توضیحات دانشگاه علوم پزشکی بم درباره خوابگاه دانشجویان و حادثه آتش‌سوزی

گروه اجتماعی الف،   4010307045

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بم در مصاحبه اختصاصی با ایرنا درباره وضعیت خوابگاه های این دانشگاه، علت استفاده از کانکس به عنوان خوابگاه و نیز حادثه آتش سوزی شامگاه جمعه توضیحاتی داد.

توضیحات دانشگاه علوم پزشکی بم درباره خوابگاه دانشجویان و حادثه آتش‌سوزی

به گزارش ایرنا دیشب آتش سوزی در دو خوابگاه کانکسی دختران دانشجوی این دانشگاه رخ داد که تلفات یا مصدوم نداشت اما دو کانکس به طور کامل در آتش سوخت.

مدیرعامل آتش نشانی شهرداری بم گفته بود که کپسول آتش نشانی مناسب این نوع حریق در محل وجود نداشته است؛ درحالی که معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بم می گوید که کپسول ها اخیرا توسط این سازمان پر شده اند و باید از همان نوع که می گویند پر می کرده اند.

محمد غضنفرآبادی البته اگرچه می گوید که قصد ندارد به مساله دامن بزند اما تاکید دارد که آتش نشانی نیز دیر به محل آتش رسیده است.

وی همچنین درباره شرایط خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه هم توضیحاتی ارائه داده که در پی می آید.

توضیح درباره آتش سوزی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بم درباره اتش سوزی شب گذشته خوابگاه دخترانه این دانشگاه بیان کرد: این خوابگاه ۱۲ عدد کپسول آتش نشانی دارد که ۳۱ فرردین ۱۴۰۱ تاریخ کپسول ها تمام شده بود و سازمان آتش نشانی آنها پر کرده و تحویل ما داده است.
وی در پاسخ به مدیرعامل آتش نشانی بم که گفته بود برای اطفای حریق کپسول آتش نشانی از نوع پودر نیاز بوده افزود: زمانی که ما به سازمان آتش نشانی مراجعه کردیم و مشاوره گرفتیم به عنوان کار تخصصی که آتش نشانی دارد می توانست نصف کپسول ها را به صورت پودر به ما تحویل دهد.
غضنفرآبادی ادامه داد: بُعد مسافتی بین خوابگاه تا اولین ایستگاه آتش نشانی بیش از پنج کیلومتر بوده و ماشین های آتش نشانی دیر به مقصد رسیده اند.
وی تصریح کرد: به گفته دانشجویان زمانی که اولین تماس با آتش نشانی در ساعت ۲۰:۲۳ تماس گرفته است، مجدد ۲۰:۳۳ هم تماس گرفتند و مامور آتش نشانی گفته آتش شعله ورتر شده تا ما بیاییم؟؛ همچنین از تماس دوم ۱۵ دقیقه گذشته تا ماشین ها به محل آتش سوزی رسیده اند.
غضنفرآبادی اظهارکرد: آتش نشانی ابتدا یک ماشین فرستاد و بعد از اینکه ما مراجعه کردیم طی تماس تلفنی مجدد ماشین دوم را به محل فرستادند. 
وی افزود: ما البته نمی خواهیم به مساله دامن بزنیم زیرا ماهیت کانکس(PVC) قابل اشتعال است و خیلی سریع آتش سرایت می کند.
غضنفرآبادی گفت: شب گذشته در ساعت اوج مصرف برق بوده و دانشجویان هم در آن ساعت از تمامی وسایل برقی مانند اسپیلت، آبگرمکن، اتو، شارژر و لپ تاپ به صورت همزمان در حال استفاده بوده اند.

تلفات نداشتیم چون دانشگاه خوب عمل کرده است 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بم خاطرنشان کرد: نوسانات برقی باعث شده  فیوز جرقه بزند اما محافظ عمل کرده و برق قطع شده؛ اینکه ما تلفات جانی نداشتیم به دلیل اینکه دانشگاه در بحث تاسیسات و وسایل ایمنی بخوبی عمل کرده است. 
غضنفرآبادی گفت: شعله وارد جدار کانکس شده و به دلیل اینکه دانشجویان خانم بودند فقط تماس تلفنی با آتش نشانی گرفته اند که شعله نیز زیاد می شود؛ اگر محافظ فیوز بخوبی عمل نکرده بود شاید اتفاقات ناگوارتری رخ می داد.
وی تصریح کرد: رییس دانشگاه علوم پزشکی بم با تیم همراهشان تمام تلاش خود را برای دانشجویان طبق شعار«دانشجو فرزند ماست» جامه عمل پوشانده است و نمونه آن راه اندازی خوابگاه پسرانه تلاش است.

پاسخ درباره خوابگاه‌های کانکسی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بم درباره شرایط خوابگاه های این دانشگاه نیز توضیح داد: این کانکس ها یک سال و نیم بعد از زمان زلزله ۸۲ برای استفاده مردم تعبیه شدند که تا نیمه دوم سال ۹۰ مردم به دلیل شرایط زلزله و ساخت و سازهایی که داشتند از این کانکس ها استفاده می کردند.
غضنفرآبادی بیان کرد: کانکس ها از سال ۹۰ تاکنون در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته اند تا به عنوان خوابگاه از آنها استفاده شود.
وی افزود: خوابگاه پسرانه دانشگاه علوم پزشکی بم نیز در همین کانکس ها مستقر بود که بهمن سال ۱۴۰۰ با ساخت خوابگاه، ۲۶۰ دانشجوی پسر به خوابگاه تلاش منتقل شدند.

دانشجویان از کانکس ها رضایت داشته اند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بم اظهارداشت: به دلیل فرسایش و مشکلاتی که کانکس ها داشته اند چندین مرتبه درخواست انتقال دانشجویان داده شد اما دانشجویان از این کانکس ها به دلیل اینکه سوییت کامل و دارای آشپزخانه مجزاست رضایتمندی دارند.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته هم که قرار بود پسران را به هتل آزادی منتقل کنیم، دانشجویان رضایتنامه ای را امضا کردند که ما تمایل داریم در کانکس ها مستقر باشیم.
غضنفرآبادی عنوان کرد: از مهر ۹۹ که در معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه معرفی شدم بلافاصله  در جلسه وزارتخانه بحث پیشرفت خوابگاه های دانشجویی را کلید زدیم و با حضور نماینده مردم در مجلس، دکتر اویسی رییس دانشگاه و دکتر رجایی معاون توسعه وپشتیبانی دانشگاه جلسه مهمی با حضور دکتر لاری معاون وزیر برای تعیین تکلیف خوابگاه پسرانه و دخترانه با اولویت راه اندازی خوابگاه دخترانه برگزار شد.
وی تاکیدکرد: ساختمان شهید صدوقی که قرار بود به بیمارستان اطفال تغییر یابد طی انعقاد تفاهم نامه ای بین ریاست دانشگاه، صندوق رفاه دانشجویی و معاونت فرهنگی دانشجویی مقرر شد هر کدام مبلغ ۲ میلیارد تومان آورده داشته باشند و خوابگاه با اعتبار اولیه ۶ میلیارد تومان آغاز به کارکند.

چرا انتقال پسران اولویت گرفت؟

غضنفرآبادی تصریح کرد: کار جهادی از نیمه دوم خردادماه تا بهمن ۱۴۰۰ در طول مدت ۱۰ ماه شروع شد که  اولویت با انتقال دختران دانشجو بود اما به دلیل اینکه تعداد دانشجویان دختر ما حدود ۴۰۰ نفر است و این خوابگاه ظرفیت کمتری داشت، پسران ما به این خوابگاه منتقل شدند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هتل آزادی بم متعلق به بنیاد مستضعفان قرار بود به فروش برسد، دانشگاه علوم پزشکی بم اقدام به خریداری این هتل برای راه اندازی خوابگاه دخترانه کرد.

منتظر انجام فرآیند خرید هتل هستیم

وی گفت: جلسه ای هم در وزارتخانه برگزار و صندوق رفاه دانشجویی مبلغ ۴۰ میلیارد تومان هم برای این موضوع اختصاص داد و موافقت اصولی آن گرفته شد.
غضنفرآبادی بیان کرد: پیگیر خرید هتل آزادی هستیم و تاکنون موافقت اصولی آن به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان انجام شده است که اگر موفق به خریداری هتل شویم طی ۲ ماه آینده دانشجویان را به هتل آزادی انتقال خواهیم داد.

از خوابگاه مستقر در ارگ جدید چه خبر؟

این مسئول درباره وضعیت خوابگاه دخترانه واقع در  ارگ جدید بم نیز گفت:خوابگاه دانشجویی ۴۰۰ تختخوابی در ارگ جدید  در سال ۹۷ می بایست به بهره برداری برسد اما به دلایل مختلف  این خوابگاه را به سمت طرح ملی نبردند و  موضوع وارد بحران شد. 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بم توضیح داد: ارگ جدید هم مبلغ یک میلیارد تومان کمک کرد و فوندانسیون خوابگاه ریخته شد اما از سال ۹۷ به بعد این پروژه به صورت کامل تعطیل شد؛ حتی مدیر عمران ارگ در سال ۹۷ برای رییس دانشگاه وقت نامه زد که کارگاه خوابگاه باعث ناامنی است.
به گفته وی این درحالی است که تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور خوابگاه های دخترانه خود را از سال ۹۵ تاکنون به اتمام رسانده اند.
این مسئول افزود: مقرر شده بود این خوابگاه تا سال ۹۷-۹۸ به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان به سرانجام برسد اما به سال ۹۹ -۱۴۰۰ رسید.

امید برای ساخت تا یکسال آینده

غضنفرآبادی تصریح کرد: اوایل سال ۱۴۰۰ مناقصه خوابگاه برگزار شد و مبلغ ۴۰ میلیارد تومان هم وام برای این خوابگاه گرفته شده که آهن الات ان خریداری شده و در حال جوشکاری آن هستیم؛ امیدواریم تا یکسال آینده خوابگاه ۴۰۰ تختخوابی دخترانه دانشگاه ساخته شود.

به گزارش ایرنا در کنار خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی بم، خوابگاه دانشجویی دخترانه و پسرانه مجتمع آموزش عالی بم نیز به صورت کانکس در حال استفاده است که گفته می شود حدود ۸۰۰ دانشجو در این کانکس ها مستقر هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین