افزایش قیمت اینترنت ضامن کیفیت نیست

گروه اقتصادی الف،   4010220051

درحالی‌که رگولاتوری مجوز افزایش قیمت اینترنت را به شرط بهبود کیفیت از سوی اپراتورها صادر کرده، اما مدیران این صنعت می‌گویند افزایش قیمت به‌تنهایی باعث بهبود کیفیت نمی‌شود.

افزایش قیمت اینترنت ضامن کیفیت نیست

همشهری: نشست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای(نصر) تهران با موضوع تعرفه‌‌گذاری اینترنت در حالی برگزار شد که همچنان واکنش‌ها نسبت به افزایش قیمت اینترنت و حذف بسته‌های به‌صرفه و بلندمدت از سوی اپراتورها ادامه دارد. در فروردین ماه گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با درخواست اپراتورها برای افزایش قیمت اینترنت موافقت کرد، اما این موضوع را منوط به بهبود کیفیت اینترنت از سوی اپراتورها کرد. در نشست سازمان نصر بر این موضوع تأکید شد که افزایش هزینه اپراتورها طی 4 تا 5سال گذشته، هیچ راهی جز افزایش قیمت را پیش روی اپراتورها نگذاشته و درصورتی که با قیمت‌های سال‌گذشته(‌1400) اینترنت ارائه شود، اپراتورها به حیات خود نمی‌توانند ادامه دهند. به‌گفته این مدیران، افزایش قیمت به‌تنهایی دلیلی برای افزایش کیفیت اینترنت ثابت و همراه نخواهد بود. افزایش قیمت‌ها ازجمله افزایش قیمت اینترنت، بیشترین مشکل را برای اقشار کم‌برخوردار ایجاد می‌کند. همچنین افزایش قیمت اینترنت می‌‌تواند باعث کاهش مصرف و در ادامه منجر به شکاف دیجیتال شود.

افزایش هزینه یا درآمد
علی توسلی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران در واکنش به پرسش خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه درحالی‌که اپراتورها از افزایش هزینه‌ها سخن می‌گویند، چگونه درآمد ماهانه به ازای هر مشترک (ARPU) به‌گفته مدیرعامل یکی از اپراتورها طی 4سال گذشته 4برابر شده، این موضوع را قاطعانه رد می‌کند.
با این حال، توسلی به این موضوع اشاره می‌کند که ARPU شرکت‌هایی که من می‌شناسم، طی یک سال گذشته که وزارت ارتباطات دست اپراتورها را کمی باز گذاشته، بین 30 تا 35درصد افزایش داشته است.
محمدعلی شریفی‌الحسینی، دبیر کمیسیون نصر تهران هم در واکنش به این موضوع معتقد است که افزایش ARPU به‌علت کرونا و افزایش مصرف اینترنت در این مدت بوده است.
توسلی با اشاره به اینکه بیشتر اپراتورها اگر توانسته‌اند تاکنون به حیات خود ادامه دهند، صرفا از طریق فروش اینترنت کسب درآمد نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: «این اپراتورها فعالیت‌های حاشیه‌ای دیگر ازجمله فروش ‌هاست و راه‌اندازی VOD دارند.» عضو کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران همچنین به هزینه اپراتورها اشاره می‌کند که شامل انتقال، پهنای باند، نیروی کار، سرمایه‌گذاری و استهلاک، تبلیغات و بازاریابی و سایر هزینه‌های عملیاتی است. توسلی تأکید می‌کند که بخش عمده این هزینه‌ها در اختیار اپراتور نیست و مربوط به دولت است.

افزایش قیمت، کاهش مصرف ؟
علاوه بر این، توسلی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید، افزایش قیمت باعث کاهش مصرف اینترنت شود، می‌گوید: «از آنجا که اینترنت دارای پکیج‌های مختلف است، تجربه همین مدت اخیر که قیمت‌ها تغییر کرده، نشان می‌دهد که کاهش مصرف اتفاق نیفتاده است.»
به‌گفته او «علت این موضوع هم این است که یک طیف پرمصرف وجود دارد که امکان هزینه‌کردن برای اینترنت را دارد و معمولا بسته‌های گران‌تر را این طیف پرمصرف استفاده می‌کند.»
توسلی معتقد است که «در مورد اقشار دیگر هم که نیازهای اولیه دارند، بخش خصوصی این توانایی را دارد که قیمت را به‌گونه‌ای تنظیم کند تا کاربران دارای مصرف حداقلی، میزان مصرف گذشته را کاهش ندهند.»

افزایش قیمت، یکی از پارامترهای بهبود کیفیت
توسلی در پاسخ به پرسش «آیا افزایش تعرفه‌های اینترنت منجر به افزایش کیفیت می‌شود» که از سوی یکی از خبرنگاران مطرح شد، بر این نکته تأکید کرد که افزایش قیمت در کنار توسعه سایر پارامترها می‌تواند باعث بهبود کیفیت شود و افزایش قیمت به‌تنهایی منجر به افزایش کیفیت نمی‌شود. او همچنین با اشاره به اینکه بهبود کیفیت نیاز به اجرای درست مجموعه‌ای از امور به وسیله نهادهای مختلف دارد، گفت: «این موضوع یک سرمایه‌گذاری درازمدت است و بدون کمک دولت چندان عملی نمی‌شود.»

بهبود کیفیت، نیازمند توسعه
حسین اسلامی، رئیس نصر تهران هم در این نشست با اشاره به نگاه دولت قبل مبنی بر استقرار و گسترش اقتصاد دیجیتال و حفظ هزینه‌های حوزه ارتباطات به شکل حداقلی، معتقد است که در مجموعه‌های داخلی امکان سرمایه‌‌گذاری و توسعه فراهم نشده و ادامه مسیر به این شکل هم غیرممکن به‌نظر می‌رسد.
اسلامی همچنین به تغییر قیمت تقریبا همه کالاها و خدمات طی 10سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: «حضور حداکثری دولت در تعرفه‌گذاری این حوزه در درازمدت نشان می‌دهد، نه رضایت مصرف‌کنندگان به‌دست آمده و نه رضایت ارائه‌دهندگان.» فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران هم در این نشست با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته شبکه‌های ارتباطی توسعه پیدا نکرده، معتقد است که اگر شاهد توسعه بودیم، اکنون کیفیت، ظرفیت و پوشش کافی وجود داشت، اما الان این 3فاکتور وجود ندارد و در مجموع کیفیت مناسبی را شاهد نیستیم.
توسلی تأکید می‌کند که باید مکانیسم‌ها، روش‌ها و حمایت‌هایی از سمت دولت، تشکل‌ها و بخش خصوصی صورت بگیرد تا شاهد توسعه ارتباطات باشیم و کمبود توسعه سال‌های گذشته جبران شود. به‌گفته او «وقتی چهار پنج سال است که توسعه صورت نگرفته، شما چطور می‌خواهید کیفیت را بالا ببرید؟»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین