دانش بنیان ها ناجی گندم می شوند؟

سارا مرادخانی،   4010307087 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
دانش بنیان ها ناجی گندم می شوند؟

کارشناسان بر این عقیده اند که جنگ اوکراین و روسیه تهدیدی جدی برای امنیت غذایی جهان است. بر اساس آمار موجود اوکراین و روسیه یک چهارم گندم جهان را تامین می کنند و این جنگ به تولید این محصول استراتژیک آسیب جدی وارد می کند و قطعا در مرحله اول گریبان همسایگان این دو کشور را که بیشترین آمار واردات این محصول را از این دو کشور دارند، خواهد گرفت.

میکولا سولسکی، وزیر سیاست کشاورزی و مواد غذایی اوکراین می گوید: جامعه جهانی باید امسال برای افزایش قیمت گندم به 700 دلار به ازای هر تن آماده شود که نسبت قیمت کنونی 430 دلار 40 درصد افزایش را نشان می دهد.آیا ما آماده هستیم قیمت های 500 دلار، 600 دلار یا 700 دلار را بپردازیم؟ این وضعیت برای کشورهای آسیایی و آفریقایی که بیشتر گندم خود را از اوکراین وارد می کنند، بحرانی است.

 گندم برای ایران یک کالای حیاتی محسوب می شود، چرا که قوت غالب مردم را نان و بعد برنج تشکیل می دهد . نان و گندم جایگاه ویژه ای در سبد غذایی مردم دارد. 

توجه ویژه به امنیت غذایی یکی از ارکان اساسی برنامه ریزی های اقتصادی در همه کشورها محسوب می شود. در واقع هراس از ناامنی غذایی مردم در هر کشوری مقدم بر همه دغدغه های دولتمردان محسوب می شود. نگاهی به تاریخ به درستی می توان بر این مفهوم صحه گذاشت  که چگونه از این محصول به عنوان یک سلاح به مراتب مخرب تر از هر سلاح جنگی دیگر برای کشتار استفاده شده است. طاعون گندم در اوکراین در دوران استالین و البته قحطی بزرگ در ایران نمونه هایی از این دست هستند.

همانطور که گفته شد، گندم کالایی استراتژیک محسوب می شود و در طول تاریخ دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن ملت ها و دولت ها بوده و هست. از این رو همواره حکومت ها تلاش خود را برای کاهش اثرات این فشار داشته اند اما جنگ ها و تصمیمات سیاسی تاثیر مستقیم بر تولید و عرضه و تقاضای گندم داشته و نگرانی و هراس از نبود آن برای همه حکومت ها یک دغدغه اصلی و اساسی محسوب شده است.

در ایران، تحریم های 40 ساله بر پیکر اقتصاد ایران زخم هایی را بر جای گذاشت و نگرانی از اثرات آن بر برخی از کالاهای اساسی از جمله گندم همواره وجود داشته و دارد. از این جهت تلاش برای کاهش نیاز به خارج از مرزها یکی از برنامه های کلان کشور محسوب شده است. ایران، دو دهه قبل  بی نیازی اش از واردات گندم از سایر کشورها که بیشترین میزان این واردات از روسیه و آمریکا بود را در «جشن خوکفایی گندم» اعلام کرد. داستان از این قرار بود که، بر این اساس، با جدی شدن بحث خودکفایی گندم در سال‌های پایانی دهه ۷۰  و افزایش عملکرد گندم و قطع واردات، ساختار جدیدی در وزارت جهاد کشاورزی به نام «دفتر مجری طرح گندم» تأسیس شد که با انجام مطالعات تکمیلی در این زمینه از بدو فعالیت خود در سال ۱۳۸۱ اقداماتی را سازمان‌دهی و به مورد اجرا گذاشت به طوری که  پس از ۴۵ سال با تولید حدود ۱۴ میلیون تن، جشن خودکفایی در تولید گندم را در آبان ۱۳۸۳ برگزار کرد. پس از آن،  ایران که در سال ۱۳۸۳ با تولید بیش از ۱۴.۵ میلیون تن گندم در تولید این محصول استراتژیک کشاورزی به خودکفایی رسیده و اولین جشن خودکفایی گندم را در سال 85 برگزار کرده بود دگر بار و در سال ۱۳۸۸ با واردات بیش از ۵.۴ میلیون تن گندم، به چهارمین واردکننده بزرگ این محصول در جهان تبدیل شد.

این روند ادامه داشت تا این که بار دیگر تولید داخلی گندم در سال ۱۳۹۴ و پس از ۱۱ سال به سطح نخستین سال خودکفایی رسید. سال بعد سالن کنفرانس سران اسلامی در سال 95 میزبان مهمانانی بود که برای جشن دوم خودکفایی دعوت شده بودند. گفته می شود، بر اساس آمار منتشر شده در سال بعد از آن یعنی سال ۱۳۹۶ با رسیدن سطح تولید گندم به حدود ۱۴.۶ میلیون تن، ایران توانست از وابستگی به واردات گندم و فهرست ۲۰ کشور اصلی واردکننده این محصول با اهمیت کشاورزی خارج شود و این اخرین جشنی بود که برای خودکفایی این زیبای طلایی برگزار شد و اکنون در ابتدای قرن جدید جنگی در مرزهای شمالی بار دیگر برنگرانی برای تامین گندم افزوده است که باید برای این هم چاره ای اندیشید.

قطعا تجربه خودکفایی همراه با مشکلاتی بود که دیگر نباید تکرار شود، بلکه این بار باید برای تولید این محصول به صورت پایدار و اصولی به سمت دانش بنیان کردن آن ره پیمود.

شرکت های تحقیقاتی دانش بنیان که در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند و عموما نیز مهجور و مغفول هستند، باید مورد توجه ویژه ای قراربگیرند، رتبه بندی شده و برای ورود به این بحث حمایت های مالی و معنوی دریافت کنند. امروز میزان زیادی از  زمین های زراعی به ویلا و خانه تبدیل شدند و نمی توان به نزولات آسمانی دل خوش بود و منابع زیر زمینی هم کاهش قابل توجهی یافته، پس کاشت گندم دیم وآبی برای رسیدن به مرحله بی نیازی از واردات یک رویا در شرایط فعلی محسوب می شود. از این جهت با حمایت از شرکت های فعال حوزه دانش بنیان می توان با برخی اصلاحات بر روش ها و ساختارها از جمله آبیاری علمی و کاربردی و تغذیه خاک و اصلاح بذر و یا یکپارچه سازی برخی زمین های خرد برای ایجاد یک زراعت صنعتی تا حدی نگرانی از واردات و تامین گندم را بر طرف کرد. 




دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۱۹۹۱۹۱۲:۳۵:۰۷ ۱۴۰۱/۳/۸
کسی می داند تا به حال چند بار در مورد گندم خودکفا شده ایم؟؟! چند بار جشن خودکفایی گرفته ایم؟!
ناشناس۲۵۲۰۳۲۳۱۶:۲۹:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۸
کشور ما در مجموع از لحاظ تولیدات کشاورزی در وضع مطلوبی قرار دارد. فقط مدیریت منابع و حمایت لازم است.
ناشناس۲۵۲۰۴۰۴۱۷:۰۷:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۸
خودکفایی در محصولات کشاورزی برای سرزمین بی آبی مثل ایران یک فاجعه است. فاجعه ای که منجر به نشست زمین، خشکی دریاچه ها و رودخانه ها و تالاب ها و در نهایت بروز گرد و خاک می شود. 50 سال پیش مردم ایران کجا می دانستند طوفان گرد و خاک چیست؟ و مردم خوزستان هم نسبت به امروز بسیار کمتر طوفان خاک داشتند.
ناشناس۲۵۲۰۴۰۸۱۷:۰۹:۰۱ ۱۴۰۱/۳/۸
کشوری مثل ترکیه با آن منابع آبی عظیم اجازه صادرات هندوانه نمی دهد. اما کشور خشکی مثل ایران با سد های خالی و رودهای خشک هندوانه عراق و کشور های عربی را تامین می کند. تفاوت مسئولان دو کشور اینجا مشخص میشه
ناشناس۲۵۲۱۰۹۴۰۷:۴۴:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۹
اگر از کشاورزی چیزی نمی دانی بدان که خودکفایی برای کشوری مانند ایران بصورت سال زراعی معنی دارد و خودکفایی یا عدم خودکفایی برای هر سال زراعی تعریف می شود نمی دانم یک عده خود را به کوچه علی چپ زده اند یا واقعا اینقدر از هر چیز بی اطلاع هستند
ناشناس۲۵۱۹۹۴۷۱۲:۵۴:۲۰ ۱۴۰۱/۳/۸
از شیوه کشت هیدروپونیک استفاده کنند
ناشناس۲۵۱۹۹۶۸۱۳:۰۶:۰۳ ۱۴۰۱/۳/۸
حواستون باشه پول که به دانش بنیاد ها می دهید، سر از کانادا در نیاورد.
ناشناس۲۵۲۰۱۲۹۱۴:۵۵:۴۹ ۱۴۰۱/۳/۸
ی مشت بچه سوسول به اسم دانش بنیان مملکت را مچل کرده اند
ناشناس۲۵۱۹۹۷۴۱۳:۱۰:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۸
مادام که تئوری خودکفایی سر لوحه و دستور کار مسئولان است، منابع طبیعی تخریب و منافع ملی تضعیف می شوند.
ناشناس۲۵۲۰۱۸۵۱۵:۲۰:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۸
یعنی توی این اوضاع غذایی دنیا، خودکفایی گندم اشکال داره!؟!؟
ناشناس۲۵۲۰۳۳۶۱۶:۳۴:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۸
خودکفایی در مورد گندم، بسیار هم واجب است و ارتباطی به منابع طبیعی و محیط زیست ندارد. نابودی محیط زیست، حاصل ناهماهنگی و بی توجهی به مسائل دیگری است که ربطی به خودکفایی ندارد.
ناشناس۲۵۱۹۹۸۰۱۳:۱۱:۳۲ ۱۴۰۱/۳/۸
دانش اگر در این مملکت ارزش داست، این وضعیت مراکز علمی و تحصیل کرده هایش نبود.
ناشناس۲۵۲۰۳۵۰۱۶:۳۸:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۸
متاسفانه اولویت اول کشور در این ده سال اخیر، دانش پزشکی و درمان بوده و نسبت به متخصصان دیگر رشته ها، بی توجهی شده است. تعداد زیادی مهندس جوان و باانگیزه کشاورزی داریم که حاضرند با ده درصد حقوق پزشکان، در خدمت کشاورزان و تولید مملکت باشند که متاسفانه درگیر بیکاری و روزمرگی شده اند.
ناشناس۲۵۲۰۰۰۹۱۳:۳۲:۵۷ ۱۴۰۱/۳/۸
همه این شرکتهای دانش بنیاد فقط بودجه بگیر هستند و تا حالا هیچ حرکت مثبتی در علم و اقتصاد ایران نداشته اند.
ناشناس۲۵۲۰۱۹۲۱۵:۲۳:۳۶ ۱۴۰۱/۳/۸
اینکه یه عده رگباری درمورد دانش بنیانها منفی بافی می‌کنن یعنی حتما در آینده چیزهای زیادی درمورد اونا خواهیم شنید. البته الان هم محصولات زیادی تولید کردن!!
واقع بین۲۵۲۰۱۸۰۱۵:۱۹:۰۱ ۱۴۰۱/۳/۸
به نام خدا سلام. با استفاده از بیوچار طبیعی معدنی کوهبنان کرمان بهترین محصولات ارگانیک را تولید کنید . یا علی مدد.سپاس
ناشناس۲۵۲۰۳۸۵۱۶:۵۶:۰۶ ۱۴۰۱/۳/۸
بله منابع زیر زمینی رو نابود کردیم با حسن خودکفایی گندم.
ناشناس۲۵۲۰۴۱۹۱۷:۱۶:۵۵ ۱۴۰۱/۳/۸
توسعه ء هرکشوربه تامین خوراک،پوشاک،مسکن،...می باشد.
ناشناس۲۵۲۰۶۸۴۲۱:۰۹:۳۹ ۱۴۰۱/۳/۸
سلام هنوز اکثر کشاورز ها با روش سنتی کار می‌کنند از امکانات وابزار نوین محرومند چطوری میخواهند خود کفا بشوند خیلی غصه داره
ناشناس۲۵۲۰۶۹۲۲۱:۱۵:۱۷ ۱۴۰۱/۳/۸
اینها که با خودکفایی مخالفند منظورشون اینه گندم نداشته باشید در در این قحطی از گرسنگی بمیرید چون هیچ کشوری گندمش را به ایران نمی دهد.یا نادانند یا خاین از این دو حال خارج نیست .حتما می خواهند گندم را هم به برجام گره بزنند
ناشناس۲۵۲۱۷۰۶۱۴:۱۵:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۹
چرا باید مخالف باشن ما مخالف امار غلط و تاسیس ارگان و نهاد های بی فاید و بیت المال خور هستیم اب بر اشامیدن نیست هندونه بکار و خودکفا شو مردم تشنه بمیرن ذوق کن
یوسف۲۵۲۰۷۴۲۲۱:۵۷:۴۲ ۱۴۰۱/۳/۸
اگر دقت کنید اون سالهایی که در گندم خود کفا شدیم وضع بارش ها خوب بوده والا دفتر مجری طرح خودکفایی نقشی نداشته .پس به تکنولوژی باروری ابرها بیشتر نیاز است تا زدن دفترهای لوکس ولاکچری واستخدام چندین نفر در اون دفترها.
ناشناس۲۵۲۰۸۰۴۲۲:۵۶:۱۸ ۱۴۰۱/۳/۸
خیلیا تو روستاها روش کاشت گندم رو نمیدونن فقط آب رو حیف میکنن باید کسی باشه که راهو روش بهشون بگه جهاد کشاورزی هم که اصلا فعالیتی نداره
ناشناس۲۵۲۰۸۲۱۲۳:۱۶:۳۶ ۱۴۰۱/۳/۸
دکان جدیدی به نام دانش بنیان !!!!!
حسین۲۵۲۰۸۲۶۲۳:۱۹:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۸
سرکارخانم مرادخانی؟ سلام... تیترخبرتون ،، خبراز یک شگفتی یاحداقل کارکردی،، یا اخباری مبنی بر راهکاری ک توسط دانش..... بوجوداومده میداد... اماهرچی خوندم یسری مطالبی بود ک هزاران بار خوندم... ازسایت الف وازشما سرکارخانم بعید بود.. وموفق باشید
ناشناس۲۵۲۱۸۱۷۱۵:۱۰:۴۵ ۱۴۰۱/۳/۹
ممنون که مطلب رو خوندید اما گویا کامل نخوندید ... حتما پارگراف آخر با دقت بخونید
سیاوش۲۵۲۰۸۴۶۲۳:۴۴:۲۸ ۱۴۰۱/۳/۸
تمام آبهای زیر زمینی و چاهها و قناتهایی که برای کشت گندم و سایر محصولات کشاورزی ضروری است را برای تامین آب شرب و صنایع استفاده کردید و زمینهای بایر کشاورزی را با طرح اصلاحات ارضی پیش از انقلاب و واگذاری زمین به کشاورزان از بین بردید حالا می خواهید شرکتهای دانش بمیان چه تاجی بر سر ملت بزنند .
ناشناس۲۵۲۰۸۸۹۰۰:۱۶:۴۶ ۱۴۰۱/۳/۹
باسلام علت تولید کم گندم درکشورآقای نوبخت اون بانگه داشتن قیمت گندم دوسال پشت سر هم بااون تورم گندم کاران رافلج کرد وکشور راوادار به واردات گندم کرد
علی۲۵۲۰۹۸۴۰۲:۱۴:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۹
نانوایی محل ما چند وقته آردش عوض شده و کیفیت نان اصلا خوب نیست ازش پرسیدم چرا اینجوری شده میگه آردی که بهمون میدن گندم اهوازه و کیفیت خوبی نداره امیدوارم اینم در نظر بگیرن که گندم خوراک دام رو آرد تبدیل نکنن و به نانوایی ها تحویل بدن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین