توضیح وزیر آموزش و پرورش درباره آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان

گروه اقتصادی الف،   4010218128

وزیر آموزش و پرورش از آغاز بررسی آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون تخصصی دولت از فردا خبر داد.

توضیح وزیر آموزش و پرورش درباره آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان

به گزارش فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، امروز در برنامه «صف اول» شبکه خبر با گرامیداشت هفته معلم، اظهار کرد: موضوع رتبه‌بندی در سند تحول بنیادین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است و در سال 92 اولین آیین‌نامه آن تدوین شد؛ ولی این آیین‌نامه توسط نهادهای نظارتی به دلایل مختلف رد شد. از آن به بعد شاید درباره رتبه‌بندی حرف زدیم و اقدام عملی انجام نشد.

وی ادامه داد: وقتی مجلس انقلابی آمد، همگرایی ایجاد شد و شورای نگهبان کمک کرد چرا که لایحه‌ای که به مجلس داده شده بود هم از حیث منابع و کیفیت، مناسب نبود اما اکنون به معلمان توجه جدی شده است.

نوری تصریح کرد: آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان تنها آیین‌نامه در آموزش و پرورش است که به اشتراک گذاشته شده است که همه نظر دهند و این اقدام برای اولین بار است. همین اشتراک گذاری بخش‌هایی از آن را بر ملا کرد و اصلاحات انجام شد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان، ارتقای کیفیت نظام تربیتی و ایجاد رقابت بین معلم است که مابه ازای مادی نیز دارد، افزود: معلم برای رسیدن به هدف اصلی باید شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه را داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش از آغاز بررسی آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون تخصصی دولت از فردا خبر داد و گفت: اجرای رتبه‌بندی به زمان خودش خواهد رسید؛ البته برخی تعجیل می‌کنند که زودتر انجام شود ولی باید بگوییم که این اقدام پیش از نوبت خود انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای رتبه‌بندی معلمان از 31 شهریور 1400 خواهد بود، افزود: 38 هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی معلمان درنظر گرفته شده است و 750 هزار فرهنگی در 18 ماه را شامل می‌شود که با ضرب و تقسیم، عددی که به فرهنگیان تعلق می‌گیرد، به دست می‌آید.

نوری درباره تعداد نیروهای آموزش و پرورش گفت: 970 هزار فرهنگی شاغل و 970 هزار پیشکسوت و بازنشسته داریم که با احتساب 71 هزار نفر است که در سال 1400 داریم؛ این رغم منهای معلمان مدارس غیردولتی و مؤسسات آموزشی آزاد است. از سوی دیگر آموزش و پرورش، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را دارد که بیش از 7 میلیون نوآموز و کودک را تحت پوشش دارد و مربیان آنها هم تحت پوشش ما هستند.

وی ادامه داد: برای تأمین نیروی انسانی باید مؤلفه‌های اثرگذار را مدنظر قراردهیم که یکی از آنها، رشد جمعیت است؛ تا سال 1390 کاهش دانش‌آموز داشتیم اما از آن سال به بعد تا کنون به 400 هزار نفر در سال رسیده است همچنین تا سال 1405 افزایش دانش‌آموز داریم اما بعد از آن با کاهش دانش‌آموز مواجه می‌شویم. از سوی دیگر هر سال تقریبا 40 هزار بازنشسته داشتیم ولی ورودی جمعیت دانشگاه فرهنگیان به مدارس، 15 هزار نفر بوده است. بر همین اساس، تاکنون کسری نیرو با نیروی خرید خدمات، حق‌التدریس، نیروهای نهضت سوادآموزی و بخش اعظم از طریق اضافه تدریس همکاران شاغل و بازنشسته رفع شده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان فضای کافی ندارد و نسبت استاد به شاگرد خوب نیست که این نسبت را با حق‌التدریس دادن به بیش از 3500 دکترمعلم تا حدودی انجام شده است. همچنین در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مطرح شد و قرار شد سهمیه دانشجومعلمان دوبرابر شد و برای کنکور امسال 25 هزار نفر گرفتیم که قرار است به 50 هزار نفر افزایش یابد که این موضوع بخشی از نیاز ما را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به ایرادات کمبود معلم از نیروهای غیرمرتبط، گفت: بررسی انجام شد که 65 درصد این افراد رشته غیرمرتبط داشته و 80 درصد در دانشگاه‌های تربیت دبیری درس نخواندند و برای پرهیز از این موضوع، قرار است از دانشجویان سال چهارم دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم و 20 هزار نفر از این تعداد دوره کارورزی را در مدارس آغاز می‌کنند.

نوری با بیان اینکه 2 هزار هیأت علمی را درخواست کردیم، افزود: سازمان اداری و استخدامی پذیرفته است که به تدریج به ما سهمیه دهد که می‌توانیم از بین دکترمعلمان و افراد بیرون از آموزش و پرورش استفاده کنیم.

وی درباره حل مشکل فضای دانشگاه فرهنگیان نیز بیان کرد: دانشگاه پیام نور ظرفیت خالی دارد و تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا تعدادی از مراکز پیام نور در استان‌ها در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد که آموزش‌های معلمی در آنجا انجام شود. البته آموزش‌ها با دستورالعمل، و شیوه‌نامه دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید دیوار بین مدرسه و جامعه را برداریم و دانش‌آموز را به جامعه ببریم، گفت: اینکه کتاب واحد و کلاس واحد برای همه دانش‌آموزان در نظر بگیریم، درست نیست بلکه باید محتوای چندگانه و چند تألیفی داشته باشیم و از خلاقیت معلمان بهره بگیریم. کتاب‌های درسی بعد از سند تحول بنیادین تغییرات بنیادین داشتند که البته بعضی موارد باید اصلاح شوند و برخی هم به‌روز شوند.

وی درباره شعار سال نیز اظهار کرد: گرانیگاه دانش‌بنیان، آموزش عمومی است و اگر حکمرانی آموزش و پرورش در این موضوع محقق شود می‌بینیم که تولید بهره‌ور می‌شود و در نتیجه اشتغال زیاد خواهد شد؛ بر همین اساس باید دانش‌بنیان وارد کتاب درسی شود.

نوری با اشاره به موضوع بازیافت کتاب درسی، گفت: با معلمی ملاقات داشتم که با بازیافت، سه مدرسه ساخته بود؛ در قانون بودجه نیز قرار است حاصل فروش از بازیافت را به چرخه برگردانیم.

وی درباره توزیع کتب درسی و مشکلات حاصل از آن در سال‌های گذشته، گفت: تعدادی از دانش‌آموزان به خاطر انتخاب رشته یا تجدیدی دیرتر ثبت‌نام می‌کنند و دیرتر کتاب درسی به دست‌شان می‌روند و البته سودجویانی هستند که کتاب درسی را در بازار می‌فروشند؛ سال گذشته یک مورد شناسایی شد و پیگیرد قانونی انجام شد؛ در هر حال عموم دانش‌آموزان به جز یک درصد بسیار کم مانند کاردانش که تغییر رشته و تعیین رشته داریم، باید تا اول مهر، کتاب‌های درسی‌شان را دریافت کنند.

وزیر آموزش و پرورش درباره فضای آموزشی نیز گفت: مدارس متناسب با بوم کم داریم و این خوب نیست و باید از معماری ایرانی ـ اسلامی بیشتر بهره بگیریم. کمبود فضای آموزشی به دلایل مختلف است؛ در دهه گذشته 12 میلیون دانش‌آموز داشتیم و اکنون بیش از 15 میلیون دانش‌آموز داریم که در این راستا خیرین به ما خیلی کمک کردند و 50 درصد مدارس ما را آنها می‌سازند.

وی با بیان اینکه خیرین عنوان کردند که تعهد 3400 میلیارد تومانی سال گذشته را در سال جدید دو برابر خواهند کرد، گفت: 8 هزار کلاس کانکسی و سنگی داریم که الحمدالله هم خیرین، وزارت آموزش و پرورش و ستاد فرمان اجرایی تعهد کردند که ظرف 2 تا 3 سال تبدیل به مدارس ایمن کنند. البته اقتضای مدارس عشایری کوچ‌رو چادر است زیرا اگر مدرسه بسازیم، خالی می‌ماند و کسی نیست حفاظت کند.

نوری درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: واقعیت این است که باید انگاره‌های ذهنی را نسبت به سند درست کنیم؛ اتفاقی که افتاده است، این بوده که زیرنظام‌ها و نقشه راه را نوشتند اما به مدرسه نمی‌رسد و همچنین به دنبال آن بودند که تکه تکه انجام دهند در حالی که یکپارچه است.

وی افزود: با نظر خبرگان، نکات احصا شد و قرار است برنامه اجرایی سند تحول نوشته شود که باید شاخص‌مند باشد. اینکه کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برسیم و قرارگاهی را مستقر کردیم تا سند تحول بنیادین را در کلاس درس وارد کرده و نگاشت مدرسه‌ای آن نوشته شود. قطعا سند تحول در زمان کوتاه انجام نمی‌شود و زمان 10 سال و بیشتر می‌طلبد. کارها باید به مدرسه برسد و اجرای سند تحول بنیادین را در مدارس ببینیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین