خودروهای خارجی ۵۰۰ میلیون تومانی در مسیر ایران

گروه اقتصادی الف،   4010218050 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

با قیمت فعلی خودروهای بازار می‌توان خودرو صفر کیلومتر خارجی خریداری کرد

خودروهای خارجی ۵۰۰ میلیون تومانی در مسیر ایران

روزنامه ایران نوشت: از آنجا که دولت گذشته در کنترل و مهار قیمت خودرو در بازار ناتوان بود، قیمت خودرو از سال 97 سیر صعودی به خود گرفت و همچنان، این چالش ادامه دارد تا جایی که زور وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به این بازار آشفته نرسید. قیمت خودروهای ایرانی همراستا با خودروهای خارجی در حال افزایش است و افرادی که تصمیم‌گیر بازار خودرو هستند اکنون تنها نظاره‌گر شرایط شدند چرا که دلالان و واسطه‌ها در این حوزه نفوذ کردند و براحتی تعیین کننده قیمت‌ها در بازار شده‌اند. کسانی که در نمایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، نوک پیکان اتهام‌ها را به دو سمت نشانه گرفتند که یکی از آنها شرکت‌های فروش خودرو است که تعداد آن بیش از 2 هزار مجموعه است و دوم نمایندگی‌های خودروسازان است. نمایشگاه‌داران می‌گویند که ما یقین داریم این دو گروه تعیین کننده قیمت خودرو در بازار شدند. این گفته‌ها و اظهارنظرها در شرایطی است که برخی‌ها، نمایشگاه‌داران را مقصر گرانی خودرو می‌دانند. از سال 97، قیمت خودرو افزایشی شده و هیچ سیاستی در کنترل قیمت‌ها موفق نبوده است. قیمت‌گذاری دولتی، سیاست قرعه‌کشی و تخصیص خودرو به متقاضیان واقعی، عرضه هفتگی خودرو و... در هیچ مقطعی کارساز نبوده است و مردم هر هفته و حتی هر روز شاهد تغییر قیمت خودرو هستند.
اکثر کارشناسان و فعالان بازار، یک راه را برای عبور از این هیاهو و فرصت طلبی برخی‌ها تجویز می‌کنند و آن واردات خودرو است. البته آزادسازی واردات خودرو به شرط صادرات خودرو و قطعه، اواخر سال گذشته در مجلس تصویب شد و بعد از ایرادهایی که شورای نگهبان از آن گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو موافقت کرد. بر این اساس دولت مجاز است در سال‌جاری بین 70 هزار تا 100 هزار دستگاه خودرو وارد کند. در روزهایی که معلوم نبود مصوبه مجلس، چه آینده‌ای خواهد داشت، وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد که ممنوعیت واردات خودرو برای سال 1401 ادامه پیدا نخواهد کرد. ممنوعیت واردات خودرو هر سال (از سال 97) از سوی سران قوا تمدید می‌شد ولی از سال گذشته با بهبود درآمدهای ارزی کشور و شرایط دشواری که بر صنعت خودرو حکفرماست، پیش‌بینی مدیران وزارت صمت این بود که واردات خودرو از خردادماه سال‌جاری آغاز می‌شود. حال که نیمه اول اردیبهشت ماه سپری شده، تمام نگاه‌ها به سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت است که تصمیم نهایی برای واردات خودرو را بگیرد.

6 برندی که با 10 هزار دلار می‌توان وارد کرد
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اینکه اگر ایران بخواهد واردکننده خودروهای غیرلوکس باشد، چه برندهایی را می‌تواند وارد بازار خودرو کند، به «ایران» گفت: «برای اینکه قیمت خودرو در بازار کنترل شود و مردم با شرایط بهتر و منصفانه‌ای بتوانند خودرو خریداری کنند، باید به‌دنبال واردات خودرو با قیمت کمتر از 10 هزار دلار بود، اگر دلار 28 هزار تومان در نظر گرفته شود با قیمت 280 میلیون تومان امکان واردات خودرو خوب و مناسب وجود دارد که این خودروها می‌توانند از برندهای هیوندا، سوزوکی، تویوتا، رنو، داتسون و تاتا باشد.»
وی با بیان اینکه برندهایی که مورد اشاره قرار گرفت از 7500 دلار تا 10000 دلار است و همه آنها برای سال 2022 هستند، افزود: «ایران، استانداردهای 85 گانه در مورد خودروها دارد و این امر چالش‌هایی را ایجاد می‌کند، بدین جهت اگر استانداردهای اجباری 85 گانه نبود که به اعتقاد کارشناسان بخش قابل توجهی از آن برای ایران کاربرد ندارد و خیلی از کشورها چنین استانداردهایی ندارند، می‌توانیم خودروهای ارزان‌تر هم وارد کشور کنیم. چه اصرای وجود دارد که استانداردهای 85 گانه در شرایطی که هیچ کاربردی ندارد و حتی خیلی از کشورها آن را الزامی نکردند، در ایران اجرایی شود این امر نشان می‌دهد که استانداردها بدرستی احصا نشده است، از همین رو ضرورت دارد که دولت سیزدهم نسبت به بازنگری استانداردها اقدام کند، در این شرایط هم قیمت خودروهای داخلی کاهش پیدا می‌کند و هم اینکه می‌توان خودروی ارزانقیمت وارد کشور کرد.»

لوکس تعریف مشخص دارد
دادفر خاطرنشان کرد: «اگر غیر از برندهای معروف بخواهیم واردات داشته باشیم، تعداد خودروها بی‌نهایت است و بازار بسیار بزرگی وجود دارد. از همین رو ابتدا دولت باید تصمیم بگیرد که چگونه و با چه سازوکاری می‌خواهد واردات خودرو را دنبال کند. اگر هدف آرامش بازار و رساندن خودرو به مردم باشد، تنوع خودرویی با قیمت مناسب و حتی کمتر از قیمت خودروهای داخلی در بازار، وجود دارد.»
وی با اشاره اینکه خودروی لوکس در همه دنیا تعریف دارد و هر خودروی خارجی لوکس محسوب نمی‌شود، گفت: «برخی‌ها عنوان می‌کنند که اگر واردات خودرو آزاد شود نباید واردکنندگان به‌دنبال خودروهای لوکس باشند، اما باید تأکید کرد خودروهایی که وارد کشور می‌شود اصلاً لوکس نیست و اتفاقاً خودروهای معمولی هستند. خودرو 400 تا 500 میلیون تومانی لوکس نیست اما وقتی تعرفه‌های مختلف روی این خودروها بسته می‌شود، قیمت آنها بالا می‌رود و برخی‌ها تصور می‌کنند، خودروی لوکس وارد ایران شده است.»

ما به‌دنبال افزایش تیراژ تولید هستیم
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه در ایران ما به‌دنبال افزایش تیراژ تولید هستیم اما در سایر کشورها تولید خودرو بدون سرنشین و الکترونیکی صحبت می‌شود، تصریح کرد: «در مورد خودروی بنزینی دیگر جنگی وجود ندارد، اکنون سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری به سمت موضوعاتی است که مورد اشاره قرار گرفت؛ متأسفانه صنعت خودروی ایران در آکواریوم بوده و انواع حمایت‌ها را داشته لذا طبیعی است که در چنین شرایطی عملکرد خوبی نداشته باشد. باید قبول کرد حمایت از صنعت خودرو با بستن درهای واردات اشتباه است.»

50 درصد کاهش قیمت در دو سال
وی در ادامه به واردات خودروهای کارکرده اشاره کرد و گفت: «کشورها هیچ منعی برای واردات خودروهای کارکرده ندارند و چه بسا کشورهای گرجستان، آذربایجان و... به این سمت رفته‌اند. اگر دولت بخواهد به سمت واردات خودروی کارکرده برود که قیمت خودرو در بازار شکسته خواهد شد به‌عنوان مثال مگان 2016 حدود 500 یورو است و حتی قیمت‌های بسیار پایین تری هم وجود دارد. در خارج از کشور خودروی صفر کیلومتر یا کارکرده اگر یک سال از عمر تولید آن بگذرد، 25 درصد و دو سال 50 درصد کاهش قیمت پیدا می‌کند.»
در این میان چندی پیش سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تنها راه کنترل قیمت خودرو در شرایط فعلی را واردات خودرو عنوان کرد و اظهار داشت: «هر زمان خودرو به اندازه کافی وارد بازار شود آن گاه می‌توان از ثبات قیمت خودرو صحبت کرد؛ براساس آنچه که در رسانه‌ها از آمار تولید خودرو مشاهده می‌شود تولید در یک ماه گذشته خوب نبوده و حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش تیراژ تولید اتفاق نیفتاده است. علاوه‌ بر آمار، وضعیت عرضه در بازار نیز کاملاً حاکی از آن است که با کاهش عرضه مواجه هستیم، بنابراین در این شرایط نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت.»
او ادامه داد: «اگر خودروی با کیفیت وارد شود خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت تولیدات خود می‌شوند، مشکل بازار خودرو انحصار و محدودیت عرضه است، هزینه تولید بالا است بنابراین مصرف کننده برای خرید باید هزینه‌های هنگفتی بپردازد.»
با توجه به مشکلاتی که در این بخش وجود دارد به نظر می‌رسد تنها وزارت صمت است که می‌تواند گره‌ای را که به بازار خودرو افتاده است باز کند. اگر این وزارتخانه تصمیم بگیرد که آرامش را به بازار خودرو برگرداند با دادن مجوز می‌تواند کم کاری‌های دولت گذشته را جبران و مردم را خودرودار کند. در غیراین‌صورت بازار خودرو همچنان تنش خواهد داشت و قیمت‌هایی تعیین می‌شود که برای هیچکس باور کردنی نیست.
بررسی لیست قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که ایران می‌تواند خودروهایی را وارد کند که ضمن داشتن بالاترین استانداردها، ارزان‌تر از خودروهای فعلی در بازار است. در جدول به برخی برندها و قیمت‌های روز بازار آن اشاره شده است. اگر وزارت صمت تصمیم به واردات خودرو بگیرد و تعرفه‌ها را صفر کند این خودروها کماکان تردد در خیابان‌های کشورمان را خواهند داشت و خودروسازان مجبور می‌شوند در فضای رقابتی به تولید خودرو ادامه دهند.

دیدگاه کاربران

کوروش فرهودیان۲۴۹۳۶۶۲۱۳:۴۹:۰۲ ۱۴۰۱/۲/۱۸
هر خودتی واردات هم اگر آزاد شود سودش برای از ما بهتران است و دودش برای ملت تازه اشتها را باز میکند مثل دود کباب
ناشناس۲۴۹۳۷۲۸۱۴:۱۸:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۱۸
فقط حرف و حرف و حرف حداقل 30 سال هست هرچند ماه این حرف های قشنگ زده می شود ولی متاسفانه روز به روز بدتر می شود
ناشناس۲۴۹۳۷۷۲۱۴:۴۰:۴۶ ۱۴۰۱/۲/۱۸
اونوقت پراید 200 میلیونی تکلیفش چی میشه. لطفا اول اجرا کنید بعد تو بوق کنید.
محمد۲۴۹۶۹۱۷۱۴:۱۴:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تازه پراید میفهمه قیمتش سیصد و پنجاه میلیون است
ناشناس۲۴۹۳۸۴۵۱۵:۱۸:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۱۸
هههه مگه فقط خودرو گران شده ملت نون ندادند بخورند دلتون خوشه
ناشناس۲۴۹۳۹۰۳۱۵:۵۱:۲۶ ۱۴۰۱/۲/۱۸
بایدماشین وارد کنید ممنون انصافاخودتون بودین سواراین ماشین های که مخترع اش خودتون هستیدسوارمی شدیدانصافایه فکرکن
اسدی۲۴۹۳۹۷۴۱۶:۲۵:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۸
خودروی زیر ده هزار دلار وجود ندارد.
ناشناس۲۴۹۶۱۷۰۰۱:۲۷:۱۴ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ده هزار دلار میشه ۲۵۰ میلیون
ناشناس۲۴۹۳۹۷۹۱۶:۲۷:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۱۸
سوال مهم . چه تعداد خودرو وارد شود؟ اگز کمتر از تعداد مورد نیاز وارد شود یعنی رانت و اگر به تعداد مورد نیاز وارد شود یعنی نابودی سایپا و ایرانخودرو. ضمنا در مقاله به جدولی اشاره شده که وجود ندارد
ناشناس۲۴۹۶۲۳۱۰۴:۵۸:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
سزای گرانی فقط نخریدان است زمان قدیم اما برای خریدن دون میریزن به دونفر ماشین قرکشی میدن میبینن چند میلیون گیرش میاد مردم بدبخت میدون نمیدونن که‌ هشتا اونها دوتا اینها
ناشناس۲۴۹۴۰۰۴۱۶:۳۷:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۱۸
در آینده شاهد رانت واردات خودرو و بازار سیاه و سبک جدید دلالی برای خودروهای وارداتی خواهیم بود. و مثل همیشه مصرف کننده واقعی، متضرر خواهد شد.
ناشناس۲۴۹۴۰۱۳۱۶:۴۲:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۸
از آنجا که دولت گذشته ناتوان بود؟! خوب حالا دولت توانمند فعلی چکار میکنه
ناشناس۲۴۹۴۱۰۴۱۷:۳۸:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۱۸
الان دارید خودرو دست دوم وارد میکنید. حتما از چین هست
صادق۲۴۹۴۱۲۲۱۷:۴۹:۲۴ ۱۴۰۱/۲/۱۸
یعنی استانداردهای ۸۵ گانه اتون ما کشته، فکر کنم یکیش باز نشدن کیسه هوا ماشینه
ایرانی۲۴۹۴۱۴۰۱۸:۰۵:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۱۸
باز هم پولدارها پس ماها چی ...ای خدا چرا قیمتش باید اینقد بالا باشه جرا خدا نوکرتم چرااااااا
علی۲۴۹۴۱۸۰۱۸:۳۷:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۱۸
واردات بهترین راه شکستن انحصاره
ناشناس۲۴۹۴۵۱۳۲۳:۰۸:۳۹ ۱۴۰۱/۲/۱۸
شما باید پراید 10 هزار دلار صادر کنی تا بتونی یک ماشین 5 هزار دلاری بخری و با 10 هزار دلار تعرفه وارد کنی، اصلا مگه میشه
مثبت نگر۲۴۹۴۵۸۳۰۰:۰۲:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۱۹
واقعا خودروهای داخلی این استانداردهای 85گانه را دارا هستند؟
ناشناس۲۴۹۴۶۲۹۰۰:۵۷:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۱۹
آنقدر ارزش پول ملی کمه که گوشی هزار دلاری برامون آرزو شده چه برسه به خودروی ده هزار دلاری
علی۲۴۹۴۶۶۴۰۱:۵۹:۲۴ ۱۴۰۱/۲/۱۹
چه خوش خیال اگر اجازه واردات این خودرو ها را بدهند کی دیگه آشغالهای تولید داخل را میخره .پراید ۱۲ میلیون هم نمی ارزه
ناشناس۲۴۹۴۸۰۳۰۹:۰۸:۵۶ ۱۴۰۱/۲/۱۹
تو مجلس که 5000دلاری بود خودرو حالا شده 100000دلاری . موقع واردات میشه 25000دلاری..... اینه تصمیم گیری اب دوغ خیاری
ناشناس۲۴۹۴۸۰۸۰۹:۱۸:۴۵ ۱۴۰۱/۲/۱۹
برای جایگزینی پراید و قشر ضعیف .... به کام پولداران و ...
رضایی۲۴۹۶۱۵۶۰۱:۰۹:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۲۰
پولدار مگه ادم نیست شما اصلا کی هستید که برای افراد تایین و حد مشخص کنید؟!!
ناشناس۲۴۹۶۱۰۱۰۰:۰۶:۵۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تا کی دزدی و خیانت
ناشناس۲۴۹۶۲۰۱۰۲:۴۱:۱۹ ۱۴۰۱/۲/۲۰
فقط میگم متاسفم .واقعا متاسفم
ناشناس۲۴۹۶۲۲۳۰۴:۰۵:۰۰ ۱۴۰۱/۲/۲۰
اینا که پول نفتی هست که به جاش خودرو واردکردین پول نفت خودموناازخودمابگیرید تازه باسود بعد ازاین قیمت تویوتا توخودشرکت بااین سیستم ۱۳۰ملیون چقدر روش کردین بدین به مردم اونم ملتی که پول نون ندارن این راهش نیست داداش
ناشناس۲۴۹۶۲۹۱۰۷:۳۶:۰۷ ۱۴۰۱/۲/۲۰
تورو خدا واردات خودرو آزاد کنید ماشینهای ایرانی ارزش کمتر از صدمیلیون دارند
م۲۴۹۶۳۰۹۰۷:۵۸:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۲۰
ما این اشغالای چینی نمی خوایم همان داخلی بهتره فقط تویوتا معمولی وارد کنن
و۲۴۹۶۳۳۰۰۸:۱۲:۰۹ ۱۴۰۱/۲/۲۰
هیچ موقع هیچ خودرویی نمیزارن‌‌ وارد بشه
ناشناس۲۴۹۶۳۸۹۰۹:۱۰:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۲۰
یعنی این سمند شما استاندار 85گانه رو داره؟
ناشناس۲۴۹۶۴۶۹۱۰:۰۳:۰۳ ۱۴۰۱/۲/۲۰
کاملا مشخص است و نیازی به سواد آنچنانی ندارد ...وقتی رقابتی وجود ندارد ..تولید کننده داخلی خیالش راحت است که هرجنس بی کیفیت وبنجلی را مردم مجبورن به هر قیمتی بخرن..این دیگه سواد خاصی نمیخواهد..
ناشناس۲۴۹۷۷۴۵۰۹:۱۰:۰۰ ۱۴۰۱/۲/۲۱
برای قشر ضعیف که اکثر ماها از قشر ضعیف هستیم امکان پذیر نیست و مگر درخواب ببینیم
ناشناس۲۴۹۸۱۵۳۱۴:۲۵:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۲۱
تنها راه و بهترین گزینه این است که اتومبیلهایی که در ایران خدمات پس لز فروش دارند را بشود تا عمر ۴ سال از خارج توسط مسافر یکبار در سال یا کمتر وارد کرد
یکتانتتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. مدینه فاضله موهوم؟!

  2. کنایه سردار سپاه به مسئولینی که خانواده هایشان خارج از کشور زندگی می کنند

  3. مالک متروپل:‌ اجرای دهانه‌های ۱۶ متری بدون ستون در ‎متروپل!

  4. این ابهام را هر چه زودتر برطرف کنید !

  5. بایدن تا کی می خواهد به سیاست های ترامپ بچسبد؟!

  6. قد خودروسازان داخلی  چقدر است؟!

  7. توییت مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه درباره مالک متروپل

  8. ۱۰ نفر از متخلفان پروژه و مسببان حادثه ریزش ساختمان متروپل دستگیر شدند/ ادامه عملیات آوار برداری

  9. روایت زیدآبادی از شکست دوم خرداد / انتقاد نادران از قالیباف درباره مدیریت مجلس / توصیه خطیب زاده به کانادا

  10. رئیس دفتر صدام مُرد

  11. یک فروند جنگنده شکاری در اصفهان سقوط کرد

  12. مدیرعامل تراکتور: افرادی که در تبریز سنگ زدند، هواداران تیم‌های رقیب بودند!

  13. هنر هندوانه فروش !

  14. اولین فیلم از دوربین مداربسته هنگام ریزش متروپل

  15. جزئیات کشف نوزاد ۲ روزه از سطل زباله‌ای در نازی آباد

  16. توضیحات یارانه ای عبدالملکی درباره درآمد فرزندان مجرد

  17. برخورد اتوبوس با پنج خودرو در كرج‌‌ ‌‌

  18. ۳۲ میلیون حق ثبت برای ۱۱۰ سکه مهریه؟!/ هشدار نسبت به عدم ثبت «رسمی» ازدواج در پی تعیین «حق ثبت»

پربحث‌های هفته

  1. سلبریتی های مجنون غرب و مسابقه فوتبال ایران و کانادا !

  2. مدینه فاضله موهوم؟!

  3. آبله‌میمونی بلای جدید جهانی!

  4. عجیب‌ترین عکس از روز جنجالی فوتبال در تبریز

  5. فرماندهِ «سلام فرمانده» کیست؟!          

  6. کنایه سردار سپاه به مسئولینی که خانواده هایشان خارج از کشور زندگی می کنند

  7. از پلاسکو تا متروپل ؛ برج هایی که همچنان فرو می ریزند!

  8. تهدید ایران با تپانچه توخالی !

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: خدا را شکر میرسلیم رئیس‌جمهور نشد/ سیدحسن خمینی درباره آرامگاه تجملی امام پاسخگو باشد/ نظام باید حق اعتراض را به رسمیت بشناسد

  10. مالک متروپل:‌ اجرای دهانه‌های ۱۶ متری بدون ستون در ‎متروپل!

  11. سرودی که دهه نودی ها را به شوق آورد

  12. این ابهام را هر چه زودتر برطرف کنید !

  13. آبروریزی در نمایشگاه خودرو؛ خراب شدن دناپلاس مقابل چشم بازدیدکنندگان!

  14. ژئوپلیتیک مقدم بر زنجیره تامین

  15. رد خون ؛ از قنیطره تا تهران 

  16. کسری بودجه دولت چطور تامین می شود؟

  17. رئیسی: باید بسترهای فسادزا را اصلاح کنیم / قالیباف رئیس مجلس باقی می‌ماند؟/ روایت تاجیک از خیانت جریان اصلاح‌طلبی

  18. سگ وحشی برای شکار ایمپالا به آب زد اما اسب آبی سر رسید !

  19. ویدئویی دیده نشده از وضعیت مردم تهران پیش از انقلاب!

  20. بایدن تا کی می خواهد به سیاست های ترامپ بچسبد؟!

  21. شهادت پاسدار مدافع حرم در اقدامی تروریستی

  22. سقف افزایش اجاره بهای مسکن در تهران مشخص شد

  23. گرانی در ۴ سال آخر دولت روحانی

  24. قد خودروسازان داخلی  چقدر است؟!

  25. اتهامات عجیب یک وکیل

ابر آروان

آخرین عناوین

بلیط هواپیما