محمد امیرانی در گفتگو با الف؛ در صنعت هوایی راهبرد نداریم و با مهاجرت خلبان‌های ایران مواجهیم

گروه اقتصادی الف،   4010230025 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

این صنعت تابع یک سیاست راهبردی مشخص نیست و با وجود اینکه صنعت هوایی می‌تواند نقش پشتیبان برای سایر صنایع ایجاد کند اما به صورت استراتژیک در بلند مدت نمی‌توانیم این صنعت را سیاست‌گذاری کنیم. 

در صنعت هوایی راهبرد نداریم و با مهاجرت خلبان‌های ایران مواجهیم

محمد امیرانی، عضو هیات مديره و راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در رابطه با مهم ترین مساله‌ای که در رابطه صنعت هوایی کشور وجود دارد به خبرنگار الف گفت: مساله این است که این صنعت تابع یک سیاست راهبردی مشخص نیست. صنعت هوایی می‌تواند نقش پشتیبان برای سایر صنایع ایجاد کند و در حیات اقتصادی دیگر صنایع خیلی موثر است. اما متاسفانه تسلطی بر بخش‌هایی از این صنعت که می‌تواند عامل پیشرفت و بهره وری بیشتر باشد، نداریم و بصورت استراتژیک در بلند مدت نمی‌توانیم این صنعت را سیاست‌گذاری کنیم. این مساله یک ایراد مدیریتی است. البته تحریم در بخش‌هایی مثل تامین قطعات تامین هواپیما، اثراتش را نشان داده است. این نکته درست است که برای کاهش نرخ آسیب پذیری این صنعت، نیاز به بخش‌های پشتیبان در خارج از کشور و ایجاد ارتباط‌های بین‌المللی برای افزایش کیفیت پروازها وجود دارد. اما بصورت کلی تحریم سهم آنچنان زیادی در صنعت هوایی ندارد. در مقابله با تحریم برنامه مشخصی تدوین نشده است و مدیریت اشتباه تحریم را اثرگذارتر کرده است. 

تورم ارزی، علت مهاجرت خلبان‌ها در سال‌های اخیر

وی در گفتگو با الف افزود‌: علت مهاجرت خلبان‌ها در سال‌های اخیر تورم ارزی است. به علت بالارفتن نرخ ارز و با توجه به اینکه در خارج از ایران درآمد آن ها به دلار یا یورو است، باعث مهاجرت آنها شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که در بیشتر شرکت‌های هواپیمایی، کادر پرواز نسبت به سطح درامدی که در کشور وجود دارد، از حقوق و مزایای خوبی برخوردار هستند. 

وی ادامه داد: خرید هواپیما باعث موفقیت ایرلاین نمی‌شود. انتخاب هواپیما تابع استراتژی برنامه ناوگان است. با توجه به شاخصه‌های این استراتژی مثل نوع بازار، حجم بازار، موقعیت جغرافیایی و فرهنگ و آداب اجتماعی بازار هدف وتوجه به زیرساخت موجود، هواپیما خریداری می‌شود. عدم تناسب عرضه و تقاضا در کشور، باعث شده شرکت‌های هواپیمایی سراغ هواپیماهایی بروند که ظرفیت بالا و قیمت کمی دارد. زمانی که این رویکرد غالب صنعت هوایی باشد، طبیعتا سراغ هواپیماهایی با سن بالا می‌روند که ارزش کمتری داشته باشد. این مهم‌ترین دلیل کهولت سن ناوگان هوایی کشور است. دلیل بعدی آنکه هواپیماهای جدید سرمایه بالایی لازم دارند. در هیچ جای دنیا هواپیما به صورت نقدی فروخته نمی‌شود اما در ایران به علت تحریم‌ها و نبود سیاست راهبردی لازم، ناچارا به خرید نقدی روآورده می‌شود و چون تورم کشور بالاست هواپیماهایی با سن بالا و کیفیت کم خریداری می‌شود. در کشور نگرش بهره برداری درست از ناوگان هوایی وجود ندارد و اگر با همین سیستم موجود، هواپیمای با کیفیت نیز در اختیار ناوگان هوایی قرار بگیرد، همچنان چه در بازارهای داخلی چه بین المللی نمی‌توان شاهد موفقیت بود. 

زیرساخت‌های لازم برای تقویت صنعت هواپیمایی بازرگانی ایجاد نشده است

امیرانی افزود: شاخص اصلی هواپیمایی بازرگانی، رقابت است. زمانی که فضای فعالیت در بازار آزاد وجود ندارد و مدیران بازرگانی حرفه‌ای تربیت نشده و ساختار ایرلاین بازرگانی حرفه ای ایجاد نشده است، نمی‌توان وارد بازار بین المللی شد. ستون اتکا یک شرکت بازرگانی هواپیمایی، بازاری است که جذب آن شده است. ما باید سیاست‌های بازار شناسی، بازار سازی و بازار یابی را ایجاد کنیم. برای ایجاد آن باید زیرساخت مناسب عملیات فرودگاهی در فرودگاه طراحی و مقررات مترقی به جای قوانین سنتی و غیر راهبردی در حوزه هوایی جایگزین شود تا فضای فعالیت فرد حرفه‌ای در حوزه بازرگانی ایجاد شود. با شرایط کنونی اگر رئیس هواپیمایی امارات که نامبروان جهان را مدیریت می‌کند هم به جای رئیس هواپیمایی ایران ایر بگذارند، باز هم نمی‌تواند خروجی مطلوبی داشته باشد چراکه محیط کسب و کار به صورت حرفه‌ای نیست. 

وی با بیان اینکه تا زمانی که سیستم آموزشی ما تجاری است‌، نمی‌توان انتظار رشد کیفی حوزه اموزش هوایی را داشت، ادامه داد: اغلب آموزش‌های ما در حوزه فنی و عملیاتی هستند و آموزش مدیریتی ایرلاین از جهت اموزش‌های عمومی مثل مدیریت کلان، دیپلماسی، بازرگانی، مدیریت امنیتی و مدیریت فرودگاهی نداریم. باید یک ساختار حرفه‌ای دولتی در صنعت هوایی ایجاد شود تا بتواند با مراکز آموزشی خصوصی فضای رقابتی ایجاد کند. 

وی در خصوص بهترین راه حل توسعه ناوگان هوایی کشور گفت: بهترین اقدام، آزاد کردن شرکت‌های هوایی کوچک است مانند شرکت‌هایی که فقط سه یا چهار فروند هواپیما دارند. باید تعداد شرکت‌های هواپیمایی را افزایش یابد. درپی آن عرضه زیاد می‌شود و با افزایش تعداد صندلی‌ها، هزینه سر به سر شرکت ها افزایش و سهم بازار کاهش می‌یابد. در نتیجه هزینه‌ها با درامدشان همخوانی نخواهد داشت وشرکت‌ها به خطر می‌افتند. این اتفاق باعث پوست اندازی صنعت هوایی می‌شود و کسانی در بازار می‌مانند که سهم بازارشان را بالا نگه دارند و هزینه هایشان را کنترل کنند و کیفیت و کمیت شان هم افت نکند. کسانی می‌توانند اینگونه باشند که حرفه‌ای عمل کنند. حرفه‌ای بودن تابع شاخص هایی است. و اینگونه است که در چنین زمانی سرمایه‌گذارهای واقعی وارد بازار می‌شوند. 

تحریم در عدم توسعه صنعت هوایی موثر بوده اما با مدیریت درست می‌شود تحریم‌ها را هم خنثی کرد

وی ادامه داد: غیرفعال بودن کمتر از نیمی از ناوگان هوایی کشور ریشه اقتصادی دارد و آن هم این است که سال های گذشته شرکت‌ها نتوانسته‌اند وضع مالی خود را مدیریت کنند. البته تورم ارزی هم بی تاثیر نبوده است. چراکه تامین قطعات برای عملیاتی کردن این هواپیماها به صورت ارزی است. شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از شوک ارزی، باید مدیریت مالی خود را اصلاح کنند. چراکه تحریم مختص به این سال‌ها نیست. تامین قطعاتی که تحریم بودند با پول حل شدنی بود اما منابع مالی وجود نداشت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر این هواپیماها به صنعت هوایی بازگردند، بازهم شاهد توسعه این صنعت نخواهیم بود وصرفا افزایش صندلی خواهیم داشت. چرا که تکنولوژی هواپیما هم در مسائل رقابتی بالاخص میدان‌های بین المللی اهمیت دارد که ما بخاطر تکنولوژی قدیمی نمی‌توانیم وارد میدان‌های جهانی شویم. 

وی خاطرنشان کرد: وقتی رقابت ایجاد شود طبیعتا ارتقا سطح خدمات خواهیم داشت. افزایش خدمات دهندگان در مرحله اول، سطح عرضه و تقاضا را برابر میکند و مرحله دوم باعث کیفیت بیشتر میشود. برای ایجاد رقابت، اکوسیستم های این صنعت مثل قوانین حاکمیتی و حوزه منابع انسانی و زیرساخت، باید اصلاح شود. 

امیرانی در ادامه گفت: پروازهای بین المللی می‌تواند در زمینه ارزآوری و دسترسی جهانی سایر کشورها به ایران برای توسعه صنایع، تولید ثروت کند. پس ما باید دسترسی ایجاد کنیم که مثلا صنعت کشاورزی که بعضی محصولات را باید در زمان‌کمی صادر کند، بتواند از ناوگان هوایی استفاده کند و از این راه صنعت کشاورزی نیز ارزآوری بهتری خواهد داشت. از این راه هزینه‌های تحمیل شده به صنعت هوایی نیز از طریق این ارز آوری جبران می‌شود. توسعه، زمانی رخ می‌دهد که هزینه‌های ثابت و هزینه‌های سربار را از راه پروازهای بین المللی جبران کرد. بخاطر تحریم‌ها محدودیت زیادی در پرواز های بین المللی وجود دارد اما می‌توان زمینه‌ای ایجاد کرد که با شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی همکاری کرد. البته این کار زیرساخت حقوقی و دیپلماسی صنعت هوایی را می‌طلبد. 

وی در خصوص انحصار چند شرکت در انجام پروازهای بین‌المللی گفت: پروازهای هوایی بین‌المللی تابع موافقت هوایی بین دو کشور است. و تعداد پرواز ها در آن موافقت نامه تعیین می‌شود. سازمان هوایی کشور بر اساس شاخصه‌هایی که در نظر می‌گیرد پرواز هایی که قرار است از ایران به کشور مقصد صورت بگیرد را بین شرکت‌ها تقسیم می‌کند. 

احداث فرودگاه جدید لازم است اما اصول خودش را دارد

وی در خصوص احداث فرودگاه‌های جدید گفت: از لحاظ منطق صنعت هوایی، نیاز به فرودگاه وجود دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که چه نوع فرودگاهی مورد نیاز است. فرودگاه ها باید بر اساس ظرفیت اقتصادی شهر هدف، جمعیت، فرهنگ و برنامه توسعه آن شهر  ساخته شوند و فرودگاه‌ها  بر این اساس موارد ذکر شده، طبقه بندی می‌شوند. برای مثال در شهری با طبقه سه، فرودگاهی ساخته می‌شود که هزارمتر طول باند و سی متر عرض آن است و تاسیسات فرودگاهی خاصی هم نیاز ندارد. اما مثلا در شهری مثل مشهد نیازمند فرودگاهی است که در سال تا 40 میلیون مسافر هم پاسخگو باشد. زیر ساخت این دو با یکدیگر متفاوت است. این طبقه‌بندی نشدن فرودگاه‌ها باعث شده فرودگاه‌ها در ایران به یک شکل ساخته شوند. نکته دیگر اینکه هواپیماهای ایرلاین هم با توجه به انواع کسب و کارها طبقه بندی خودشان را دارند اما فقدان سیاست‌های مدیریتی باعث شده مدل کسب و کارهای ایرلاین را نیز نتوانیم طراحی کنیم. باید زیر ساخت و بهره برداری از فرودگاه، موازنه داشته باشد. اگر فرودگاهی زیرساخت عالی داشته باشد اما بهره‌وری کم، هزینه‌ها  از درآمد ها پیشی می‌گیرد. 

وی در ادامه گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات حال حاضر صنعت هوایی، عدم وجود بنگاه تحول گرا و استراتژیک در صنعت هوایی است. غالبا این مشکل بدلیل سومدیریتی بوده است که نتوانسته‌اند با ابن رویکرد صنعت هوایی را راهبری کنند که امیدواریم با حضور مدیران تحول گرا و استراتژیست در سطوح عالی این صنعت، اقدامات موثر و کارامد ببشتری انجام شود

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۰۸۷۱۰۱۱:۵۳:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۳۰
در چه عرصه هایی راهبرد داریم؟
ناشناس۲۵۰۸۷۱۲۱۲:۰۲:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۳۰
حداقل چندتا خلبان نفوذی هم بفرستید اونجا واسه زمان جنگ لازم میشه
مهدی۲۵۰۸۷۳۹۱۲:۴۸:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۳۰
بفرمایید در چه چیزی راهبرد داریم و کدوم تخصصی است که از کشور فرار نمیکند؟
ناشناس۲۵۰۸۷۵۵۱۳:۱۲:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۳۰
همه چيزمان بايد به همه چيزمان بيايد !!!!!!!
ناشناس۲۵۰۸۸۰۰۱۴:۱۵:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۳۰
طرف ۲ روزه اومده صنعت و صدالبته با اتوبوس یک مدیرعامل ، حالا شده اظهار نظر کن در حوزه راهبرد صنعت
ناشناس۲۵۰۸۸۰۴۱۴:۱۹:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۳۰
عزیز جان با مهاجرت همه متخصصا رو به رو اید! دارید ایران رو به ورطه نابودی میکشید .
ناشناس۲۵۰۸۸۷۳۱۶:۰۳:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۳۰
وقتی ناوگان هوایی نداریم چه راهبردی داشته باشیم ؟؟؟
ناشناس۲۵۰۸۸۹۰۱۶:۱۸:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۳۰
در چی راهبرد دارید؟ هر دولتی آمد برای خوش نقشه ریخت و بدتر کرد فقط جاهایی که دست دولت ها نبودن اوضاع بهتر هست
ناشناس۲۵۰۹۰۱۵۲۰:۲۰:۲۰ ۱۴۰۱/۲/۳۰
شما بفرمایید در چه صنعتی راهبرد دارید؟
ناشناس۲۵۰۹۰۶۰۲۱:۴۸:۵۷ ۱۴۰۱/۲/۳۰
فقط خلبانان نیست که میروند تقریبا همه حرفه ها ی مهندسی و پزشکی نیز این مشکل رو دارن
ناشناس۲۵۰۹۰۷۰۲۲:۰۷:۳۲ ۱۴۰۱/۲/۳۰
قطر مفت مفت در تهران مسافر و بار می برد و میاورد. آنوقت امیر قطر فرمان می دهد تمام مردم دنیا بجز اتباع جمهوری اسلامی ایران می توانند بدون ویزا به قطر بروند.
ناشناس۲۵۰۹۰۷۷۲۲:۱۴:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۳۰
لطفا توجه داشته باشید که در صنعت هواپیمایی، مهندسان متخصص هواپیمایی هم هستند که با حقوق کم، مسولیت تعمیر و ترخیص هواپیماها را برعهده دارند. چون همانطور که مستحضر هستید، هواپیماها، خود به خود تعمیر نمی شوند
ناشناس۲۵۰۹۱۰۶۲۳:۰۹:۴۵ ۱۴۰۱/۲/۳۰
کجا راهبرد داریم .؟؟ هان کجا .؟ بگو ما هم بدانیم .
محمد۲۵۰۹۱۴۹۰۱:۴۱:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۳۱
خود بخش زیان دیده اصلی از تحریم همان مدیریت است. شما با ایرلاین های خارجی مقایسه نمی شنوید روش و منش آنها را نمی بینید.
مرتل۲۵۰۹۴۵۳۱۲:۵۸:۳۹ ۱۴۰۱/۲/۳۱
کاش مسولیت در یک بخش مثلاً ورزش،پزشکی،پیراپزشک،آموزش و پروش،آمزش عالی،رسانه ،خودرو سازیو ...اعلام میکردند راهبرد دارند و از دیگر کشورها ی خاورمیانه نه جهان راه برد منجر به پیشرفت داشته اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین