چین اولین نیروگاه خورشیدی جهان را تا سال ۲۰۲۸ در مدار زمین می‌سازد

گروه فناوری الف،   4010319141

چین می‌خواهد تا سال ۲۰۲۸ با فرستادن ماهواره‌ای به مدار زمین، اولین نیروگاه خورشیدی در این مدار را بسازد تا از طریق فناوری انتقال بی‌سیم انرژی از فضا به زمین منتقل شود.    

به گزارش صدا وسیما، محققان می‌گویند این انرژی ابتدا از انرژی خورشیدی به ریزموج یا لیزر تبدیل می‌شود و بعد به‌طور مستقیم در قالب پرتوهای انرژی به ایستگاه‌های زمینی یا دیگر ماهواره‌ها انتقال می‌یابد.

محققان این کشور می‌گویند کاربردهای نظامی احتمالی و پیشرفت‌های فنی می‌توانند دوباره توجه دولت را به این موضوع جلب کنند. این برنامه حالا دو سال زودتر از تاریخی اجرا خواهد شد که قبلا پیش‌بینی شده بود..

برق تولیدی از این روش به 10 کیلووات می‌رسد که برای تامین نیاز چند خانه کافی خواهد بود. با این حال، پروفسور «دانگ شیوی» از آزمایشگاه ملی علوم و فناوری آکادمی فناوری‌های فضایی چین می‌گوید چنان‌چه این تکنولوژی توسعه پیدا کند، می‌تواند در کاهش تولید کربن و دستیابی به اهداف زیست‌محیطی نقش مهمی داشته باشد.

یک دانشمند فضایی چینی ساکن شانگهای که در این پروژه دخالت نداشته، می‌گوید پتانسیل‌های نظامی در استفاده از این پروژه ممکن است باعث افزایش سرعت پیشبرد کارها شده باشد. با این حال، دانگ در این مقاله متذکر شده که ساخت اولین نیروگاه خورشیدی فضایی آن‌ها را با چالش‌های بی‌بدیلی مواجه خواهد کرد.

مطابق طرح جدید پژوهشگران چینی، این نیروگاه در چهار مرحله ساخته می‌شود. این پروژه دو سال پس از اولین پرتاب، یک ماهواره قدرتمندتر را به فاصله 36 هزار کیلومتری زمین می‌فرستد تا آزمایش‌های بیشتر انجام دهد. در نهایت، یک نیروگاه 10 مگاواتی می‌تواند تا سال 2035 آغاز به کار کند و تا سال 2050 می‌توانیم انتظار دسترسی به نیروگاه خورشیدی 2 گیگاواتی را در مدار زمین داشته باشیم.