پیشنهاد نصب تابلو خطر در کنار ساختمان‌های پرخطر/گزارش متروپل ملی باشد

گروه اجتماعی الف،   4010308075

عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که ۹۰درصد پیشنهادهای گزارش ملی حادثه پلاسکو به ورطه فراموشی سپرده شد.

پیشنهاد نصب تابلو خطر در کنار ساختمان‌های پرخطر/گزارش متروپل ملی باشد

به گزارش ایسنا، ناصر امانی در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه فاجعه هولناک فروریختن ساختمان معروف به متروپل در شهر مقاوم و صبور آبادان پس از شش سال که از حادثه ساختمان پلاسکو در تهران گذشته است، بار دیگر همه ایران را تکان داد و تبدیل به غم و عزای ملی شد، گفت: افراد به چه گناهی کشته شدند که غافلگیرانه زیر آوار مدفون شدند. علاوه بر این هزینه‌ها، هزینه حیثیتی و معنوی آن متوجه مدیریت شهری، سازمان نظام مهندسی، منطقه آزاد اروند و بسیاری دیگر از دستگاه های اجرایی مستقر در منطقه خواهد بود.


وی اضافه کرد: این پروژه که از نوع پروژه های مشارکتی شهرداری آبادان بوده، هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده و افتتاح کامل نشده بود که به چنین سرنوشتی گرفتار شده است. مدیریت شهری ایران دچار سردرگمی عجیبی شده است که پس از اعلام استقلال از دولت و تبدیل شدن به نهاد عمومی غیر دولتی و خودکفا شدن مالی، نه تنها به یک نهاد مستقل تبدیل نگردیده، بلکه متولیان زیادی پیدا کرده است که منطقه آزاد جدیدترین متولی شهرداری در برخی از شهرهای کشور از جمله آبادان و خرمشهر است.


عضو شورای شهر تهران گفت: این حادثه زنگ هشدار جدی به مدیریت شهری تهران و شورا و شهرداری است که برابر گزارش‌ها حداقل ۱۳۰ ساختمان پرخطر در مناطق مختلف آن وجود دارد که همگی بالقوه استعداد تبدیل شدن به یک متروپل دیگر را دارند. این که گفته شود بیش از ۵۰۰۰ اخطار کتبی به مالکین یا بهره برداران این ساختمان‌ها ابلاغ شده مشکلی را حل نمی‌کند و باید این ساختمان‌ها برابر مقررات ایمنی ساختمان‌ها به طور کامل رفع خطر شوند و این موضوع میسر نمی‌شود، مگر همه متولیان موضوع یعنی مدیریت شهری، نظام مهندسی، قوه قضاییه، فراجا، مالکین یا بهره برداران و نهادهای خیریه و حمایت کننده اراده و تصمیم جدی بگیرند و پای کار بیایند و بایستند.


امانی تاکید کرد: پس از این که در دی ماه سال ۱۳۹۵ حادثه پلاسکو رخ داد، هیئتی از طرف رئیس جمهور م وقت تعیین شد تا گزارشی از حادثه پلاسکو ارائه دهد و چند جمله از گزارش این هیئت را بیان می کنم تا در جریان قرار بگیرید که اولا چرا این گزارش به ورطه فراموشی سپرده شد؟  گزارشی که توسط یک نهاد کاملا بی طرف علمی از کارشناسان برجسته ساختمانی، فنی مهندسی و دانشگاهی تهیه شد و تقریبا می شود گفت در ۴۰ و چند سال گذشته تنها گزارشی است که کاملا منصفانه با بررسی همه جوانب حادثه پلاسکو تهیه شد و تمام کسانی که در حادثه پلاسکو به نوعی مقصر شناخته شدند این گزارش را صددرصد پذیرفتند و هیچ کس به این گزارش اعتراض نکرد و بعد از آن تا کنون در این زمینه گزارش نداشتیم.


او گفت: حادثه متروپل آبادان به این دلیل اتفاق افتاد که به پیشنهادهای این گزارش علمی و جامع هیچ کس عمل نکرد. به جرأت می‌گویم ۹۰درصد پیشنهادهایی که در گزارش آن هیئت مطرح شد به ورطه فراموشی سپرده شد. عنوان هیئت بررسی کننده، هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو بود. حادثه در تهران رخ داده بود، اما به یک گزارش ملی تبدیل شد. در حادثه متروپل آبادان هم مطمئن باشید اگر بخواهد محلی بررسی شود و نهادهایی که در این حادثه دخالت داشتند بخواهند گزارش دهند باز همین خواهد شد. ما به یک گزارش ملی نیاز داریم چون اولا  نیاز به اجماع سازی داریم؛ ولی هر کس از ظن خود شد یار من و هر کس در مورد علت این حادثه موضوعی را مطرح می سازد.


وی تاکید کرد: باید اجماع ملی ایجاد شود و اجماع ملی از طریق تهیه گزارش ملی محقق می‌شود. زمانی که حادثه پلاسکو رخ داد خیلی‌ها شایعه و جوک ساختند و چند ماه همه رسانه‌های دیداری و شنیداری و فضای مجازی که تازه فعال شده بود به علت این حادثه می‌پرداختند؛ ولی وقتی این گزارش منتشر شد همه ساکت شدند. گزارش در دو خط گفت علت این حادثه روشن شدن یک گاز پیکنیک در طبقه دهم ساختمان پلاسکو و سرایتش به مواد اشتعال‌زا بود.


عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: موضوع دوم پس از اجماع سازی، اعتمادسازی است. وقتی مردم گزارش دادند مالک متروپل زیر آوار مرده هیچ کس باور نکرد و می‌گویند او را به خارج از کشور فراری داده‌اند. اعتمادسازی نتیجه دوم تهیه یک گزارش ملی بی طرفانه است و اینها از پیدا کردن علت فنی حادثه بسیار مهمتر است. رئیس جمهوری یک هیئت سه نفره را مسئول بررسی این حادثه کرده، اما به نظر من نیاز به دقت و تامل بیشتری دارد و خواهش می‌کنم کسانی که می خواهند حادثه متروپل را بررسی کنند حتما گزارش ملی حادثه پلاسکو را مطالعه کنند.


امانی همچنین اضافه کرد: ماده ۸۷ قانون برنامه سوم توسعه شهرداری تهران وظایفی بر عهده شهرداری گذاشته و گفته که شهرداری موظف است در راستای ارتقای ایمنی ساختمان های موجود شهر و کاهش نرخ وقوع حوادث در بافت شهری اقدامات زیر را انجام دهد که هفت مورد است و یک مورد آن پایش مستمر ایمنی ساختماهای بلند مرتبه و ارائه برنامه عملیاتی تا پایان سال دوم برنامه است.


عضو شورای شهر تهران گفت: ما در سال سوم برنامه هستیم. از شما می‌خواهیم که لیست ۱۳۰ ساختمان بلند مرتبه تهران که پر خطر هستند و هر لحظه ممکن است به سرنوشت پلاسکو یا متروپل دچار شوند منتشر شود تا مردم در جریان قرار بگیرند و هیچ قضاوتی نکنیم در مورد این که مردم بروند یا نروند. در جاده هم که حرکت می کنیم تابلوی خطر می‌بینیم. باید این کار را برای مردم شهر تهران که بیش از ۱۲ میلیون نفر هستند انجام دهیم و تابلوی ایجاد خطر نصب کنیم که مردم بدانند فلان ساختمان پر خطر است و خودشان تصمیم بگیرند که وارد ساختمان بشوند یا نشوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    19. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    20. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    21. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    25. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    آخرین عناوین