4010322057 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

در سایه اخبار مربوط به بیماری محمود عباس و شایعه مرگ وی احتمال های مختلفی برای سرنوشت رهبری فلسطین در مرحله بعد از ابومازن مطرح می‌گردد.

 فلسطین، بعد از ابومازن

به گزارش الف، چند روز قبل رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وضعیت جسمانی مساعدی نداشته و دیگر توان لازم برای انجام کارهای خود را ندارد.  بعد از آن نیز اخبار ضد و نقیضی درباره مرگ ابومازن منتشر شد. برخی منابع فلسطینی نیز به طور کلی همه شایعات در این زمینه را تکذیب و تاکید کردند که  محمود عباس از بیماری‌های مزمنی رنج می‌برد و به همین دلیل باید هر چند وقت یک‌بار برای معاینه منظم به بیمارستان مراجعه کند.

همین مسئله علامت سوال‌هایی به وجود می‌آورد مبنی بر اینکه آیا واقعاً محمود عباس بیمار است یا اینکه سناریو دیگری در این میان وجود دارد. همچنین اگر خبر وخامت اوضاع جسمانی وی صحت داشته باشد چه احتمالاتی برای انتخاب جانشین و سرنوشت تشکیلات خودگردان در مرحله بعد از ابومازن مطرح می‌گردد؟

بحث جنگ قدرت در سطح رهبری فلسطین از مدت‌ها قبل مطرح شده بود و این مسئله بعد از تغییرات جدید در مناصب  سازمان آزادی‌بخش فلسطین تشدید شد.  محمود عباس حدود دو هفته قبل با صدور حکمی «حسین الشیخ» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح که روابط نزدیکی با محافل صهیونیستی دارد را  به ریاست کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین منصوب کرد و آنگونه که منابع فلسطینی گزارش می‌دهند اخیراً نیز برخی از وظایف ریاست تشکیلات خودگردان را به وی واگذار کرده بود. 

ناظران ارزیابی می‌کنند که در سایه مطرح شدن بحث بیماری محمود عباس، فلسطین به سمت مرحله مبهمی درباره آینده نظام سیاسی آن و همچنین سرنوشت تشکیلات خودگردان پیش می‌رود. علاوه بر آن بیماری ابومازن چندین چالش و معضل اساسی را در سطح رهبری فلسطین یادآوری می‌کند که این چالش‌ها در مرحله جدید بیشتر نیز خواهد شد.

واضح است که محمود عباس در همه سال‌های ریاست خود در تشکیلات خودگردان فلسطین نتوانست هیچ موضع قاطعی برای دفاع از حقوق فلسطینیان در برابر اشغالگران صهیونیست اتخاذ کند و هیچ یک از توافق‌های ملی فلسطین از سال ۲۰۰۵ تاکنون را اجرا نکرده است و به هماهنگی امنیتی و نظامی با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد.

بنابراین در شرایطی که قرار باشد محمود عباس از ریاست تشکیلات خودگردان کنار برود هیچگونه برنامه جامع ملی برای فلسطینیان که بتوان در عمل آن را اجرا کرد وجود ندارد. عمده علت این امر به پایبندی ابومازن به گزینه سازش با صهیونیست‌ها و حرکت در مسیر توافق‌های اسلو و کنار گذاشتن گزینه مقاومت برمی‌گردد.

از سویی مخالفت محمود عباس با برگزاری انتخابات عمومی در فلسطین از ترس اینکه حماس در این انتخابات پیروز شود موجب شد تا هیچ چارچوب ملی در سطح نمایندگی فلسطینیان  تشکیل نگردد.  در چنین شرایطی در صورتی که ابومازن دیگر نتواند به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به وظایف خود ادامه دهد این جایگاه برای مدت‌ها همچنان خالی می‌ماند و ساز و کار مشخصی برای تعیین جانشین محمود عباس وجود ندارد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که محمود عباس آخرین رهبر نسل اول جنبش فتح در فلسطین است و انتظار می‌رود که جانشین وی در تشکیلات خودگردان یکی از رهبران نسل دوم  این جنبش باشد. از طرف دیگر وضعیت جنبش فتح در دوره‌ای که ابومازن ریاست تشکیلات خودگردان را بر عهده داشت کاملاً تضعیف شده است و اختلافات متعددی در داخل این جنبش میان نسل قبلی و نسل جدید مسئولان آن به وجود آمد.  به همین دلیل بعید است که مقامات جنبش فتح بتوانند بر سر جانشینی ابومازن به یک اجماع داخلی برسند.

اما علاوه بر معضلاتی که بعد از خبر بیماری محمود عباس می‌تواند در سطح داخلی فلسطین به وجود بیاید، رژیم صهیونیستی نیز با چالش‌هایی مواجه خواهد شد. در همه این سال‌ها محمود عباس یکی از مهره‌های مهم برای رژیم صهیونیستی جهت کنترل اوضاع فلسطین بود و ابومازن به طور کامل در زمینه امنیتی و نظامی با هماهنگی صهیونیست‌ها کار می‌کرد.  بر همین اساس تل‌آویو تلاش دارد تا وضعیت کرانه باختری را به گونه‌ای سازماندهی کند که غیبت ابومازن فضای امنیتی این منطقه را منفجر نکرده و همکاری میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل  همچنان ادامه داشته باشد.

منابع آگاه فاش کردند که محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی از حسین الشیخ برای  جانشینی ابومازن حمایت می‌کنند.  در همین راستا «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تماس‌های متعددی با دولت آمریکا و برخی  طرف‌های منطقه‌ای برقرار کرده تا ریاست حسین الشیخ در تشکیلات خودگردان فلسطین را تسهیل کند؛ زیرا همانطور که گفته شد حسین الشیخ روابط نزدیکی با صهیونیست‌ها دارد.

در این شرایط نیروهای ملی فلسطین در همه جهت‌گیری‌های خود از پذیرش هرگونه گزینه‌های خارجی برای جانشینی محمود عباس خودداری می‌کنند و معتقدند که رئیس جدید تشکیلات خودگردان فلسطین باید با توافق جمعی و بر اساس روند دموکراتیک تعیین گردد.  در این زمینه جنبش حماس ، جهاد اسلامی ،جبهه ملی فلسطین، جبهه مردمی- فرماندهی کل و سایر گروه‌های مقاومت در کنار موسسات جامعه مدنی و ملی فلسطین  در هماهنگی با یکدیگر عمل کرده و تاکید دارند که هرگز گزینه‌های اسرائیل برای ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را نمی‌پذیرند.

بر همین اساس پیش بینی می‌شود که انتخاب جانشین برای ابومازن مرحله حساس و خطرناکی در فلسطین باشد؛ چرا که این مرحله از یک سو به اختلافات داخلی در جنبش فتح و از طرف دیگر به  مقاومت نیروهای ملی فلسطین در برابر گزینه‌های اسرائیل برای جانشینی ابومازن مربوط می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۴۳۷۳۰۰۵:۳۷:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۲۵
مسئله فلسطین راه حل نظامی ندارد.
ناشناس۲۵۴۳۹۷۰۰۹:۲۶:۰۹ ۱۴۰۱/۳/۲۵
تنها مساله‌ای که راه حل نظامی دارد همین است!
ناشناس۲۵۴۳۷۳۲۰۵:۴۲:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۲۵
مسلمانان و بخصوص اعراب از قائله فلسطین خسته شده اند. کشورهای عربی یکی پس از دیگری با اسراییل صلح و آشتی و روابط سیاسی برقرار می کنند.
ناشناس۲۵۴۳۷۳۳۰۵:۴۴:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۲۵
گاهی اوقات اشتباهات جبران ناپذیر هستند. وقتی فلسطینی ها زمین هایشان را به یهودیان می فروختند، باید فکر الان را می کردند.
ناشناس۲۵۴۳۷۳۵۰۵:۴۶:۳۶ ۱۴۰۱/۳/۲۵
قرار است تا چند روز دیگر رییس جمهور آمریکا با اسراییل و کرانه باختری رود اردن سفر کرده و با محمود عباس و بنت دیدار کند. بایدن تلاش خواهد کرد تا مذاکرات صلح بین این دو را به دوباره به جریان اندازد.
ناشناس۲۵۴۳۷۳۷۰۵:۵۰:۰۹ ۱۴۰۱/۳/۲۵
اگر لبنان و سوریه هم با اسراییل مذاکرات صلح را آغاز کنند، مشکل فلسطین زودتر حل می شود.
ناشناس۲۵۴۳۷۳۸۰۵:۵۱:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۲۵
یاسر عرفات 30 سال جنگید و به جایی نرسید. در دنیای امروز هیچ مشکلی با جنگ و نزاع حل نمی شود.
ناشناس۲۵۴۳۹۶۸۰۹:۲۵:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۲۵
ابومازن ۴۰سال مذاکره کرد و فقط فلسطین هر روز کوچکتر شد!! در دنیای امروز زور حرف اول را می‌زند، مثل نفتکش!!
ناشناس۲۵۴۴۰۳۳۱۰:۰۱:۵۰ ۱۴۰۱/۳/۲۵
ساعت خواب از وقتی فاز سازش گرفتند فلسطین کوچکتر شد و فقط غزه هست همچنان باقی ماند که آن هم به خاطر مقاومت بود
ناشناس۲۵۴۴۲۹۷۱۲:۱۹:۴۷ ۱۴۰۱/۳/۲۵
این همه مذاکره با اسراییل از ومپ دیوید تا نقشه راه و...به کجا رسید .اسراییل و آمریکا فقط زبان زور را می فهمند.نسل جدید فلسطین هم این را فهمیده و به مقاومت روی آورده
موسی۲۵۴۴۳۷۷۱۲:۵۵:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۲۵
تنها ره رهایی جنگ با اشغالگران است...آمریکا با جنگ بر هیتلر پیروز شد نه با دیپلماسی..
امینی۲۵۴۴۳۹۶۱۳:۰۹:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۲۵
یاسر عرفات با سازش خود سبب دو تیکه شدن فلسطین شد بخشی تحت کنترل حماس بخشی تحت کنترل ساف در آمد.. حالا با مرگ ابومازن ساف یعنی کرانه باختری هم دو تکه میشود بخشی تحت کنترل تتدروها بخشی تحت کنترل میانه روها
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین