واکنش عماد افروغ به ادعای محسن کدیور درباره علامه طباطبائی

گروه سیاسی الف،   4010218057 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهارات اخیر درباره مخالفت بینش سیاسی علامه طباطبایی با انقلاب اسلامی که از سوی برخی از روشنفکران دینی صورت گرفته همچنان مورد نقد و بررسی اهل نظر است. در واکنشی تازه، عماد افروغ، جامعه شناس و نظریه پرداز انقلاب اسلامی در یادداشتی که در اختیار الف قرار گرفته این ادعا را مورد نقد قرار داده است.

واکنش عماد افروغ به ادعای محسن کدیور درباره علامه طباطبائی

۱. لب موضع دکتر نصر [ و محسن کدیور]، مخالفت علامه طباطبایی با نهضت اسلامی است و اینکه اولین شهید این نهضت اسلام خواهد بود. از چند منظر می توان به آن نگاه کرد. اولا صحت این ادعا، اینکه علامه این عبارت را گفته اند یا خیر؟ ثانیا در چه حالت و احساسی این گفته را طرح کرده اند. اگر یک گفته جدی و مبنایی بوده است چرا جدی تر و آشکارتر مطرح نکرده اند؟ آیا نقیض این گفته را نمی توان در گفته های دیگر ایشان یافت؟ 

می گویند درخت را از میوه اش باید شناخت. بدون تردید میوه ایشان استاد مطهری است که کاملا و نظرا و عملا مصداقی خلاف گفته مزبور است.

۲. گیریم این گفته علامه منسوب به ایشان باشد و ایشان آگاهانه و جدی این را گفته باشند،  چرا باید نهضتی اسلامی اولین شهیدش خودش باشد؟ آیا ایشان با اصل نهضت اسلامی مخالف بودند یا با مشاهده برخی رویدادها و حوادث به این موضع رسیده اند؟ اگر مورد اول باشد، یعنی اینکه با اصل نهضت اسلامی مخالف باشند، خلاف اسلام و تاریخ اسلام و نهضت اسلامی صدر اسلام است و قابل نقد جدی است.

۳. مخالفت با حضور روحانیت در سیاست، که ترجمانی از مخالفت صریح با نهضت اسلامی است، هم خلاف تاریخ حضور تقریبا همیشگی روحانیت در سیاست است، هم نشانه ای برای پذیرش سکولاریسم است که خود ماجرای درازی دارد. سکولاریسم را می توان هم نظرا رد کرد، هم در خصوص اسلام می توان به حد کافی دلایل و مستنداتی علیه آن اقامه کرد (مقاله ای با عنوان چالش ها و پارادوکس های سکولاریسم قلمی کرده ام که به زودی چاپ می شود). بماند هر دو طرف این گفتگو حضور در سیاست را تجربه کرده اند، اولی در سیاست پهلوی و دومی در سیاست انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، و در مقاطعی حتی به عنوان یک فعال سیاسی، به ویژه در لباس روحانیت. ناظر به این واقعیت باید گفت یکی از معیارهای نقد سازگاری نظر و عمل در نقد کننده و صاحب یک موضع است.

۴. گیریم استاد مطهری به حرف استاد خود گوش داده بود و حضور روشنگرانه اجتماعی خود را تعطیل کرده و به شرح مقولات اصول فلسفه و روش رئالیسم پرداخته بود، آیا از این همه مطالب ارزشمند و پایدار در حیطه ها و موضوعات مختلف خبری بود و ما محروم از این همه آثار ماندنی نبودیم؟ به علاوه باید پرسید آیا فلسفه دلالت عملی و سیاسی- اجتماعی ندارد؟ این هم خود یک مقوله مهم فلسفی است که در کتاب نظریه و عمل به آن پرداخته ایم.

4. این همه به معنای تایید تمام اتفاقات و سیاست ها و رفتارهای جمهوری اسلامی و رخدادهای به نام نهضت اسلامی نیست که همه از آن رنج می بریم. اما این ها نباید باعث شود تا از علل تاریخی و اجتماعی رخداد بزرگی به نام انقلاب اسلامی باز بمانیم و خدای ناکرده ولو تلویحا خواهان بازگشت به گذشته شویم. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۹۴۶۶۳۰۱:۵۸:۲۵ ۱۴۰۱/۲/۱۹
عماد افروغ مورد تایید یا تحسین همه گروه ها از جمله مخالفان اش است
ناشناس۲۴۹۴۷۲۲۰۷:۰۲:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۱۹
400 سال دخالت مسیحیان در امر سیاست در اروپا، جز جنگ، ویرانی و تضعیف دین چیز مثبتی در پی نداشت. برای همین است که این دوره از تاریخ اروپا، Dark Ages نامیده شده است.
ناشناس۲۴۹۴۸۹۴۱۰:۳۹:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۱۹
اوه بله پس بگو چرا اروپا الان درگیر جنگ شده!
ناشناس۲۴۹۴۹۶۲۱۱:۳۷:۴۶ ۱۴۰۱/۲/۱۹
آب و آتش هر کدام ویژگی های خودشان را دارند.
ناشناس۲۴۹۴۹۸۰۱۱:۴۶:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۱۹
چرا قلمرو سیاسی مسیحیت به واتیکان محدود شد؟
ناشناس۲۴۹۵۰۷۶۱۲:۵۴:۴۱ ۱۴۰۱/۲/۱۹
یا به خاطر تحریف دین مسیحیت یا غالب شدن مادی گرایان در آنجا و سپس گسترش در جهان
ناشناس۲۴۹۵۰۴۰۱۲:۳۲:۱۶ ۱۴۰۱/۲/۱۹
عجب جواب دقیقی.درود
ناشناس۲۴۹۴۸۹۶۱۰:۴۰:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۱۹
اروپاییان جنگ را از خود به ملت های دیگر کشاندن اول قاره آمریکا با کشف آنجا و دو قرن اخیر آسیا و افریقا
ناشناس۲۴۹۵۰۳۴۱۲:۲۸:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۱۹
120 سال پیش، بزرگ مردی گفته: کسی که تاریخ و جغرافیا نداند، بیسواد است. چون نمی داند در چه مکانی و چه زمانی زندگی می کند.
ناشناس۲۴۹۴۹۲۳۱۱:۱۱:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۱۹
میشه بفرمایید بعد از عدم دخالت مسیحیت در قدرت، چه اتفاقی در غرب افتاد؟ اتفاقا وحشتناک ترین کشتارهای تاریخ انسان مربوط به این دوره است یعنی جنگ اول و دوم جهانی
ناشناس۲۴۹۶۴۷۸۱۰:۱۱:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۲۰
سلام به نظر شما اگر در المان کشیشان حکومت می کردند جلوی جنگ گرفته می شد؟ هرچند که هینلر هم این جنگ را با نگاه و تفکر کاملا ایدئولوژیک و آرمانگرایانه آغاز کرد و دنیا را به آتش کشید.
ناشناس۲۴۹۴۹۲۸۱۱:۱۳:۰۴ ۱۴۰۱/۲/۱۹
دو جنگ جهانی حتما از سر خیرخواهی و بیرون آمدن از مسیحیت راه انداختند؟
ناشناس۲۴۹۴۹۶۹۱۱:۴۲:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۱۹
رنسانس(Renaissance) از قرن 14 شروع و در قرن پانزدهم میلادی شکوفا شد معنی آن « دوره تجدید حیات» است.
مصطفی۲۴۹۶۶۶۹۱۲:۰۲:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
به نظر شما دران 400سال بیشتر خونریزی صورت گرفته یه دوجنگ جهانی بعد از آن
ناشناس۲۴۹۴۷۴۲۰۷:۴۸:۲۶ ۱۴۰۱/۲/۱۹
فکر نکنم ایشان با حضور روحانیون در سیاست مخالف بوده باشند بلکه با حضور روحانیون در امور اجرایی مخالف بوده اند کما اینکه بیشترین ضربه ای که در 4 دهه اخیر روحانیت خورده ناشی از حضور آنان در امور اجرایی بوده است.
h۲۴۹۴۷۵۰۰۸:۰۵:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۱۹
خود افروغ هم تلویحا این موضوع رو تایید کرده کتاب جمهوری اسلامی مطهری خود گویای این مساله هست
ناشناس۲۴۹۴۸۰۰۰۹:۰۳:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۱۹
گیریم علامه طباطبایی چنین حرفی نزده. نظر خود شما چیست آقای افروغ؟
افروغ۲۴۹۴۸۴۲۰۹:۵۷:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۹
نظر بنده کاملا روشن است. یادداشت را خوب بخوانید سراسر جواب است. بنده مخالف سکولاریسم و جدایی دین از سیاست هستم. البته نقدهایی به تقلیل حضور روحانیت در سیاست به تصدی گری و با غفلت از نقش نظارت و نظریه پردازی در سیاست هستم.
ناشناس۲۴۹۴۹۷۸۱۱:۴۶:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۱۹
ممنون از پاسخگویی شما
آصف احمدی۲۴۹۵۰۴۴۱۲:۳۶:۵۷ ۱۴۰۱/۲/۱۹
جناب دکتر افروغ حرفهای شما از نظر فلسفی و منطقی خیلی خیلی قابل دفاع هست اما واقعیت روز سیاست چیزی دیگری هست و این مدیران به حرف شما گوش ندادند و نخواهند داد
محمد۲۴۹۵۱۲۳۱۳:۱۸:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۱۹
جناب افروغ سیاست بدون دروغ و ریا که سیاست نیست و در مقابل دین و مذهب دم از راستی و درستی میزنه، چطور میشه این دو در هم ادغام شوند؟
افروغ۲۴۹۵۳۲۷۱۵:۲۴:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۱۹
همه مطلب همین جاست. سیاست علوی ماکیاولیستی نیست و هدف وسیله را توجیه نمی کند. امام علی درباره معاویه می گوید به خدا قسم معاویه از من سیاستمدارتر نیست. اما چه کنم دستم بسته است. معاویه دروغ می گوید و نیرنگ می زند و روز قیامت باید پاسخگو باشد.(نقل به مضمون) وسیله در سیاست دینی و اخلاقی باید از جنس هدف باشد. خب سخت است و مراقبت زیاد می طلبد. تصور کنید در سیاست همه چیز مباح شود چه می شود. البته در اینجا هم شما شاهد سکولاریسم اخلاقی نیستید، چون فعل غیر اخلاقی هم به همان میزان فعل اخلاقی مثبت هم اخلاقی است. چون اخلاق شامل اخلاق حمیده و رذیله هر دو می باشد. اخلاق مثبت سیاست یعنی توجه به اقناع و نفوذ و افعال منفی سیاست یعتی فریب و دروغ و اغوا و فقط زور. البته قبول دارم که واقعیات سیاست در ایران با آرمان های علوی و نبوی ما زیاد فاصله داریم، اما راه حل چیست؟ کنار گذاشتن این آرمان ها و تن دادن به واقعیات تلخ؟ یا با تکیه بر این واقعیت ها تلاش در اصلاح امور کرد؟ بحث مفصلی است اجازه دهید به همین مقدار بسنده کنم. فرصت کردید اثر حقیر با عنوان درآمدی بر رابطه اخلاق و سیاست، نقدی بر ماکیاولیسم را مطالعه فرمایید. سلامت باشید.
po۲۴۹۴۹۱۵۱۰:۵۷:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۱۹
درود بر شما جناب اقای افروغ در بند شش این نامه با توجه به عملکرد و ... به این پرسش جواب داده اند
امیر۲۴۹۴۸۲۵۰۹:۳۷:۳۸ ۱۴۰۱/۲/۱۹
با سلام چرا اینگونه به مسئله نگاه نمی کنید که : بنا به گفته علامه طباطبایی "اولین شهید نهضت اسلامی به گونه ای که رخ داده است خود اسلام است " خیلی ساده می توان با نگاه به جامعه و عقاید نسل نو در مورد اسلام به صحت و سقم این ادعا پی برد. آیا اعتقاد غالب جوانان به اسلام قوی تر شده است؟ به نظر بنده این طور نیست و حرف احتمالی علامه طباطبایی هم درست بوده است.
افروغ۲۴۹۵۳۳۴۱۵:۳۰:۰۹ ۱۴۰۱/۲/۱۹
دقت کرده باشید ما این احتمال را هم داده ایم که ایشان در مواجهه با امر مذمومی این موضع را گرفته اند، به احتمال زیاد شهادت دامادشان شهید قدوسی، اما اگر بخواهند این نظر را به کل نهضت اسلامی تعمیم دهند بحث های دیگری پیش می آید که در یادداشت حقیر طرح شده است.
ناشناس۲۴۹۴۸۸۸۱۰:۳۷:۴۳ ۱۴۰۱/۲/۱۹
بالاتر از پیغمبر نداریم که در سیاست بود و باز بالاتر از منجی بشریت نداریم که می آید که اتفاقا بخشی از آن مربوط به سیاست خواهد بود دنیا پرستان دنبال چیز دیگری هستند
ناشناس۲۴۹۵۰۷۹۱۲:۵۶:۰۴ ۱۴۰۱/۲/۱۹
وبالاتر از همه اینها خود خدا دستور برای تمام جوانب داده اعم از فرهنگی شخصی و حکمرانی و سیاست
ناشناس۲۴۹۵۲۷۳۱۴:۵۴:۵۲ ۱۴۰۱/۲/۱۹
اول شما ثابت کن پیرو خدا و پیغمبری بعد در مورد اینکه خدا و پیغمبر چی گفتند بحث میکنیم. من که باور نمیکنم دستورات خدا و پیغمبر طوری باشد که هر گوشه یک مافیا و یک سلطان یک آغازاده و هزاران فساد دیگر پیدا شود. شما باور میکنید؟؟
ناشناس۲۴۹۶۷۶۳۱۲:۴۷:۵۱ ۱۴۰۱/۲/۲۰
چه توجیه مسخره ای که در کدام راهی!!! شما دوست داری امیال حیوانی را در دنیا پر رنگ کنی دنبال توجیهات مسخره هستی
گنجی۲۴۹۴۸۹۰۱۰:۳۸:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۱۹
دلسوزان باید فکری کنند خود آیت الله طالقانی و علامه طباطبایی دو نفر از وزنه های بزرگ علم این را صریحا بیان کرده اند . ولی صدایشان در بوق و کرنای کسانی که از این نمط به مقامات رسیده اند گم شده است
بهروز۲۴۹۴۹۳۰۱۱:۱۳:۱۴ ۱۴۰۱/۲/۱۹
"چرا باید نهضتی اسلامی اولین شهیدش خودش باشد؟ " آقای افروغ هنوز بعد چهل و اندی سال هنوز نفهمیدید چرا ؟ شهید بهشتی پاسخ شما رو داده آفت این انقلاب زمانی است که دچار بازیگرانی باشد که اسلام و انقلاب و هر چیزی را دکان کنند و دکان قدرت دکان ثروت دکان شهرت ..... !
ناشناس۲۴۹۴۹۵۱۱۱:۳۲:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۱۹
آقای افروغ! اگر در جامعه باشید، میبینید که تمام کاستیها به نام اسلام تمام میشود.
افروغ۲۴۹۵۰۴۷۱۲:۳۹:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۱۹
بله متاسفانه،این یک واقعیت است و به دلیل عملکرد غلط حاکمان اعم از روحانی و غیر روحانی است که دین را ابزار قدرت طلبی و منفعت جویی و کاسبی خود قرار داده اند. به همین دلیل است که روحانیان خارج از قدرت رسمی باید همواره بر طبل نظارت و دادخواهی اسلامی بکوبند که مطابق انتظار نمی کوبند. اصولا حکومت دینی با تز مردم سالاری دینی شمشیر و یا نقد دو لبه نظارت می خواهد، نظارتی بر وجه جمهوریت و نظارتی بر وجه اسلامیت. در غیر این صورت بدترین شکل حکومت خواهد بود. می گویند به زیر کشیدن حکومت مطلقه آسان تر است یا حکومت مطلقه منتخب؟ پاسخ می دهند حکومت مطلقه. حال می پرسند به زیر کشیدن حکومت مطلقه منتخب آسان تر است یا حکومت مطلقه منتخب قدسی؟ پاسخ می دهند حکومت مطلقه منتخب. چون وقتی حکومت مطلقه منتخب قدسی شد دیگر به راحتی نمی توان آن را تغییر یا تعدیل یا اصولا تکان داد. مگر آن که نظارت مدنی دو لبه جمهوریت و اسلامیت یا به عبارتی رضایت و مقبولیت عامه و شرعیت و حقانیت آن فعال باشد. بارها نیز گفته و نوشته ایم که مشروعیت حاوی دو مولفه شرعیت و مقبولیت است. هیچ کدام بدون دیگری مشروعیت زا نیست. سلامت باشید.
نادری۲۴۹۵۰۰۸۱۲:۰۹:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۱۹
آقای افروغ دین آمده تا وضعیت اجتماعی مردم را بهتر کند یا بدتر.؟ارزیابی شما از ورود دین به حوزه سیاست در ایران طی چهار دهه گذشته چیست موفق بوده یا نه؟
افروغ۲۴۹۵۳۴۶۱۵:۴۰:۱۴ ۱۴۰۱/۲/۱۹
واقعیت تاریخی ایران قبل و بعد از اسلام حاکی از حضور روحانیان در سیاست است. شما اگر تکثرگرایی و دولت_ ملت را بر نی تابید نمی توانید قشر متنفذین چون روحانیت را از صحنه سیاست حذف کنید. این کار نه شدنی و نه مطلوب است، زیرا هم مغایرت با تکثرگرایی دارد، هم با واکنش آنها روبرو خواهید شد. لذا فقط می توان با انحصارگرایی روحانیان در سیاست مقابله کرد و آنان را به فهم این مطلب واداشت که باز هم با توجه به نقش پر رنگ آنان در امر نظارت حضور خود در سیاست را فقط در تصدی و اجرا نبینند و به نقش سیاسی خود در امر نظارت هم توجه داشته باشند. در این چهل سال هم ما فراز و فرود داشته ایم. متاسفانه در کل به دلیل بی توجهی به نظارت و نطریه پردازی توفیق مورد انتظاری نداشتیم. اما راه حل کناره گیری آنان از حضور در سیاست در وجوه سه گانه نظارت، نطریه پردازی و تصدی گری حداقلی نیست. سلامت باشید.
ناشناس۲۴۹۵۳۹۳۱۶:۰۶:۵۲ ۱۴۰۱/۲/۱۹
منظور شما از وضعیت اجتماعی همان اوضاع اقتصادی است ک عمده اش با دولت است ولی از وضعیت فرهنگی ک اصل دعوت دین است و اتفاقا بیشترش را مردم تعیین کرده اند نمیگویید
ناشناس۲۴۹۵۰۱۲۱۲:۱۱:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۱۹
دلیل دومی که شرح دادید رو مجدد مطالعه کنید. ایشون گفتند اولین شهید این نهضت اسلام است،از این گزینه چطور برداشت کردید که پس شاید آقای طباطبایی با نهضت اسلامی مخالف باشند و.... جناب افروغ آنچه که در ایران میبینم ثمره نهضت اسلامی است.شما در آن زیبایی میبینید؟
ناشناس۲۴۹۵۰۶۴۱۲:۴۸:۱۳ ۱۴۰۱/۲/۱۹
مردم وظیفه دارند راکب مرکب حکومت را انتخاب کنند. هیچ کس حق و وظیفه ندارد خودش را به مردم تحمیل کند و با قدرت شمشیر به حکومت برسد و آن را حفظ کند. جمهوری اسلامی سال57 خودش را به مردم تحمیل نکرد و با قدرت سخت به حکومت نرسید همچنان که محمد(ص)از در ها وارد نشد و از دلها وارد شد و مورد انتخاب واقع گردید . لیکن سوال مهم و اساسی این است اگر مردم انتخاب دیگر داشته باشند به هر دلیل وظیفه یک مسلمان شیعه چیست؟؟؟
افروغ۲۴۹۵۳۶۴۱۵:۵۰:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۱۹
مردم سالاری دینی به مثابه فلسفه نوظهور سیاسی با سابقه در جهان تشیع و پذیرش حکومت توسط امام علی و قیام امام حسین به روشنی گویای این حقیقت است که اولا واجدان صلاحیت های شرعی و حقانی به دلیل وجه مقبولیت و رضایت عامه در مقوله مشروعیت حق کودتا و تحمیل خود را به مردم ندارند، ثانیا مسلمانان شیعه نیز با فرض پذیرش مردم سالاری دینی مجاز نیستند دور هر کسی حلقه بزنند و اطاعت کنند. قید شرعیت محدودیتی برای مردم و قید رضایت محدودیتی برای واجدان صلاحیت های حکمرانی ایجاد می کند. با این وصف اگر مسلمانان اصولا مردم سالاری دینی را نخواهند کسی نمی تواند چیزی را به آنها تحمیل کند. اما آن گاه پای مقولات دیگری به میان می آید که فعلا جای بحثش نیست. در سطوحی می تواند تلقی خروج از قواعد دینی سیاسی اسلامی نیز تفسیر شود. سلامت باشید.
محمد۲۴۹۵۱۲۶۱۳:۱۹:۲۶ ۱۴۰۱/۲/۱۹
بیشتر افرادی که در چنین بحث هایی شرکت میکنند بالای سی سال سن دارند و متاسفانه چنین بحث هایی در نسل جوان خریدار ندارد شاید به این دلیل که انها حساب خود را با چنین صحبتهایی مشخص کرده اند
علی۲۴۹۵۳۱۲۱۵:۱۴:۳۴ ۱۴۰۱/۲/۱۹
از کجا فهمیدی که بالای سی سال سن دارند
ناشناس۲۴۹۵۱۸۱۱۳:۵۶:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۱۹
جناب افروغ من فارغ از وجود جمهوری اسلامی معتقدم دین ابزارهای کافی را برای ایجاد بستر مناسب برای زندگی انسان قرن بیستمی ندارد . این مشکلات دین در حوزه های اجتماعی و اقتصادی بسیار عمیق و جدی است و با صرف مقدس دانستن ان نمی توان این ایرادها را رفع کرد.
ناشناس۲۴۹۵۲۷۵۱۴:۵۶:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۱۹
بیست و یکم
علی۲۴۹۵۳۱۵۱۵:۱۷:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۱۹
مشکل ما این است که دین را با دین داران قاطی می کنیم. اگر یک فرد دیندار خطایی کرد ارتباطی به دین ندارد(خواه این فرد دیندار دین مسیحی داشته باشد یا دین اسلام). نکته مهمتر اینکه آیا در کشور های بی دین هیچ نقص و عیب و خلافی وجود ندارد
گنجی۲۴۹۵۵۶۷۱۷:۴۹:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۱۹
می شه بفرمایید پس چطوری می شه فهمید یک دین خوب هست؟ صرفا با شعار و حرف ؟؟؟ اگر دینی نتواند آدم های صادق و ارزشمند و معتقد تربیت کند دو دلیل دارد 1- آن دین یک نوع شیادی است 2- آن دین با سیاست مخلوط شده و آدم های متظاهر و سوء استفاده کننتده آن دین را به خاطر منافع مادی و لذت و شهوت به بازی گرفته اند و متاسفانه در مورد دین اسلام من الان گرفتار دومی هستیم
ناشناس۲۴۹۵۸۷۳۲۱:۳۰:۰۷ ۱۴۰۱/۲/۱۹
دین بدون دیندار هم شد دین؟
افروغ۲۴۹۵۳۷۰۱۵:۵۴:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۱۹
در کل با شما موافقم. به همین دلیل است که همواره از تعامل دین و جامعه و یا به عبارتی دیالکتیک دلیل و علت و توجه به مردم و سطح اجتماعی _ فرهنگی عِلی سخن به میان آورده ام. این به معنای توجه به موضوع شناسی و ضرورت اجتهاد به روز و نستار در قانون اساسی است که متاسفانه از آن محروم هستیم. سلامت باشید.
محسن سلگی۲۴۹۵۵۸۶۱۸:۰۴:۴۴ ۱۴۰۱/۲/۱۹
تنها استادی که می بینم با وجود همه مشغله ها و مطالعات وسیع اما پاسخ می دهند و این یعنی دمکراسی و جمهور خواهی . درود دکتر افروغ اندیشمند مسلمان
جیم عین۲۴۹۵۶۵۷۱۸:۵۹:۴۴ ۱۴۰۱/۲/۱۹
به حرف کدیور اعتباری نیست چون تقوایی لازم رانداردچه بسامحترمانه اتهام هم بزند مرحوم علامه طباطبایی خودش نوه اش در جبهه به شهادت رسیدند است.
ناشناس۲۴۹۶۳۸۳۰۹:۰۳:۳۹ ۱۴۰۱/۲/۲۰
سلام خدمت همه وممنون از دکتر افروغ که برای مخاطبینشان ارزش واحترام قائلند واقعا تقریبا اولین کامنت هایی بود که خوندم و لذت بردم
دانشور۲۴۹۶۸۲۵۱۳:۲۲:۳۴ ۱۴۰۱/۲/۲۰
دوستان عزیز در سایت الف با سلام و درود با توجه به اینکه ظاهرا خود دکتر افروغ در اینجا نظرات را می بینند؛ ضمن سلام و تشکر از ایشان درخواست من این است که ایشان موارد ذیل را بشنوند و ببینند و بعد در اینجا گفتگو کنیم : 1- صوت کامل مصاحبه علامه رادیو با طباطبایی به مناسبت ترور استاد مطهری 2- متن پیام تسلیت ایشان به همین مناسبت 3- هر نوع فیلم و مستندی درباره هر نوع حضور ایشان در هر انتخاباتی، در صورت وجود 4- سطح مراوده ایشان با آیت الله شریعتمداری از جمله نامه های ایشان در بررسی موضوع اختلاف اولیه مرجع نامبرده شده با آیت الله خمینی به درخواست آیت الله میلانی 5- متن پیام تسلیت آیت الله گلپایگانی به مناسبت وفات آیت الله شریعتمداری 6- عدم ارسال پیام تسلیت علامه طباطبایی به مناسبت فوت مشکوک سید مصطفی خمین با تجدید احترام و سپاس دانشور
امیر۲۴۹۷۰۲۰۱۵:۳۱:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
آقای دکتر افروغ! خدا حفظ‌تان کند که اینگونه صریح و روشن سخن می‌گوئید. چرا حضرت امام خمینی پس رحلت حضرت علامه طباطبائی، لااقل مانند سایر موارد، بیانیه‌ای صادر نکرده و تجلیلی و تعظیمی از شان ایشان، به عمل نیاوردند تا تمام کننده این مناقشات باشند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین