سؤالات دومین امتحان نهایی هم ۲۰ دقیقه بعد از آزمون منتشر شد/ برخی کانال‌ها مدعی انتشار سؤالات امتحانی ساعت ۶:۳۰ صبح هستند

گروه اجتماعی الف،   4010304082

دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: امروز در کانال‌های چند ده هزار نفری شاهد بارگذاری سؤالات امتحان نهایی، ۲۰ دقیقه بعد از شروع امتحان بودیم؛ پاسخ سؤالات تاریخ، هندسه و ریاضی در ساعت ۸:۲۰ منتشر شده است.

سؤالات دومین امتحان نهایی هم ۲۰ دقیقه بعد از آزمون منتشر شد/ برخی کانال‌ها مدعی انتشار سؤالات امتحانی ساعت ۶:۳۰ صبح هستند

هامون سبطی دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت آموزش و پرورش فارس، اظهار کرد: در دومین امتحان نهایی دانش‌آموزان باز هم با پخش سؤالات و پاسخ آنها حین برگزاری آزمون مواجه بودیم.

وی ادامه داد: امروز در کانال‌های چند ده هزار نفری شاهد بارگذاری سؤالات امتحان نهایی، 20 دقیقه بعد از شروع امتحان بودیم؛ پاسخ سؤالات تاریخ، هندسه و ریاضی در ساعت 8:20 منتشر شده است.

* یکی از کانال‌ها ساعت 6:30 صبح، پی‌دی‌اف سؤالات را در معرض دید عموم قرار داد

سبطی افزود: یکی از کانال‌ها ساعت 6:30 صبح، پی‌دی‌اف سؤالات را در معرض دید عموم قرار داد که البته رمزی برای پی‌دی‌اف داشت و ادعا می‌کرد تا کسی پول ندهد، رمز را در اختیار قرار نمی‌دهد و بعد از اینکه آزمون شروع شد، رمز را در اختیار عموم قرار داد که سؤالات همان سؤالات آزمون بود؛ البته برای این موضوع باید راستی‌آزمایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش اعلام کرده بود که عوامل انتشار سؤالات حین برگزاری امتحان نهایی را شناسایی کردند و اکنون مشخص می‌شود که افراد دیگری هم هستند و از حوزه‌های مختلفی، سؤالات درز پیدا می‌کند.

* فرصت کنکور کم است امکان بده و بستان و تقلب در جلسه کنکور کمتر است

دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با طرح پرسشی مبنی بر اینکه «چه تفاوتی بین تقلب در امتحان نهایی و کنکور هست؟»، گفت: سؤالاتی که در امتحان نهایی مطرح می‌شود، حافظه‌محور است؛ در بررسی که روی سؤالات دین و زندگی که اولین امتحان نهایی بود توسط تعدادی از دبیران داشتیم، تمام سؤالات دین و زندگی حافظه‌محور بود و خط به خط آن از داخل کتاب درسی بود، هیچ جایی برای ترکیب و تحلیل نبود و نکته دیگر اینکه بیش از 50 درصد سؤالات عیناً تکرار سؤالاتی بود که در چند سال اخیر در امتحانات نهایی سال‌های گذشته آمده بود. 

وی افزود: این پارامترها برعکسش در کنکور است یعنی سؤالات کنکور بسیار ترکیبی و تحلیلی است و به همین خاطر تیم‌های تقلب‌ و سؤال‌فروش خیلی وقت‌ها از عهده پاسخگویی به این سؤالات بر نمی‌آیند و افتخارشان این است که در فلان درس به 70 درصد سؤالات درست جواب دهند و آن همان زمان زیادی می‌برد؛ از سوی دیگر چون فرصت کنکور کم است امکان بده و بستان و تقلب در جلسه کنکور کمتر است.

* با امتحان نهایی، دانش آموزان کشور را  به سمت حفظ طوطی‌وار  صفحات کتاب درسی سوق می‌دهیم

سبطی ادامه داد: قرار بود که در سال 1401، سؤالات امتحان نهایی به ‌گونه‌ای طراحی شود که مسؤولان شورای عالی انقلاب فرهنگی را به این نقطه اعتماد برساند که سؤالات امتحانات نهایی از سطوح مختلف آموزشی است و حالت حافظه محور را کنار گذاشته است و قرار است عمق فهم و درک از مطالب کتاب را بسنجد و کاربرد مطالب آموخته شده را در موقعیت های جدید بسنجد که عکس آن دیده شد.

وی اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان دیده‌بان شفافیت و عدالت به یکی از مسؤولان صاحب تصمیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتیم که همیشه حافظه محور بودن و نازل بودن سؤالات امتحان نهایی یکی از موارد جدی نقد به آموزش و پرورش بود که تاکنون تصحیح نشده است. 

دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه نظام آموزشی ما دچار کم هوشی و کم کوشی شده است و نمی‌توان انتظار داشت که تغییرات رو به جلو داشته باشد، گفت: دانش‌آموز برای اینکه در امتحانات آموزش و پرورش موفق باشد، حتی نیاز ندارد در کلاس درس مدرسه شرکت کند و فقط می تواند سؤالات سال‌های قبل را بخواند تا به گفته دبیران باسابقه، به نمره 17، 18 برسد. حال تصور کنید اگر درس های عمومی از رقابت کنکور حذف شوند چه بلایی سر کلاس های ادبیات و دینی و زبان در مدارس کشور خواهد آمد که البته همین حالا هم بی مهری به این دروس آغاز شده است؛ یعنی با امتحان نهایی، دانش آموزان کشور را  به سمت حفظ طوطی‌وار  صفحات کتاب درسی سوق می دهیم و اصلا درک عمیق مطلب و به کارگیری تحلیل در این سوالات وجود ندارد. 

وی افزود: اینکه آموزش و پرورش می تواند آزمون‌هایی برگزار کند که دانش آموزان را به سمت درک عمیق مطلب ببرد، فعلا امکان ندارد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین