رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: تخریب تنها راه جلوگیری از تکرار متروپل‌ها و پلاسکوها نیست

گروه اجتماعی الف،   4010311028

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر لزوم حل ریشه‌ای مشکل وجود سازه‌های ناایمن، گفت: تخریب تنها راه حل مشکل سازه‌های ناایمن نیست و رفع نقص فنی و مقاوم سازی ساختمان‌های ناایمن باید بعنوان دستورکار نخست در اولویت باشد.

تخریب تنها راه جلوگیری از تکرار متروپل‌ها و پلاسکوها نیست

فرج‌الله رجبی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ایمن سازی ساختمان های در حال ساخت و یا ساخته شده باید در دستور کار مدیران مربوطه قرار داشته باشد،افزود: حادثه پلاسکو در پی عدم نگهداری اصولی ساختمان در زمان بهره‌برداری رخ داد و حادثه متروپل نیز به دلیل کیفیت ساخت و ساز و مساله بار بیش از ظرفیت سازه به وقوع پیوست.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه ایمن سازی ساختمان‌های در حال ساخت نیازمند تعیین فرآیندهای جدید کنترل و آموزش مستمر به عوامل ساخت و ساز هستیم.

رجبی افزود: در خصوص مقام سازی سازه‌های در حال استفاده نیز باید در مساله نگهداری سازه و تاسیسات مدنظر باشد و نظارت جدی نیز بر این روند انجام شود.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان،حل مشکل سازه‌های ناایمن را در سطح کشور نیازمند عزمی ملی و جمعی دانست و گفت: دستگاه‌های زیادی ازجمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور و نفت، شورای عالی استان‌ها باید برای تحقق این هدف وارد میدان شوند.

شهردار پیشین شیراز با اشاره به اینکه زمانی که رخدادهایی مانند پلاسکو و متروپل به وقوع می‌پیوندد، فضای عمومی به سمت مجازات مسببان هدایت می شود،گفت: این نوع برخوردها گره از مشکل اصلی باز نمی کند.

او عنوان کرد: باید شورایی چابک و تاثیرگذار در این راستا تشکیل و راهبردها را در سطح مدیریت کلان کشور ارایه و تقسیم کار صورت گیرد.

رجبی با بیان اینکه در گام بعدی نقش معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری احساس می شود،افزود: اگر احساس شود که خطری جان شهروندان را تهدید می کند باید بتوان از ابزارهای قانونی ازجمله دستگاه قضایی کشور برای رفع این موضوع بهره برد.

وی برخورد با سازه‌های ناایمن را تنها منحصر به تخریب سازه ندانست و گفت: رفع نقص فنی و مقاوم سازی ساختمان‌های ناایمن باید بعنوان دستورکار نخست در اولویت باشد.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور عنوان کرد: نظام مهندسی در سطح کشور شبکه‌ای از مهندسین بخش‌های مختلف است که این قشر می‌توانند موارد و راهکارها را در سطح کشور پیش ببرند.

وی در ادامه به رخداد پلاسکو اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از بروز حادثه پلاسکو عکس‌العمل ها به ابراز تاسف خلاصه و بعد از چند ماه نیز همه چیز به فراموشی سپرده شد در صورتیکه حوادث این چنینی مانند پلاسکو و متروپل نباید به فراموشی سپرده شود.

رجبی اظهار داشت: دائم باید این موارد از سوی رسانه ها به مردم گوشزد شود که چنین خطراتی در کمین است و کارشناسان و مسئولان دستورالعمل های مورد نیاز برای ایمن سازی محیط زندگی شهروندان را تهیه و اجرایی کنند.

وی در ادامه بر لزوم مقاوم سازی ساختمان های ناایمن تاکید کرد و گفت: در بسیاری از موارد لازم به تخریب ساختمان ناایمن نیست و با انجام اموری می توان ضریب مقاومت و ایستایی سازه را افزایش داد و به سطح ایمنی مورد نیاز رساند.

۱۰۰ سازه ناایمن در شیراز وجود دارد

وی در ادامه عنوان کرد: در زمان بروز رخداد تلخ پلاسکو در تهران به نظام مهندسی کلانشهرهایی ازجمله شیراز ابلاغ شد که بررسی درباره ساختمان‌های ناایمن این کلانشهر انجام شود.

وی با بیان اینکه شیراز یکی از شهرها نسبتا با وضعیت خوب در حوزه ساخت و ساز به نسبت به سایر شهرهای ایران است،گفت: براساس بررسی‌های میدانی در زمان وقوع حادثه پلاسکو (سال ۱۳۹۵) در شهر شیراز حدود ۱۰۰ ساختمان ناایمن شناسایی شده بود؛ اکنون باید مجددا این مساله بررسی شود، سازه‌های ناایمن شناسایی شوند و مقاوم سازی این ساختمان‌ها مدنظر باشد.

به گزارش ایرنا بخشی از ساختمان دوقلوی متروپل آبادان ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد جاری ریزش کرد و تاکنون ۳۶ جسد از زیر آوار خارج شده است.با گذشت ۱۰ روز از وقوع این حادثه عملیات آواربرداری با بسیج امکانات و تجهیزات و نیز حضور شبانه روزی نیروهای امدادی ادامه دارد.

آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو حادثه‌ای بود که صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ در چهارراه استانبول واقع در مرکز تهران رخ داد. در پی وقوع این آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بطور کامل فرو ریخت.ساختمان پلاسکو در حالی پس از ۳٫۵ ساعت سوختن، فروریخت که تعداد زیادی مأمور آتش‌نشانی در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند و عده‌ای از آن‌ها زیر آوارِ ناشی از فروریختن ساختمان ماندند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین