پیشنهادی برای کاهش فاصله طبقاتی شمال و جنوب شهر

گروه تعاملی الف،   4010322010 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیشنهادی برای کاهش فاصله طبقاتی شمال و جنوب شهر

گروه تعاملی الف - محمدمنان رئیسی*:

آنچه طی این سطور تقدیم می‌شود پیشنهادی است در راستای تحقق عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی بین مناطق شمالی و جنوبی شهر تهران که البته فحوای این پیشنهاد قابل تسری به سایر کلان‌شهرهای کشور نیز می‌باشد. در شرایط حاضر که دولت درگیر مسائل کلان اقتصادی، امنیتی و غیره است و اغلب شهرداری‌ها نیز فاقد منابع کافی برای عمران و آبادی مطلوب مناطق کم برخوردار در مناطق جنوبی شهر هستند، بایستی بتوان با خلق منابع جدید و پایدار، اعتبار مالی لازم برای این مهم را فراهم نمود. یکی از این منابع بالقوه و البته مغفول، تجدید نظر در نحوه دریافت عوارض نوسازی سالانه توسط شهرداری‌ها مطابق با ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهری ‌مصوب سال 1347 شمسی است. طبق قانون مذکور، کلیه اراضی و ساختمان‌ها ‌و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهر، مشمول عوارض سالانه معادل با یک درصد بهای آنها که طبق مقررات این قانون تعیین خواهد شد، می‌باشند. شهرداری‌ها مکلفند بر اساس مقررات این قانون عوارض مذکور را وصول کرده و منحصراً به مصرف نوسازی و عمران شهری برسانند.

همچنین مطابق با ماده 12 همین قانون «شهرداري‌هاي مشمول ماده 2 اين قانون مكلفند ظرف دو ماه از تاريخ انقضاءِ مهلت مقرر در ماده 10 مشخصات مودياني را كه نسبت به پرداخت عوارض املاك خود اقدام نكرده‌‌اند به مؤسسّات برق و گاز تسليم كنند و موسسات مذكور مكلفند با اعلام مهلت دو ماهه به مؤدي هر گاه ‌مطالبات شهرداري تا انقضاءِ مهلت وصول نشود نسبت به قطع برق و گاز محل سكونت ملكي او اقدام كنند».

گرچه عوارض نوسازی، مشابه مالیاتی است که در کشورهای توسعه یافته با عنوان شارژ شهری از شهروندان دریافت می‌شود و سهم زیادی از منابع درآمدی آن‌ها را تشکیل می‌دهد (گاها 30 تا 40 درصد) اما این عوارض در شهرداری‌های ایران و از جمله تهران سهم بسیار کمی دارد و فقط چیزی در حدود 2 تا 3 درصد است و همین امر سبب شده شهرداری ها در کلانشهرهای ایران که از این درآمد پایدار محروم بوده‌اند طی چند دهه اخیر برای تامین بودجه خود به سمت روش‌های غیر علمی دیگری نظیر تراکم فروشی بروند. در چند سال گذشته تلاش شده تا با رایزنی با سازمان های متولی، این عوارض به روز شود اما همچنان با شهرهای توسعه یافته فاصله زیادی داریم. به عنوان نمونه در دفترچه قیمت منطقه‌ای املاک منتشر شده برای اجرا در سال 1401، گران‌ترین قیمت ملک مسکونی در منطقة 1 شهر تهران (محله الهیه) قرار دارد که ارزش آن سه میلیون و سیصد و سی هزار تومان (یعنی کمتر از 5 درصد قیمت واقعی این منطقه) تعیین شده است. از سوی دیگر تناسبی میان عوارض دریافتی از شمال و جنوب شهر در ارتباط با ارزش ملک و همینطور خدمات و مزایایی که از آن بهره‌مند می‌شوند وجود ندارد. به عنوان نمونه در دفترچه قیمت منطقه‌ای، اختلاف قیمت گران‌ترین نقطة تهران تنها حدود سه برابر مناطق جنوبی شهر است در حالی که در واقعیت این نسبت بسیار بیشتر است و نیز عدد مطلق اختلاف آن بسیار قابل توجه است.

از همین رو، لازم است تا اخذ عوارض نوسازی به گونه‌ای ساماندهی شود که مناطق شمالی شهر که سرانه بسیار مطلوبتری در خصوص بهره مندی از مزایا و خدمات شهری دارند (گاها تا 6 برابر بیشتر از مناطق جنوبی شهر از خدمات شهری بهره مند هستند)، میزان به مراتب بیشتری نسبت به ساکنان مناطق کم برخوردار جنوبی پرداخت نمایند و سپس با توزیع عادلانه این درآمدها بتوان از نابرابری میان دو قطب شهر کاست. این در حالی است که در حال حاضر، تفاوت مبلغ عوارض سالانه بین مناطق جنوبی و شمالی شهر بسیار ناچیز است و این اختلاف به ازای یک سال، رقم ناچیزی در حد 300 تا 400 هزار تومان است. به نحوی که برای مثال، برخی مناطق جنوبی شهر مبلغ 300 هزار تومان و مناطق شمالی شهر که به مراتب از خدمات شهری بهتری برخوردار هستند مبلغ 500 تا 600 هزار تومان را به عنوان عوارض سالانه پرداخت می‌کنند که این اختلاف اندک چند صد هزار تومانی هیچ نسبت معقول و عادلانه ای با میزان اختلاف برخورداری شمال و جنوب شهر از خدمات شهری ندارد.

در راستای این مهم، موارد زیر جهت تکمیل و اجرای بهینه این پیشنهاد تقدیم می‌گردد:

- اولا لازم است به جای دفترچه سازمان امور مالیاتی، دفترچه قیمت مبنا در شهرداری ملاک عمل قرار گیرد و محاسبه عوارض بر اساس آن منظور گردد تا بتوان اختلاف واقعی میان شمال و جنوب شهر را لحاظ نمود. همچنین لازم است میزان عوارض، درصدی از ارزش واقعی ملک باشد. در این صورت اختلاف بین عوارض سالیانه پرداختی مناطق شمال و جنوب شهر که در حال حاضر بسیار اندک و در حد 300 تا 400 هزار تومان است، عادلانه‌تر و واقعی‌تر خواهد شد زیرا نسبتی از ارزش واقعی ملک خواهد شد و هر چه ارزش ملک بیشتر باشد عوارض آن نیز به صورت واقعی افزایش می‌یابد.

- ثانیا لازم است ساز وکارهایی تشویقی و تنبیهی برای اخذ عوارض به صورت مرتب (سالانه یا فصلی) اجرا نمود. مثلا ایجاد امکان بهره‌مندی از تخفیف در عوارض روزانه طرح ترافیک در کل سال یا تعداد روز مشخص برای پرداخت‌کنندگان؛ و یا رایزنی مدیریتی با ادارات ذکر شده در ماده 12 قانون عمران و نوسازی (نظیر ادارات برق و گاز و غیره) جهت ملزم کردن افراد به پرداخت عوارض خود به صورت منظم؛ و یا حتی رایزنی مدیریتی با بانک‌ها برای منوط کردن پرداخت وام و انجام برخی خدمات بانکی به پرداخت و تسویه کامل عوارض نوسازی.

اجرای این پیشنهاد علاوه بر آنکه سبب می‌شود از مناطق شمالی شهر عوارض عادلانه‌تری (متناسب با میزان بهره مندی آنها) دریافت شود و آن عوارض را صرف عمران جنوب شهر و کاهش فاصله طبقاتی نمود، سبب می‌شود جریان گردش سرمایه نیز از ساخت و سازهای با نگاه سرمایه‌ای در شمال شهر، تا حدودی به سمت ساخت و سازهای با نگاه مصرفی در مناطق مرکزی و جنوبی شهر هدایت شود که این موضوع، می تواند به حل مسئله بافت‌های فرسوده و ناپایدار در مناطق مرکزی و جنوبی شهر کمک کند.

توضیح آنکه حسب مطالعات و آمار ثبت شده، در حال حاضر چندصد هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران وجود دارد که بسیاری از آنها مربوط به واحدهای بالای صد متر در مناطق شمالی شهر است که مشخص است طی سال‌های قبل، با نگاه سرمایه‌گذاری (و نه مصرفی) ساخته شده‌اند و هنوز به بازار عرضه نشده اند. این حجم از انباشت خانه‌های خالی در تهران، بیانگر عدم تعریف ساز و کار مناسب برای هدایت جریان سرمایه به سمت مسکن مصرفی (ونه مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای) است به نحوی که متاسفانه تعداد خانه‌های خالی در شهر تهران تقریباً 10 برابر شهری نظیر لندن (با جمعیت تقریبا مساوی با تهران) است. در صورت اجرای پیشنهاد نگارنده، سرمایه گذاران عرصه ساخت و ساز، کمتر به سمت ساخت چنین واحدهایی در سال های آتی در مقیاس کلان خواهند رفت زیرا می‌دانند که از این به بعد، عوارض سالیانه واحدهای خالی آنها، واقعی تر خواهد شد و به جای رقم اندک 500 تا 600 هزار تومانی، درصدی از ارزش واقعی خانه‌های خالی خود را بایستی به صورت عوارض پرداخت نمایند که این درصد در مناطق شمالی شهر، در مقیاس کلان، رقم قابل توجهی خواهد شد. لذا سرمایه گذاران کلان قاعدتاً ترجیح می دهند سرمایه خود را به جای آنکه در مناطقی مصروف کنند که طی سالهای بعد مشمول عوارض قابل توجهی شود، به سمت مناطقی ببرند که عوارض چندانی بر آنها تحمیل ننماید و بدیهی است که در این صورت، بخشی از جریان سرمایه که طی چند دهه اخیر متمرکز بر مناطق شمالی شهر بوده، به سمت مناطق مرکزی و جنوبی شهر هدایت می شود؛ به این ترتیب، شاهد رونق ساخت و ساز در این مناطق کم برخوردار و به تبع آن، نوسازی بافت های فرسوده مرکزی و جنوبی شهر خواهیم بود که اکنون به تهدیدی جدی برای مدیریت شهری در برابر مسائلی نظیر زلزله تبدیل شده اند و تحقق این امر، چیزی نیست جز تبدیل تهدید به فرصت.

لذا در صورت اجرای پیشنهاد نگارنده، حداقل سه دست آورد مهم حاصل خواهد شد: هم درآمد پایدار قابل توجهی برای مدیریت شهری ایجاد می نماید، هم می توان با این درآمد پایدار به رفع فاصله طبقاتی بین شمال و جنوب شهر اقدام نمود و هم سبب می شود گردش سرمایه که اکنون متمرکز بر خانه به عنوان کالای سرمایه ای است، به سمت خانه به عنوان کالای مصرفی هدایت شود و بالتبع، نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار در مناطق مرکزی و جنوبی شهر رونق یابد.

رقم حاصل از اجرای قانون فوق (در وضعیت فعلی که ارزش املاک به صورت غیر واقعی و مطابق با دفترچه سازمان امور مالیاتی محاسبه می شود) برای کل شهر تهران در سال گذشته، حدود 1400 میلیارد تومان بوده است (یعنی فقط حدود 3 درصد از بودجه شهرداری). اما در صورت واقعی شدن مبنای محاسبه، به ازای یک درصد از ارزش واقعی املاک، حدود 27هزار میلیارد تومان ایجاد درآمد می­شود. البته باتوجه به شرایط فعلی اقتصادی جامعه، برای شروع می­توان درصدی پایین تر از 1 درصد را اجرا نمود. برای مثال می توان به جای آنکه عوارض سالیانه، 1 درصد از ارزش ملک تعیین شود، معادل با مثلا سه دهم یا چهار دهم درصد از ارزش ملک تعیین شود تا شرایط معیشتی و اقتصادی جاری در جامعه را هم منظور نمود. اما حتی در آن صورت نیز درآمد قابل توجهی در مقایسه با وضعیت فعلی حاصل می شود؛ مثلا اگر چهار دهم درصد را ملاک قرار دهیم بیش از 10 هزار میلیارد تومان حاصل خواهد شد که معادل با حدود 20 درصد از بودجه شهرداری تهران است و با این رقم می توان بخش قابل توجهی از نابرابری های شمال و جنوب تهران را کاست. در هر صورت، همین که عوارض به جای آنکه مبالغ ناچیز ریالی باشد به مبلغی معادل با درصدی از ارزش واقعی ملک تبدیل شود قدمی است در راستای واقعی سازی عوارض و کاهش فاصله شمال و جنوب شهر و دست آوردهای دیگری که به شرح فوق تشریح شد.

*دانشیار معماری و رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۳۸۸۸۹۰۷:۴۱:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
بهتر است پیشنهاد دهید فاصله «خودی» و «غیر خودی» کم شود. یا اصلاً بر چیده شود!
ناشناس۲۵۳۹۰۵۶۰۹:۴۲:۵۸ ۱۴۰۱/۳/۲۲
انحصار را برداشته قانون اساسی را اجرا کنند حاکمان مسلمان که حقوق برداشتیشان بیشتر از حد اقل حقوق تصویبی نباشد
ناشناس۲۵۴۰۸۰۷۱۰:۴۲:۱۸ ۱۴۰۱/۳/۲۳
چرا هر پیشنهاد کارشناسانه‌ای را با گفتن حرفای سخیف می‌خواهید خراب کنید؟
ناشناس۲۵۳۸۸۹۲۰۷:۴۵:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲
اکثر بالا نشینان امروز، معلوم نبود تا دیروز در کدام نا کجا آبادی زندگی می کردند. همانطور که هوای تهران در زمستانها دچار پدیده اینورژن یا وارونگی می شود، این ها هم در شرایط خاص در تهران به بالانشینی دست پیدا کرده اند.
ناشناس۲۵۳۸۸۹۶۰۷:۴۷:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۲۲
90% نقاط خوب شمال تهران و لواسان و شمیرانات در قبضه مسئولان و اعیان و انصارشان است.
ناشناس۲۵۳۸۸۹۹۰۷:۴۹:۱۵ ۱۴۰۱/۳/۲۲
هیچوقت باستی هیلز با خانی آباد و جوادیه و دروازه غار فاصله شان نزدیک نخواهد شد. اجازه این کار داده نمی شود.
مانی۲۵۳۹۰۴۵۰۹:۳۱:۲۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
انچه درمناطق شمال شهرتهران،با پول جیب مالکان ساخته شده که ربطی به شهرداری ندارد.ولی لازم است نویسنده محترم اثبات کند چگونه محاسبه کرده و نتیجه گرفته ارزش خدمات شهرداری در شمال شهر تا 6 برابر مناطق جنوب تهران است.
ناشناس۲۵۳۹۲۴۷۱۱:۵۸:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
یک مثال آشکار در این زمینه ایجاده کاربری ها و تاسیسات جدید است. هزینه تملک یا ساختمان یا یک قطعه زمین برای ایجاد یک کاربری جدید، پارک یا فضای سبز چیزی در حدود ۴ تا ۵ برابر خواهد بود.
علی۲۵۳۹۴۸۳۱۴:۱۴:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۲۲
بله اشتباه محاسبه کرده و خیلی بیشتر از ۶ برابر اختلاف خدمات شهرداری است.
ناشناس۲۵۳۹۶۶۶۱۶:۰۰:۰۶ ۱۴۰۱/۳/۲۲
آفرین، شما یک شهروند باسواد هستید. شهرداری قانونا و منطقا باید هزینه خدماتش رو بگیره. مگر اینکه قانون جنگل برای دست بردن بیشتر دولت در جیب مردم قایل شوید. در اینصورت برق هسته ای تان یا بمب اتمتان را صادر کنید و در جیب ما بیشتر دست نبرید.
ناشناس۲۵۳۹۹۷۷۱۹:۴۸:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۲۲
نويسنده يادش رفته بنويسد بيشترين درامد شهرداريها از همين مناطق مرفه نشين است خوب از انها پول ميگيري خرج جنوب شهر هم ميكني طلبكار هم هستيد ابن ديگه چه منطقي است جلوي دزدي ها رابگيريد مملكت اباد مثل قبل خواهد شد
ناشناس۲۵۳۹۲۷۴۱۲:۱۲:۴۲ ۱۴۰۱/۳/۲۲
انشاءالله با یک زلزله خفن هشت ریشتری این اتفاق می افتد! فقط مسئله اینجاست که دیگر کسی نمیماند که برابری را تجربه کند!!!! خخخخخخ
ناشناس۲۵۳۸۹۰۰۰۷:۴۹:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۲۲
دانشیار ! شما برو ثابت کن گرفتن مالیات از خانه خالی چه تاثیری داشته بعد نظر بده
ناشناس۲۵۳۸۹۸۳۰۸:۵۲:۱۹ ۱۴۰۱/۳/۲۲
مالیات بر خانه های خالی که اصلا اجرا نشده که شما دنبال اثرش میگردی!
ناشناس۲۵۳۹۰۷۳۰۹:۵۶:۲۸ ۱۴۰۱/۳/۲۲
فقط 40% اقتصاد ایران مالیات می دهد! 60% بدون مالیات در اقتصاد سیر می کند!
حسین زاده۲۵۳۹۱۴۸۱۰:۴۰:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
این حرف دولت است وگرنه مالیات تورمی(با نرخ بیش از 45درصد از اصل سرمایه نقدی) با چاپ پول بدون پشتوانه توسط دولت از 99درصد مردم گرفته میشود و از هر مالیاتی در دنیا بیشتر است .علاوه بر آن 9درصد مالیات ارزش افزوده بر تغریبا همه کالاها وانواع اقسام مالیاتهای قدیم و جدید که هر روز اعلام میشوندفروش نفت که دارایی مردم است و...
ناشناس۲۵۳۹۲۰۳۱۱:۱۹:۵۸ ۱۴۰۱/۳/۲۲
شما مطلب را نگرفتی!
ناشناس۲۵۳۹۰۴۸۰۹:۳۵:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۲۲
باید مالیات بر سوداگری گرفته شود که هرکس خواست زیر یک ساله چند خانه خرید و فروش کند مالیات تا 100درصد و بلکه بیشتر گرفته شود آن وقت دیگر قیمت‌های کاذب درست نمی شود
ناشناس۲۵۳۸۹۰۲۰۷:۵۱:۳۶ ۱۴۰۱/۳/۲۲
دزدان و غارتگران حریم اطراف خود را آنچنان گسترش داده اند که اجازه نزدیکی به کسی به جز هم قبیله ای خودشان را نمی دهند.
ناشناس۲۵۳۸۹۰۳۰۷:۵۲:۴۹ ۱۴۰۱/۳/۲۲
در طی چند ده سال اخیر تهران آنچنان تخریب شده است که تنها باید آن را کوبید و از نوع آن را بنا کرد.
ناشناس۲۵۳۸۹۱۵۰۸:۰۲:۲۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲
اگر این روزها در تهران به گردش بپردازید از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، متوجه می شوید که وضعیت شهر از لحاظ کثیفی، بی رنگ و رویی، عدم رسیدگی به درختان و فضای سبز، عدم رسیدگی به پلها و ابنیه شهری، آسفالت معابر، وجود معتادین، متکدیان و بچه های کار و....... به شدت وخیم است.
ناشناس۲۵۳۸۹۱۷۰۸:۰۴:۲۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
بعد از 10 روز از هک سامانه های شهرداری تهران، هنوز که هنوز است آنها از دسترس خارج هستند.
ناشناس۲۵۳۸۹۱۸۰۸:۰۵:۲۲ ۱۴۰۱/۳/۲۲
راه حل آن اینه که هر سال یکی در میون شمال شهری بیان جنوب شهر و جنوب شهری ها بیان شمال شهر.
ناشناس۲۵۳۸۹۲۳۰۸:۰۶:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۲۲
در شهری با این حد از آلودگی هوا و تنگی معابر، گسترش خطوط دوچرخه رو چه توجیهی دارد؟ ضمن آنکه به دوچرخه سواری خانم ها هم ایراد گرفته می شود.
ناشناس۲۵۳۸۹۲۷۰۸:۱۱:۵۶ ۱۴۰۱/۳/۲۲
فقط زلزله قدرت درست کردن تهران را دارد.
ناشناس۲۵۳۸۹۲۸۰۸:۱۲:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
باید با ملی کردن ثروت های حرام و نامشروع تعادل و توازن اقتصادی ایجاد کرد
ناشناس۲۵۳۸۹۳۹۰۸:۱۷:۴۵ ۱۴۰۱/۳/۲۲
شما جیب فقرا را با تورم و گرانی نزن نمی خواد فاصله را کم کنی !!!پدر جان در تمام دنیا فاصله طبقاتی وجود دارد و مدل یوزارسیفی مدتها است که منسوخ شده !!!
ناشناس۲۵۳۸۹۵۳۰۸:۳۱:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
اگر یک سیستم کارآمد و سالم را در کشور جاری کنید نیازی به این طرحهای خلق الساعه نیست . طرحهای اقتصادی کارآمد مثل یک ساعت که چندین چرخ دنده دارد وهمگی با نظم خاصی در حال کار کردن هست ، همه امور اقتصادی کشور نیز منظم و دقیق انجام می شود . این مثل دیوار کجی است که می خواهید باعوض کردن یه آجر ، دیوار را صاف کرد
حمید۲۵۳۸۹۹۵۰۹:۰۰:۳۷ ۱۴۰۱/۳/۲۲
کلا چیزی دست شهرداری نرسد بهتر است، ترجیحا دست اغنیا باشه بهتره
حسام۲۵۳۹۰۰۱۰۹:۰۳:۵۷ ۱۴۰۱/۳/۲۲
ضمن احترام‌ به نظر نگارنده؛ این راهکار در مجموع تاثیری در تهران ندارد. بنظرم بایست به بافت فرسوده شهر مجوز طبقه بیشتر دهند تا آنجا نیز بافت شهری بگیرد. مثلا در منطقه دروازه دولت خانه هایی با قدمت ۱۰۰ ساله وجود دارد. اگر تشویقی مناسب برای این مناطق در نظر گرفته شود، همه شهر دارای هویت و منظر شهری مناسب می‌شود و اینگونه شکاف طبقاتی نخواهیم داشت.
ناشناس۲۵۳۹۰۰۶۰۹:۰۴:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
راه حل همیشگی آقایون. به جای توزیع ثروت ، فقر را توزیع کنیم
ناشناس۲۵۳۹۰۱۶۰۹:۱۱:۱۸ ۱۴۰۱/۳/۲۲
همه پیشنهادها فقط برای گرفتن پول به هر بهانه ای از مردم عادی است
علی۲۵۳۹۰۲۳۰۹:۱۴:۳۹ ۱۴۰۱/۳/۲۲
هرکسی که در بالای شهر میشنه پولدار نیست که بتواند عوارض سنگین پرداخت کند ، بعد زمانی که خط آسمان و دید کوه را با ساخت های چند طبقه و فروش تراکم از ما گرفتید پولش را چه کردید ؟ اینهمه ملک اداری مجوز دادید با پول اداری پارکینگ ساختید که خیابان تبدیل به پارکینگ نشود ؟
ناشناس۲۵۳۹۰۲۸۰۹:۱۶:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
باز تو این تورم، فشار دیگه ای رو گرده مردم میشه
ناشناس۲۵۳۹۰۴۱۰۹:۲۸:۴۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
با این اوضاع اقتصادی و درآمدی مردم طرح از سر خیلی سیری و احتمالا نگارنده نجومی بگیر از شهرداری است .
ناشناس۲۵۳۹۰۸۹۱۰:۰۷:۱۵ ۱۴۰۱/۳/۲۲
چطور کلا خرج پایین شهر را بالا شهر بده و دولت هم تماشا کنه .
کارمند ساده۲۵۳۹۱۳۷۱۰:۳۶:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۲۲
نیاز به پیشنهاد نیست؟؟؟ بلکه نیاز به عمل به قانون است؟؟؟ و آن این است در انتهای برنامه ششم باید طبقه متوسط (1-کارمندان و 2-کارگران ساده به غیر از مدیران میانی و پیمان کاران و 3-کسبه و 4-کشاورزان خرد به غیر از تجار و کشاوزران کشت و صنعت ) درآمد ماهیانه اشان در سال 1400 نه 1401 برابر با 20 میلیون تومان باشد....
ناشناس۲۵۳۹۲۷۰۱۲:۰۹:۳۸ ۱۴۰۱/۳/۲۲
عملی ترین راهکار برای کاهش فاصله طبقاتی این است که طبقات بالای آپارتمان های شمال شهر تخریب شود و آنگاه دو منطقه طبقاتشان به هم نزدیک می شود
ناشناس۲۵۳۹۲۸۵۱۲:۱۸:۵۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
لطفاً سَرِ خودتان و مردم را با این موضوعاتی که ( تا روز قیامت هم اتفاق نخواهد افتاد گرم نکنید ) .
ناشناس۲۵۳۹۳۴۱۱۲:۴۵:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
آیا تضمین میکنید که دود پولهای دریافتی پیشنهادی مقاله، به جشم پایین شهری ها نرود و این پولها از کانادا سر در نیاورند؟
ناشناس۲۵۳۹۳۶۴۱۲:۵۸:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۲۲
به نظر من بیایید پولهامون را بریزیم رو هم بعد تقسیم بر تعداد کنیم و به تساوی بین همدیگه تقسیم کنیم بره
ناشناس۲۵۳۹۳۸۳۱۳:۰۸:۳۲ ۱۴۰۱/۳/۲۲
چرا همه پیشنهادها در ایران فقط برای گرفتن پول به هر بهانه ای از مردم عادی است؟ اینها همش رفتارهای پوپولیستی است! وگرنه کسی به فکر مردم نیست! لطفآ اگر می توانید و سوادش را دارید پیشنهاد کاهش پول گرفتن از مردم دهید!
ناشناس۲۵۳۹۴۷۵۱۴:۱۱:۲۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
اصلا خاک از بالای شهر بردارید بریزید پایین شهر تا شهر کلا یک سطح!! و مسئله از ریشه!! حل شود؟ وقتی کسی به فکر اقتصاد کلان نیست لابد مکانیکی حل میشود مسائل دیگه؟
ناشناس۲۵۳۹۴۹۹۱۴:۲۱:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۲۲
شما بگو کدام پیشنهاد خوب در کشور درست اجرا شده که این پیشنهاد شما نتیجه ی مطلوب را داشته باشه؟
ناشناس۲۵۳۹۵۰۶۱۴:۲۴:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۲۲
دانشیار حسابی من جایی که هستم از پدرم به من رسیده فعلا هم بیکارم اول من و بفرست سر کار درست حسابی که یک کم در آمد داشته باشم و نان ماهانه ام را در بیاورم
ناشناس۲۵۳۹۵۷۲۱۵:۰۲:۰۴ ۱۴۰۱/۳/۲۲
این پیشنهادهای پوپولیستی و عوامفریبانه دردی درمان نمیکند چنگال فساد و رانت را از گلوی اقتصاد ایران بردارید تا فاصله های طبقاتی با ایجاد فرصت برای همه مردم محو شود
ناشناس۲۵۳۹۶۰۹۱۵:۲۱:۰۲ ۱۴۰۱/۳/۲۲
پیشنهاد بدهید روغن ۹۰ تومانی را که کردن ۶۰۰ هزار تومان چند برابر دیگر بکنند برق ۳۰۰ درصدی چند صد درصد دیگر گران بکنند و بقیه کالا را که صد درصد گران شده یه چند صدرصد دیگر ببرند بالا ،اوضاع بر وفق مراد خواهد شد چون امثال ما بازنشستگان که تحت چه عنوانی نمیدانم حتی یارانه ما را قطع نموده اند بطور کامل محو خواهیم شد و مشکل بالا پایین شهرحل خواهد شد
خدا هست۲۵۳۹۷۴۸۱۷:۰۰:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
یعنی به هر شکلی فقط نقشه ی غارت مردم را می کشند،
ناشناس۲۵۳۹۸۸۲۱۸:۳۶:۵۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
ما بايد به سمت مدل اقتصادى حضرت على(ع) حركت كنيم. مدلهاى غربى و شرقى در ايران كار نكرده. مدل اسلامى بر مبناى حكومت حضرت على (ع) در كوفه بهترين مدل براى ايران است.
کوروش فرهودیان۲۵۳۹۹۷۵۱۹:۴۴:۴۲ ۱۴۰۱/۳/۲۲
مسئولین که عرضه ندارند وضع معیشت و زندگی مردم را بهبود بخشند یکدفعه همه را بدبخت و فقیر کنید تا همه شکل هم شویم
ناشناس۲۵۴۰۶۲۶۰۸:۳۷:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۲۳
مشکل را دولت رئیسی با افزایش ناچیز 10 درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان و همچنین حذف اکثریت آن ها از دریافت یارانه حل کرد ؟ نابودی مطلق این اقشار ؟
یکتانتتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. کشوری که در آن هیچ خبر خوبی وجود ندارد !

  2. آقای دایی؛ گران حساب نکردید؟!

  3. تلاش برای رفع سریع تحریم ها یک وظیفه است !

  4. حکایت کارتخوان و پزشک

  5. مرفهین سه درصدی؛ پرمصرف های گاز در کشور

  6. روایت خبرگزاری اصولگرا از نفوذ در دولت احمدی‌نژاد/ جزئیات اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات دوحه/ تناقض دولت رئیسی درباره وزارت بازرگانی

  7. مالیات ستانی در ایران نیازمند انقلاب است

  8. تهدید نماینده اصفهان : وزیر نیرو بداند ، ما نمی گذاریم طرح اجرا شود

  9. بیانیه اعتراضی رتبه های برتر کنکور درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

  10. بازگشت صف‌های دلار به میدان فردوسی |‌ ازدحام مردم در مقابل صرافی‌ها را ببینید

  11. فقط ۴۰ درصد سیستم مالیاتی ما هوشمند و کارآمد است

  12. روشن شدن بنز جا مانده از جنگ جهانی دوم

  13. ماهی گیری اردوغان در آب گل‌آلود اوکراین

  14. بزرگنمایی اجتماع‌های سلام فرمانده اشتباه است

  15. فرق قطار ایرانی با آمریکایی!

  16. سگ‌های ولگرد در قم جان پسر بچه ۶ ساله را گرفتند

  17. مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس

  18. انتقاد قالیباف از خصوصی‌سازی آموزش و پرورش/ توضیح باقری درباره سفرش به روسیه

  19. سریال تکراری رسوایی‌های جنسی در ارتش اسرائیل

  20. اشتباه خطرناک سرباز تازه کار

  21. چرا در ازدواج ایده آل گرا شدیم؟!

  22. چرا دست راست پوتین هنگام راه رفتن ثابت است؟

  23. تعارض منافع عامل مخالفت با راه اندازی سامانه مودیان/ چرا برای مالیات سراغ کسبه جزء و کارمندان می روند؟

  24. ایران چگونه یک اقتصادِ ضدتحریم را ایجاد کرد؟

  25. به این میگن اعتماد بنفس

ابر آروان

آخرین عناوین

بلیط هواپیما