مسئول کمیته دانش بنیان کمیسیون بهداشت مجلس در گفت گو با الف روزهای طلایی در انتظار صنعت داروسازی

گروه اقتصادی الف،   4010231046 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزهایی که هر روز ۷۰۰ ایرانی جانشان را به دلیل تحریم ها و ممانعت از ورود واکسن از دست می دادند هرگز از اذهان عمومی پاک نمی شود. وقتی برای اولین بار نوزادی سالم از مادری که ناقل ویروس HIV بود را شنیدیم مطمئن شدیم که می توانیم ما هم بسازیم اما چرا نشد؟!

روزهای طلایی در انتظار صنعت داروسازی

شاید همه ما در اطرافمان بیماری را داریم که به دلیل پیوند و یا برخی بیماری های خاص به داروهایی نیاز دارند که کشور ناگزیر از واردات آنهااست اما تحریم ها مرگ بسیاری از این بیماران را مظلومانه به تماشا نشست.

دانش بنیان های فعال در حوزه داروسازی سال ها به دلیل ارز ترجیحی دارو از بسیاری از حمایت ها سهوی و عمدی محروم بودند؛ اکنون رییس کمیته دانش بنیان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با قاطعیت می گوید با قطع شدن این ارز و حمایت از دانش بنیان های حوزه تحقیق و تولدی روزهای طلایی را برای دارو رقم می زنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت گو با الف در خصوص دلایل تفاوت دیدگاه مردم به داروهای خارجی و ایرانی می گوید: شاید تفاوت داروی خارجی با داخلی در این است که در کارخانه های معتبر داروسازی خارجی در بحث کنترل هم از نظر کیفیت و هم کیفیت بسیار جدی عمل می کنند و این یکی از دلایل اقبال مردم به داروهای خارجی است.

محمدعلی بندپی در ادامه این گفت و گو می افزاید: متاسفانه از دهه 80 که شرکت های دانش بنیان متولد شدند توجهی به این بخش از دانش بنیان ها در حوزه داروسازی نشد در حالی این بخش می تواند کارهای بزرگی برای کشور انجام دهد. ما در این حوزه دانشمندانی داریم که توان ساخت هر نوع دارویی را دارند که ما را از واردات کاملا بی نیاز کنند اما این اتفاق نیفتاده است.

رییس کمیته دانش بنیان کمیسیون بهداشت مجلس همچنین بیان کرد:  در حال حاضر ارز ترجیحی دارو به طور کامل توسط مجلس یازدهم حذف شد و اکنون به دنبال این مساله هستیم که این ارز که دیگر از کشور خارج نمی شود، صرف تولید دارو و تحقیقات در این حوزه و در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار بگیرد. در عین حال ما به جای اینکه با واردات داروی خارجی مردم را در سرگردانی انتخاب داخلی و خارجی قرار دهیم و  با تقویت نظارت بر کیفیت و کمیت داروهای تولید داخل و حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه تحقیق و تولید این مشکلات را برطرف کنیم.کما اینکه داروی خارجی گران تر از داروی ایرانی است حتی اگر یک کیفیت را داشته باشد.

بندپی در ادامه درباره علت مهجوریت شرکت های دانش بنیان فعال حوزه دارو نیز اظهار داشت: علت مهجوریت دانش بنیان های فعال در حوزه داروسازی به این دلیل است پیش از این توجهی به انها نمی شد، چرا که اغلب دانشمندان جوان در این حوزه از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شدند در حالی که فقط علم داشتند اما بدون پشتوانه مالی.  ما در بودجه  سال گذشته و هم امسال و حتی قبل از فرمایش مقام معظم رهبری در سال گذشته هزار میلیارد و در سال جدید 3000 میلیارد برای صندوق نواوری بودجه در نظر گرفته ایم و این فرصتی طلایی برای شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه دارو خواهد بود.

وی ادامه داد: در عین حال بنده به عنوان مسئول کمیته دانش بنیان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ماموریتی که رییس کمیسیون به من محول کرده به شدت حمایت از دانش بنیان های فعال در بخش دارو را پیگیری می کنم .

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان تاکید کرد: ما در پزشکی معمولا دو بخش عمده داریم که ارز بری بالایی برای کشور داشته و تحریم های به این دو بخش آسیب های جدی وارد کرده، یکی حوزه دارو و دیگری تجهیزات پزشکی که امیدواریم با حمایت از دانش بنیان های حوزه داروسازی و پزشکی بتوانیم این مشکلات را به زودی حل کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۰۹۴۷۶۱۳:۲۵:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۳۱
صنعت داروسازی ایران نوعی میکسر است. 90% مواد اولیه از خارج وارد و در کارخانه ها با هم ترکیب شده و به شکل دارو در می آیند.
ناشناس۲۵۰۹۶۷۶۱۶:۵۸:۱۳ ۱۴۰۱/۲/۳۱
کاشکی صنعت داروسازی ایران فقط یک میکسر سالم و خوب بود و هیچ تخلف ارزی و گران فروشی و ...... نداشت !
ناشناس۲۵۱۰۳۶۹۱۱:۴۷:۴۲ ۱۴۰۱/۳/۱
البته این مواد اولیه قبلا از اروپا وارد می شد و الان از کشور فخیمه چین !
ناشناس۲۵۰۹۴۷۷۱۳:۲۸:۰۷ ۱۴۰۱/۲/۳۱
ساخت هفت تا واکسن کرونا مختلف که بعد از فروکش کردن موج کرونا به تولید انبوه رسید و تا به حال به تائید سازمان بهداشت جهانی نرسیده و میلونها دوز آن در انبارها در حال خراب شدن هستند، نوید آینده روشنی را در عرصه صنعت داروسازی ایران می دهد!!!
ناشناس۲۵۰۹۴۷۸۱۳:۳۰:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۳۱
اگر صنعت داروسازی ایران رو به پیشرفت بود، اکنون تا این حد نسبت به گذشته های دور و حتی چند سال قبل وضعیت دارو در این مملکت چه از لحاظ کمبود و چه قیمت و چه کیفیت بدتر نشده بود.
ناشناس۲۵۰۹۴۸۰۱۳:۳۶:۰۲ ۱۴۰۱/۲/۳۱
دارو مانند اتوموبیل است. همانطور که مدلهای جدید اتوموبیل با امکانات و ایمنی بیشتر هر سال تولید می شوند، هر ساله در کشورهای پیشرفته دنیا دارو های جدید با کارایی بیشتر و عوارض کمتر تولید و به بازار عرضه و داروهای قدیمی از چرخه مصرف خارج می شوند. بررسی نمایید تا متوجه شوید که کارخانجات داروسازی ایران سالانه چه تعداد داروی جدید و به روز دنیا تولید می کنند!!!
ناشناس۲۵۰۹۴۸۱۱۳:۳۷:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۳۱
دوستان تا چند سال دیگر می خواهند نوید آینده طلایی را بدهند؟
ناشناس۲۵۰۹۸۹۶۲۳:۳۲:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۳۱
بالاخره سالها پیش اولین ماهواره رو فرستادیم فضا اما الان تازه عکسهای واضحش اومده بیرون!
ناشناس۲۵۱۰۴۱۳۱۲:۱۲:۲۲ ۱۴۰۱/۳/۱
مثل بقیه همش حرف. فقط مواظب باشید گران نشه . این مقدمه برای گرانی داروهاست
ناشناس۲۵۰۹۵۰۰۱۳:۵۳:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۳۱
شخصا از تقصیر کسانی که به دلیل سیاست بازی ها باعث کمبود داروهای موثر خارجی شدند به طوری که جان مادرم به خاطر دربه دری برای پیدا کردن داروی لازم از این داروخانه به آن داروخانه از دست رفت نمی گذرم !
ناشناس۲۵۰۹۶۸۳۱۷:۱۱:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۳۱
7-8 ماه است که قرص فشار خون «دیووان» ساخت سوییس توزیع نشده و مجبورم از نوع ایرانی استفاده کنم. خدا را شاهد می گیرم که خوردن قرص ایرانی به هیچ وجه تاثیری بر کاهش فشار خونم ندارد.
ناشناس۲۵۰۹۵۰۴۱۳:۵۵:۳۹ ۱۴۰۱/۲/۳۱
به عبارتی بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد . فعلا بیماران صبر کنید و نمیرید تا دانش بنیانهای ما داروهای لازم را بسازند .
ناشناس۲۵۰۹۵۵۷۱۴:۴۲:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۳۱
دارو تحريم نيست.
ناشناس۲۵۰۹۸۹۴۲۳:۲۹:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۳۱
دارو تحریم نیست فقط کسی نباید به ما دارو بده مثل نفت که تحریم نیست فقط کسی نباید از ما بخره!!
ناشناس۲۵۰۹۷۰۰۱۷:۳۴:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۳۱
ایا میدانی کارخانه مینو هم بعد از چند دهه فعالیت خود را بعنوان شرکت دانش بنیان معرفی می کند و شرکت داروسازی هم تاسیس کرده و یا ......
ناشناس۲۵۰۹۷۳۳۱۸:۲۸:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۳۱
والاه هر روز اخبارو نگاه میکنی از داروی ایدز تا ضد سرطان ساخته میشه در داخل کشور ولی در دارو رفتی دکتر میگه برات خارجی نوشتم هرجا میری پیدا نمیکنی اگه هم باشه هندیه من خانمم جزوه بیماریهای خاص هست با هزار بدبختی داروشو تهیه میکنیم
ناشناس۲۵۰۹۷۴۲۱۸:۴۱:۴۳ ۱۴۰۱/۲/۳۱
اگر ممكن است بفرماييد اينهمه اختراعات و اكتشافات نا بحال از وجود علم و دانش بي بهره بودند كه همه توليدات را به دانش بنيان گره مي زنيد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین