حضور دولتمردان در بین مردم موجب افزایش سرمایه اجتماعی شد/ اصلاحات اقتصادی اجتناب‌ناپذیر بود

گروه سیاسی الف،   4010316095

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت:حضور دولتمردان در بین مردم قابل تقدیر است و موجب افزایش سرمایه اجتماعی شده است.

حضور دولتمردان در بین مردم موجب افزایش سرمایه اجتماعی شد/ اصلاحات اقتصادی اجتناب‌ناپذیر بود

به گزارش ایرنا، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری که امروز دوشنبه با حضور خبرنگاران در خبرگزاری ایرنا برگزار شد، ضمن تسلیت ایام ارتحال حضرت امام اظهار داشت: بعد از دوسال مراسم ارتحال حضرت امام بسیار باشکوه برگزار شد و رهبر معظم انقلاب مباحث بسیار مهمی را مطرح کردند.

باهنر با اشاره به دهه کرامت و رحلت مرحوم حجت‌الاسلام دعایی تصریح کرد: ایشان در برخی بخش‌ها از جمله ساده زیستی و انقلابیگری دردانه بود و زندگی خود را وقف انقلاب کرد و فوت ایشان غیرمترقبه بود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: تشکل ما سعی کرده کنگره خود را همواره قانونی برگزار کند و دوره گذشته تیرماه ۹۹ بود که به دلیل کرونا مجازی برگزار شد و نماینده وزرات کشور هم از آن استقبال کرد و این مدل تبدیل به الگو شد.

وی ادامه داد: دوم تیر ماه پانزدهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین به صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد.

موافقان و مخالفان طرح ارز ترجیحی، بر انجام اصلاحات تاکید دارند

باهنر درباره برنامه دولت برای اصلاح ارز ترجیحی و توزیع عادلانه یارانه‌ها گفت: موافقین و مخالفین این طرح زیاد هستند و هر کدام استدلال‌ خود را دارند که البته قابل تامل است اما چه مخالفان و چه موافقان بر اصل انجام اصلاحات تاکید دارند. چرا که سرمایه هنگفتی از کشور که همان یارانه‌ است به دلیل اینکه هدفمند نیست، به نحوی دون پاشی می‌شود که هر کس بیشتر قدرت، امکانات و دسترسی دارد از یارانه‌ها بیشتر استفاده می‌کند.

دبیرکل جبهه پیروان امام و رهبری با بیان اینکه از زمان دولت شهید رجایی موضوع ساماندهی توزیع عادلانه یارانه‌ها مطرح بود، افزود: افرادی که طرفدار ادامه این طرح هستند و بنده هم جزء آنها هستم، معتقدیم که روزنه‌ای در آینده که اوضاع بهتر شود تا این پروژه خطیر را انجام دهیم،‌ نمی‌توانیم تصور کنیم. در طول این ۳۰ تا ۳۵ سال گذشته به هر میزان که جلوتر رفتیم کار سخت‌تر شده است. افرادی هم که معتقد به عدم انجام این طرح هستند،به آینده‌ای موهون وعده می‌دهند که شاید اوضاع بهتر شود و بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم.

این فعال سیاسی اصول گرا یادآور شد: زمانی در دوران مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال ۷۳ و ۷۴ تصمیم گرفته شد که تعدیل اقتصادی در کشور بوجود بیاورند. بر همین اساس بنا بر این بود که قیمت‌ها آزاد شود و مشخص شود که یارانه‌ها در اقتصاد ملی هزینه شود اما در همان زمان تعدیل اقتصادی که ایشان رییس‌جمهور بودند، شاهد افزایش تورم بودیم، به نحوی که رکورد تورم پس از انقلاب اسلامی در همان سال ۷۴ به میزان ۴۰.۵ درصد زده شد.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در آن زمان مجلس با این طرح دولت مخالفت کرد و استدلال مجلس این بود که سرعت تعدیل اقتصادی باید تعدیل شود. چرا که ممکن است برخی از اقشار در این طرح، تاب و تحمل و این تغییر را نداشته باشند.

باهنر ادامه داد: بر همین اساس در آن سال به سرعت تعدیل اقتصادی کاهش یافت و مرحوم هاشمی در همان زمان در خطبه‌های نماز جمعه گلایه کردند که قرار بود که این اتفاق در اقتصاد رخ دهد ولی مجلس اجازه کار را نداد. اما واقعا فکر می‌کنم اگر این طرح اقتصادی در آن زمان انجام شده بود، زحمت آن نسبت به این زمان بسیار کمتر شده بود. 

طرح تحول اقتصادی حتما باید انجام شود

رییس جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به طرح تحول اقتصادی که دولت سیزدهم آن را آغاز کرده است، گفت: طبیعی است که تصمیم بسیار خطیر است ولی این مسیر غیرقابل اجتنابی است و باید حتما انجام شود و معتقدیم مشکلاتی که دولت در این مسیر با آن روبرو است باید با خرد جمعی،‌ تعامل با مراکز مختلف حل شود و ان شاالله این مشکلات ۴ تا ۵ ماه بیشتر طول نخواهد کشید و به یک تعادل خواهیم رسید. البته در جلسات خصوصی به دولتمردان توصیه کردیم در مورد ۵ کالای مورد نظر در ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک نتیجه برسانند و در ادامه در مورد موضوع نان کمی تامل کرده و با اطمینان بیشتری به آن ورود کنند.

دبیرکل جبهه پیروان امام و رهبری ادامه داد: البته در برخی از استان‌ها مانند زنجان و قزوین موضوع نان به صورت آزمایشی انجام می‌شود و بحث دولت این است که قیمت نان به هیچ عنوان افزایش نیابد و میزان یارانه‌ای که در این خصوص تعلق می‌گیرد، در جای درست آن هزینه شود.

وی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید امسال مصوب شد که گندم را از تولید کنند به قیمت هر کیلو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنند. با انجام عمل بوجاری، هزینه حمل،‌ گندمی که به آرد تبدیل می شود و در نهایت به مغازه دار می رسد، این آرد حداقل کیلویی ۱۵ هزارتومان است. ولی با قیمت فعلی هر کیلو آرد با قیمت ۵۰۰ تومان به نانوا می رسد. به عبارتی این فاصله ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بسیار وسوسه کننده برای سودجویی است. از طرفی ۵۰ تا ۶۰ هزار نانوا در کشور وجود دارند که برای ۸۰ میلیون ازنظر استاندارد بین المللی نیازی به این تعداد نانوا نیست.

این فعال سیاسی اصول گرا ادامه داد: برخی از نانواها از محل فروش آرد درآمد دارند و از محل تولید نان درآمد کسب نمی کنند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح دولت در موضوع نان گفت: قرار است هر قرص نانی که توسط نانوا پخته می‌شود و به مصرف کننده داده می شود، مثلا ۲ هزار تومان از مصرف کننده گرفته شود و ۸ هزار تومان از دولت اخذ شود. یعنی نانوا به هر میزان که نان را می فروشد پول آن را دریافت می‌کند و این مسیر خردمندانه است. البته بهتر است تا زمانی که سامانه‌ای برای موضوع فراهم نشده است،‌ دولت آن را در دستور کار قرار ندهد تا تنش های قیمتی چندین کالایی قبلی آرام شود و بعد دنبال موضوع نان بروند.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است در زمانی که نفت پیش از جنگ روسیه و اوکراین در دنیا در هر بشکه ۵۰ دلار بود،‌ محاسبه شد که سالی ۱۵۰  میلیارد دلار در کشور انرژی مصرف می شود. اما در این زمان که نفت به بالای ۱۰۰ دلار رسیده است، سالی ۳۰۰ میلیارد دلار انرژی به مصرف می‌رسد. انرژی هم بنزین و گاز و برق و نفت سفید است. اما این انرژی باید صرف رفاه و تولید شود و اگر این انرژی سبب بهبود رفاه و معیشت و تولید مردم نشود، این انرژی نباید مصرف شده و باید کنترل شود.

باهنر یادآور شد: بدتر این است که  انرژی مصرف شود و رفاه را بهبود ندهد و محیط زیست را هم آلوده کند و یا تصادفات جاده‌ای را افزایش دهد. بنده معتقدم که در یک کار خردمندانه در سه فاز سه ساله یا سه فاز ۲ ساله می توان یک سوم این انرژی را صرفه جویی کرد. بدون اینکه به رفاه و تولید کشور لطمه زده شود. دراین صورت ۶ سال دیگر به میزان  ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی انرژی خواهیم داشت که این مبلغ می توان برای اشتغال، تولید، ساخت مسکن، توسعه نیروگاه ها و سایر پروژه های صنعتی و عمرانی  صرف شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر امکان این صرفه جویی باشد ولی نسبت به انجام آن اقدام نشود در حقیقت فعل حرام انجام شده است. بنابراین موضوع یارانه ها در کشور بعد از ۲ یا ۳ یا ۵ سال سامان داده شود و فقط همت دولت سیزدهم این باشد که در پایان ۴ ساله به یارانه ها سامان داده باشد، قطعا کار بزرگی انجام شده است.

عملکرد تیم دولت در کلان قابل تقدیر است

باهنر در مورد عملکرد تیم اقتصادی دولت و کابینه رئیسی و امکان تغییر کابینه گفت: عملکرد تیم دولت در کلان قابل تقدیر است، ۹ ما فرصت کمی برای تحلیل عملکرد دولت است. 

وی تاکید کرد: در زمینه مهار کرونا جزو پیشتاز ترین کشورها هستیم در زمینه تزریق واکسن و قابلیت صادرات واکسن‌ها پیشتاز هستیم. 

حضور دولتمردان در بین مردم موجب افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود

باهنر تاکید کرد: حضور دولتمردان در بین مردم قابل تقدیر است و موجب افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود، اینکه رئیس‌جمهور بین مردم است، معاون اول به میدان تره بار می‌رود و وضعیت را بررسی می کند، سرمایه اجتماعی نظام را افزایش می‌دهد، اما اینکه رئیس دولت خیلی همایونی رفتار کند قطعا موجب ناراحتی مردم می‌شود. 

وی ادامه داد: برخی تصمیمات دولت هم قابل نقد است، به طور مثال می‌خواهند ۵۷ درصد حقوق کارگران را افزایش دهند، این کار موجب ورشکستگی کارخانه ها و تعدیل کارگران می‌شود، خبر دارم برخی بنگاه‌های اقتصادی در حال تعدیل کارگران هستند.این تصمیم دقیق و روشن نیست. 

باهنر با انتقاد از برخی مصوبات مجلس گفت: برخی تصمیمات مجلس درست نیست، در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۸ فاکتور تورم‌زا وجود دارد به گونه‌ای که رهبری تذکر دادند که اینقدر روی گردن بانک‌ها وظیفه می‌گذارید می دانید نتیجه اش چیست، دولت مجبور به اجرای این مصوبات است برای جلوگیری از تورم در مورد اجرای این مصوبات دست به عصا راه می‌روند. 

وی با بیان اینکه تعدیل وزرا تابو شده است، گفت: در کشور انقدر بر روی تصمیمات هیاهو می‌شود که سخت میشود، حتما اگر قرار شد وزیری عوض شود باید رئیس دولت و مجلس قانع شوند که وزیر جدید ۵۰ درصد قوی از قبلی است، اگر تفاوت وزیر جدید با قبلی ۱۰ درصد باشد، بهتر است تغییر نکند.

این فعال اصولگرا درباره فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات گفت:‌ در دوره هفتم که نماینده مردم کرمان در مجلس بودم،‌ سردار رئوفی استاندار کرمان بود. در آن زمان مشخص شد که شهر کرمان فرماندار ندارد. به سردار رئوفی اعلام کردیم که برای کرمان فرماندار تعیین کنند. ایشان به دلیل محبتی که به بنده داشتند اعلام کردند که فرماندار را انتخاب کنم. به ایشان اعلام کردم در این 4 سال که نماینده هستم این کار را نخواهم کرد. چرا که تعیین فرماندار به عهده استاندار است و نظارت بر کار او وظیفه نماینده است.

نمایندگان نباید در دستگاه‌های اجرایی دخالت کنند

دبیرکل جبهه پیروان امام و رهبری ادامه داد: واقعا اعتقاد دارم که نماینده نباید در دستگاه های اجرایی دخالت کند چرا که به هر میزان نماینده در دستگاه های اجرایی دخالت کند، کار بهره وری پایین خواهد آمد. از طرفی نماینده‌های مجلس در جریان انتخابات مجلس اعلام می کنند که اگر من نماینده بشوم،استاندار و فرماندار را تغییر داده و فلان مدیر را جا به جا می‌کنم که همه اینها دخالت های بی جا است.

وی تاکید کرد: در بنگاه‌های خصولتی هم هر چند وقت یکبار مدیر آن تغییر می کند که حاصل اعمال نظر نماینده و سهم خواهی نمایندگان است. از طرفی رهبر معظم انقلاب  از مجلس یازدهم به نمایندگان انقلابی یاد کردند و  بهتر است نمایندگان وظایف خود را دنبال کنند و از دولت بهره وری و کار بخواهند. 

باهنر اضافه کرد: در برخی از مواقع نمایندگان مجلس تصمیم به استیضاح وزیر می گیرند و بعد امضاء خود را پس می گیرند. دلیل آن این است که از وزیر می خواهند فلان مدیر را تغییر دهد تا امضاء خود را پس بگیرند. در صورتی هم که وزیر زیربار این تقاضا نرود، نماینده اعلام می کند که وزیر ناکارآمد است یا نتوانسته بودجه لازم در حیطه کاری خود جذب کند و باید استیضاح شود. 

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان به هر میزان نیت خود در این موارد خالص کنند، قطعا خداوند هم در این زمینه به آنها کمک خواهد کرد و همراهی  دولت و مجلس به بهبود امور منجر خواهد شد.

حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند سعه صدر است

باهنر در پاسخ به سوالی با اشاره به بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم مبنی بر به بن‌بست کشیده شدن کشور، بیان داشت: مسئله حل مشکلات اقتصادی کشور از سوی مسئولان، نیازمند سعی صدر است.

وی افزود: شهریور ۵۹ صدام از همه جا به ایران حمله می‌کرد و ادعا می‌کرد که تا ۱۰ یا ۱۵ روز دیگر به ایران میآیم و همه کشورها هم در این زمینه به او کمک میکردند. آن زمان جمعی از مسئولان نزد امام رفتند و درباره حملات صدام با ایشان صحبت کردند. امام خمینی (ره) همه وحشی‌گری صدام را میشناختند، گفتند با آن درگیر نشوید. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: برخی از سیاسیون زمانی که دولت خودشان روی کار است، به به و چه چه می‌کنند، اما تا دولت عوض می‌شود انتقادات خود را شروع می‌کنند. 

باهنر ادامه داد: من مخالف هر دو گروه هستم؛ بله اشکالاتی وجود دارد، اما قرار نیست با هر رفت و آمدی اوضاع را به هم ریخت. رهبری هم فرمودند که من از دولتهای مستقر حمایت میکنم. سیاستمداران و تحلیلگران نیز باید برای جلو بردن کار، به دولت کمک کنند.

وی اضافه کرد: بیشترین واژه ای که رهبری در سخنرانی ۱۴ خرداد خود استفاده کردند، واژه حضرت امام(ره)  بود. رهبری با اینکه ۳۳ سال هدایت این کشتی طوفان زده را در اختیار دارند، اما در سخنرانی خود فرمودند که بعضی‌ها میخواهند من را با امام مقایسه کنند، ولی تفاوت از زمین تا آسمان است. 

باهنر اضافه کرد: بنابراین، من این را قبول ندارم که هر دولتی روی کار می‌آید می‌خواهد از روی دولت قبلی رد شود. اما رهبری هر ساله در سالگرد حضرت امام ره خصلت‌های ایشان را به رخ جهانیان می‌کشد. حضرت آقا از بن دندان معتقد است که تا به مردم تکیه دارد، این انقلاب از حرکت باز نمی‌ایستد. 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: باید دل قوی باشد و سعه صدر وجود داشته باشد. مردم با همه کم و کاستی‌ها کنار میآیند، اما این حرفی که من میزنم اصلا به معنی بیخیالی نیست و مسئولان باید به فکر گرفتاری‌های مردم باشند.

باهنر افزود: یک زمانی هم دوستان اصلاح‌طلب ما آمار دادند و گفتند که در دوران ریاست‌جمهوری آقای خاتمی، هر 9 روز یکبار یک بحران اتفاق افتاده است. بحران چه بوده است؟ به طور مثال یک شخصی رفته سخنرانی کند، اما یک کسی این سخنرانی را بهم زده است، یا کسی می‌خواسته به سفر مشهد برود، اما پرواز لغو شده است. اینها بحران بود.

وی گفت: این دوستانی که می‌گویند کشور به بن‌بست رسیده، یک مقداری فکر کنند، شاید خودشان به بن‌بست رسیده‌اند و الا مملکت ما و انقلاب روزهای بسیار سختی را گذرانده و هیچ زمانی هم بن‌بست نبوده است. بله در اقتصاد کلان باید بعضی از پارامترهای ما اصلاح شود اما معنی آن بن‌بست نیست؛ اینها تحول و خرد وزری است.

مردم توقع دارند افرادی که در حادثه متروپل خطاکار بودند، مجازات شوند

باهنر در مورد حادثه متروپل اظهار داشت: مسئله متروپل را کسی گردن دولت آیت الله رئیسی نمی‌اندازد، در دولت رئیسی شاید حتی یک آجر روی آجر در متروپل گذاشته نشد. مردم توقع دارند کسانی که در ماجرای خطاکار بودند مجازات شوند. وزیر کشور، استاندار،  معاون اول و شخص  رئیس جمهور پیگیر حادثه بودند و از محل حادثه بازدید کردند. رهبری انقلاب هم تاکید کردند که باید با خاطیان برخورد شود به گونه‌ای که بقیه حساب کار خود را بکنند.

وی تاکید کرد: ندیده ام که کسی حادثه متروپل را به کردن دولت رئیسی بیاندازد، این حرف نابخردانه است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: یک عده می‌خواهند بگویند کاری از دست دولت ساخته نیست، در حالی که دولت در مهار کرونا، افزایش سرمایه اجتماعی از طریق سفرهای استانی و حضور در میان مردم، مذاکرات خارجی کارها را پیش برده و همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد وین نچیده است، رفت و آمدهای خوبی با کشورهای شرقی و همسایگان در جریان است.

باید جایگاه خود در حوزه انرژی را پیدا کنیم

باهنر با بیان اینکه جمهوری اسلامی از جنگ اوکراین ناراحت است، گفت: باید از  اتفاقات جهانی حداکثر استفاده را بکنیم، باید جایگاه خود را در بازار انرژی پیدا کنیم،دولت در تامین کالاهای اساسی اقدامات خوبی انجام داده  و انبارها پر است.

وی ادامه داد: آقای رئیسی اَبَر پروژه ای دارد که من از آن لذت می برم و آن تزریق امید به ملت ایران است، کسانی که می‌خواهند ملت را ناامید کنند. رسانه‌های خارجی ببینید چه حرفهایی میزنند، نفت ایران را دزدیده اند و بعد وقتی می‌خواهیم پس بگیریم به ما اتهام دزدی می‌زنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید حامی دولت و مجلس باشیم، باید مجلس و دولت دست در دست هم دهند، دولت و مجلس مشکلات سنگینی پیش رو دادند که باید با خرد و همکاری حل می‌شود.

وی ادامه داد: امروز رسانه‌ها قلم به مزد شده‌اند و یکی از بزرگترین مسئولیت‌ها جهاد تبین و بیان واقعیات بسیارمهم است. اگر می‌توانستند ایران را از پای در بیاورند تامل نمی‌کردند اما می‌دانند که نمی توانند و هر خسارتی که به ایران وارد کنند، ده ها برابر متحمل خسارت می شوند.بزرگترین وظیفه دوستداران انقلاب جهاد تبیین است و رسانه ها می توانند سرداران و سربازان جهاد تبیین باشند.

باهنر در پاسخ به سوالی در مورد عادلانه سازی پرداخت یارانه‌ها گفت: کارگزاران کشور باید الفبای مدیریت اقتصادی کشور را بلد باشند و بدانند که تورم منتظر قانون و دستورالعمل نیست و مسیر خود را طی می‌کند و عواملی هم در این زمینه دخیل هستند تا تورم متولد شود.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین بیان داشت: برای کنترل تورم، باید عوامل تورم‌زا مدیریت شود، البته برخی عملکرد دولت‌ها در این زمینه صفر و صدی می‌بینند که من معتقد نیستم. 

باهنر خاطر نشان کرد: در پروژه تعدیل اقتصادی دولت هاشمی تورم به بیش از ۴۹ درصد رسید. در دوره دوم دولت احمدی نژاد علیرغم پرداخت یارانه‌ها، تورم ۴۴ درصدی را تحویل دولت روحانی داد و دولت یازدهم با اینکه ظرف ۵ سال تورم را سرکوب کرد و نرخ تورم را   کاهش داد اما با وجود اختلافات سیاسی  برخی می‌گفتند که نرخ تورم ۱۲ درصد است اما دولت مدعی بود که تورم ۹ درصد است، هیچ کس ادعایی نداشت که تورم بیش از ۱۲ باشد با این حال اشکالی که بر دولت وارد بود و اینکه نرخ  تورم ۴۶ درصدی را باید به  ۲۵ درصد برساند نه اینکه به دنبال نرخ تورم تک رقمی باشد، این نرخ تورم دوباره ترکید و در نهایت تورم ۴۷ درصدی تحویل دولت رئیسی شد.

وی با بیان اینکه ساختار  اقتصاد کلان کشور دارای مشکلاتی است، گفت: باید برای مهار تورم چاره اساسی اندیشید زیرا اختصاص یارانه ۴۰۰ هزار تومان در سال‌های آینده در صورتیکه تورم کنترل نشود، همان ۴۰ هزار تومان است و تاثیری در سفره خانوارها ندارد.

باهنر با پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای مدیریت تورم در کشور بیان داشت: در جلسه با معاون اول رییس جمهور مطرح کردم که حتما باید کارگروه جدی و قدرتمند برای مدیریت تورم کشور تشکیل دهند تا بتوانیم بر این بحران غلبه کنیم.

دولت باید رشد نقدینگی را کنترل کند

دبیر جامعه  اسلامی مهندسین رشد نقدینگی در کشور را از عوامل تورم زا دانست و تصریح کرد: بنا بر آمارها، شبانه روزی ۲ هزار میلیارد تومان  افزایش نقدینگی در کشور داریم و الان  این رقم به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و هر شبانه روزی که می‌گذرد ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور اضافه می‌شود، نقدینگی در دولت روحانی ظرف ۸ سال ۱۰ برابر شد که امیدواریم این دولت بتواند این موضوع را کنترل کند.

 باهنر با بیان اینکه دولت در کنار هدفمندی یارانه ها باید فکر اساسی برای مهار تورم کند افزود: عملکرد و خدمات ۴۳ ساله بعد از انقلاب بسیار افتخار آمیز است. در سازندگی، توسعه اتوبان‌ها ، مدارس، دانشگاه ها  و بنادر کارهای بسیار خوبی انجام شده است  بنا بر اعلام شورای امنیت سازمان ملل  ایران در جنگ تحمیلی در بخش  زیربنایی  هزار میلیارد دلار خسارت دید اما در ظرف هشت سال توانست بخش زیادی از این آسیب‌ها را ترمیم  کنند با اینکه کشوری همانند ویتنام  هنوز نتوانسته خسارت زیر بنایی جنگ ۷۰ ساله قبل خود را جبران کند این اقدامات افتخاری برای همه دولت های بعد از انقلاب است.

وی افزود: اما دولت‌ها در یک یا دو پارامتر کلان  اقتصادی مشکل دارند یکی بحث تورم است معدل تورم بعد از انقلاب بالای ۲۰ درصد بوده است این عدد قابل قبول نیست باید مدیریت شود و از طرفی معدل رشد و توسعه اقتصادی ایران دو نیم درصد بوده است یعنی اقتصاد ما ظرف این چند سال دو و نیم برابر شده است در حالی که اقتصاد چین در مدت مشابه ۳۳ برابر شده است باید در این زمینه فکر اساسی شود.

باهنر با اشاره به افزایش مصرف در کشور گفت: در کشورما مصرف پیش از تولید است، جمعیت آلمان به اندازه ایران است اما ۴۰۰ هزار کارمند دارد، در حالی که ایران ۶ میلیون کارمند حقوق بگیر و چهار میلیون بازنشسته حقوق بگیر دارد با این وضعیت با فروش نفت و دریافت مالیات باید حقوق کارمندان پرداخت شود و دولت نمی‌تواند برای توسعه زیر بنایی هزینه چندانی کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  22. یک سیلی برای تنبیه

  23. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  24. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

  25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

آخرین عناوین