از پلاسکو تا متروپل ؛ برج هایی که همچنان فرو می ریزند!

محمد سعادتمند،   4010303083 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
از پلاسکو تا متروپل ؛ برج هایی که همچنان فرو می ریزند!

چند سال پیش شاهد فروریزی برج پلاسکو در تهران بودیم که درآن حادثه غمبار چند تن از آتش نشانان قهرمان کشورمان به شهادت رسیدند ؛ متاسفانه این روزها ریزش برج نوساز متروپل آبادان و کشته و زخمی شدن دهها نفر از هم وطنان عزیز آبادانی داغ تازه ای بر دل مردم ایران گذاشت .

در زمان ریزش پلاسکو اعلام  شد که علاوه بر این برج فرو ریخته  دهها برج و ساختمان بلند مرتبه دیگر در تهران  وجود دارد که شرایط غیر استانداردی شبیه پلاسکو داشته و هر لحظه و بر اثر حادثه ای کوچک  امکان فرو ریختن آنها نیز به شدت وجود دارد.

این مسئله بیشتر در مورد ساختمان های قدیمی که عمری از آنها گذشته و به لحاظ سازه ای دچار خستگی و فرسودگی شده اند صدق می کرد اما با بروز حادثه ریزش مرگبار برج متروپل آبادان  ظاهرا مسئولین مربوطه  بایستی علاوه بر استاندارد سازی و ایمن سازی ساختمان ها ی  قدیمی  ، فکر عاجلی برای نظارت کامل بر ساخت و ساز برج ها و ساختمانهای جدید نیز داشته باشند.

با کمال تاسف ترکیبی از استفاده از مصالح نامرغوب  وغیر استاندارد ، نیروی کارغیر حرفه ای و آموزش ندیده ، عدم نظارت صحیح قاطع و اصولی  و همچنین اضافه بنا  از جمله مهم ترین عوامل ساخت بناهای نا ایمن ، حادثه ساز و خطر آفرین در کشور می باشد.

در مورد برج متروپل آبادان ساخت سه طبقه اضافه بنا به صورت غیر قانونی به اثبات رسیده است و چه بسا با تحقیقات بیشتر عوامل دیگر نیز به لیست تخلفات سازندگان افزوده گردد.

حال اینکه چگونه اضافه بنای غیر قانونی باعث ناایمنی یک ساختمان بویژه ساختمان های بلند مرتبه می شود را با همین شرایط متروپل توضیح می دهیم.

متروپل یک برج 10 طبقه است که گفته شده 3 طبقه اضافه بنا آن غیر قانونی ساخته شده است یعنی قائدتا محاسبات مربوط به پی ، ستون ها و سازه این برج بر اساس 7 طبقه طراحی شده  و در نتیجه سازه این برج تحمل 3 طبقه اضافه بنا را نداشته و به همین دلیل هم دچار ریزش شده است.

حال سئوال اساسی این است که چگونه یک برج بزرگ در حاشیه یک خیابان پر تردد و پیش چشمان دستگاه های مختلف نظارتی ساختمان مانند نظام مهندسی و شهرداری توانسته 3 طبقه اضافه بنا غیر مجاز بسازد و هیچ کس هم جلوی این تخلف آشکار را نگیرد؟

در حالی که شهرداری ها به لطف گزارش هایی که توسط عوامل پر شمار خود دریافت می کنند از ساخت یک اتاق کوچک بر روی بام خانه آدم های معمولی در کوچه پس کوچه های شهر هم خبر دار شده و به سرعت برق و باد وبا قدرت وارد عمل شده و جلو آن را می گیرند.

رمز و راز مسئله دربرخی سازندگان این گونه برج هاست ؛ آدم های پر قدرت و با نفوذی که به اشکال مختلف  حتی در پوشش کار خیر و عام المنفعه خود را به برخی مسئولین محلی نزدیک کرده و با توجه به ارتباطات گسترده با افراد ذی نفوذ ، حاشیه امنی برای خود متصور شده و کارهای غیر قانونی خود را با چند تماس با این گونه افراد به پیش می برند.

این گونه افراد همیشه و در همه جا وجود دارند اما وظیفه و مسئولیت اصلی متوجه مسئولین دولتی و شهری همچون شهرداری هاست که بدون توجه به قدرت و نفوذ سازنده بناهای مختلف  کار قانونی و نظارتی خود را بدون کوچک ترین تردیدی انجام دهند .

 البته وظیفه مهم دستگاه قضا برخورد بسیار سخت و مقتدرانه با هرشخص و یا شخصیت اعم از مسئول شهرداری و یا دولتی است که در این امر کوتاهی نموده و یا توصیه به چشم پوشی از تخلفات نموده اند  ، تخلفاتی که در نهایت منجر به از دست رفتن جان های عزیزی شده که به هیچ روی قابل  گذشت و اغماض نخواهدبود .

برخورد با متخلفان بایستی آن چنان محکم و عبرت آموز باشد تا برای همیشه این رویه معیوب در تخلفات ساختمانی از بین رفته و هیچ مسئول دولتی و غیر دولتی جرات توصیه خلاف قانون به

 سازمانهای نظارتی ساختمان به جهت چشم پوشی از وظایف قانونی نظارتی خود  را نداشته باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۱۴۱۹۱۰۸:۱۱:۴۴ ۱۴۰۱/۳/۴
خودتون رو فریب میدین یا ما رو؟؟؟ پلاسکو در اثر یک آتش سوزی شدید و گسترده فروریخت نه به خاطر کم گذاشتن در مراحل ساخت. اگه آتش سوزی رخ نمیداد ساختمان پلاسکو دهها سال دیگه هم سرپا بود.
ناشناس۲۵۱۴۳۴۶۱۰:۳۰:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۴
آنانی که از مالک و سازنده ساختمان متروپل تقدیر کرده و لوح سپاس به او داده بودند، باید پاسخگو باشند.
ناشناس۲۵۱۴۴۰۲۱۱:۱۲:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۴
همه چیز را گردن سازنده می اندازند که می گویند کشته شده است! همانطور که همیشه در پی سقوط هواپیما، خلبان مقصر اعلام می شود.
ناشناس۲۵۱۴۴۰۹۱۱:۱۵:۴۵ ۱۴۰۱/۳/۴
یک آجیل فروش چرا باید برج بسازد؟ آن هم ساختمانی با این وسعت؟
ناشناس۲۵۱۴۳۴۸۱۰:۳۰:۵۶ ۱۴۰۱/۳/۴
فساد مانند موریانه به جان مملکت افتاده است.
ناشناس۲۵۱۴۳۵۰۱۰:۳۳:۱۴ ۱۴۰۱/۳/۴
تمام شهردارانی که برای اداره شهر، دست به تراکم فروشی زده و بعضاً شهرداری را هم در عایدات این کار سهیم کرده اند، باید حسابرسی و محاکمه شوند.
ناشناس۲۵۱۴۳۵۳۱۰:۳۶:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۴
آبادانی که صدها مشکل ریز و درشت اعم از آب آشامیدنی، بهداشت، راه، .....دارد، چه نیازی به داشتن چنین ساختمان تجاری داشت؟ به جای آنکه مردم را به تولید تشویق کنند به دلالی و خرید و فروش تشویق می کنند.
ناشناس۲۵۱۴۳۶۱۱۰:۴۰:۱۵ ۱۴۰۱/۳/۴
عده ای با تیشه افتاده اند به جان مملکت و چاه طمع و ثروت اندوزیشان «تَه» ندارد. از شما تا جنوب از شرق تا غرب مشغول غارت و چپاول هستند.
ناشناس۲۵۱۴۴۶۵۱۱:۵۶:۱۹ ۱۴۰۱/۳/۴
مسئولان دولت روحانی باید در مورد تخریب ساختمان متروپل پاسخگو باشند.
ناشناس۲۵۱۴۶۰۷۱۳:۳۵:۵۸ ۱۴۰۱/۳/۴
روحانی و مدیران بی کفایت دولتش باید در اسرع وقت محاکمه و مجازات بشوند.
ناشناس۲۵۱۴۵۱۷۱۲:۴۰:۰۱ ۱۴۰۱/۳/۴
خون عده ای بیگناه ریخته شده ، مال و اموال عده ای نابود شده ، چند روزی سرو صدا خواهد بود و پس از آن مثل همیشه در این چند ده سال ، مجرمین با قرار وثیقه سبکی آزاد خواهند شد و سپس از مملکت متواری می شوند ، و دوباره نقطه سر خط 《 انگار نه انگار اتفاقی افتاده 》!
ناشناس۲۵۱۴۱۹۵۰۸:۱۵:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۴
فرضیه خرابکاری هم محتمل است
ناشناس۲۵۱۴۲۴۲۰۹:۰۰:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۴
لطفاً پلاسکو را با متروپل مقایسه نکنید. پلاسکو 60 سال قبل ساخته شد و اگر به دلیل دستکاری در سیم کشی توسط کسبه و آتش سوزی نبود، 100 سال دیگر هم استوار بود. اما متروپل را ظرف 2-3 سال اخیر آن هم در زمانی که دانش مهندسی نسبت به 60 سال قبل پیشرفت های زیادی کرده است، ساختند.
ناشناس۲۵۱۴۳۹۳۱۱:۰۷:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۴
پلاسکو 20 طبقه بود، متروپل 10 طبقه بود!
ناشناس۲۵۱۴۴۶۹۱۲:۰۰:۰۲ ۱۴۰۱/۳/۴
در دولت بی تدبیر حتی یک کار درست و اصولی انجام نشد ساختمان هم که ساختند بعد از 3 سال فرو ریخت.
ناشناس۲۵۱۴۲۴۵۰۹:۰۳:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۴
چه کسانی اجازه ساخت ساختمان 10 طبقه را در کوچه 8 متری دادند؟ چه کسانی اجازه ساخت 3 طبقه اضافه را دادند؟ چه کسانی هشدار مهندسین ناظر ساختمان را نادیده گرفتند؟ چطور کسی که تا چند سال قبل آجیل فروشی داشته، پایش به ساختن برج باز می شود؟!
ناشناس۲۵۱۴۳۵۸۱۰:۳۷:۵۱ ۱۴۰۱/۳/۴
طمع، حرص دنیا، قدرت طلبی، فساد، بی دینی و بی ایمانی......
ناشناس۲۵۱۴۲۴۷۰۹:۰۵:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۴
قطعاً و به یقین متروپل های دیگری هم در آینده فرو خواهند ریخت.
ناشناس۲۵۱۴۲۵۳۰۹:۱۵:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۴
وزیر محترم کشور سریعا ماده ۱۰۰ را در شهرداری ها که منشا فساد و رشوه است به حالت تعلیق در بیاورد ۳ طبقه اضافه ساخت حتما رشوه های کلانی را در بر داشته است
ناشناس۲۵۱۴۲۶۶۰۹:۲۸:۴۰ ۱۴۰۱/۳/۴
شروع شد ماستمالیزاسیون
ناشناس۲۵۱۴۳۲۲۱۰:۰۹:۵۷ ۱۴۰۱/۳/۴
در امریکا و اروپا وقتی می خواهند یک ساختمان بلند مرتبه بسازند شاید باور نکنید ولی دو تا سه سال اول پروژه صرف تحقیقات و ازمایش خاک منطقه و محاسبات فنی ساخت ساختمان بر اساس این نتایج این ازمایشات می شود و این مرحل تحقیقات بیشتر از کل زمان ساخت یک پروژه طول می کشد. خلاصه اینکه در خوزستان بدلیل زمینهای ابرفتی امکان ساخت ساختمانهای بلند مرتبه وجود ندارد و اگر ساخته هم شود نیاز به کارهای مهندسی و دقیق و تخصصی بسیار بیشتری از مثلا تهران یا اصفهان دارد. ولی بدلیل ضعف وحشتناک علمی چند ده سال اخیر تولیدات دانشگاههای ایران که نتیجه همان نگاه سهمیه ای و رابطه سالاری برای پرورش اساتید و متخصصان متعهد!( خودی) هست اصلا در این مسایل شناخت علمی وجود ندارد و مثلا همان مهندس و پیمانکاری که در تهران برج ده طبقه می سازد با همان استانداردهای پی سازی و مطالعات در خاک ابرفتی ابادان هم برج بلند مرتبه می سازد و متاسفانه نتیجه را شاهد هستیم.
ناشناس۲۵۱۴۵۰۲۱۲:۲۷:۵۷ ۱۴۰۱/۳/۴
خجالت و شرم و حیا هم چیزهای خیلی خوبی هستند (( چرا با زدن حرف های فاقد ارزش و اعتبار دنبال بیگناه جلوه دادن مقصران اصلی می باشید )) !
ناشناس۲۵۱۴۲۰۲۰۸:۲۷:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۴
چرا باید یک حادثه رخ بدهد تا ماموران شهرداری خلافکار و رشوه بگیر دستگیر شوند از طریق ماده ۱۰۰ شهرداری رشوه های بسیار بسیار بسیار کلانی به رشوه خواران میرسد
ناشناس۲۵۱۴۳۴۲۱۰:۲۷:۲۸ ۱۴۰۱/۳/۴
منشا فساده ها پ تخلفات ماده ۱۰۰ شهرداری که برای رشوه خوران بیست بیست عمل می کند وزیر کشور دستور تعلیق ماده ۱۰۰ را صادر بفرمایند و دستور ویژه برای رسیدگی مجدد به پرونده های ماده ۱۰۰ و معلوم کردن رشوه ها در گذشته بر اور این ماده ۱۰۰
ناشناس۲۵۱۴۲۰۶۰۸:۳۲:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۴
ریزش را از بعد سیاسی و خرابکاری هم نقد کتید
ناشناس۲۵۱۴۵۰۵۱۲:۳۱:۵۶ ۱۴۰۱/۳/۴
سعی نکنید خون عده ای بیگناه را با این نظرات گمراه کننده به هدر دهید اگر از خانواده قربانیان شرم نمی کنید حداقل از خداوند شرم کنید .
ناشناس۲۵۱۴۵۷۵۱۳:۱۴:۱۷ ۱۴۰۱/۳/۴
اگر ساختمان مجلس یا کاخ ریاست جمهوری وامثالهم ریخته بود میشد از بعد سیاسی بررسی کرد اما این ساختمان هیچ بعد سیاسی نداره به جز کم‌کاری فساد وسودجویی مالک و کسانی که از آن منفعت می بردن !
ناشناس۲۵۱۴۲۱۰۰۸:۳۵:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۴
این یک نمونه از فساد است
mostafa.kamali95&yahoo.com۲۵۱۴۲۴۴۰۹:۰۱:۳۸ ۱۴۰۱/۳/۴
فساد از ماده ۱۰۰ شهرداری ها می باشد سه طبقه اضافه یعنی ماده ۱۰۰ و گرفتن رشوه توسط مسولان شهرداری وزیر کشور همین امروز ماده ۱۰۰ شهرداری ها را به حالت تعلیق در بیاورد
ناشناس۲۵۱۴۲۱۱۰۸:۳۵:۴۴ ۱۴۰۱/۳/۴
نوع ریزش یک ساختمان بتنی طبیعی نیست از نحوه تخریب معلوم است شرکتی که بتن این ساختمان را تهیه میکرده کارش اشکال داشته و مهندسین هم متوجه نشده اند
ناشناس۲۵۱۴۲۸۸۰۹:۴۳:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۴
مهندسان اخطاریه دادند ولی شهردار عمدا متوجه نشد!
ناشناس۲۵۱۴۳۸۲۱۰:۵۴:۱۷ ۱۴۰۱/۳/۴
مهندسان خودشون شریک جرم هستن.
ناشناس۲۵۱۴۴۹۵۱۲:۲۴:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۴
این اخطاریه دادن هم صرفا برای درج در پرونده بوده چون اگر غیر از این بود مهندسین ناظر برای حفظ جان و مال مردم از طریق مراحع بالاتر پی گیری می کردند و حتی از فضای مجازی کمک می گرفتند .
ناشناس۲۵۱۴۴۷۲۱۲:۰۴:۰۴ ۱۴۰۱/۳/۴
پس او مهندس ناظر بتن رو برای تست نباید میفرستاد ازمایشگاه؟
ناشناس۲۵۱۴۲۳۰۰۸:۵۰:۴۷ ۱۴۰۱/۳/۴
وی آبادون وی برج ده طبقه وی باوروم نمیشه
ناشناس۲۵۱۴۴۷۶۱۲:۰۵:۲۰ ۱۴۰۱/۳/۴
همه چیز رو لطفا به سخره نگیرید!
ناشناس۲۵۱۴۲۳۴۰۸:۵۲:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۴
مهندسین به کار فرما گفتند ایخوی سه طبقه دیگه بنری روش هیچ نی بوه ا
ناشناس۲۵۱۴۲۳۷۰۸:۵۴:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۴
از نوع ریزشه معلومه که بتن ها فاسد بوده و بصورت ظاهری سفت شده ولی در اصل پوک میشده است
استاد دانشگاه۲۵۱۴۲۵۹۰۹:۲۵:۱۴ ۱۴۰۱/۳/۴
نتیجه سهمیه ای مدرک گرفتن در دانشگاهها و استخدام سهمیه ای آنها بهتر از این نمی شود
ناشناس۲۵۱۴۲۸۱۰۹:۳۹:۵۸ ۱۴۰۱/۳/۴
مقایسه این دو برج اشتباهه
ناشناس۲۵۱۴۲۸۷۰۹:۴۲:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۴
مقایسه ساختمان 60 ساله با ساختمانی که هنوز افتتاح نشده منطقیه؟
ناشناس۲۵۱۴۵۶۵۱۳:۱۱:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۴
تازه این ساختمان به دلیل فساد و بی توجهی شهرداری در زمان ساختش فرو نریخت، به دلیل فسادی که منجر به آتش سوزی گسترده در بیش از نیم قرن بعد اتفاق افتاد فرو ریخت! وگرنه سازنده اش اعدام شد، ولی به جان و مال مردم دست ننداخته بود!
ناشناس۲۵۱۴۳۱۹۱۰:۰۸:۵۱ ۱۴۰۱/۳/۴
پلاسکو ۵۰سال قدمت داشت
ناشناس۲۵۱۴۳۲۹۱۰:۱۸:۰۷ ۱۴۰۱/۳/۴
بازخط رسانه دنبال اصل ماجرا نیست. مگر نظام مهندسی قبلا برای این تخلف نامه نداده بود؟ چرا بی توجهی شده؟ چرا هنوز این نظام بی توجهی ادامه دارد؟
ناشناس۲۵۱۴۳۷۱۱۰:۴۷:۵۴ ۱۴۰۱/۳/۴
این دو تا ساختمان هستند که ریزش کردن. انچه بیشتر ریزش کرده انسانیت است. درستی است. اعتماد است.
صمصام۲۵۱۴۳۷۳۱۰:۴۸:۵۸ ۱۴۰۱/۳/۴
فراتر از دولت و حزب وباند باید با عوامل مقصر در این اتفاق تلخ و تاسفبار شدیدا برخورد بشود . ولی مقایسه پلاسکو که 50 سال بعد اونهم به زور اتش سوزی سوخت با متروپل که هنوز افتتاح نشده فرو ریخت قیاس مع الفارق است
ناشناس۲۵۱۴۴۲۳۱۱:۲۳:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۴
فساد در تمام ارکان شهرداری بسیار واضح است .
ناشناس۲۵۱۴۴۳۰۱۱:۲۶:۲۴ ۱۴۰۱/۳/۴
ساختمانی که پایان کار نداشته را شهردار افتتاح کرده ! یعنی شهرداری عملا با دست خودش به خودش سیلی زده ، حالا مالک هم یهویی بعد از دستگیری زیر آوار مانده ! یعنی چیزی به اسم قانون در اینجا جوکی بیش نیست . حالا توقع دارید بقیه مردم قانون پذیر باشند !
ناشناس۲۵۱۴۴۶۴۱۱:۵۵:۱۹ ۱۴۰۱/۳/۴
چراآتشنشانی این اختیاررانداردحداقل بانصب تابلو درجلوی ساختمانهای ناایمن نسبت به خطرات آنهابه مردم هشداربدهد؟
علی۲۵۱۴۴۷۰۱۲:۰۲:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۴
تا زمانی که هزینه های مهندس ناظر توسط پیمانکار و سازنده پرداخت می شود همین آش و همین کاسه هست ، باید هزینه نظارت به صندقی جداگانه پرداخت شود و مهندس ناظر بصوزت مستقیم با پیمانکار مرتبط نباشد ، پدر من سالها مهندس ناظر بود و بدلیل پاکدستی و مسئولیت پذیری همیشه از سمت پیمانکار تهدید میشد و درنهایت بیکار میشد
ناشناس۲۵۱۴۵۳۸۱۲:۵۵:۰۹ ۱۴۰۱/۳/۴
پلاسکو 60 سال قبل با ابتدایی ترین تجهیزات ساخته شده بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین