واردات خودرو توسط خودروسازان نوع جدید انحصار را شکل می‌دهد

گروه اقتصادی الف،   4010305018

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با برشمردن الزامات واردات خودرو گفت: اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان خطر بزرگی است که می‌تواند نوع جدیدی از انحصار را در بازار خودرو ایجاد کند، لذا به شدت باید از آن اجتناب شود.

 واردات خودرو توسط خودروسازان نوع جدید انحصار را شکل می‌دهد

روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به الزامات واردات خودرو اظهار داشت:‌ اولین نکته ضروری در رابطه با خودروهای وارداتی، توجه به الگوی مصرف سوخت آنهاست؛ در این زمینه باید خودروهای اقتصادی و به صرفه وارد شود.

وی افزود: همچنین قیمت خودروی تمام شده خودروها باید برای مردم به‌ صرفه و متناسب با توان اقتصادی عموم آنها باشد که در این زمینه هم خودروهای ارزان‌قیمت نو و هم خودروهای دسته دوم با عمر سه سال، می‌تواند وارد شده و در سبد مصرف مردم قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: درباره قیمت خودروهای وارداتی باید قیمت تمام شده در نهایت زیر 20 هزار دلار باشد تا برای مصرف‌کننده داخلی به‌صرفه باشد؛ به عنوان مثال، دامنه قیمت باید از هفت هزار تا 20 هزار دلار باشد تا امکان انتخاب عموم مردم فراهم شود. 

* واردات خودرو باید منجر به انتقال فناوری در طول زمان شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: نکته بعدی که درباره واردات خودرو بسیار مهم است، جلوگیری از ایجاد انحصار و رانت‌‌های رایج در حوزه است؛ به عنوان مثال، در اختصاص سهمیه واردات نباید داشتن نمایندگی فروش ملاک باشد، بلکه باید نمایندگی خدمات پس از فروش مدنظر قرار گیرد، در غیر اینصورت، با توجه به محدودیت مراکز فروش، باز هم انحصار ایجاد شده و به نفع مردم نخواهد بود.

ایزدخواه گفت: نکته مهم بعدی این است که سقف واردات در سال باید به گونه‌ای تنظیم شود که مابه‌التفاوت عرضه و تقاضا در جامعه پوشش داده شود و محرکی نیز برای بهبود تولیدات داخلی باشد. 

وی تصریح کرد: علاوه بر نکات گفته شده، واردات خودرو باید منجر به انتقال فناوری در طول زمان مشخص شود؛ به عنوان مثال، هر سه ماه یکبار امکان انتقال یک قلم از مجموع فناوری‌های به کار رفته در تولید یک خودروی وارداتی میسر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره گلوگاه‌های فعلی انحصار در بازار خودرو تصریح کرد: اگر بخواهند واردات خودرو را بر روی نمایندگی‌های فروش تنظیم کنند، بدون شک انحصار ایجاد خواهد شد؛ یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های غیر دانش‌بنیان معتبر در داخل که تعهد می‌کنند خدمات پس از فروش فلان خودروی وارداتی را ارائه دهند، باید تقویت شده و امکان ارائه خدمات پس از فروش را داشته باشند.

ایزدخواه تاکید کرد: اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان هم خطر بزرگی است که می‌تواند نوع جدیدی از انحصار را در بازار خودرو ایجاد کند، لذا به شدت باید از آن اجتناب شود.

یکتانتتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. کشوری که در آن هیچ خبر خوبی وجود ندارد !

  2. آقای دایی؛ گران حساب نکردید؟!

  3. تلاش برای رفع سریع تحریم ها یک وظیفه است !

  4. مرفهین سه درصدی؛ پرمصرف های گاز در کشور

  5. تهدید نماینده اصفهان : وزیر نیرو بداند ، ما نمی گذاریم طرح اجرا شود

  6. روایت خبرگزاری اصولگرا از نفوذ در دولت احمدی‌نژاد/ جزئیات اختلاف ایران و آمریکا در مذاکرات دوحه/ تناقض دولت رئیسی درباره وزارت بازرگانی

  7. حکایت کارتخوان و پزشک

  8. بیانیه اعتراضی رتبه های برتر کنکور درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

  9. مالیات ستانی در ایران نیازمند انقلاب است

  10. روشن شدن بنز جا مانده از جنگ جهانی دوم

  11. چرا ترویج اطلاعات غلط درباره ایران به یک امر عادی تبدیل شده است؟!

  12. بزرگنمایی اجتماع‌های سلام فرمانده اشتباه است

  13. دولت سیزدهم «نولیبرال» نیست !

  14. بازگشت صف‌های دلار به میدان فردوسی |‌ ازدحام مردم در مقابل صرافی‌ها را ببینید

  15. فرق قطار ایرانی با آمریکایی!

  16. فقط ۴۰ درصد سیستم مالیاتی ما هوشمند و کارآمد است

  17. سگ‌های ولگرد در قم جان پسر بچه ۶ ساله را گرفتند

  18. مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس

  19. بانک مرکزی: بدون ارزپاشی بازار ارز به آرامش رسید/ برخلاف دولت قبل دست اندازی به ذخایر ارزی کشور نکردیم

  20. ایران چگونه یک اقتصادِ ضدتحریم را ایجاد کرد؟

  21. حراست وزارت ورزش: دبیر باید پاسخگوی بی احترامی در مجمع کشتی باشد

  22. کشتار وحشیانه مهاجرین آفریقایی توسط مرزبانان اسپانیایی!

  23. به این میگن اعتماد بنفس

  24. چرا در ازدواج ایده آل گرا شدیم؟!

  25. صاحبخانه جدید برای مستاجران پایتخت

ابر آروان

آخرین عناوین

بلیط هواپیما