پایگاه خبری مدرن دیپلماسی گزارش می دهد: پیام بحران در رابطه اسراییل و روسیه برای حاشیه نشینان جنگ اوکراین

گروه جهان الف،   4010221072

پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی می نویسد: «همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه، اسرائیل تلاش داشت تا هم روابط خوبی با آمریکا و هم روسیه داشته باشد(در بحبوحه جنگ اوکراین). با این حال، این رژیم به این نکته توجه نمی کرد که اساسا پیگیری همزمان یکچنین سیاستی در بحبوحه یک بحران مهم بین المللی نظیر جنگ اوکراین، تا چه حد می تواند غیرعملی و برای آن پُرهزینه باشد.»

پیام بحران در رابطه اسراییل و روسیه برای حاشیه نشینان جنگ اوکراین

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی، ضمن اشاره به اوج گیری تنش و بحران ها در روابط روسیه و اسرائیل با محوریت "جنگ اوکراین"، به دیگر بازیگران موثر در خاورمیانه نظیر ترکیه، امارات و عربستان نیز هشدار داده که اگر آن ها هم هر چه سریع تر موضع گیری شفافی را در قالب جنگ اوکراین انجام ندهند و در چهارچوب آن کنشگری نکنند، خیلی زود با خسارت های این رویکردِ خود رو به رو خواهند شد. دلیل اصلی این مساله نیز این است که اساسا ماهیت جنگ اوکراین و تبعات بین المللی آن به نحوی است که نمی‌توان "سیاست یک بام و دو هوا" را در قالب آن دنبال کرد. مساله ای که در نوع خود نگرانی های جدی را برای رهبران کشورهای مذکور به همراه داشته است. 

مدرن دیپلماسی در این رابطه می نویسد:                 

« وخیم شدنِ شدید و پُر سرعتِ روابط اسرائیل با روسیه(با محوریت جنگ اوکراین: به دلیل حمایت اسرائیل از موضع غرب و به طور خاص آمریکا در معادله جنگ مذکور)، حامل یک پیام بسیار مهم برای دیگر قدرت های خاورمیانه ای است: تلاش جهت اینکه خود را در حاشیه جنگ اوکراین قرار دهند و نسبت به آن بی اعتنایی پیشه کنند، می تواند تبعات به شدت بدی را برای آن ها در پی داشته باشد. 

همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه، اسرائیل تلاش می کرد تا هم روابط خوبی با آمریکا و هم روسیه داشته باشد. با این حال، این رژیم به این نکته توجه نداشت که اساسا پیگیری همزمان یکچنین سیاستی در بحبوحه یک بحران مهم بین المللی نظیر جنگ اوکراین، تا چه حد می تواند غیرعملی و برای آن پُرهزینه باشد. البته که در این میان به طور خاص ترکیه و اسرائیل تلاش زیادی داشته اند تا با طرح ایده میانجی گری در مورد بحران جنگ اوکراین، به نوعی بی طرفی ظاهریِ خود را ادعا، و آن را توجیه کنند. 

"ولادیمیر زیلِنسکی" تنها اندکی پس از آنکه همتای ترکیه ای وی رجب طیب اردوغان (و دولت ترکیه)، برنامه‌هایی را جهت جذب هر چه بیشتر توریست های روسی در ماه های آتی(به طور خاص در تابستان) مطرح کرد، با وی تماس تلفتی داشت. این اقدام دولت ترکیه در شرایطی انجام شد که یک مقام ارشد گردشگری روسیه اعلام کرد که به احتمال فراوان چیزی کمتر از نیمی از 4.7 میلیون گردشگری روسی که در سال 2021 از ترکیه بازدید کرده اند، در سال جاری از ترکیه بازدید خواهند کرد(مساله ای که یک خسارت اقتصادی قابل توجه برای ترکیه به شمار می رود). در این راستا، "ولادیمیر زیلِنسکی" یک روز پس از دیدار اخیر خود با "ابراهیم کالین" سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و از جمله افراد نزدیک به اردوغان گفت که "رویکرد دولت ترکیه در مورد روسیه، به هیچ عنوان عادلانه نیست و وی این مساله را به مقامات ترکیه نیز یادآوری کرده است". زیلنسکی به طور خاص خاطر نشان کرده که به مقام های ترکیه گفته است که "آن ها باید در قالب معادله جتگ اوکراین دست به انتخاب بزنند و جانبِ یک طرف را به نحوی روشن و شفاف بگیرند". 

"جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا تاکنون با محدودیت های زیادی در مقابله با واکنش سرد رهبران امارات و عربستان به درخواست آمریکا جهت بالا بردن تولید نفتشان و در عین حال پایین آوردن قیمت نفت از سوی آن‌ها که در نوع خود می تواند فشار زیادی را بر اقتصاد روسیه وارد کند و دست غرب را نیز در بحبوحه جنگ اوکراین جهت تضعیف سلاح انرژی روسیه تقویت کند، مواجه بوده است. با این حال، به احتمال فراوان دولت بایدن نیز فراموش نخواهد کرد که در شرایط بحرانی، کدام دولت ها و کشورها دوست آن بودند و کدام ها راهِ عدم همراهی و تخاصم با واشینگتن را در پیش گرفتند. 

در این میان، روابط کشورهایی نظیر امارات و عربستان با غرب و به طور خاص آمریکا نیز علی رغم موضع گیری‌های رسمی و به ظاهر مثبتِ مقام های این کشورها در قبال بویژه واشینگتن، در سراشیبی محض قرار گرفته است. در این راستا، در تحولی قابل توجه، شاهزاده "ترکی الفیصل" رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان و سفیر سابق سعودی در آمریکا در واکنش به موضع گیری اخیر "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه سابق آمریکا که گفته بود "آمریکا باید از سیاست هویج و چماق جهت وادار کردن عربستان به بالا بردن تولید نفتش استفاده کند"، می‌گوید: "ما بچه های مدرسه ای نیستیم که با ما به شیوه چماغ و هویج رفتار شود. زمانی که با ما عادلانه، مستقیم، و  محترمانه رفتار شود، ما نیز به طریقِ مشابهی پاسخ خواهیم داد". 

در این راستا، "محمد خالد الیحیی" عضو ارشد اندیشکده هادسون و سردبیر سابق شبکه العربیه انگلیسی(متعلق به عربستان) می گوید: "عربستان سعودی عمیقا نسبت به برچیده شدن نظم بین المللی که آمریکا آن را مستقر کرده و بر بخش های زمانیِ قابل توجهی از دهه های اخیر نیز حاکم بوده و خودِ آمریکا رهبری آن را برعهده داشته، ابراز تاسف می کند". وی به نقل از یک مقام ارشد سعودی می افزاید: "یک آمریکایِ قوی و قابل اتکا، بزرگترین و بهترین دوستی است که عربستان سعودی می تواند داشته باشد. با این حال، وضعیت کنونی آمریکا که نشان دهنده موقعیت ضعیف و پُر از ابهام این کشور است، نَه تنها تهدید جدی برای آمریکا است، بلکه برای ما هم خطری جدی به شمار می آید."

جالب اینکه دقیقا مشابه همین روند را در مدت اخیر، در روابط اسرائیل با روسیه هم شاهد بوده ایم. در این راستا در هفته اخیر، اسرائیل از موضع گیری وزیر خارجه روسیه "سرگی لاوروف" که آدولف هیتلر را فردی با خونِ یهودی توصیف کرده بود، شدیدا انتقاد کرد و این موضع گیری را محکوم نمود. "یائیر لاپید" وزیر خارجه اسرائیل نیز در توئیتی گفت: "اظهارات لاوروف هم نابخشودنی و هم غیرمحترمانه بودند و در عین حال باید آن ها را نمودهایی از اشتباهات بزرگ تاریخی نیز دانست". او یهودیان را همواره هدفِ حملات و مواضعی نادرست ارزیابی کرد و خواستار اصلاح این روند شد. وی در ادامه گفته است: "ما تلاش های زیادی را انجام می دهیم تا روابط خوب با روسیه را حفظ کنیم، با این حال، هر چیزی یک خط قرمزی هم دارد. این مرتبه روس ها خط قرمزها را نقض کردند. دولت روسیه باید از ما و کلیه یهودیان جهان عذرخواهی کند". جالب اینکه تنها یک روز بعد، وزارت خارجه روسیه، اسرائیلی ها را به حمایت از گروه های نئونازی در اوکراین متهم کرد. این تنش ها، تنها آخرین نمونه ها از اوج گیری بحران در روابط روسیه و اسرائیل در مدت اخیر بوده اند. اخیرا یک ایستگاه تلویزیونی روسیه اقدام به افشای هویت 10 مستشار نظامی اسرائیلی و نیروی امنیتی این رژیم کرده که در مرز اوکراین و لهستان حضور داشته اند و به اتباع اسرائیلی کمک می کرده اند تا از اوکراین فرار کنند. این شبکه تلویزیونی این افراد را "مزدور" خطاب کرده است. در این راستا، نام های آن ها به همراه پاسپورتشان افشا شده است. مساله ای که به زعم برخی ناظران و تحلیلگران می تواند کمک های قابل توجهی را به رقبا و مخالفان اسرائیل نظیر ایران بکند. 

اسرائیل در مدت اخیر از ارائه تسلیحات سنگین به اوکراین خودداری کرده و صرفا سعی نموده تا با اعلام کمک‌های بشردوستانه به اوکراین، روسیه را تحریک نکند. با این حال، اسرائیل به یک قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل با محوریت جنگ اوکراین و علیه روسیه، رای مثبت داده و امارات را نیز قانع کرده که یکچنین اقدامی را انجام دهد. اضافه بر این، اسرائیل به یک قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل جهت اخراج روسیه از شورای حقوق بشر این سازمان نیز رای مثبت داده است. یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل نیز در ماه آپریل و تحت فشارهای گسترده خارجی مبنی بر این که اسرائیل باید سمت و جانب خود را در قالب جنگ اوکراین مشخص کند، روسیه را به انجام جنایات جنگی در اوکراین متهم کرد. در جبهه مقابل، وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه ای، موضع گیری لاپید را نمودی عینی از تلاش های رژیم اسرائیل جهت منحرف کردن اذهان افکار عمومی بین المللی از قدیمی‌ترین نمونه اشغال سرزمینی یعنی اشغال فلسطین به دست رژیم اسائیل توصیف کرده است. در ادامه، در اقدامی قابل توجه، روسیه جزئیات یک حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه را نیز منتشر کرد. اقدامی که در نوع خود حامل یک هشدار برای اسرائیل بود که شاید دیگر روسیه، حملات هوایی آن(اسرائیل) به خاک سوریه را تحمل نکند و یا خود به این اقدامات واکنش نشان دهد، و یا عملا دست جبهه مخالف با اسرائیل در سوریه را جهت نشان دادن واکنش هایی سنگین به این رژیم باز تَر کند. در این راستا باید گفت به طور کلی اینطور به نظر می رسد که اسرائیل در برقراری تعادل در روابط خود با قدرت‌هایی نظیر روسیه و آمریکا(در بحبوحه جنگ اوکراین)، شکست خورده است. از این رو، دیگر قدرت های خاورمیانه ای نظیر ترکیه، امارات و عربستان نیز باید مراقب باشند. »

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین