مسکو، میزبان مقاومت؛ پایان بی طرفی روسیه یا یک تصمیم موقت؟!

گروه جهان الف،   4010218056 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سفر هیئت حماس به مسکو در سایه تنش‌های به وجود آمده در روابط روسیه و رژیم صهیونیستی و نیز تحولات اخیر در عرصه فلسطین، ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی متعددی دارد و عملا به نفع ملت و آرمان فلسطین است.

 مسکو، میزبان مقاومت؛ پایان بی طرفی روسیه یا یک تصمیم موقت؟!

به گزارش الف، هفته قبل بود که هیئت بلند پایه‌ای از جنبش حماس فلسطین  به ریاست دکتر «ابوموسی مرزوق» رئیس دفتر روابط بین المللی این جنبش برای رایزنی با مقامات روسی درباره پرونده‌های مهم از جمله مسائل مربوط به تحولات اخیر در عرصه فلسطین، به مسکو سفر کرد.

هیئت حماس این سفر را در پاسخ به دعوت وزارت امور خارجه روسیه انجام داد و جدا از ماهیت و اهداف سفر هیئت حماس به مسکو  زمان انجام چنین سفری در ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

این سفر در زمانی صورت گرفته که پیامدهای ناشی از بحران اوکراین منجر به تشدید تنش‌ها میان روسیه و رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف شده و مقامات دو طرف اظهارات تندی علیه یکدیگر مطرح کرده‌اند.  این در حالی است که رژیم صهیونیستی در ابتدا تلاش کرد تا نقش یک میانجیگر میان روسیه و اوکراین را ایفا کند اما در ادامه تحولاتی به وجود آمد که همه محاسبات صهیونیست‌ها را به هم ریخت.

از طرف دیگر طی چند هفته گذشته فلسطین اشغالی نیز شرایط پرتنشی را پشت سر گذاشته و اوضاع در سراسر این سرزمین از کرانه باختری گرفته تا قدس و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ ملتهب بوده است. در شرایطی که نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست از ابتدای ماه مبارک رمضان و همچنین از هفته گذشته به بهانه سالگرد اشغال فلسطین و تاسیس رژیم جعلی اسرائیل با یورش به مسجد الاقصی و سایر اماکن مقدس فلسطینیان به وخامت اوضاع در سرزمین‌های اشغالی دامن زده‌اند، عملیات‌های استشهادی فلسطینیان در مناطق مختلف همچنان با شیب تندی دنبال می‌شود.

در بحبوحه نگرانی صهیونیست‌ها از پیامدهای تنش در روابط این رژیم با روسیه و همچنین عملیات‌های استشهادی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی، سفر هیئت سیاسی جنبش حماس به مسکو چالش دیگری برای تل آویو محسوب می‌شود و این مسئله را می‌توان در نوع بازتاب این خبر در رسانه‌های اسرائیلی دید.  کارشناسان معتقدند که ورود روسیه به خط بحران در فلسطین اشغالی و آمادگی مسکو برای میزبانی از نشست‌های گروه‌های فلسطینی نگرانی زیادی میان آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به وجود آورده است.

قابل توجه است که هیئت حماس در روسیه با مقامات وزارت خارجه این کشور و همچنین مجلس نمایندگان روسیه دیدار کردند و گفتگویی نیز با «رمضان قدیروف» رئیس جمهور چچن داشتند.  همچنین «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه رسماً از «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس برای سفر به این کشور در آینده نزدیک دعوت به عمل آورده است.

در شرایطی که پیش از این روسیه معمولاً در قبال تحولات فلسطین و درگیری میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها موضع بی طرفانه اتخاذ می‌کرد و عملاً به مناسبات خود با رژیم صهیونیستی پایبند بود، دعوت مسکو از هیئت حماس برای سفر به روسیه در بازه زمانی فعلی نمی‌تواند بی معنا و تصادفی باشد.

سفر هیئت حماس به روسیه در این زمان در وهله نخست در قالب گسترش موضع حماس در منطقه و نفوذ سیاسی و نظامی آن و به رسمیت شناخته شدن این جنبش در محافل منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف می‌شود که علاوه بر ایجاد نگرانی برای صهیونیست‌ها موقعیت تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز تحت شعاع قرار داده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین می‌توانند از این سفر در چارچوب پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کنند و این مسئله نشان می‌دهد که معادلات ترسیم شده توسط مقاومت فلسطین در چند سال گذشته علاوه بر گسترش توانمندی‌های نظامی آن  جایگاه سیاسی مقاومت فلسطین و به ویژه جنبش حماس را نیز بار دیگر  یادآوری می‌کند.

این مسئله قبل از هر چیزی در خدمت آرمان فلسطین است  و به ویژه در زمانی که همه توجهات جهانی به بحران میان اوکراین و روسیه معطوف شده، سفر هیئت حماس به مسکو موجب می گردد تا  آرمان فلسطین  بار دیگر در کانون توجهات بین‌المللی قرار بگیرد. این سفر همچنین نتایج مثبت دیگری برای مقاومت فلسطین دارد.

در تاریخ ۱۴ آوریل وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم اسرائیل به عنوان یک رژیم اشغالگر زمین‌های فلسطینیان را به شکل غیر قانونی اشغال و آن را به حاکمیت خود الحاق کرده است. اکنون نیز سفر هیئت حماس به مسکو و دیدار با مقامات ارشد روسیه موجب حمایت سیاسی بیشتر روس‌ها از موضع مقاومت در خصوص مقابله با اشغالگری اسرائیل می‌شود.

در شرایطی که مناسبات میان مسکو و تل‌آویو به مرز بی‌سابقه‌ای از تنش‌ها رسیده و همچنین فلسطینیان عزم خود را برای مقابله یکپارچه با جنایات اشغالگران در سراسر فلسطین جزم کرده‌اند  ممکن است یک همکاری میان جنبش حماس و روسیه  برای مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان شکل بگیرد. در این زمینه ممکن است مسکو آماده ارسال یک کشتی برای شکستن محاصره نوار غزه در آینده نزدیک باشد.

از طرف دیگر طی چند هفته گذشته جنبش حماس از شلیک موشک «استرلا»  ساخت روسیه برای انهدام جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان نوار غزه خبر داد و اکنون سفر هیئت بلند پایه حماس به مسکو می‌تواند باب حمایت‌های چند منظوره نظامی روسیه از گروه‌های فلسطینی را باز کند.  

در شرایطی که پیش از این عمدتاً روابط سیاسی حماس محدود به کشورهای عضو محور مقاومت در منطقه بود اما گسترش این مناسبات در سطح بزرگتر، منافع  زیادی برای مردم و آرمان فلسطین به همراه خواهد داشت. به ویژه در شرایط فعلی که صهیونیست‌ها کارت‌های خود را پشت سر هم از دست می‌دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۹۳۶۶۴۱۳:۴۹:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۱۸
باور کنید هیچ منفعتی ندارد.فقط بازی با کارت مقاومت هست.از روس ها هیچ خیری نیست.
ناشناس۲۴۹۳۶۸۷۱۳:۵۸:۴۱ ۱۴۰۱/۲/۱۸
این کارهای روسیه یک تاکتیک موقت برای تحت فشار قراردادن اسرائیل و آمریکاست .
ناشناس۲۴۹۳۷۰۷۱۴:۱۱:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۱۸
هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیره. اصلا نمیشه روی روسها حساب کرد.
ناشناس۲۴۹۳۷۶۰۱۴:۳۵:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۱۸
معلوم است که موقت است! در نهایت اقتصاد روسیه کشور های ثروتمند و توسعه یافته را نیاز دارد! همانطور که در نهایت کمونیست شوروی به دلایل اقتصادی و تبعات اجتماعی از بین رفت! این فقط یک ژست تهدیدی دگر است و گرنه روس ها تنها پای دیگی می ایستند که برایشان بجوشد، نه اینکه مفتی برایش خرج کنند!
ناشناس۲۴۹۳۸۰۴۱۴:۵۵:۵۷ ۱۴۰۱/۲/۱۸
عذر خواهی پوتین از اسراییل بابت اظهارات لاوروف را دست کم گرفتین
ناشناس۲۴۹۴۱۴۱۱۸:۰۷:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۱۸
تکذیب این عذرخواهی را دست کم گرفتید! هرچه باشد، روسیه و چین باید بیدار باشند وگرنه اوکراین و تایوان یا جای دیگری برای آن‌ها اسرائیل اشغالگر می‌شود!
ناشناس۲۴۹۴۳۸۴۲۱:۲۳:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۱۸
اگه اردوغان عذرخواهی کنه معنیش اینه که سیاستمداره و به فکر منافع کشورشه!! اگه پوتین عذرخواهی کنه یعنی شکست خورده و بدبخت شده و روسیه رو به خاک سیاه نشونده!!! کاملا هم منطقیه!!
ناشناس۲۴۹۳۸۳۱۱۵:۱۴:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۱۸
روسیه هر طرف منافعش باشد به آن طرف می چرخد هول نشید دو روز دیگه با نخست وزیر اسراییل خوش و بش می کند
ناشناس۲۴۹۴۳۸۱۲۱:۲۱:۳۲ ۱۴۰۱/۲/۱۸
ما که هول نشدیم، نمی‌شیم، نخواهیم شد ، اما لطفا شما هم اگه دو روز دیگه رفت پیش اسرائیل هول نشو!! نیا اینجا بنویس اینم از روسیه!!!
ناشناس۲۴۹۳۹۲۵۱۶:۰۰:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۱۸
این فلسطینی ها چه جایگاهی در سیاست خارجی روسیه می توانند داشته باشد ؟ اسراییل تعداد بالایی یهودی روس دارد ! قصد کاسبی با آنهاست.
ناشناس۲۴۹۳۹۴۷۱۶:۱۲:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۱۸
روسیه موقتا میخاد اسرائیل را تحت فشار قرار بده هیچ چاقویی دسته خودش را نمی بره
ناشناس۲۴۹۳۹۶۶۱۶:۱۸:۳۴ ۱۴۰۱/۲/۱۸
۹۰ درصد میلیاردرهای اسراییل روس اند!
ناشناس۲۴۹۳۹۸۰۱۶:۲۸:۰۰ ۱۴۰۱/۲/۱۸
روسيه ديگه فيلمم نمي تونه بازي كنه، همه دنيا الان فهميده كه روسيه فقط مي خواد به كارتهاش اضافه كنه كه هر وقت لازم شد بفروششون. اميدوارم هنيه اينا هم بدونن... فهميدن اين اصلا هوش هم نمي خواد...
ناشناس۲۴۹۴۱۹۷۱۸:۵۷:۰۳ ۱۴۰۱/۲/۱۸
همانقدر که روسها به ما و سایر کشورهای دیگر کمک کرده اند به فلسطینیان کمک خواهند کرد. پوتین به هموطنان خودش رحم نمی کند چه برسد به فلسطینیان
ناشناس۲۴۹۴۳۴۸۲۰:۵۹:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۱۸
روسیه اگر یک بار با حماس دیدار کند حتما ده بار با اسراییل دیدار می کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین