آتش‌نشانان متروپل از "آوار" می‌گویند

گروه اجتماعی الف،   4010314040

آتش‌نشانان در حادثه متروپل هم مثل هر حادثه عظیم دیگری، در خط اول امدادرسانی بوده‌اند. از دقایق اول آوار شدن ساختمان در آن خیابان شلوغ آبادان تا امروز که گرد مرده بر همه جای امیری پاشیده‌اند، آتش‌نشانان هر لحظه آنجا بوده‌اند.

این گفت‌وگوها در روز نهم آواربرداری انجام شده، حین تنفس در شیفت کاری آتش‌نشانان در محل حادثه متروپل.

ساعت ۸ شب، در خیابان امیری غوغایی‌ بر ‌پا است انگار یک آبادان نه، که یک ایران در این تکه کوچک جا شده‌ است.

به گزارش ایسنا، نیروهای امدادی، آتش‌نشانان، اورژانس، هلال احمر، نیروهای انتظامی و خبرنگاران، همه جا به چشم می‌خورند، هر کس مشغول کاری است تا ذره‌ای از آلام این روزهای آبادان بکاهد.

آتش‌نشانان متروپل از "آوار" می‌گویند

نوارهای زردرنگ "خطر" سرتاسر خیابان امیری را پوشانده است و نیروهایی که تلاش می‌کنند افراد حاضر را به پشت این نوار هدایت کنند.

بخشی از خیابان به ویژه زمین  اطراف متروپل فرونشست کرده است، زمین نم دارد، هوا هم. بوی عجیبی در هوا می‌پیچد و هر چه به خرابه‌های متروپل نزدیک  و نزدیک‌تر می‌شویم، هوا خفه‌تر و بوی تعفن مشمئزکننده، کلافه‌کننده‌تر می‌شود.

چند آتش‌نشان روبه‌روی متروپل نشسته و به یک نقطه خیره‌اند.

مهدی هنگامی که آتش‌نشان اهل تهران است و در حادثه پلاسکو نیز حضور داشته است، می‌گوید: من اعزامی از آتش‌نشانی شهرداری تهران هستم. ۱۸ سال سابقه کار دارم؛ در حادثه شش سال پیش پلاسکو حضور داشتم و برای انتقال تجربه قبلی در خدمت مردم آبادان هستیم.

وی ادامه می‌دهد: همه مردم از حادثه مشابه قبلی یعنی پلاسکو با خبر هستند. ما سعی کردیم با استفاده از تجربه پلاسکو، کار آواربرداری و پیدا کردن مصدومین و پیکرها را در متروپل دنبال کنیم.

این آتش‌نشان می‌گوید: گروه اول آتش‌نشانان روزهای اول حضور پیدا کردند و به تهران برگشتند و ما به عنوان گروه دوم اعزام شدیم و از روز هفتم آواربرداری در اینجا مشغول به کار هستیم.

وی بیان می‌کند: اینجا تجربه جدیدی برای‌مان بود؛ فرق آن با پلاسکو در این بود که پلاسکو به یکباره فرو ریخت اما در متروپل، با خطر بالقوه فرو ریختن بقیه ساختمان روبه‌رو هستیم.

آتش‌نشانان متروپل از "آوار" می‌گویند

علی دیگر آتش‌نشانی است که در حادثه پلاسکو حضور داشته است؛ او نیز می‌گوید: اعزامی از سازمان آتش‌نشانی و خدمات عمومی تهران هستم؛ از روز اول حادثه متروپل در آبادان حضور داریم. پیش از این تجربه تجربه پلاسکو را داشتم اما حجم آوار متروپل بسیار حجیم‌تر است و البته تعداد تلفات بیشتری داشته است.

وی ادامه می‌دهد: شغل ما به گونه‌ای است که باید احساسات خود را به کل کنار بگذاریم و البته از این نظر سخت است اما به هر حال باید فنی و تخصصی کار کنیم.

این آتش‌نشان می‌گوید: برای انتقال تجربه به اینجا آمده‌ایم و قطعا تا روزی که نیاز به حضورمان باشد، خواهیم ماند. 

آتش‌نشانان متروپل از "آوار" می‌گویند

سیدغلام منصوری‌منش، فرمانده ایستگاه ۷۱ آتش‌نشانی اهواز نیز ضمن تسلیت به مردم آبادان، می‌گوید: دقیقا از روز اول ریزش ساختمان تیم عملیاتی حرفه‌ای اهواز، اولین تیمی بود که بر سر صحنه و تنها یک ساعت پس از حادثه حاضر شد. از روز اول تا امروز پای کار بوده‌ایم و در کنار همکاران‌مان از تهران، اصفهان، شیراز، خرم‌آباد، ایلام و... در حال فعالیت هستیم.

وی می‌گوید: از روز اول سازه بسیار ناپایدار بود. با بررسی تیم‌های کارشناسی مشخص شد که ۱۱ طبقه به حالت کیک روی یک طبقه ریزش کرده‌اند. ازدحام جمعیت در روز اول و دوم به گونه‌ای بود که کار کردن را سخت می‌کرد و از طرف دیگر محیط ایمن هم نبود اما با همکاری نیروی انتظامی خوشبختانه تردد افراد مدیریت شد.

فرمانده ایستگاه ۷۱ آتش‌نشانی اهواز ادامه می‌دهد: بچه‌های آتش‌نشان از روز اول تا به امروز حضور دارند و حتی یک روز هم برای استراحت و دیدن خانواده خود به منزل نرفته‌اند. البته تقسیم کار شد و خوشبختانه آوار بخش شمالی ساختمان به صورت کامل برداشته شد.

وی می‌گوید: خوشبختانه تا الان در حادثه متروپل تیم حرفه‌ای آتش نشانی اهواز مصدوم نداشته است. ما هم خانواده داریم، بچه‌های آتش‌نشان زن و بچه دارند و البته عزیزان این بچه‌ها چشم به راه آن‌ها هستند. امیدواریم بتوانیم آوار باقی‌مانده را سریعتر برداریم. کار با دقت بسیار بسیار بالایی انجام می‌شود و از همه عوامل و آتش‌نشانان عزیز که حضور پیدا کرده‌اند تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی درباره خواسته‌های آتش‌نشانان می‌گوید: درخواست داریم که هزینه‌ای بابت درمان آتش‌نشانان حاضر در متروپل گرفته نشود؛ یکی از آتش‌نشانان به خاطر گرد و غبار موجود در محل حادثه، دچار مشکل شده بود اما درمان وی رایگان نبود. درخواست داریم که در صورت مصدوم شدن آتش‌نشانان هزینه‌ای دریافت نشود. بچه‌ها در حال تلاش و مایه گذاشتن از جان خود هستند و این را همه شاهدیم. جان همه ما آتش‌نشانان، فدای ایران است.

آتش‌نشانان متروپل از "آوار" می‌گویند

رضا طاهری آتش‌نشان جوان اهوازی نیز می‌گوید: در متروپل ۶۰ نیروی متخصص از اهواز حضور دارند؛ از همان ابتدا آتش‌نشانان اهواز در کنار دیگر آتش‌نشانان در حال کار بودند و الان هم در سه ضلع در حال کار کردن هستند. حدود شش روز است که اینجا حضور دارم اما بقیه آتش‌نشانان از همان روز اول حضور دارند.

وی می‌گوید: هرچند تاریخ و زمان از دست‌مان خارج شده است اما بچه‌های آتش‌نشان همه جوره پای کار هستند و شب و روز نمی‌شناسند. بعضی اوقات شیفت در ساعت ۷ صبح تمام می‌شود و دوباره ساعت ۱۰ صبح شروع به کار می‌کنیم و تا ۷ صبح روز بعد سرکار هستیم.  

این آتش‌نشان اهوازی در پایان عنوان می‌کند: یک تیم ۲۰ نفره متشکل از آتش‌نشانان بازنشسته هم در اهواز در آماده‌باش است که در صورت نیاز، کمبود نیرو را پوشش دهند یعنی آتش‌نشانان از همه نظر آماده و پای کار هستند. محل اسکان آتش‌نشانان هم اطراف متروپل و در یکی از مساجد است و ما در سه تیم ۱۲ نفره به صورت شیفتی کار می‌کنیم.

آتش‌نشانان متروپل از "آوار" می‌گویند

ابراهیم قنبری، رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز نیز می‌گوید: همکاران ما از روز اول در محل حادثه متروپل حضور پیدا کردند. ۶۰ آتش‌نشان از اهواز در  دو شیفت ۱۲ ساعته به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی هستند.

وی ادامه می‌دهد: از مردم خواهش می‌کنیم که با توجه به پایدار نبودن سازه، در محل حضور پیدا نکنند چراکه ازدحام جمعیت باعث کاهش سرعت کار می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین