خطر پاندمی «آبله میمون» این‌بار از اروپا

گروه اجتماعی الف،   4010301053

یک مقام سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داد که با گسترش موارد ابتلا به «آبله میمون» در سراسر اروپا ممکن است روند شیوع بیماری تسریع شود. طی هفته‌های اخیر مواردی از ابتلا به این بیماری در کشور‌های اروپایی از جمله پرتغال و سوئد و کشور‌های دیگر همچون ایالات‌متحده، کانادا و استرالیا مشاهده شده‌است.

خطر پاندمی «آبله میمون» این‌بار از اروپا

جوان: آیا جهان در معرض یک پاندمی تازه است؟! این سؤالی است که با پیدا شدن سر و کله آبله میمون ذهن مردم دنیا را به خود مشغول کرده‌است. یک مقام سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داد که با گسترش موارد ابتلا به «آبله میمون» در سراسر اروپا ممکن است روند شیوع بیماری تسریع شود. طی هفته‌های اخیر مواردی از ابتلا به این بیماری در کشور‌های اروپایی از جمله پرتغال و سوئد و کشور‌های دیگر همچون ایالات‌متحده، کانادا و استرالیا مشاهده شده‌است. بیشتر مبتلایان که اخیراً به این بیماری دچار شده‌اند، سابقه سفر به مناطقی که آبله میمون شایع بوده، نداشته‌اند. در هفته اخیر مقامات اروپا نیز ده‌ها مورد ابتلا به این بیماری را تأیید کرده‌اند. موارد ابتلا در اسپانیا، پرتغال و انگلستان که بیماری آبله میمون در آن بسیار نادر بوده با رابطه جنسی به ویژه رابطه جنسی نامتعارف در ارتباط است. بر همین اساس، مشاور ارشد پزشکی در آژانس امنیت سلامت بریتانیا، از مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا خواست بررسی کنند که آیا جوش‌های پوستی نامنظم دارند و در صورت نگرانی به پزشک سلامت جنسی مراجعه کنند. با وجود گسترش مجدد این بیماری در شماری از کشور‌های جهان، اما کارشناسان بهداشتی معتقدند هنوز در آستانه یک اپیدمی بزرگ نیستیم و هنوز خطر برای عموم کم ارزیابی شده‌است. با وجود این کشور‌های اروپایی و امریکا در حال سفارش و ذخیره واکسن آبله هستند. بریتانیا هزاران واکسن و درمان آبله میمون تهیه کرده‌است، اسپانیا برای خرید واکسن آبله آماده می‌شود و امریکا ۱۳ میلیون دوز واکسن آبله میمون سفارش داده‌است.

آمار و ارقام جهانی ابتلا، بستری و مرگ‌های ناشی از کووید نشان می‌دهد پاندمی این بیماری هنوز تمام نشده‌است. با وجود این و به رغم آنکه هنوز به پایان کووید نرسیده‌ایم، نگرانی جهانی از شروع پاندمی‌های جدید با پیدا شدن آبله میمون تشدید شده‌است. از زمانی که نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در اروپا کشف شد، دو هفته گذشته، اما در همین مدت تعداد مبتلایان به ۱۲۷ نفر افزایش یافته و این بیماری در پنج کشور مختلف دیده شده‌است. بر این اساس، به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان بهداشت روز جمعه جلسه‌ای برای بررسی شیوع آبله میمون برگزار کرد. هر چند این سازمان اعلام کرد که جلسه‌اش معمولی و از جمله جلساتی بوده‌است که به شکل روزانه و مرتب برگزار می‌شوند. در همین روز، مجموع موارد آبله میمون در سراسر اروپا از ۱۰۰ مورد فراتر رفت تا «بزرگ‌ترین مورد شیوع این بیماری در اروپا» شکل بگیرد.

آبله میمون چیست؟
آبله میمون توسط ویروسی از خانواده ویروس‌های آبله ایجاد می‌شود، اگر چه شدت آن بسیار کمتر است و کارشناسان می‌گویند احتمال سرایت آن کم است.
این بیماری بیشتر در مناطق دورافتاده کشور‌های مرکز و غرب آفریقا، در نزدیکی جنگل‌های بارانی استوایی رخ می‌دهد.
ویروس آبله میمون باعث ایجاد بثورات پوستی و تاول می‌شود به ندرت کشنده است و پیش از این در مرکز و غرب آفریقا دیده شده‌بود، اما طی هفته‌های اخیر مواردی از ابتلا به این بیماری در کشور‌های اروپایی از جمله پرتغال و سوئد و کشور‌های دیگر همچون ایالات متحده، کانادا و استرالیا مشاهده شده‌است. بیشتر مبتلایان که اخیراً به این بیماری دچار شده‌اند، سابقه سفر به مناطقی که آبله میمون شایع بوده‌است، نداشته‌اند. «هانس کلوگه» مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «با ورود به فصل تابستان و آغاز برگزاری تجمعات، جشنواره‌ها و مهمانی‌های دسته‌جمعی، نگران تسریع انتقال آن هستیم.»
نشانه‌های اولیه این بیماری شامل تب، سردرد، ورم، کمردرد، درد عضلات و بی‌حالی عمومی است. هنگامی که تب شروع می‌شود، جوش‌ها و التهاب‌های پوستی ایجاد و اغلب از صورت شروع می‌شو‌د، سپس به سایر قسمت‌های بدن، معمولاً کف دست‌ها و کف پا گسترش می‌یابد. این جوش‌ها که می‌تواند با خارش زیاد همراه باشد، تغییر و مراحل مختلفی را طی می‌کند تا در نهایت یک جای زخم ایجاد می‌شود که بعداً می‌ریزد. ضایعات می‌تواند باعث باقی ماندن جای زخم شو‌د. عفونت معمولاً خود به خود برطرف می‌شود و بین ۱۴ تا ۲۱ روز طول می‌کشد.

شدت و احتمال سرایت کمتر
احسان مصطفوی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه آبله میمونی توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود که یکی از اعضای خانواده ویروس‌های آبله است، می‌افزاید: «شدت آن بسیار کمتر از بیماری آبله انسانی است و احتمال سرایت آن هم کمتر است.»
به گفته مصطفوی مشکلات پوستی معمولاً طی یک تا سه روز پس از ظهور تب آغاز می‌شود. بثورات پوستی حدود ۹۵درصد موارد روی صورت، ۷۵درصد موارد بر کف دست و کف پا و ۳۰ درصد موارد بر اندام‌های تناسلی ظاهر می‌شود. همچنین می‌تواند غشای مخاطی دهان را هم درگیر کند. این ویروس می‌تواند برای قرنیه چشم هم مشکلاتی را ایجاد کند و در موارد شدید باعث نابینایی شود. درگیری پوستی با گذشت زمان افزایش می‌یابد و رنگ بثورات پوستی به سمت زردی می‌رود. در موارد شدید، این ضایعات می‌تواند قسمت‌های زیادی از پوست را از بین ببرد. با پیشرفت بیماری، ویروس به مغز و نخاع می‌رسد و باعث التهاب مغز و نخاع می‌شود که می‌تواند به آسیب مغزی و مرگ منجر شود.

تأثیر ۸۵ درصدی واکسن آبله روی آبله میمون
بیماری آبله میمون، واکسن مخصوص خود را ندارد، اما سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که واکسن آبله تا ۸۵درصد برای حفاظت در برابر آبله میمون کارآیی دارد. مقامات بهداشتی انگلیس اعلام کردند، موارد آبله میمون در این کشور دو برابر شده‌است که نشان‌دهنده شیوع گسترده‌تر ویروس است؛ انگلیس هزاران واکسن و داروی آبله میمون را تهیه کرده‌است، زیرا بیم آن می‌رود که سیل فعلی موارد، تنها نوک کوه یخ باشد.
مقام‌های امریکا روز پنج‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت ماه اعلام کردند که ایالات متحده ۱۳ میلیون دوز واکسن آبله میمون سفارش داده‌است. به گزارش نیویورک پست، این ثبت‌سفارش به دنبال ابتلای یک شهروند اهل ماساچوست به این ویروس نادر صورت گرفته‌است. شرکت بیوتکنولوژی باواریایی نوردیک، واکسن آبله میمون را که Jynneos نام دارد، تولید می‌کند. اسپانیا هم برای خرید واکسن آبله آماده می‌شود.

آبله میمون در کمین مردان همجنس‌گرا
اگر چه آبله میمون به عنوان یک بیماری مقاربتی طبقه‌بندی نمی‌شود، ولی بسیاری از موارد اخیر در بریتانیا در مردانی بود که با مردان دیگر رابطه جنسی داشتند. شش مورد از موارد بریتانیا مربوط به مردان همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا است که به گفته مقامات، «به شدت حاکی از انتشار در شبکه‌های جنسی» است.
دکتر سوزان هاپکینز، مشاور ارشد پزشکی در آژانس امنیت سلامت بریتانیا، از مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا خواست بررسی کنند که آیا جوش‌های پوستی نامنظم دارند و در صورت نگرانی با پزشک سلامت جنسی صحبت کنند.
مواردی نیز در ایالات‌متحده، اسپانیا و پرتغال اعلام شده و در کانادا هم موارد مشکوک گزارش شده‌است.

آبله میمون پاندمی بعدی دنیا نیست
آیا آبله میمون پاندمی بعدی دنیای ماست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت دانشمندان انتظار ندارند درباره آبله میمون شاهد یک پاندمی گسترده شبیه به همه‌گیری ویروس کرونا باشیم، چراکه سرعت انتقال ویروس آبله میمون بسیار کمتر از سرعت انتقال ویروس کووید ۱۹ است. پروفسور جاناتان بال، پروفسور ویروس شناسی مولکولی دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: «این واقعیت که تنها یکی از ۵۰ فرد در تماس بوده با بیمار اولیه آلوده، به آبله میمون آلوده شده‌است، نشان می‌دهد که میزان سرایت ویروس چقدر کم است.»
دکتر نیک فین، معاون خدمات ملی عفونت در بهداشت عمومی انگلستان هم معتقد است: «آبله میمون به راحتی بین افراد پخش نمی‌شود و خطر کلی برای عموم مردم بسیار کم است.»
در عین حال «بهداشت عمومی انگلستان در حال پیگیری افرادی است که با بیمار تماس نزدیک داشته‌اند تا توصیه‌هایی را ارائه دهند و در صورت لزوم آن‌ها را تحت‌نظر بگیرند.»
ایران واکسن آبله ندارد، پس باید مراقب بود آبله میمون به ایران نرسد!

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین